Körkort 2009

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
På skolan körde vi upp till 3an håller 50, gör undanmanöver och fortsätter genom serpentinbanan utan att sänka farten (verkar viktigt att hålla jämn fart, dom lyssnar/kollar på d), när det är 3 konor kvar av slalombanan börja bromsa ner inför vändningen (enbart bakbroms) samtidigt växlar man ner till 1an, håller in kopplingen in i vändningen och släpper ut den när man kommer ut ur vändningen och gasar och växlar upp tillbaka in i serpentinbanan upp till 3an igen så fort som möjligt och sen ett bromstest i 50 efter serpentinbanan.

Borde väl vara nåt liknande på uppkörningen..

Kör upp nästa vecka men vetefan om man pallar pressen kommer ju gå på 2500:- för uppkörningen med hyra av mc :död .

Hoppas verkligen dom dömer på helheten allt annat skulle vara otroligt efterblivet.. Lycka till alla som kör upp :tummenupp

Vi gasade upp till 4 ans växel, då gick våra hojar (Bandit) som jämnast/bäst när man släppte gasen för undanmanövern. Det är nog lite olika, beroende på vilken hoj man kör.
:)
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Vi gasade upp till 4 ans växel, då gick våra hojar (Bandit) som jämnast/bäst när man släppte gasen för undanmanövern. Det är nog lite olika, beroende på vilken hoj man kör.
:)

Körde BMW G650FS (800kubikare) dessa behövde man inte ens växla till mer än 2ans växel. Så startade på 1an, växlade upp till tvåan, genom undanmanövern och bort till vändningen, ner till 1an, vända, upp till tvåan snirkla sedan broms, KLART :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Problemet att hålla för låg växel på högfartsbanan är att du efter serpentinen på tillbakavägen skall sedan glida på växeln till bromspunkten, har du för låg växel så motorbromsar du och har alltså inte 50km/h vid inbromsningen och du kan behöva göra om det hela.
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Släpper på gasen vid eller strax efter 3:e konan i sepentinen
Bromsar vid sista konan och växlar från 3:an till 1:an
vid dubbelkonerna innan vändningen
Växlar till 2:an direkt efter utförd sväng och sen i med 3:an
vid första konan på serpentinen igen
Funkar bra så med min gamla Honda 750 1982

Första lektionen (=träning manöverprov) med körskollärare imorgon. Får se vad han tycker :va
Bra att få en koll på att man tränar rätt eller inte :tummenupp
 
Last edited:
Gick med
8 Apr 2009
Ort
göteborg
Hoj
2000,Yamaha R6
fixade kortet igår:yoparty :banana :arsele :yoparty :tuttar :banana :rofl :banana !!!

körde upp som privatist i vänersborg,klarade på första gången! lycka till allihopa och tänk positivt!

Riktigt profesionella och trevliga "provgubbar" som jobbar där oxå!!!:)
:tummenupp en stor eloge till dom!
 
Last edited:

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Kristianstad (snart Hässleholm)
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
nä nu måste jag skriva av mig lite! Blev ju helt nervös när man sitter och läser allas inlägg! Har min uppkörning om 9 dagar, och det känns inte riktigt bra, trots att man borde vara överlycklig! Vi har inte ens börjat öva 70 och 90bromsningarna än, och högfartsbanan har jag bara kört en gång. Alla som har ett par tummar...håll dem...det lär behövas!
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
satt å slöläste lite info från körkortsportalen ang. uppkörningen och såg:
"Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande: Tomgångskörning" (och självklart en massa andra saker)

Men hur "utför" man tomgångskörning på ett korrekt sätt?! Jag kan bara tänka mig att man kan variera om man har någon växel ilagd alt. neutral eller vilken fot man har i gatan om man inte båda.
 

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
nä nu måste jag skriva av mig lite! Blev ju helt nervös när man sitter och läser allas inlägg! Har min uppkörning om 9 dagar, och det känns inte riktigt bra, trots att man borde vara överlycklig! Vi har inte ens börjat öva 70 och 90bromsningarna än, och högfartsbanan har jag bara kört en gång. Alla som har ett par tummar...håll dem...det lär behövas!

