Körkort 2009

TigerSWE

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBR 600RR, tidigare #KTM 660SMC -05#
Grattis alla skom klarat det, själv har jag mitt på Mån..ändå skönt med lite nervositet=) Ställde de några frågor om hojjen på era uppkörningar?

Grattis än en gång! Bra gjort!!
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Jag tränar också på infart rakt fram i första "korridoren" sen snabb undanmanöver och in i "korridoren" bakom hindret och så serpentin.

Knockar jag någon kon så brukar det vara den första i korridoren bakom hindret, man får tajta till det lite så ska det nog gå fint. Undanmanöver höger bättre än vänster för min del.

Motstyrning har jag bara testat vid ett tillfälle. Undanmanövern blir redigt mycket snabbare, men blandar man in "vanlig" styrning i efterföljande serpentinen kan det bli tilt i hjärnan; höger, vänster, eller höger och så resulterar det i "rakt fram" :D

Eller så menar de "tunnare ryggskydd" så som i de tunna skumplattorna/inlägg som ofta sitter i skinnställen?

Jag lyckas med samma sak, drog i den med foten konstant dom första gångerna, men sen när man svängde lite snävare/mer aggressivt alt. med lite lägre fart så gick det finfint. Bara att öka farten stegvist sen när det sitter. Sen hade jag också blicken helt åt helvete, tittade ner för mycket på konerna och då känns det som det går mycket snabbare än vad det gör,och man hamnar ju där man tittar som sagt..

Sen är det bara att hålla igång motstyrandet genom serpentinen.
Brukar roa mig med det på tråkiga transportsträckor när man är ute privat, att köra lite slalom med aktiv motstyrning i diverse hastigheter bara för att få in det i muskelminnet så man en dag slipper tänka på åt vilket håll man ska svänga :)
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Grattis :D har uppkörning på Tisdag får se hur det går, känner att det mesta känns bra utom krypkörningen som är lite jobbig ibland min blick vill inte upp utan ner och kolla på hjulet så det ser fint ut :p. Ska bo på hojen nu i helgen och öva varje dag så det sitter :D iofs krypköra på en R6:a är inte det lättaste direkt :gnissla


Så du kör upp på R6an? Hur känns krypbanan? Svårare än me andra typer av motorcycklar? På min skola kör jag me en Suzuki GSX....
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Wohooooo!!!! Klarade uppkörningen idag:banana :banana :banana E så glad så jag vet knappt vart jag ska ta vägen:) :tummenupp

Lycka till ni andra som har skrivning o uppkörning kvar:)

åhå GRATTIS!!!! längtar tills jag också är på rätt sida av staketet;)

J.Ekholm: grattis till klard teoriprov:)
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
så då har även jag teorin avklarad- fixade den idag:) lite stolt är jag att jag fick bättre resultat än maken som tog mckortet förra året:tungan jag behöver det då jag nu har det svåraste kvar att kunna hantera hojen såväl i krypfart som i högre hastigheter:gnissla

jaja vi får väl se hur det går.....sommaren har inte börjat än....finns mycket tid kvar innan sommaren är slut:3freak

Grattis!! :tummenupp
 

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skövde
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
Så du kör upp på R6an? Hur känns krypbanan? Svårare än me andra typer av motorcycklar? På min skola kör jag me en Suzuki GSX....


Nej får inte köra upp på den för lite CC, kör upp med skolan Cb 750 är något lättare att krypköra med den än R6:an. Man kan svänga mycket mer så känns det stabilare, sen kan man öva i 15min på R6an sen är vänsterhanden helt slut kanske har för hård koppling :p. Men bra att öva på för sen när man sätter sig på Hondan så känns allt simpelt :hihi
 
Last edited:

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
ÄNTLIGEN!:tummenupp
Grejade uppkörningen idag i Tullinge. Blev först nervig då kontrollanten var nybörjare och hade handledare med sig. Var lite orolig att han skulle vara överdrivet nitisk - men icke. Tvingade mig dock att köra om serpentin-lågfarten efter att jag först blivid godkänd en gång och därfter klarat högfartsbanan och inbromsningarna. Han tyckte jag hade kört lite för snabbt första gången - något jag själv INTE håller med om. Men whatever...

I trafiken gick det som smort - lite vändningar, villaområde och grusväg. Knappt nåt 70-åka alls eftersom hastigheten på vägarna närmast flygfältet sänkts till 50 i vinter.

