Körkort 2009

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Suuuure... sen kan vi följa med när du skall köra sen om du får kortet också, så du inte kör fel så att säga.

Sorry om det lät spydigt men om du skall klara körkortet så skall du klara att placera dig riktigt själv på vägarna och inte behöva hjälp med det, klarar du inte det så bör du plugga på mer och ta några lektioner.

Hur ska han kunna lära sig det om han inte får någon hjälp? Inte alla som vill/har råd att ta en massa lektioner när man kan lära sig lika bra genom att åka med någon civilperson som har koll.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hur ska han kunna lära sig det om han inte får någon hjälp? Inte alla som vill/har råd att ta en massa lektioner när man kan lära sig lika bra genom att åka med någon civilperson som har koll.

Och ingen har sagt att det är gratis att ta hojkort heller.

Vad jag menade var att det hjälper ju inte honom i längden att lära sig hur han skall köra på vägarna han förmodligen kommer köra upp på, bättre att lära sig från grunden och varför man skall placera sig som man skall.
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Och ingen har sagt att det är gratis att ta hojkort heller.

Vad jag menade var att det hjälper ju inte honom i längden att lära sig hur han skall köra på vägarna han förmodligen kommer köra upp på, bättre att lära sig från grunden och varför man skall placera sig som man skall.

Word.
Man kan ju inte klara sig på att memorera placering och vägval för just uppkörningstillfället. Hur ska man då klara sig i trafiken sen?

Ungefär som om man innan provet skulle fråga var gas och broms sitter.:tungan

Fru fortuna ler mot mig! Tullinge imorgon kl 10.15! :banana:banana

Lycka till och glöm inte avlägga rapport imorgon!!
 
Last edited:

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
Suuuure... sen kan vi följa med när du skall köra sen om du får kortet också, så du inte kör fel så att säga.

Sorry om det lät spydigt men om du skall klara körkortet så skall du klara att placera dig riktigt själv på vägarna och inte behöva hjälp med det, klarar du inte det så bör du plugga på mer och ta några lektioner.

Ursäkta, men fan vad jag stör på mig personer som vet allt bara genom att läsa ett inlägg... Anledningen till att jag frågar är för att jag håller på att ta körlektioner, och eftersom jag inte är Donald Trump så vill jag vara förberedd, och försöka minska antal lektioner.

Men tack för dina råd :tummenupp

Word.
Man kan ju inte klara sig på att memorera placering och vägval för just uppkörningstillfället. Hur ska man då klara sig i trafiken sen?

Ungefär som om man innan provet skulle fråga var gas och broms sitter.:tungan

Så du menar att man inte kan förbereda sig innan med teori och mental träning på hur man skall bete sig i trafiken? Ok, skall spela hjärndöd fram tills nästa körlektion, och låter min trafiklärare vägleda mig vid varenda lilla kurva, för man kan ju inte förbereda sig innan?

Word?
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Din lärare kommer förmodligen att förklara varför du skall placera dig på ett visst sätt.
Sen står allt i STR´s teoribok också... kostar inte många kronor så du behöver inte heta Trump i efternamn.

Sen kan du också läsa "Full Kontroll" från SMC.

Orsaken till mitt "dryga" svar var för att det lät som att du har bokat in en uppkörning och behöver hjälp med något så fundamentalt som placering av fordon vid olika situationer... vet man inte det så är det inte rätt tillfälle att köra upp heller.
 
Last edited:

mr cossie

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sura
Hoj
Kawasaki ZX6R -08 uttagen 09
Hejsan

jag är ny här och har precis klarat teorin den 13onde maj phuuu så skönt,
kör som privatist och har köpt en tl1000r 00a som jag övningkör med,
går ruskigt fint på lågfartbanan men en fråga är det alltid 4x8m i vändzonen efter sista konan? spelar aldrig svängradien på hojjen in? får man nå dispans för svängradien? kan vända men jävligt tight om man kommer minsta fel in på sist konen är man illa ute. jag har uppkörningstid 2a juni i västerås börjar allt bli lite nervös nu.
men körningen går väldigt bra men man kommer alltid på frågor under tiden så kommer nog fråga er som vet lite ang frågor å grejjor som kör på körskola jag läser å försöker snappa upp vad som skrivs här i tråden grattis till alla som klarat kortet och teorin.

Mvh conny
 

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
jag är ny här och har precis klarat teorin den 13onde maj phuuu så skönt,
kör som privatist och har köpt en tl1000r 00a som jag övningkör med,
går ruskigt fint på lågfartbanan men en fråga är det alltid 4x8m i vändzonen efter sista konan? spelar aldrig svängradien på hojjen in? får man nå dispans för svängradien? kan vända men jävligt tight om man kommer minsta fel in på sist konen är man illa ute. jag har uppkörningstid 2a juni i västerås börjar allt bli lite nervös nu.
men körningen går väldigt bra men man kommer alltid på frågor under tiden så kommer nog fråga er som vet lite ang frågor å grejjor som kör på körskola jag läser å försöker snappa upp vad som skrivs här i tråden grattis till alla som klarat kortet och teorin.