Jaha så du är inte klar än, inte min donna heller...
Bromsa rakt fram är lätt! Bra tankgrepp, lediga armar och "hög" blick. Använd bara frambroms om du inte är säker på att inte låsa bakdäcket, men ha foten på pedalen.
Vi ska nog öva lite imorgon då det är svårt med den långsamma bana. Hård koppling och orolig motorgång och gammal hoj :)
Sen får hon kanske vingla ner till Tydingesjön på Torsdag för det är väl premiär då tror jag.
Tummar hålls :tummenupp

satt å slöläste lite info från körkortsportalen ang. uppkörningen och såg:
"Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande: Tomgångskörning" (och självklart en massa andra saker)

Men hur "utför" man tomgångskörning på ett korrekt sätt?! Jag kan bara tänka mig att man kan variera om man har någon växel ilagd alt. neutral eller vilken fot man har i gatan om man inte båda.


Växel i och slira/släpp koppling och du tomgångskör :yoparty
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Kom nyss hem från körlektion nr 5. Idag regnade det o vi skulle öva lite till inbromsningar, uppkörningen e ju nu på torsdag. Det ska visst vara storm den dagen vi kör upp, lovley men dessto större andledning till att ta det lite lugnare. Bromsningarna gick jättebra men jag bromsade bara i 70km/h. Det e ju onödigt o slå sig 2 dagar innan uppkörning menar läraren på o skrattar, he he...
Imorgon kväll ska jag upp till övningskörningsbanan för o traggla igenom allt en sista gång innan dagen D.:)

Håll tummarna för mig på torsdag!!!!
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
satt å slöläste lite info från körkortsportalen ang. uppkörningen och såg:
"Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande: Tomgångskörning" (och självklart en massa andra saker)

Men hur "utför" man tomgångskörning på ett korrekt sätt?! Jag kan bara tänka mig att man kan variera om man har någon växel ilagd alt. neutral eller vilken fot man har i gatan om man inte båda.

Tomgångskörning??? Ja, varför skulle de observera det för? Det var ju i alla fall ingenting som körskolan lade ner någon tid på... Vad jag vet, så bryr de sig inte om vilken fot du har i gatan eller om du har båda i osv. Det kan ju inte spela någon som helst roll?! :confused:

Kom nyss hem från körlektion nr 5. Idag regnade det o vi skulle öva lite till inbromsningar, uppkörningen e ju nu på torsdag. Det ska visst vara storm den dagen vi kör upp, lovley men dessto större andledning till att ta det lite lugnare. Bromsningarna gick jättebra men jag bromsade bara i 70km/h. Det e ju onödigt o slå sig 2 dagar innan uppkörning menar läraren på o skrattar, he he...
Imorgon kväll ska jag upp till övningskörningsbanan för o traggla igenom allt en sista gång innan dagen D.:)

Håll tummarna för mig på torsdag!!!!

:tummenupp Absolut! Det kommer att gå skitbra!!! Om du nu gör bra inbromsningar i 70km/h, då kommer inte 90km/h heller vara några större problem! Lycka till! :)
 
Last edited:

jetson

Guest
Vår körskolelärare varnade om att inte använda bakbromsen, eftersom besiktningsmannen kolllar på att du nyttjar båda bromsarna (dock bara lite bakbroms precis i början sen är det ju minst 90% frambroms)

Vi fick öva ordningen trycka bakbroms - frambroms - koppling (men att man gör det så snabbt att man kör allt på samma gång i stort sett)

Beror säkert på vilken besiktningsman också man får men tipset om att bara hålla foten på bakbromsen och inte använda den är nog inte det bästa. Är väl bra att lära sig använda bakbromsen också även om man inte tycker den är nåt att ha..
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Hade min första lektion ute i trafiken idag.
Gick sjukt bra tydligen.
Läraren sa det att det var en trevlig körning. Inte ofta det hände tydligen.
Sen att det är sjukt kul gör ju inget heller. Måste bara köpa en båge så man kan övningsköra också.
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Så där, då var körkortet avklarat :yoparty :fyllisar :banana :födelseda

Hade riktigt skitväder, 8+, regn och blåst upp till 12m/s :gnissla
Men det gick bra och nu sitter man här med en lapp i handen men ingen hoj att ut och fira på, lite som att fylla 20 och inte ha ett systembolag att gå till...

