Körkort 2009

Zelin

RIDER
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR600RR 08
Klarade kortet igår äntligen!:yoparty Först säkerhetskontroll med bromsar. Fick den "lätta" krypkörningen med stoppen, gick kanonbra. Högfarten hade överraskande kort accelerationssträcka så kom inte riktigt upp i hastighet, hade 46-47 km/h på mätarn vid ingången av banan. Inspektören sa inget mer om det just då utan jag fick göra båda bromsproven i 70 och 90 km/h när han sen efter dom bad mig att göra om högfarten en gång till i en högre hastighet än sist. Och till er som tränar på att komma snett in mellan konerna få jag höja en varningens finger åt att det, just på Säve iaf, var svårt att få till en knorr då man mer eller mindre var styrd att komma rakt framifrån... Eller så var det bara just jag som upplevde det så. Ett gott tips är nog att i första hand klara det rakt framifrån, är så mycket annat som snurrar i huvudet under den stunden ändå. Väl ute i trafiken var det mycket hatighetsanpassningar för min del, var försiktiga och kör lungt vid skymda utfarter, visa att ni TITTAR in på i stort sett varenda väg som leder in till den ni kör på. Dra på lite (ej över gällande hastighetsgräns) där ni ser det finns öppnare ytor och inga korsande vägar. Inspektören vill se att man inte fegar sig igenom körningen heller. Vet inte om jag fick en väldigt "snäll" slinga men gjorde inte ett enda fel på hela vägen, kändes förvånandsvärt lätt faktiskt.

Var jättedåligt väder hela förmiddagen igår och jag hade tur att det klarnade upp lagom till på eftermiddagen när jag skulle köra. Frågade ändå inspektören om man hade oturen att råka ut för regn om man var tvungen att hålla samma hastigheter ändå på banorna och svaret var att höghastighetsbanan går att köra i 50 km/h ändå, däremot bromsprovet bör man inte ta i så mycket som i vanliga fall utan det ska vara en SÄKER inbromsning anpassat efter vägunderlaget. Risken att få låsta bromsar ökar rätt rejält.

Håller tummarna för resterande SH-kollegor att det ska gå bra för er i jakten på det efterlängtade kortet! För min del är jag så glad att den är över, för man har gått och oroat sig hela vintern så nu är det som en stor sten har lättat från bröstet!:fyllisar
 

Roppilu

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2008
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R6 2006
Klarade kortet igår äntligen!:yoparty Först säkerhetskontroll med bromsar. Fick den "lätta" krypkörningen med stoppen, gick kanonbra. Högfarten hade överraskande kort accelerationssträcka så kom inte riktigt upp i hastighet, hade 46-47 km/h på mätarn vid ingången av banan. Inspektören sa inget mer om det just då utan jag fick göra båda bromsproven i 70 och 90 km/h när han sen efter dom bad mig att göra om högfarten en gång till i en högre hastighet än sist. Och till er som tränar på att komma snett in mellan konerna få jag höja en varningens finger åt att det, just på Säve iaf, var svårt att få till en knorr då man mer eller mindre var styrd att komma rakt framifrån... Eller så var det bara just jag som upplevde det så. Ett gott tips är nog att i första hand klara det rakt framifrån, är så mycket annat som snurrar i huvudet under den stunden ändå. Väl ute i trafiken var det mycket hatighetsanpassningar för min del, var försiktiga och kör lungt vid skymda utfarter, visa att ni TITTAR in på i stort sett varenda väg som leder in till den ni kör på. Dra på lite (ej över gällande hastighetsgräns) där ni ser det finns öppnare ytor och inga korsande vägar. Inspektören vill se att man inte fegar sig igenom körningen heller. Vet inte om jag fick en väldigt "snäll" slinga men gjorde inte ett enda fel på hela vägen, kändes förvånandsvärt lätt faktiskt.

Var jättedåligt väder hela förmiddagen igår och jag hade tur att det klarnade upp lagom till på eftermiddagen när jag skulle köra. Frågade ändå inspektören om man hade oturen att råka ut för regn om man var tvungen att hålla samma hastigheter ändå på banorna och svaret var att höghastighetsbanan går att köra i 50 km/h ändå, däremot bromsprovet bör man inte ta i så mycket som i vanliga fall utan det ska vara en SÄKER inbromsning anpassat efter vägunderlaget. Risken att få låsta bromsar ökar rätt rejält.

