Körkort 2009

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Jaha, då förstår jag:tummenupp

Enligt min mc-lärare så väljer man själv vilken sida om kornan man skall köra. Men sen är det alltid nån stjärna som hört något annat och påstår att man absolut inte får välja själv, utan att inspekören väljer det åt en 10 ggr av 10.

:rolleyes:

Vet inte vad jag tycker låter mest logiskt här. Väljer man ändå själv så tar man ju självklart det håll man tycker är lättast (om man har ett sånt) och då har ju inte uppköningsgubben så mkt att säga till om. Men bäst är väl att fråga innan man rullar iväg så man slipper göra om allt om man har en nitisk kontrollant :huvet

Min lärare har iof inte heller sagt ngt om vilket håll jag än tar första konen på men ser man på VV's illustrationer över banorna så finns det ju ett "förbestämt" håll du ska börja på om du kommer ifrån höger eller vänster korridor, samma sak med högfarten (efter undanmanövern).
Så det är "frivilligt" där också vilket håll man vill börja köra serpentinerna?

GISER

Gelleråsen 14/5, 2/6. Gotland Ring 3-5/6
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
ZX6RR-03
Vet inte vad jag tycker låter mest logiskt här. Väljer man ändå själv så tar man ju självklart det håll man tycker är lättast (om man har ett sånt) och då har ju inte uppköningsgubben så mkt att säga till om. Men bäst är väl att fråga innan man rullar iväg så man slipper göra om allt om man har en nitisk kontrollant :huvet

Min lärare har iof inte heller sagt ngt om vilket håll jag än tar första konen på men ser man på VV's illustrationer över banorna så finns det ju ett "förbestämt" håll du ska börja på om du kommer ifrån höger eller vänster korridor, samma sak med högfarten (efter undanmanövern).
Så det är "frivilligt" där också vilket håll man vill börja köra serpentinerna?

YES. Alltså: oftast så säger vv-gubben/gumman vilket håll du börjar ifrån, den biten måste du kunna från båda hållen för att vara säker (sen kan det säkert finnas tillfällen där de säger att du får välja), efter det, så är det upp till dig vilket håll du tar första konan. Nu pratar vi om "korridorbanan". Samma sak gäller högfartsbanan, de bestämmer oftast vilket håll du skall göra undanmanövern, så den skall du kunna åt båda håll, sedan är det upp till dig vilken sida du väljer om första konan. (Illustrationerna visar ju ETT exempel.)
Lycka till! :)

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Ja men då är det ju glasklart :)
Satt nämligen själv och funderade på frågan för ett tag sen och löste det genom att kolla hur VV hade illustrerat det. Då har man ju genast lite bättre förutsättningar att klara banan när man får välja sitt "starkaste" håll själv!

Nu gäller det bara att ta reda på vilket håll man är bäst på.. tycker det är rätt jämt :gnissla

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
R6
Ja men då är det ju glasklart :)
Satt nämligen själv och funderade på frågan för ett tag sen och löste det genom att kolla hur VV hade illustrerat det. Då har man ju genast lite bättre förutsättningar att klara banan när man får välja sitt "starkaste" håll själv!

Nu gäller det bara att ta reda på vilket håll man är bäst på.. tycker det är rätt jämt :gnissla

Ja men då så, då behöver du ju inte ens fundera!!! Då var ju det problemet löst! :)

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
Honda Hornet 600 2007
drygt, fick uppkörningstid om lite drygt 1 månad,,,är sååå jobbigt & bara gå & vänta & vänta...och även fast man inte borde tänka på det så finns det ändå där i bakhuvudet att "om nått går fel" så lär man få vänta lika länge till!bokat via körskola, hoppas dem får tag i nån återbudstid =)

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
Honda Hornet 600 2007
ja man vill ju bara kunna tänka "det går som det går", inte hela världen osv,,,men likt fan kommer man vara skit nervös ändå!!

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
1997, Husqvarna TE610
Sista övningskörningen nu innan uppkörningen imorgon.. var ute i 2 timmar nu och det gick jättebra sa både handledaren o polaren som var med. Lik förbannat är man nervös :S

Kommer säkert bli kuggad för nån liten grej bara för att man är privatist...

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
Honda Hornet 600 2007
lycka till!! håller tummen! skriv gärna imorgon om din upk! lite detaljer osv...

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Sista övningskörningen nu innan uppkörningen imorgon.. var ute i 2 timmar nu och det gick jättebra sa både handledaren o polaren som var med. Lik förbannat är man nervös :S

Lycka till, har själv uppkörning om ett tag och är redan sjukt nervös :p

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
1997, Husqvarna TE610
NU är det nervöst! Om en timme står man där o väntar... får väl skriva nån rad om hur det gick sen...

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld

Jag körde upp som privatist och det gick jätte bra, om både din polare och handledaren sa att det gick bra har du nog inget att vara nervös för.
Jag va oxå toknervös, så här i efterhand så kan jag säga att det va helt i onödan, kontrolanten va jättebussig och rättvis.

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Det finns ingen regel om vilken sida du skall köra om första konan! (Om du menar direkt efter "korridoren".) Den är helt upp till en själv, beroende på vilken håll du vill svänga åt vid vändningen! :) (Detsamma gäller på högfartsbanan.) Oftast har man lättast att vända åt ett speciellt håll!

Var försiktig att tro att ovanstående är sant i alla lägen och orter ?!
Logiskt sett så borde det ju vara utifrån beskrivningarna på
vägverkets hemsida på lågfart och högfart den sida om 1:a konen
som gäller
Man måste ju kunna vända (både lågfart och högfart) åt båda hållen !
Att ha möjligheten att bara vända åt ett håll oavsett hur banan påbörjas
verkar mysko :confused:
Man måste ju kunna vända åt både höger och vänster !:)

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
1997, Husqvarna TE610
Det gick åt helvete.

Var tydligen ojämn på gasen genom högfarts delen.

Glömde ju även reg. bevis hemma, så redan där hade man ju ett ont öga på sig :(

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...