Körkort 2009

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Jaha, då förstår jag:tummenupp

Enligt min mc-lärare så väljer man själv vilken sida om kornan man skall köra. Men sen är det alltid nån stjärna som hört något annat och påstår att man absolut inte får välja själv, utan att inspekören väljer det åt en 10 ggr av 10.

:rolleyes:

Stjärnan jag läser bara instruktionerna från vägverket
Säkrast är ju att följa dessa !
Vad är det för vits med lågfarten att kunna börja från två håll
och sen oavsett det sen kunna välja åt vilket håll man vill göra vändningen :confused:
Förklara det för mig ! tack !
 

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Det gick åt helvete.

Var tydligen ojämn på gasen genom högfarts delen.

Glömde ju även reg. bevis hemma, så redan där hade man ju ett ont öga på sig :(

Tråkigt att höra :( fick du inte en chans att göra om högfarten??
Det är inte hela världen att kugga en uppkörning, det kommer fler bussar :tummenupp
 

Shimra

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Enköping
Hoj
Gixxer 750-97 Gixxer 1000 k5
Var försiktig att tro att ovanstående är sant i alla lägen och orter ?!
Logiskt sett så borde det ju vara utifrån beskrivningarna på
vägverkets hemsida på lågfart och högfart den sida om 1:a konen
som gäller
Man måste ju kunna vända (både lågfart och högfart) åt båda hållen !
Att ha möjligheten att bara vända åt ett håll oavsett hur banan påbörjas
verkar mysko :confused:
Man måste ju kunna vända åt både höger och vänster !:)

Det stämmer faktist. Du får välja själv åt vilket hål du vill börja svänga, körledaren bestämmer åt vilket håll han vill att du ska backa in i korridoren.
Men det gör ju inget att man tränar åt båda hållena ändå:)

Jag fick bokstaven A på mitt körkort i torsdags:yoparty
 

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Stjärnan jag läser bara instruktionerna från vägverket
Säkrast är ju att följa dessa !
Vad är det för vits med lågfarten att kunna börja från två håll
och sen alltid kunna välja åt vilket håll man vill göra vändningen :confused:
Förklara det för mig ! tack !

Min körskolelärare sa att VV-gubben säger åt vilket håll du ska börja från vid korridoren. Sen kan du bestämma själv om du vill börja köra till vänster eller höger om den första konen. Get it?
 

J.Ekholm

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki GSX 750E -82
Jaha :/

Jahapp, då har man bokat uppkörning privat och den tidigaste tiden dem hade var den 22 Juli :/. Hoppas att körskolan har tidigare tider :p Annars är det bara att gilla läget :D
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jahapp, då har man bokat uppkörning privat och den tidigaste tiden dem hade var den 22 Juli :/. Hoppas att körskolan har tidigare tider :p Annars är det bara att gilla läget :D

Ring efter återbud! Gärna flera gånger per dag:tummenupp
 

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Vassmolösa
Hoj
1997, Husqvarna TE610
3 veckor till nästa uppkörning... ska fan nöta in banan så jag kan den med slutna ögon.

Så tråkigt o kugga på banan. Går ju hur bra som helst i trafiken annars.. hmm
aja, bara fram med deppar ölen nu då..
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
3 veckor till nästa uppkörning... ska fan nöta in banan så jag kan den med slutna ögon.

Så tråkigt o kugga på banan. Går ju hur bra som helst i trafiken annars.. hmm
aja, bara fram med deppar ölen nu då..

Vad synd!!! Sådant som händer... Man är ju också rätt nervös under uppkörningen, man kanske inte riktigt gör samma sak som när man tränar själv och när ingen tittar! Men nu vet du vad som krävs och nästa gång så sätter du det! :tummenupp Lycka till!
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Körlektion idag med manöverbanorna och
bromsprov
Gick ganska bra manöverproven med lite finslipning kvar
Sämre med bromsprovet där jag låste frambromsen
2 ggr
Är lite för häftig att krama åt bromshandtaget
Sitter som i ryggmärgen att bromsa på så kort sträcka som
möjligt och då kramar man åt bromsen för hårt
Är ju inte bromssträckan som är det viktiga utan hur
kontrollerad själva inbromsningen är
Blir att träna mer på det själv nu till nästa lektion :va

Frågade min körlärare om det spelade ngn roll på vilken sida
man skulle passera 1:a slalomkonen på lågfart nr 1 och högfarts
banan.
Han trodde inte man kunde bli direkt underkänd på detta men rekommenderade
ändå att man körde enl anvisningarna i MC boken och vägverket.
Man måste ju kunna vända åt båda hållen:)

3 veckor till nästa uppkörning... ska fan nöta in banan så jag kan den med slutna ögon.