Mvh conny


tjena..det var den gammla garage vändningen som man la på typ 30 - 40 cm på fullt utslag.. idag har du fritt i sid led och 4m efterkonan som du måste hålla dig inom.. och det spelar ingenroll vad för hojj du har.. går du tillbaka lite på sidorna så finns det massor om detta.. lycka till :)
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Ursäkta, men fan vad jag stör på mig personer som vet allt bara genom att läsa ett inlägg... Anledningen till att jag frågar är för att jag håller på att ta körlektioner, och eftersom jag inte är Donald Trump så vill jag vara förberedd, och försöka minska antal lektioner.

Men tack för dina råd :tummenupp



Så du menar att man inte kan förbereda sig innan med teori och mental träning på hur man skall bete sig i trafiken? Ok, skall spela hjärndöd fram tills nästa körlektion, och låter min trafiklärare vägleda mig vid varenda lilla kurva, för man kan ju inte förbereda sig innan?

Word?

Hahaha..men du verkar inte direkt ha råpluggat teori om du inte vet var du ska placera dig på vägen?? En sak att undra lite innan man ska övningsköra men som jag förstår det så har du redan bokat uppkörning? Eller missförstår jag dig?
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Satt och läste lite här på kvällskvisten och kom på att jag gjorde en liten summering på tips mm från förra året när jag tog kort. Var tvungen att leta upp den nu när brorsan ska ut på vägarna han med. Enjoy!


Här är en del samlad info från olika trådar på det här forumet och en del egna tips från körskolelärare:


LÅGFARTSBANAN får man inte rulla igenom. Alltså, dragläge genom hela svängen är det enda som gäller. Och lite korrigeringsbroms. Inte broms hela tiden.
*Ta höjd för vändningen, se till att kunna runda näst sista konan relativt tight, och ta ut svängen bra, för att göra vändningen enklare, sedan är det bara att åka.
*Håll långt ut på kopplingsgreppet och låt det precis nästan börja driva, det är konstant slir som gäller, eller bara rulla, se upp så kopplingen inte hugger, det krånglar till det för er.
*Varva lite då och då för balans/drivning (inte konstantvarv), och fotbromsa om det går för fort. Mjuk, planerad körning är nyckeln, kika inte på konerna närmast, utan ha blicken lite högre, det hjälper med.
*Sitt avslappnad, luta dig aldrig framåt i krypkörningen, det blir bara svårare. (du behöver egentligen aldrig dra in kopplingen helt, om du inte behöver sänka farten).


HÖGFARTSBANAN
Få in rätt teknik på högfartsbanan innan du ökar hastigheten.
*Luta hojen. Sitt upprätt själv i serpentinen. I kurvan, luta mycket. Bromsa enbart bak innan svängen. Dragläge i kurvan för att kunan ge gas som fan på vägen ut.
*Se till att skära genom grindarna innan själva undanmanövern, det är hela grejen, låt bågen göra jobbet. Börjar man luta med själv i varje sväng blir det stressigt, det är lättare att bara vicka runt bågen.
*Släpp av med ett par konor kvar (INTE efter första eller andra konan), ta ut ordentligt för vändningen och gör den på 2:an (1:an blir väldigt ryckigt och onödigt svårt), har man lagom med fart med sig gör man den med kopplingen inne, ger gas och klappar i 3:an på väg tillbaka mot konorna och bromsningen.
*Tänk ett steg längre på högfartsbanan, inte bara saken som kommer efter konen närmast. 2ans växel genom vändningen, 3an i slalomen.