Håller tummarna för resterande SH-kollegor att det ska gå bra för er i jakten på det efterlängtade kortet! För min del är jag så glad att den är över, för man har gått och oroat sig hela vintern så nu är det som en stor sten har lättat från bröstet!:fyllisar

tack för tipsen :) har uppkörning på torsdag nästa vecka så nervositeten kryper sig sakta på en nu =) men det borde nog gå vägen.
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Ska du göra undamanöver höger ska du påbörja från vänster så att man genar som tecknet / ungefär.

Men vill man göra det svårare för sig än nödvändigt så kan man ju lägga till en extra sväng genom att påbörja från höger :tummenupp

Faktiskt, jag fick oxå lära mig som han skrev, undanmanöver höger - ligg åt höger, undanmanöver vänster - ligg åt vänster! :tungan
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Wohooooo!!!! Klarade uppkörningen idag:banana :banana :banana E så glad så jag vet knappt vart jag ska ta vägen:) :tummenupp

Lycka till ni andra som har skrivning o uppkörning kvar:)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Klarade kortet igår äntligen!
...

Håller tummarna för resterande SH-kollegor att det ska gå bra för er i jakten på det efterlängtade kortet! För min del är jag så glad att den är över, för man har gått och oroat sig hela vintern så nu är det som en stor sten har lättat från bröstet!:fyllisar

Wohooooo!!!! Klarade uppkörningen idag:banana :banana :banana E så glad så jag vet knappt vart jag ska ta vägen:) :tummenupp

Stort grattis till er båda två! :cpparty
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Hur hårda är de på hastigheten på högfartsbanan?

Jag fick göra om högfartsdelen en gång, de sa att jag hade för dåligt flyt.
Så det är viktigare att hålla jämn hastighet än att köra i prick 50, men som några andra har sagt några km/h hit eller dit kvittar. Lycka till!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
vilka handskar har ni kört upp med?
tänkte på att de står ju något i stil med "kraftiga handskar" i kraven för uppkörningen, så går crosshandskar in i den beskrivningen? :confused:
enligt läraren var det inga problem att ha dom på lektionen, men tänkte om gubbarna från vv har en annan åsikt..

kanske lite dum fråga, men lika bra att fråga när man kommer på något :rolleyes:
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
vilka handskar har ni kört upp med?
tänkte på att de står ju något i stil med "kraftiga handskar" i kraven för uppkörningen, så går crosshandskar in i den beskrivningen? :confused:
enligt läraren var det inga problem att ha dom på lektionen, men tänkte om gubbarna från vv har en annan åsikt..

kanske lite dum fråga, men lika bra att fråga när man kommer på något :rolleyes:

Jag tror nog att de vill ha riktiga godkända handskar, vad det nu räknas som... Jag menar, det finns ju mc-handskar med "skydd" samt utan... Men crosshandskar verkar väl tveksamt? (jag har i alla fall aldrig haft "krafiga crosshandskar" :) ) Jag skulle nog köra upp i "riktiga" mc-handskar om jag vore du! Körskolan lär väl stå för rätt utrustning? :confused:
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Högfartsbanan

De ggr jag tränat högfarten hittills har jag då legat
rakt in i passagen mellan de första konerna innan undan
manövern.Tycker det funkar bra....
Händer ngn gång att man sen touchar omkull en kon på
själva serpentindelen
Vändningen behöver lite mer finslipning också för att få
det rätta flytet :rolleyes:
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Klarade kortet igår äntligen!:yoparty Först säkerhetskontroll med bromsar. Fick den "lätta" krypkörningen med stoppen, gick kanonbra. Högfarten hade överraskande kort accelerationssträcka så kom inte riktigt upp i hastighet, hade 46-47 km/h på mätarn vid ingången av banan. Inspektören sa inget mer om det just då utan jag fick göra båda bromsproven i 70 och 90 km/h när han sen efter dom bad mig att göra om högfarten en gång till i en högre hastighet än sist. Och till er som tränar på att komma snett in mellan konerna få jag höja en varningens finger åt att det, just på Säve iaf, var svårt att få till en knorr då man mer eller mindre var styrd att komma rakt framifrån... Eller så var det bara just jag som upplevde det så. Ett gott tips är nog att i första hand klara det rakt framifrån, är så mycket annat som snurrar i huvudet under den stunden ändå. Väl ute i trafiken var det mycket hatighetsanpassningar för min del, var försiktiga och kör lungt vid skymda utfarter, visa att ni TITTAR in på i stort sett varenda väg som leder in till den ni kör på. Dra på lite (ej över gällande hastighetsgräns) där ni ser det finns öppnare ytor och inga korsande vägar. Inspektören vill se att man inte fegar sig igenom körningen heller. Vet inte om jag fick en väldigt "snäll" slinga men gjorde inte ett enda fel på hela vägen, kändes förvånandsvärt lätt faktiskt.

