Körkort 2009

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
VFR750
Hmm...trodde att jag hade klargjort med sambon om att kortet var på gång, men icke - tvärnegativ till mitt intresse. Skrev i alla fall upp igår och klarade det utan problem.

Så, hojåka eller sambo?

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
Honda Hornet 600 2007
färsking här på sidan, men hoppas ta mitt a kort nu i sommar,, teorin fixade jag i veckan så nu är det bara körningen kvar,,,ska bli intressant & se hur mycket man kommer få köra på körskolan,,,har ej egen hoj än så kan ej övningsköra hemma,,så all körning blir på skolan,,,kört cross sen barnsben samt haft b kort typ 8 år... så helt rookie är man förhoppningsvis inte,,,,nåja har en testlektion den 4 maj,,får se vad dem säger då=)

andersu

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
R1 -04
jag ha uppkörning den 18juni så håll tummarna för mig då:D men de är ju trots allt ett litet tag kvar;/ men ändå glad för den tiden.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Hmm...trodde att jag hade klargjort med sambon om att kortet var på gång, men icke - tvärnegativ till mitt intresse. Skrev i alla fall upp igår och klarade det utan problem.

Så, hojåka eller sambo?

Ta körkortet så länge så kan du fundera på resten under tiden. Körkortet är ju aldrig fel i i sig.

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
R6

Så, hojåka eller sambo?

Varför är hon emot? Jag tycker inte att hon har rätt att tvinga dig att göra det valet... Om du nu vill ta MC-kort, så tycker jag att du skall göra det. Nu när du har klarat teorin (grattis!) så har du ju kommit en bra bit, så fullfölj nu kortet och ta sedan en diskussion med sambon! :) Hon kanske ändrar sig när hon inser att det är riktigt kul att åka! Men jag kan förstå henne också, hon är ju naturligtvis rädd om dig! :) Lycka till!!! :tummenupp

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Så, hojåka eller sambo?
Vad tycker du man ska svara på den frågan utan att ha sett hela bilden? Vad vet vi, ni kanske sitter arbetslösa med småbarn och inte har råd till bjöjor ens, ska man försvara hojägande då? :rolleyes: Om sambons inställning beror på omtanke om dig? Om den beror på att du "trodde du klargjort" men i verkligheten inte diskuterat någonting alls?
Om ni är sambos för att ni tycker om varandra så är kommunikation en bra början. Dubbelriktad kommunikation. Om ni inte klarar, eller är intresserade av, att resonera fram en lösning genom att kommunicera med varandra så är ni inte rätt personer för varandra hur som helst - så då blir rådet att du behåller hojhobbyn och ni båda letar vidare efter mer kompatibla partners.

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
VFR750
Varför är hon emot?
.......
Lycka till!!! :tummenupp

Argumenten från hennes sida är att det är för farligt, fast det är det mesta som är högt eller går fort. Sedan är det ju bara kriminella som åker hoj... :va

Vad tycker du man ska svara på den frågan utan att ha sett hela bilden? Vad vet vi, ni kanske sitter arbetslösa med småbarn och inte har råd till bjöjor ens, ...
.......

- så då blir rådet att du behåller hojhobbyn och ni båda letar vidare efter mer kompatibla partners.

Ekonomiskt sett så är det inga problem, är varken småbarnsförälder eller arbetslös och tro mig - vi har diskuterat det men hon tjurar mest ihop.

Shit vilket relationsforum detta blev! :huvet

Hojkort blir det ( :) ), och om hon inte accepterar det så ska jag nog börja se mig om...

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Ekonomiskt sett så är det inga problem, är varken småbarnsförälder eller arbetslös och tro mig - vi har diskuterat det men hon tjurar mest ihop.
OK!
Argumenten från hennes sida är att det är för farligt, fast det är det mesta som är högt eller går fort. Sedan är det ju bara kriminella som åker hoj... :va
Farligt är det ju, det går knappast att komma ifrån... men samtidigt har du väldigt stor möjlighet att genom ditt agerande själv påverka precis hur farligt det är, och det kan vara viktigt att förklara.
Att det bara är kriminella som åker hoj är litet svårare att bemöta, i och med att det är ett så befängt påstående. Du kan försöka förklara att motorcyklister snarare är ett rätt så representativt utsnitt ur samhället i stort, med läkare, advokater, lärare, snabbköpskassörskor, arbetslösa, svetsare, lastbilschaufförer etc. Att berätta litet om SMC kan vara ett annat sätt att få henne att förstå att hojliv och kriminalitet inte har någon koppling alls.

aundray

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Hoj
--
<- Ännu en som ska ta A kort o skaffa sig en hoj!

Klarade uppskrivningen den 17e april, har min första körlektion den 14e maj, har aldrig kört hoj eller moped förut så vi får väl se hur det går!!

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS

Shit vilket relationsforum detta blev! :huvet

Hojkort blir det ( :) ), och om hon inte accepterar det så ska jag nog börja se mig om...

Misstaget du gör är att debattera med henne. Förklara istället att du tänker börja köra MC och undrar vilken färg på hoj som skulle se bra ut. :banana

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Den kostade ca 180 på körskolan här hemma i slutet av förra sommaren...

:rolleyes:

Varför betala för boken två gånger? Den finns att låna på biblioteket, betald och klar för dina skattepengar. Så gjorde jag i alla fall :)

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Har hämtat ut körkortet med ett stort A på :) känns riktigt fint att vara ute själv och köra utan övningnskörningsskylten!
Så nu har jag lite teoriböcker till övers billigt, STR Körkortsboken, STR Att köra motorcykel samt Vägvisaren, A-körkort. Någon intresserad?

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Hur många försök får man på sig på manöverbanan? (2-3?) eller får man bara ett? :näsblod

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
R6
Hur många försök får man på sig på manöverbanan? (2-3?) eller får man bara ett? :näsblod

Det beror nog på vilken inspektör man får samt vilket humör han/hon är på... Men oftast får man två försök på sig. (Min kollega fick dock 3 försök, då när han körde upp i Tullinge. Det blåste som sjutton den dagen och därav det extra försöket :).)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln