Körkort 2009

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Grattis båda två! :tummenupp

Jag passar på att bjuda på ytterligare en video från senaste privata övningen.
Irriterar mig fortfarande över att ibland falla inåt i vändning, men det tar sig väl.
Fler smarta tips angående vändning/fullt styrutslag?

HD-kvalle dyker strax upp då den bearbetas.

[YOUTUBE-ID]f7E5g7TST5k[/YOUTUBE-ID]

Det ser ju riktigt bra ut! :) När har du uppkörning?

Fick denna lite lustiga kommentaren idag efter min 3:e lektion..

Jag hör av mig, du behöver inte boka någon mer lektion ! :)

Han tyckte jag inte behövde köra mer för han hade inga uppkörningstider att passa in mig på i närtid endå. Känns ju trevligt att höra.

Åhh, du skall ju vara riktigt glad!!! Bra där! :) Det blir ju inga pengar alls!!! Bokar körskolan tid åt dig eller skall du boka själv?
 
Last edited:

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
mjölby
Hoj
Honda vfr750
hur är uppskrivningen jämfört med de proven på distanstest på nätet? kan man lugnt räkna med att klara teoriprovet om man klarar testen på distanstest?
 

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Åhh, du skall ju vara riktigt glad!!! Bra där! :) Det blir ju inga pengar alls!!! Bokar körskolan tid åt dig eller skall du boka själv?

Allt är ju relativt motorcykeln, stället o.s.v har ju trots allt kostat.. Men det är det värt. Sen blir det nog lite mer köra innan uppkörnngen för att jag inte ska skita ner mig av nervösitet.

Han skulle snacka med vägverket sa han men det var nog inget hopp om tidigare uppkörningstider som det lät på gubben. Får sikta in mig framåt mitten av juni :(
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Stort grattis!

Vad fick du göra på uppkörningen?

Tack för alla grattis:)

Min uppkörning såg ut så här:)
Vi var 7st från 4 olika trafikskolor, alla lite nervösa o goa plus att det var tidigt. Gubben från VV kom o han var trevlig o skojfrisk, precis som de ska vara, lättsam mao:tummenupp
Det regnade o banan var blöt o på själva uppvärmningen körde en kille omkull på inbromsning i 90, läskigt värre men det gick bra för honom o han slog sig inte.
Min säkerthetskotroll bestod av o kontrollera vätskanivåerna, höll på o glömma bränslet, hi hi men han påminde mig att jag hade glömt en grej så nice:) Sedan fick jag ställa upp hojen o vi skulle alla köra lågfarten från samma håll och även undanmanövern skulle vi alla köra från samma håll.
Lågfarten gick bra o sen vidare till undanmanövern. Fick tänka på o ta det lite lugnare med bromsningen i vändningen iom det var blött men det gick bra o sen 50 bromsning kvar. Låste bakhjulet, attans tänkte jag:( VV-gubben kom fram o sa att han ville bara se själv inbromsningen igen för det övriga var klockrent. Satte 50 perfekt och fick köra den där man kör 70 o 90 bromsningarna, efter det gjorde jag en 70 o en 90 inbromsningar. Låste ej bak trots våt vågbana så jag var nöjd :)

Sen var det värsta över o han sa att jag e vidare till trafikdelen, så nice!!!!!

2st kuggade på banan, en på låsningar o en på lågfarten plus att inbromsningarna kunde vara bättre. Han gav killen med lågfartsproblem 3 försök plus att han fick göra det andra på banan, troligtvis för att han ville få honom o slappna av o få ett helhetsintryck.

Sen bar det vidare ut i trafiken, 4st rondeller, 3st ställen med 30km/h, villaområde, lite vanlig "stadskörning", 3st olika vägar med 70km/h varav en sträcka var inne i en skog så den vägen var dålig o smal, men det gillar ju jag he he....
Ja, så såg min dag ut o vi var 3st från min trafikskola o vi klarade oss alla 3 så vi har nog haft en bra körlärare plus turen med oss idag:banana

Fick kortet idag!

Grattis:):tummenupp
 
Last edited:

Andy85

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2008
Ort
Varberg
Hoj
2000, Kawasaki zx6r
Själv fixade jag kortet för 2 veckor sen. :) Skönt att slippa o tänka på skiten ! Nu e det bara ut o glida när man vill .:)
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Fråga om högfarten

När får man släppa på gasen och börja motorbromsa ??
Är det ok att göra det på 3 koner kvar innan vändkonan :confused:
Man skall ju hålla konstant kring 50 km/h men när är det "tillåtet" att
börja motorbromsa innan man fotbromsar och växlar ned ?

Stort Grattis till er alla som nyss klarat uppkörningen !
Min uppkörning blir 2/6
Intressant och detaljerad beskrivning av hur din uppkörning
gick till SheDevil !
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
När får man släppa på gasen och börja motorbromsa ??
Är det ok att göra det på 3 koner kvar innan vändkonan :confused:
Man skall ju hålla konstant kring 50 km/h men när är det "tillåtet" att
börja motorbromsa innan man fotbromsar och växlar ned ?

Jag skulle tippa på att det är någonstans där man börjar släppa av på gasen, dvs runt den mittersta serpentinkonan. Precis i höjd med nästa kona (den 2:a innan vändning) brukar jag påbörja inbromsningen.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Grattis, när skrev du? (13.30) skrev jag. Kanske var där samtidigt?

Jag bor i en mindre stad en bit från Örebro (därav "omnejd" i min profiltext) så jag skrev upp i den staden kln 11 :) men uppkörningen VET jag kommer att bli i Örebro :gnissla och det bävar jag för även om det är en bra bit tills dess :3freak
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Jaha, då blev man av med kortet lagom när säsongen börjat.:(

125 på 70-väg och en civilpolis dyker upp. :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top