Körkort 2009

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
hejsan på er!

i år är det min tur att försöka ta mckort :rolleyes:
maken tog sitt förra året-han tog tung...jag är rätt harig men bestämt mig för at tövervinna det så jag satsar på mellan då jag är rätt kort i rocken också.

Köpte min första hoj idag, en ER5 och teorin ahr jag pluggat en del på körskolan så det närmar sig väl för uppskrivning... ska plugga lite till tror jag så jag klarar det:3freak
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
hejsan på er!

i år är det min tur att försöka ta mckort :rolleyes:
maken tog sitt förra året-han tog tung...jag är rätt harig men bestämt mig för at tövervinna det så jag satsar på mellan då jag är rätt kort i rocken också.

Köpte min första hoj idag, en ER5 och teorin ahr jag pluggat en del på körskolan så det närmar sig väl för uppskrivning... ska plugga lite till tror jag så jag klarar det:3freak

Jag tycker ändå att du skall satsa på tungt kort!!! :) Många körskolor har anpassade hojar för både långa och korta förare! Min körskola hade även en lägre sadel om man behövde ha det, vilket jag valde vid min uppkörning! Hur som helst, lycka till! :)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag tycker ändå att du skall satsa på tungt kort!!! :) Många körskolor har anpassade hojar för både långa och korta förare! Min körskola hade även en lägre sadel om man behövde ha det, vilket jag valde vid min uppkörning! Hur som helst, lycka till! :)


hade gärna velat men det funkade inte för mig så jag väljer att ta mellan och det går ju över till tung efter 2år, under den tiden hinner jag få mer snits på det hela.
med denna mellanhoj som jag köpt kan jag t o m få ut och in den i vårt garage i källaren, vi har världens brant ned till garaget och tack vare att ER5 inte är så tung och stor så kan jag själv få ut den :D

jag var nära att köpa en suzuki 850 men jag nådde knappt ner och den kändes så monstruöst stor att den skrämde mig mer än gav mig motivation, medan min lilla ER5a gör mig bara så lycklig:p
jag har ju inte alls kört mycket moped (så jag är rätt helgrön på detta;))och sådant så jag har en lång bit att traggla innan jag har mitt mckort så jag försöker göra det så lätt för mig som möjligt.:hihi

Jag läser teori på en körskola vars ägare jag känner men de har tyvärr ingen mc för körning utan då skulle jag behöva kontakta en annan körskola så i dagsläget blir det först en massa privat så får vi se om jag behöver nån lektion på körskola om det är nått jag vill slipa på eller har svårt för.
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
hejsan på er!

i år är det min tur att försöka ta mckort :rolleyes:
maken tog sitt förra året-han tog tung...jag är rätt harig men bestämt mig för at tövervinna det så jag satsar på mellan då jag är rätt kort i rocken också.

Köpte min första hoj idag, en ER5 och teorin ahr jag pluggat en del på körskolan så det närmar sig väl för uppskrivning... ska plugga lite till tror jag så jag klarar det:3freak

På min körskola har de sänkt sina tunga hojar. De har en BMW på 850kubik och jag har inga som helst problem med att nå ner på den även om jag inte är så lång (167cm). Har t.o.m. knäna lite böjda när jag sätter i fötterna! Så provsitt en av skolans tunga hojar iallafall tycker jag så får du se hur det känns! I övrigt brukar man nog inte känna nån större skillnad på att köra körskolors "mellan" och "tunga" motorcyklar, de brukar välja modeller som är ganska lättkörda! Även krypkörning går bra på de "stora" trots att man inte själv är så stor. (Sen är det en annan sak med kläderna, jag mer eller mindre badar i körskolans rukkaställ!:D )
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
hade gärna velat men det funkade inte för mig så jag väljer att ta mellan och det går ju över till tung efter 2år, under den tiden hinner jag få mer snits på det hela.
med denna mellanhoj som jag köpt kan jag t o m få ut och in den i vårt garage i källaren, vi har världens brant ned till garaget och tack vare att ER5 inte är så tung och stor så kan jag själv få ut den :D

jag var nära att köpa en suzuki 850 men jag nådde knappt ner och den kändes så monstruöst stor att den skrämde mig mer än gav mig motivation, medan min lilla ER5a gör mig bara så lycklig:p
jag har ju inte alls kört mycket moped (så jag är rätt helgrön på detta;))och sådant så jag har en lång bit att traggla innan jag har mitt mckort så jag försöker göra det så lätt för mig som möjligt.:hihi