Nu ska gammel-CB:n få känna att den lever!:hihi


grattis! tror jag såg dig där igår. skjussade dit en polare som körde upp på en husaberg 650, han klara det också!
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nej får inte köra upp på den för lite CC, kör upp med skolan Cb 750 är något lättare att krypköra med den en R6:an. Man kan svänga mycket mer så känns det stabilare, sen kan man öva i 15min på R6an sen är vänsterhanden helt slut kanske har för hård koppling :p. Men bra att öva på för sen när man sätter sig på Hondan så känns allt simpelt :hihi

okej, tänkte samma sak där me att öva på r6an men köra upp me skolans 750.
Jag tar mellankort så jag hade fått köra upp på r6an, men känns som ett kylskåp i jämförelse till skolans mc :tungan
17 juni gäller det, men hoppas på en tidigare tid, så ni som har i maj, AVBOKA! :fyllisar
 

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skövde
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
okej, tänkte samma sak där me att öva på r6an men köra upp me skolans 750.
Jag tar mellankort så jag hade fått köra upp på r6an, men känns som ett kylskåp i jämförelse till skolans mc :tungan
17 juni gäller det, men hoppas på en tidigare tid, så ni som har i maj, AVBOKA! :fyllisar

Hehe ja dom är ju inte byggda för krypkörning direkt :D. Ja det är bara jaga tider och hoppas du får någon tidigare :fyllisar
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hehe ja dom är ju inte byggda för krypkörning direkt :D. Ja det är bara jaga tider och hoppas du får någon tidigare :fyllisar

Jag är stammis där nu :gnissla Ringer 3 ggr om dagen, kl 8 kl 13 å innan de stänger :banana

Fattar inte varför de inte kan ha bokningen på nätet?
 

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
hojlös
Jag är stammis där nu :gnissla Ringer 3 ggr om dagen, kl 8 kl 13 å innan de stänger :banana

Fattar inte varför de inte kan ha bokningen på nätet?

Det funkar alldeles utmärkt att omboka och kolla tider på nätet även för A-kort! Det står på hemsidan att det bara är för B-kort men det funkade för mig att omboka mitt A-körprov till en tidigare tid :tummenupp

https://bokaprov.vv.se/privatist/

Klarade uppkörningen idag på Tullinge. Förutom manöverbanorna fick jag köra 15-20 min 70 väg sen var det klart. Trodde jag hade misslyckats när han bad mig köra tillbaka igen eftersom vi bara hade kört lite landsväg men icke! För enkelt nästan :banana
 

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
HD
okej, tänkte samma sak där me att öva på r6an men köra upp me skolans 750.
Jag tar mellankort så jag hade fått köra upp på r6an, men känns som ett kylskåp i jämförelse till skolans mc :tungan
17 juni gäller det, men hoppas på en tidigare tid, så ni som har i maj, AVBOKA! :fyllisar

Ha har också uppkörning 17juni, vart ska du köra upp??:fyllisar
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det funkar alldeles utmärkt att omboka och kolla tider på nätet även för A-kort! Det står på hemsidan att det bara är för B-kort men det funkade för mig att omboka mitt A-körprov till en tidigare tid :tummenupp

https://bokaprov.vv.se/privatist/

Klarade uppkörningen idag på Tullinge. Förutom manöverbanorna fick jag köra 15-20 min 70 väg sen var det klart. Trodde jag hade misslyckats när han bad mig köra tillbaka igen eftersom vi bara hade kört lite landsväg men icke! För enkelt nästan :banana


OFAN! Tack så jävla mkt! Slipper man sitta å ringa som en idiot å säga sitt personnummer 3 ggr om dagen! :tummenupp

Då får man gratulera då! Ses på vägarna inom en snar framtid då:hihi
 

Enger

Business Vs. Pleasure
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda CB 500 Four -74 (Projekt: Café)
Börjar dra ihop sig till teoriprovet nu faktiskt :) Lite nervöst men det ska nog gå bra hoppas jag! Skiljer det sig mycket från bilteoriprovet eller är det ungefär samma sak?
 

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Fick denna lite lustiga kommentaren idag efter min 3:e lektion..

Jag hör av mig, du behöver inte boka någon mer lektion ! :)

Han tyckte jag inte behövde köra mer för han hade inga uppkörningstider att passa in mig på i närtid endå. Känns ju trevligt att höra.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top