Var jättedåligt väder hela förmiddagen igår och jag hade tur att det klarnade upp lagom till på eftermiddagen när jag skulle köra. Frågade ändå inspektören om man hade oturen att råka ut för regn om man var tvungen att hålla samma hastigheter ändå på banorna och svaret var att höghastighetsbanan går att köra i 50 km/h ändå, däremot bromsprovet bör man inte ta i så mycket som i vanliga fall utan det ska vara en SÄKER inbromsning anpassat efter vägunderlaget. Risken att få låsta bromsar ökar rätt rejält.

Håller tummarna för resterande SH-kollegor att det ska gå bra för er i jakten på det efterlängtade kortet! För min del är jag så glad att den är över, för man har gått och oroat sig hela vintern så nu är det som en stor sten har lättat från bröstet!:fyllisar

Ett jättegrattis från mig :tummenupp
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Ryggskydd

Fick veta av min körskola att de kan vara väldigt noga med
ryggskyddet
Måste vara ett hård styvt skydd och inte ett tunt av mjukare typ
som verkar kunna finnas :va
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag tror nog att de vill ha riktiga godkända handskar, vad det nu räknas som... Jag menar, det finns ju mc-handskar med "skydd" samt utan... Men crosshandskar verkar väl tveksamt? (jag har i alla fall aldrig haft "krafiga crosshandskar" :) ) Jag skulle nog köra upp i "riktiga" mc-handskar om jag vore du! Körskolan lär väl stå för rätt utrustning? :confused:

Vet inte direkt hur kraftiga dom är, är ett par såna iaf :p https://secure.italjet.co.uk/onlineshop/images/ele-glove-blk.jpg

de e mina egna handskar, men körskolan har utrustning. Får fråga på lektionen jag har på måndag, kom på de nyss så tänkte de va lika bra att fårga här om jag skulle glömma det när jag har lektion :)
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Fick veta av min körskola att de kan vara väldigt noga med
ryggskyddet
Måste vara ett hård styvt skydd och inte ett tunt av mjukare typ
som verkar kunna finnas :va

Det kan nog stämma... När jag körde upp så fick jag en "dunk" i ryggen med frasen: du har väl ett sjysst ryggskydd i det där skinnstället"? :)

När man kör cross, så finns det ju ett tunnare ryggskydd, kanske är det som de menar att man ej får köra i?
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
De ggr jag tränat högfarten hittills har jag då legat
rakt in i passagen mellan de första konerna innan undan
manövern.Tycker det funkar bra....
Händer ngn gång att man sen touchar omkull en kon på
själva serpentindelen
Vändningen behöver lite mer finslipning också för att få
det rätta flytet :rolleyes:

Jag tränar också på infart rakt fram i första "korridoren" sen snabb undanmanöver och in i "korridoren" bakom hindret och så serpentin.

Knockar jag någon kon så brukar det vara den första i korridoren bakom hindret, man får tajta till det lite så ska det nog gå fint. Undanmanöver höger bättre än vänster för min del.

Motstyrning har jag bara testat vid ett tillfälle. Undanmanövern blir redigt mycket snabbare, men blandar man in "vanlig" styrning i efterföljande serpentinen kan det bli tilt i hjärnan; höger, vänster, eller höger och så resulterar det i "rakt fram" :D

När man kör cross, så finns det ju ett tunnare ryggskydd, kanske är det som de menar att man ej får köra i?

Eller så menar de "tunnare ryggskydd" så som i de tunna skumplattorna/inlägg som ofta sitter i skinnställen?
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
så då har även jag teorin avklarad- fixade den idag:) lite stolt är jag att jag fick bättre resultat än maken som tog mckortet förra året:tungan jag behöver det då jag nu har det svåraste kvar att kunna hantera hojen såväl i krypfart som i högre hastigheter:gnissla

jaja vi får väl se hur det går.....sommaren har inte börjat än....finns mycket tid kvar innan sommaren är slut:3freak
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top