Men tågbiljett är bokad och på söndag åker jag ner med hojen från mina föräldrar!


Uppkörningen gick smidigt i övrigt, fick göra den enklaste av alla säkerhetskontroller: kolla stöden och driv paketet.
Sen var det lågfart som jag tabbade mig på första försöket när jag missade en kon av någon anledning (skyller på tillfällig hjärnblödning) sen högfart utan problem lika så inbromsningen.

Trafiken var näst utan anmärkningar, det ända de sa var att jag saktade in lite väl mycket vid en järnvägskorsning, men i mitt försvar var det näst intill helt skymd sikt.
 

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Kristianstad (snart Hässleholm)
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
Så där, då var körkortet avklarat :yoparty :fyllisar :banana :födelseda

Hade riktigt skitväder, 8+, regn och blåst upp till 12m/s :gnissla
Men det gick bra och nu sitter man här med en lapp i handen men ingen hoj att ut och fira på, lite som att fylla 20 och inte ha ett systembolag att gå till...

Men tågbiljett är bokad och på söndag åker jag ner med hojen från mina föräldrar!


Uppkörningen gick smidigt i övrigt, fick göra den enklaste av alla säkerhetskontroller: kolla stöden och driv paketet.
Sen var det lågfart som jag tabbade mig på första försöket när jag missade en kon av någon anledning (skyller på tillfällig hjärnblödning) sen högfart utan problem lika så inbromsningen.

Trafiken var näst utan anmärkningar, det ända de sa var att jag saktade in lite väl mycket vid en järnvägskorsning, men i mitt försvar var det näst intill helt skymd sikt.

Man får Gratulera =) skönt att ha det avklarat!
Du är väl förresten jobbarkompis med Martin???
 

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Kristianstad (snart Hässleholm)
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
Jaha så du är inte klar än, inte min donna heller...
Bromsa rakt fram är lätt! Bra tankgrepp, lediga armar och "hög" blick. Använd bara frambroms om du inte är säker på att inte låsa bakdäcket, men ha foten på pedalen.
Vi ska nog öva lite imorgon då det är svårt med den långsamma bana. Hård koppling och orolig motorgång och gammal hoj :)
Sen får hon kanske vingla ner till Tydingesjön på Torsdag för det är väl premiär då tror jag.
Tummar hålls :tummenupp

hehe, ja det låter lätt, men sen ska man fixa det i praktiken med. Fast jag ska fan klara det. Har bokat tre lektioner nu innan uppkörningen, sen blir det till att spendera hela söndagen med konbanekörning..yeay!
tydingesjön...är det någon träff där?

Tack :banana ja det är det verkligen, nu kan sommaren börja :D
Ja det är jag ju, världen är bra liten. Pratade med han tidigare idag, hörde att du skulle köra upp nästa torsdag(?) Lycka till! :)

Ja,och med en sådan fin hoj får du ingen dålig sommar:yoparty
Yes, nästa torsdag smäller det...pjuu...så lite lyckönskningar e aldrig fel =)
 
Last edited:

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Ja,och med en sådan fin hoj får du ingen dålig sommar:yoparty
Yes, nästa torsdag smäller det...pjuu...så lite lyckönskningar e aldrig fel =)

Det går bra ska du se, det är bara ta det lugnt och sansat. köra som om man skulle köra själv sa dom. Alltså inte bry sig i korsningar om dom också hinner med ut och så vidare.

Vi ses säkert på en tur i sommar :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top