Hur hårda är de på hastigheten på högfartsbanan?
Hårda? Inte alls isf. Han kommer inte stå med lasern och mäta. Använd allt utrymme som finns för att ta sats. Accelerera snabbt upp till 50 på treans växel. Då hinner du "åka" en bit innan undanmanövern ska påbörjas. Peta i tvåan vid inbromsningen till vändningen. Behåll tvåans växel på väg tillbaka mot bromspunkten. Alla moment ska ske kontrollerat. Tag det bara lugnt så är det inga problem.Hur hårda är de på hastigheten på högfartsbanan?
Klarade uppkörningen idag
Hejdå till mellankortet!
Klarade uppkörningen idag
Hejdå till mellankortet!
Tackar tackar!
Får nog låna en ktm 525 motard av en kompis att köra upp med, vad tror ni om det? för-, nackdelar? siktar nog på mellankortet till att börja med.
En motard lär väl vara det absolut enklaste att köra upp med skulle jag tro. 1000000 gånger enklare än en sport eller touringhoj iaf.
Hårda? Inte alls isf. Han kommer inte stå med lasern och mäta. Använd allt utrymme som finns för att ta sats. Accelerera snabbt upp till 50 på treans växel. Då hinner du "åka" en bit innan undanmanövern ska påbörjas. Peta i tvåan vid inbromsningen till vändningen. Behåll tvåans växel på väg tillbaka mot bromspunkten. Alla moment ska ske kontrollerat. Tag det bara lugnt så är det inga problem.
Jag fick lära mig att accelerera upp till 50 god tid innan undanmanöver. Se till att köra på högsta växeln. Detta gör att man bara kan glida igenom alla konor utan att man motorbromsa. Använd er av motstyrning! Så mycket lättare än att försöka "höfta" runt hojen mellan konorna. Bromsa och frikoppla vid vändningen peta i ettan och accelerera upp igen på en HÖG-växel.
Är det undanmanöver åt höger ska "approacha" banan från höger. Detta för att sedan bara gunga igenom undanmanövern, ungefär som övriga slalomen. En fördel är att man kommer in tidigt och på så sätt ligger högt i banan och inte tappar avstånd till konorna mot slutet av banan och vändningen.
Jag fick lära mig att accelerera upp till 50 god tid innan undanmanöver. Se till att köra på högsta växeln. Detta gör att man bara kan glida igenom alla konor utan att man motorbromsa. Använd er av motstyrning! Så mycket lättare än att försöka "höfta" runt hojen mellan konorna. Bromsa och frikoppla vid vändningen peta i ettan och accelerera upp igen på en HÖG-växel.
Vad är motstyrning ???
Min körlärare rekommenderar att köra på 3:ans växel genom hela banan
och motorbromsa vid ca 3:e-4:e konan för att sen bakhjulsbromsa och växla ned till 2:an ca 2 koner före vändningskonan. Ev växla ned till 1:an just före vändningen(lite beroende på vilken motorcykel man har, går ibland bra att göra vändningen på 2:ans växel.Det får man välja själv)
Ska du göra undamanöver höger ska du påbörja från vänster så att man genar som tecknet / ungefär.
Men vill man göra det svårare för sig än nödvändigt så kan man ju lägga till en extra sväng genom att påbörja från höger
Saxat från WIKI:
Det finns säkert många olika sätt vad man personligen tycker funkar bra. Har du gått i körskola eller? Detta är vad jag blivit lärd på Jarla för att få en så bra linje genom banan som möjligt. Genar man som du säger så förskjuter man hela sin linje i banan och vid sista konan så blir det tajt....
Weihioho! Klarade teorin idag så nu är det bara körningen kvar
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |