Körkort 2009

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Wiiiii, då var man klar med uppkörningen som gick utmärkt! Nu skall Jaggan krängas och hoj införskaffas! :)

Klarade kortet idag!

Grattis båda två! :tummenupp

Jag passar på att bjuda på ytterligare en video från senaste privata övningen.
Irriterar mig fortfarande över att ibland falla inåt i vändning, men det tar sig väl.
Fler smarta tips angående vändning/fullt styrutslag?

HD-kvalle dyker strax upp då den bearbetas.

[YOUTUBE-ID]f7E5g7TST5k[/YOUTUBE-ID]
 

Enger

Business Vs. Pleasure
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda CB 500 Four -74 (Projekt: Café)
Tackar tackar :)



Grattis! :tummenupp



Tackar :)



Finns mycket tips, bästa är att söka på "Uppkörning" inne i forumet så kommer du hitta mycket nyttig info. Nåt att tänka på är väl att åka ut till området som du kommer köra upp i och stifta bekantskap med det, så du har lite koll. Kände att det underlättade för mig som inte är från Tullinge-hållet där jag körde upp. I övrigt visa att du är riskmedveten när det dyker upp varningsskyltar osv. I övrigt GL HF :)

Det får vi ta en liten titt på! Dock kommer jag köra upp i Karlstad faktiskt och jag känner till staden någorlunda så det ska nog lösa sig! Kikade dessutom på hoj nu också och det lutar åt en Suzuki Bandit eller ER5 från Kawasaki, blev totalt såld idag efter första körlektionen på skola faktiskt :D
 

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skövde
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
Tycker du ser jäkligt stabil ut, krävs nog inte mer än så här.


Sen har jag en fråga, var har du köpt ditt ställ o vad pungade du ut. Blev jäkligt sugen på'et :yoparty


Köpte mitt Berik ställ för 8,990:- nytt. Om du inte vill ha ett nytt så är det bara att kolla på blocket finns ett par som är helt nya nästan använda 1 säsong, om du har tur så hittar du rätt storlek
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Förvånad är jag, för det visade sig att ett exakt likadant ställ (2-delat va?) finns att köpa på hemmaplan, för 7480kr. Otroligt najs.
Men det är mycket pengar, men skulle nog bli sketanöjd med ett.
Mitt nuvarande tygställ känner man sig så plufsig i, plus att skydden sitter ganska dåligt (= rörliga).

Hum hum hum
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Grattis båda två! :tummenupp

Jag passar på att bjuda på ytterligare en video från senaste privata övningen.
Irriterar mig fortfarande över att ibland falla inåt i vändning, men det tar sig väl.
Fler smarta tips angående vändning/fullt styrutslag?

HD-kvalle dyker strax upp då den bearbetas.

Det går lite för snabbt enligt min plågoande ... det ska vara lugn gånghastighet. Tips för att inte falla innåt, håll blicken långt bort, titta inte ner i marken på konerna. Titta på nästa hinder, och håll inte in kopplingen när du svänger, gasa lätt eller släpp upp kopplingen precis när du tänker "nu börjar jag svänga" så hittar du dragläget i rätt tid. Man ska alltid dra sig ut ur en sväng med motorkraft. hade själv problem med att falla innåt, det tog ett tag innan man fick in det i ryggmärgen. Ett annat tips: lägg dig närmare tanken och luta dig med huvet höger om du svänger vänster. Också då försök hålla in höger arm typ intill kroppen. Det är lite lättare att svänga (tyckte jag) när man lutar sig mot riktningen.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Sen har jag en fråga, var har du köpt ditt ställ o vad pungade du ut. Blev jäkligt sugen på'et :yoparty

Jag köpte det på Lelles i höstas och fick stället för cirka 6400 kr med lite trevlig rabatt. :)

Det går lite för snabbt enligt min plågoande ... det ska vara lugn gånghastighet. Tips för att inte falla innåt, håll blicken långt bort, titta inte ner i marken på konerna. Titta på nästa hinder, och håll inte in kopplingen när du svänger, gasa lätt eller släpp upp kopplingen precis när du tänker "nu börjar jag svänga" så hittar du dragläget i rätt tid. Man ska alltid dra sig ut ur en sväng med motorkraft. hade själv problem med att falla innåt, det tog ett tag innan man fick in det i ryggmärgen. Ett annat tips: lägg dig närmare tanken och luta dig med huvet höger om du svänger vänster. Också då försök hålla in höger arm typ intill kroppen. Det är lite lättare att svänga (tyckte jag) när man lutar sig mot riktningen.

Hehe, ja vi får se vad min egen plågoande säger på lektionen idag. Tipset om att luta kroppen med huvudet kan vara värt att testa. Jag försöker göra något liknande, att vrida/luta kroppen utåt i svängen för att kompensera.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det med att gå närmare tanken, och försöka flytta vikten utåt var viktigt för mig iom jag är 186cm lång och väger 110 - så det är mycket vikt man ska balansera
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Tycker du ser jäkligt stabil ut, krävs nog inte mer än så här.


Sen har jag en fråga, var har du köpt ditt ställ o vad pungade du ut. Blev jäkligt sugen på'et :yoparty

Vad heter stället? fc-moto.de har ju Berik ställ, bör kunna finna det där, för säkert en 4-5000:- svenska.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Klarade kortet idag!
Banorna helt perfekt!
Vv nissen hade dock en synpunkt på trafikdelen där han tyckte jag körde alldeles för riskmedvetet (för sakta osv).
Men de gick vägen ändå :D

han borde väl vara glad att du körde väldigt riskmedvetet? :tungan
men grattis till kortet:D
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Klarade kortet idag!
Banorna helt perfekt!
Vv nissen hade dock en synpunkt på trafikdelen där han tyckte jag körde alldeles för riskmedvetet (för sakta osv).
Men de gick vägen ändå :D

Fick samma kommentar, att man spelade lite teater vad det gällde skymda korsningar i bostadsområde, körde lite väl lugnt alltså. Lite förvånad över den kommentaren, köra lugnt och försiktigt i såna områden är ju A och O. Fast skillnad iof att köra sakta ute i trafiken på stora vägen och i lågfartsområnden.
Skönt att det gick vägen för dig :tummenupp
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Det behöver du inte göra, inte för min skull i alla fall.
Blir nog ett köp här i stan för mig. Fast kanske beställer, om du nu skulle leta o hitta nåt myyycket billigare ;)

Jackan heter LJ-5888-BK.
Byxorna tror jag heter LP-5926-BK.
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
13/5 kommer jag försöka köra upp med min KTM 660, nån som har någon koll på vad som krävs för att man ska få kunna köra upp med sin egen mc? (kör upp för begr mc.)

Måste man ha speglar? Kollar dom nånting på Eco driving eller så att man alltid har en hög växel inne? (kan bli problem att hålla 50 med dreven jag har på nu, antingen blir det nära motorstopp på 3:an eller så varvar jag mycket på 2:an)

660cc? tror du måste ha minnst 700cc för att få köra upp för tung mc.
Jag har för mig att jag inte får köra upp med min er-6n 650cc
Jag kommer iaf låna körskolans mc
 

Bjurling

Medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
en 675:a
Så då har man fått bokat en uppkörning till slutet av maj, kommer att ha två lektioner till innan uppkörning, får hoppas det går vägen.
Var iväg i måndags och köpte hela kittet med ställ, hjälm m.m så nu fattas bara hojen och kortet. HOPPAS!!!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top