Körkort 2009

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

Blev lite osäker nu så jag kollade upp det i MC-boken.. På sidan 135 står ett fett utropstecken med texten "Luta dig inte så mycket i en vänsterkurva så att överkroppen kommer över mittlinjen"
Sen om jag skär mittlinjen nu när jag har körkortet är ju en helt annan femma :yoparty
 

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Valbo
Hoj
Hogtech
ÅÅååååå så skönt att man har lappen redan!!! Blir ju fan nervös bara jag läser i den här tråden och tänker tillbaka några år när man höll på att ta behörighet A.
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
hade också 18 juni, men igår fick jag en tidigare tid, 17 juni! haha

går ej att boka uppkörning utan bara teoriprov:gnissla

Har du inte gjort teoriprovet så går det inte att boka körprov om jag minns rätt, eftersom folk då skulle boka upp tider helt i onödan utan att vara kvalificerade för att köra upp..


Det är ok att "skära kurvan" så länge det är god sikt framåt..

Hur kunde du boka uppkörning via nätet? :S

My bad, jag som kanske var lite otydlig :p

Kollade på nätet att tiden var ledig, men kunde som sagt inte boka där. Så fick slänga mig på telefonen för att boka lektionen :p Så det är ganska smidigt, man kan se tiderna som finns på nätet, men får ringa till vv för att boka den.. :)
 
Last edited:

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Wiiiii, då var man klar med uppkörningen som gick utmärkt! Nu skall Jaggan krängas och hoj införskaffas! :)
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Inspektören får en kopia på utbildningsplanen som körskolan gör. Tror inte att privatister bedöms hårdare. Inspektörerna är nog så professionella att de inte särbehandlar. Tror snarare att vissa privatister kan vara sämre förare än de som gått i skola.

Hur skall man tolka detta ?
Min trafikskola hade bokat en tid för uppkörning
26/5 men jag fick tyvärr förhinder just den dagen.
Jag ringde upp vv själv denna gång och skulle byta tiden..
Då säger dem att : "Vi ser att din trafikskola har bokat tiden
26/5. Det är bättre att du låter dem boka om den än att du gör det
själv "
 
Last edited:

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Ingen aning. Kan kanske vara så att körskolorna har förbokade tider som de kan fylla med namn. I så fall skulle du kunna få en tid tidigare om körskolan bokar om än om du själv bokar.

Fanns att tillgå tider både före och efter 26/5 (19/5 och 2/6) när jag frågade
Efter denna fråga så sa tjejen på vv att det var bättre
att körskolan bokade då hon såg att de hade bokat den ursprungliga
26/5 tiden
Skulle ha frågat varför men blev lite "paff" och handlingsförlamad....:confused:
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Grattis!!! Kan tidpunkten bli bättre än så här in på året??? :tummenupp Vad kan det tänkas bli för hoj då? :)

Tackar! :)
Hehe, tidpunkten kan inte bli mycket bättre, helt rätt. Framförallt eftersom jag varit ledig en månad nu innan jag börjar på det nya jobbet nu på måndag den 4a maj samt att våren och sommaren är på stark frammarsch :)

Kommer nog sikta in mig på en Honda CBR 929 -00a eller -01a. 4-5st av mina polare som har kört den, framförallt som första hoj, vilket säkerligen en del kan tycka till om är bra eller dåligt. Men den känns rätt för mig och så får det bli :)
En 929a som troligtvis kommer lackas om under kommande vintern, fast det vill jag inte tänka på nu :tungan
 

Enger

Business Vs. Pleasure
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda CB 500 Four -74 (Projekt: Café)
körde första gången idag och det gick kanon! Bokat uppkörning och teorin gör jag 11:e maj! Hoppas allt går vägen :) ingen som har någon stalltips?
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Idag lossnade det :D Jag och busen (Intrudern)blev kompisar. Hittade balansen och krypkörningen gick förvånansvärt bra.
Det som var mindre kul, var att vi gjorde övningar på en parkering, där det stod fullt med hojar o dess ägare.

Hrmm, men jag lyckades inte göra bort mig just då, hehe.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Idag lossnade det :D Jag och busen (Intrudern)blev kompisar. Hittade balansen och krypkörningen gick förvånansvärt bra.
Det som var mindre kul, var att vi gjorde övningar på en parkering, där det stod fullt med hojar o dess ägare.

Hrmm, men jag lyckades inte göra bort mig just då, hehe.

keep up the good woork! :tummenupp
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Klarade kortet idag!
Banorna helt perfekt!
Vv nissen hade dock en synpunkt på trafikdelen där han tyckte jag körde alldeles för riskmedvetet (för sakta osv).
Men de gick vägen ändå :D
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
13/5 kommer jag försöka köra upp med min KTM 660, nån som har någon koll på vad som krävs för att man ska få kunna köra upp med sin egen mc? (kör upp för begr mc.)

Måste man ha speglar? Kollar dom nånting på Eco driving eller så att man alltid har en hög växel inne? (kan bli problem att hålla 50 med dreven jag har på nu, antingen blir det nära motorstopp på 3:an eller så varvar jag mycket på 2:an)
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Härligt, perfekt väder också grattis :)

Tackar tackar :)

Klarade kortet idag!
Banorna helt perfekt!
Vv nissen hade dock en synpunkt på trafikdelen där han tyckte jag körde alldeles för riskmedvetet (för sakta osv).
Men de gick vägen ändå :D

Grattis! :tummenupp


Tackar :)

körde första gången idag och det gick kanon! Bokat uppkörning och teorin gör jag 11:e maj! Hoppas allt går vägen :) ingen som har någon stalltips?

Finns mycket tips, bästa är att söka på "Uppkörning" inne i forumet så kommer du hitta mycket nyttig info. Nåt att tänka på är väl att åka ut till området som du kommer köra upp i och stifta bekantskap med det, så du har lite koll. Kände att det underlättade för mig som inte är från Tullinge-hållet där jag körde upp. I övrigt visa att du är riskmedveten när det dyker upp varningsskyltar osv. I övrigt GL HF :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top