Jag läser teori på en körskola vars ägare jag känner men de har tyvärr ingen mc för körning utan då skulle jag behöva kontakta en annan körskola så i dagsläget blir det först en massa privat så får vi se om jag behöver nån lektion på körskola om det är nått jag vill slipa på eller har svårt för.

Tycker jag låter sunt och bra. går juh som sagt vad ändå över till tungt om 2år. gott att kunna nå ner riktigt samt att få lite vana och att orka putta hojen när man är grön :) :tummenupp
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Hej, är gött ny här på Sporthoj, håller precis som bäst på att ta a-kort och klarade teorin i Onsdags.

Så nu är det bara att köra på körskolan så mkt som möjligt antar jag.
Jag har också problem med lågfartsbanan när man kör halvcirkel vändningen, sätter alltid ner foten.

Kör i Södertälje och på skolan sa dom att tider för uppkörning går väldigt fort, en vecka max...tyckte det lät lite kort, någon som vet hur lång tid det brukar ta innan man får tid..??
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Hej, är gött ny här på Sporthoj, håller precis som bäst på att ta a-kort och klarade teorin i Onsdags.

Så nu är det bara att köra på körskolan så mkt som möjligt antar jag.
Jag har också problem med lågfartsbanan när man kör halvcirkel vändningen, sätter alltid ner foten.

Kör i Södertälje och på skolan sa dom att tider för uppkörning går väldigt fort, en vecka max...tyckte det lät lite kort, någon som vet hur lång tid det brukar ta innan man får tid..??

Då får man säga, välkommen hit! :)

Tolkade jag det rätt att din skola sa att det går snabbt att få en uppkörningstid?
Min uppfattning är snarare att tiderna försvinner snabbt. Har man tur får man en inom 3-4 veckor, men det brukar skilja en del mellan kommunerna iofs.

hade gärna velat men det funkade inte för mig så jag väljer att ta mellan och det går ju över till tung efter 2år, under den tiden hinner jag få mer snits på det hela.
med denna mellanhoj som jag köpt kan jag t o m få ut och in den i vårt garage i källaren, vi har världens brant ned till garaget och tack vare att ER5 inte är så tung och stor så kan jag själv få ut den :D

Klokt planerat tycker jag. :tummenupp
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Hej, är gött ny här på Sporthoj, håller precis som bäst på att ta a-kort och klarade teorin i Onsdags.

Så nu är det bara att köra på körskolan så mkt som möjligt antar jag.
Jag har också problem med lågfartsbanan när man kör halvcirkel vändningen, sätter alltid ner foten.

Kör i Södertälje och på skolan sa dom att tider för uppkörning går väldigt fort, en vecka max...tyckte det lät lite kort, någon som vet hur lång tid det brukar ta innan man får tid..??


Tar för givet att du är betydligt längre fram än mig i detta, jag är ju rätt så helgrön än och tränar dragläge och just vanliga cirklar försöker jag träna på att göra så snäva och så långsamt som jag vågar men den där foten vill bara åka ner hela tiden:gnissla
 

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Kristianstad (snart Hässleholm)
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
Ska du köra upp i rinkaby? Passa dig för järnvägsövergången som man brukar köra över där. Är halft dold precis innan en by någon km från flygfältet.

Det blir säkert en sväng där ute, har nämligen kört där lite med skolan redan. Jo, dom tar ju gärna runt en på sådana trixiga ställen. Trist om man skulle kugga på en sådan miss....
 