Så tråkigt o kugga på banan. Går ju hur bra som helst i trafiken annars.. hmm
aja, bara fram med deppar ölen nu då..

Nya krafttag är det som gäller :tummenupp

Kände att jag själv blev lite nervös då bara körskolläraren stod
och tittade på mig på lågfartsbanan. Man blir lite stelare i kroppen
och blir rädd för att göra fel......
Tyckte det flöt på bättre speciellt med lågfarten då jag tränar själv
men det är ju en nyttig förrövning inför uppkörningen att körskolläraren
står och tittar på en

Man måste träna så pass mycket att det blir automatik i det hela
som du nämner då går det nog vägen :tummenupp
 
Last edited:

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Körlektion idag med manöverbanorna och
bromsprov
Gick ganska bra manöverproven med lite finslipning kvar
Sämre med bromsprovet där jag låste frambromsen
2 ggr
Är lite för häftig att krama åt bromshandtaget
Sitter som i ryggmärgen att bromsa på så kort sträcka som
möjligt och då kramar man åt bromsen för hårt
Är ju inte bromssträckan som är det viktiga utan hur
kontrollerad själva inbromsningen är
Blir att träna mer på det själv nu till nästa lektion :va

Frågade min körlärare om det spelade ngn roll på vilken sida
man skulle passera 1:a slalomkonen på lågfart nr 1 och högfarts
banan.
Han trodde inte man kunde bli direkt underkänd på detta men rekommenderade
ändå att man körde enl anvisningarna i MC boken och vägverket.
Man måste ju kunna vända åt båda hållen:)

Man blir INTE UNDERKÄND vare sig du börjar om vänster eller höger om första konen (något jag är väldigt glad över :p), man har ju oftast lättare att vända åt ett visst håll.
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Det gick åt helvete.

Var tydligen ojämn på gasen genom högfarts delen.

Glömde ju även reg. bevis hemma, så redan där hade man ju ett ont öga på sig :(

Måste man ha reg beviset med sig ?
Hade jag ingen aaaaaning om

Man blir INTE UNDERKÄND vare sig du börjar om vänster eller höger om första konen (något jag är väldigt glad över :p), man har ju oftast lättare att vända åt ett visst håll.

Ok !
Bra att veta
För min del kommer jag att köra och träna in enl
vägverkets anvisning
FÖR TÄNK OM vägverksinspektören vill att man
gör "en höger undanmanöver på högfartsprovet med en
efterföljande högersväng i vändningen" och man BARA HAR
TRÄNAT IN VÄNSTERSVÄNG :confused:
 
Last edited:

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen för tillfället.
hehe, man blir ju bara mer nervös av att sitta och läsa i den här tråden.

Ett tips är att inte läsa den här tråden veckan innan man kör upp :D
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Mindre än 24 timmar kvar till uppkörningen nu, sjukt nervös man är:skrämd

Jag åker hemifrån om 13 timmar, kör upp 08:00:tummenupp
Är inte särskilt nervös, det är bara att ta det lugnt och göra sitt bästa.

Sen kommer jag nog köra hoj ändå, även om jag nu mot förmodan skulle kugga.
En ny bokstav på kortet förbättrar inte min körning:)
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
3e körlektionen nu och jag klarade lågfarten ett par gånger utan att sätta i fötterna! Börjar kännas mycket bättre nu. Har lärt mig att cykeln rätar upp sig själv om man ger den lite gas/släpper upp kopplingen, var för feg på det i början.

Nu är det bara att nöta och nöta till den 23e juni!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top