Klarade kortet igår äntligen! Först säkerhetskontroll med bromsar. Fick den "lätta" krypkörningen med stoppen, gick kanonbra. Högfarten hade överraskande kort accelerationssträcka så kom inte riktigt upp i hastighet, hade 46-47 km/h på mätarn vid ingången av banan. Inspektören sa inget mer om det just då utan jag fick göra båda bromsproven i 70 och 90 km/h när han sen efter dom bad mig att göra om högfarten en gång till i en högre hastighet än sist. Och till er som tränar på att komma snett in mellan konerna få jag höja en varningens finger åt att det, just på Säve iaf, var svårt att få till en knorr då man mer eller mindre var styrd att komma rakt framifrån... Eller så var det bara just jag som upplevde det så. Ett gott tips är nog att i första hand klara det rakt framifrån, är så mycket annat som snurrar i huvudet under den stunden ändå. Väl ute i trafiken var det mycket hatighetsanpassningar för min del, var försiktiga och kör lungt vid skymda utfarter, visa att ni TITTAR in på i stort sett varenda väg som leder in till den ni kör på. Dra på lite (ej över gällande hastighetsgräns) där ni ser det finns öppnare ytor och inga korsande vägar. Inspektören vill se att man inte fegar sig igenom körningen heller. Vet inte om jag fick en väldigt "snäll" slinga men gjorde inte ett enda fel på hela vägen, kändes förvånandsvärt lätt faktiskt.
Var jättedåligt väder hela förmiddagen igår och jag hade tur att det klarnade upp lagom till på eftermiddagen när jag skulle köra. Frågade ändå inspektören om man hade oturen att råka ut för regn om man var tvungen att hålla samma hastigheter ändå på banorna och svaret var att höghastighetsbanan går att köra i 50 km/h ändå, däremot bromsprovet bör man inte ta i så mycket som i vanliga fall utan det ska vara en SÄKER inbromsning anpassat efter vägunderlaget. Risken att få låsta bromsar ökar rätt rejält.
Håller tummarna för resterande SH-kollegor att det ska gå bra för er i jakten på det efterlängtade kortet! För min del är jag så glad att den är över, för man har gått och oroat sig hela vintern så nu är det som en stor sten har lättat från bröstet!
Var jättedåligt väder hela förmiddagen igår och jag hade tur att det klarnade upp lagom till på eftermiddagen när jag skulle köra. Frågade ändå inspektören om man hade oturen att råka ut för regn om man var tvungen att hålla samma hastigheter ändå på banorna och svaret var att höghastighetsbanan går att köra i 50 km/h ändå, däremot bromsprovet bör man inte ta i så mycket som i vanliga fall utan det ska vara en SÄKER inbromsning anpassat efter vägunderlaget. Risken att få låsta bromsar ökar rätt rejält.
Håller tummarna för resterande SH-kollegor att det ska gå bra för er i jakten på det efterlängtade kortet! För min del är jag så glad att den är över, för man har gått och oroat sig hela vintern så nu är det som en stor sten har lättat från bröstet!