Olle99

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
750 K7
Hej, är gött ny här på Sporthoj, håller precis som bäst på att ta a-kort och klarade teorin i Onsdags.

Så nu är det bara att köra på körskolan så mkt som möjligt antar jag.
Jag har också problem med lågfartsbanan när man kör halvcirkel vändningen, sätter alltid ner foten.

Kör i Södertälje och på skolan sa dom att tider för uppkörning går väldigt fort, en vecka max...tyckte det lät lite kort, någon som vet hur lång tid det brukar ta innan man får tid..??

Välkommen hit och lycka till med kortet! Ge lite gas när du håller på att tippa så reser sig hojen upp. Får du lite för mkt fart så får du bromsa med bakbromsen lite lätt så att du kommer ner på lagom krypkörningstempo igen.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det blir säkert en sväng där ute, har nämligen kört där lite med skolan redan. Jo, dom tar ju gärna runt en på sådana trixiga ställen. Trist om man skulle kugga på en sådan miss....
Mm, annars är det väldigt lätt att köra upp där. Den järnvägsövergången är väl det svåraste. Efter man kört över den var det lite 70/90-väg. Ut på motorvägen, av igen och två trafikljus i stan med en rondell, klart :)
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Välkommen hit och lycka till med kortet! Ge lite gas när du håller på att tippa så reser sig hojen upp. Får du lite för mkt fart så får du bromsa med bakbromsen lite lätt så att du kommer ner på lagom krypkörningstempo igen.

Tack för tipset, känns som att mitt stora fel är att jag inte kollar långt fram.

Sitter samtidigt och klurar på om man ska beställa sig en båge nu, eller vänta tills man har lappen. Sitter och klurar på en Kawasaki z750....hmmmm
 

Ampland89

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2008, Ktm500+
Hej! jag har ett skitans bra program som jag pluggar för tillfälligt det programmet hetter TrafikskolanTEO MC2009 ni som pluggar just nu borde verkligen ge detta program en chans, VV 2009 frågorna, bilder m.m, VV 2009 teoriprov ser precis ut som det riktiga provet man gör.. ta en titt här

http://thepiratebay.org/torrent/4506865/TRAFIKSKOLAN.TEO.MC.2009.SWEDISH-JGTiSO

nedladdning sker på egen risk, men det är guld som sagt, spara lite pengar?
:rofl
 

rpr

....
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Norrtälje
Hoj
Honda CB600FA-Hornet -09
Hej hej. Klarade skrivningen i Onsdags (22/4). Uppkörning inom kort.... Skinnställ, stövlar, hjälm m.m är redan inhandlat. Hoj kommer snart det med;)
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Börjar bli lite smått nervös nu inför min uppkörning på onsdag i helsingborg.

Har ett par frågor som jag undrar över.
vid vänstersväng på landsväg(vid mycket trafik) skall jag då tex forsätta köra vidare och svänga in på närmaste höger för att sedan vända och köra ut på vägen igen så att min "vänstersväng" blir höger?
Tycker det känns dumt om man skall sakta ner och låta bilar passera.

Hur ligger det till egentligen?
Antar att detta moment ofta kommer på uppkörningen.
Uppskattar alla tips :D
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Nån som har en str mc bok till salu i gbg?

Denna:
77771769_1.jpg
Den kostar ca 300:- på din lokala körskola, inget att snåla på om du inte hittar en beg. snart.
 

Sick_F

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha thundercat
Hej! jag har ett skitans bra program som jag pluggar för tillfälligt det programmet hetter TrafikskolanTEO MC2009 ni som pluggar just nu borde verkligen ge detta program en chans, VV 2009 frågorna, bilder m.m, VV 2009 teoriprov ser precis ut som det riktiga provet man gör.. ta en titt här

http://thepiratebay.org/torrent/4506865/TRAFIKSKOLAN.TEO.MC.2009.SWEDISH-JGTiSO

nedladdning sker på egen risk, men det är guld som sagt, spara lite pengar?
:rofl

Det där använde jag, funkade bra
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top