BROMSPROV
*Bromsa innan konen, det tar en sekund från att man tänker; nu ska jag bromsa, till att man verkligen bromsar. Detta resulterar i kortare bromsstrecka på provet. I 70 km/h är det ca 21m och i 90 km/h ca 27m som är på ett ungefärmått för bromssträckan så ni vet. Grundmått alltså, inget absolutmått för godkänt eller icke godkänt. Läraren avgör hur det gått.
*Kör i 85 när du ska göra 90 bromsen, man ser ingen skillnad på 90 och 85.
*Min lärare pratade om "tripp-trapp-trull"-effekten. Dvs i 90 och du skall genomföra en tvärnit, släpp gasen, titta långt bort, ta ett djupt andetag
(då rätar du automatiskt på ryggen) knip med knäna, sen kommer det han snackade om, (1) bromsa först med bakbromsen lite lagom så hojen "sätter
till sig", (2) sen börjar du bromsa med handbromsen och (3) direkt efteråt
klämmer du in kopplingen, bygg upp ett tryck i frambromsen, släpp av på bakbromsen, knip åt hårdare och hårdare på frambromsen (och eftersom du inte klämmer åt allt vad du kan direkt är det ingen risk för låsning), sen rätt var det är så står du still. Svårare än så är det inte, men försök komma över rädslan, få in vanan kring hela processen då det inte finns tid att tänka "hur var det nu jag skulle göra" när det väl är dags. Öva öva och öva till det
sitter!
*Min lärare sa alltid att jag skulle lägga allt fokus på bromsningen med frambromsen. Lägg bara an bakbromsen. Att öva korrekt bromsning där man faktiskt andvänder båda kan man ägna sig åt efter att man klarat lappen och det inte kostar 12kr/min att öva på det. Här gör ni hur ni vill, bromssträckan kommer märkas väldigt väldigt lite på bakbromsen om ni använder frambromsen rätt.
*Känslan ska vara ungefär som när man vrider ur en disktrasa, inget ryck, men ett bestämt kramande av bromshandtaget.
*Använder man fotbromsen mer än att lägga an så släpp av den när farten sjunker, annars låser du bakhjulet.


VÄGKÖRNING
Bromsa alltid med både fram och bakbroms under vägkörning.
*Bromsbredksap med alla fingrar på frambromsen (speciellt i bostadsområden).
*Mesa inte på kurviga vägar. Kör enligt hastighetsreglerna men på ett säkert sätt och efter din förmåga.
*Blicken->pilen->filen är också nåt han kommer att trycka på. Titta, blinka, sväng. Jag gjorde som så många andra som har haft bilkort länge, blinka, titta, sväng vilket är fel.
*Ta plats, visa auktoritet, men kör defensivt och mjukt, med tydlig planering i förväg, bromsberedskap vid ställen där man är lite utsatt, eller kan utsätta andra för fara (korsningar, gående, etc) och rör mycket på huvudet, titta på saker som kan vara farliga för din och andras säkerhet. De vill se att man är mogen, och kan köra med marginaler.
Läs och repetera alla skyltar högt för dig själv, det är väldigt lätt att åka in på en ny gata och ha koll på all övrig trafik, och sedan missa den där 30-skylten, eller att det inte är huvudled helt plötsligt.
*Släpp gas (motorbromsa alltså) från 90->70 och viss del 70->50 och bromsa inte för mycket i onödan. De har ju börjat att kolla ecodriving (vilket min uppkörningsförrätare berättade att han tyckte var under all kritik eftersom mc till väldigt stor del är nöjesåkning).
*Man behöver inte bekymra sig om överdrivet exakt placering, och detaljstudier gäller inte, så enstaka missar köper de om man på det stora hela ger ett stabilt intryck.


Kommentera gärna dessa tips med egna erfarenheter och lägg gärna till fler. Vi vill ju ha fler hojåkare i trafiken så man får heja på varandra ännu mer :banana
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Bromsberedskap i bostadsområden skall väl i första hand
vara att markera och hålla foten på bakbromsen....
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Bromsberedskap i bostadsområden skall väl i första hand
vara att markera och hålla foten på bakbromsen....

Ja det verkar ju logiskt för bakbromsen ska man bromsa med ca 10% av den totala bromsningen vid en tvärnit :confused:

Om du menar att man ska ha foten i det läget så gäller det ju för hela färden. Hälen på pinnarna och framdelen av foten på växel och broms.
 

rpr

....
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Norrtälje
Hoj
Honda CB600FA-Hornet -09
Klarade uppkörningen för ungefär 30min sedan:D Nu ska jag ut och åka en sväng....:yoparty
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Ja det verkar ju logiskt för bakbromsen ska man bromsa med ca 10% av den totala bromsningen vid en tvärnit :confused:

Om du menar att man ska ha foten i det läget så gäller det ju för hela färden. Hälen på pinnarna och framdelen av foten på växel och broms.

Tänkte ju just vid bostadsområden (där högerregeln gäller) då
saktar man in vid speciellt skymda korsningar ( i första hand genom motorbromsning vilket är en del av eco driving) sen håller foten beredd på fotbromsen
Räcker inte det vid låg fart ( max 30 km/h) ?
Så man skall även hålla handen beredd över handbromshandtaget :va
Vid vanliga korsningar och bromsning allmänt är det givetvis
handbromsen som skall ta den största bromskraften

Är det grusväg eller grus/sand på vägen så är det ju rent livsfarligt att
bromsa för mycket med handbromsen
90% med handbromsen där är nog inte bra :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top