Satt och läste lite här på kvällskvisten och kom på att jag gjorde en liten summering på tips mm från förra året när jag tog kort. Var tvungen att leta upp den nu när brorsan ska ut på vägarna han med. Enjoy!
Här är en del
samlad info från olika trådar på det här forumet och en del egna tips från körskolelärare:
LÅGFARTSBANAN får man inte rulla igenom. Alltså, dragläge genom hela svängen är det enda som gäller. Och lite korrigeringsbroms. Inte broms hela tiden.
*Ta höjd för vändningen, se till att kunna runda näst sista konan relativt tight, och ta ut svängen bra, för att göra vändningen enklare, sedan är det bara att åka.
*Håll långt ut på kopplingsgreppet och låt det precis nästan börja driva, det är konstant slir som gäller, eller bara rulla, se upp så kopplingen inte hugger, det krånglar till det för er.
*Varva lite då och då för balans/drivning (inte konstantvarv), och fotbromsa om det går för fort. Mjuk, planerad körning är nyckeln, kika inte på konerna närmast, utan ha blicken lite högre, det hjälper med.
*Sitt avslappnad, luta dig aldrig framåt i krypkörningen, det blir bara svårare. (du behöver egentligen aldrig dra in kopplingen helt, om du inte behöver sänka farten).
HÖGFARTSBANAN
Få in rätt teknik på högfartsbanan innan du ökar hastigheten.
*Luta hojen. Sitt upprätt själv i serpentinen. I kurvan, luta mycket. Bromsa enbart bak innan svängen. Dragläge i kurvan för att kunan ge gas som fan på vägen ut.
*Se till att skära genom grindarna innan själva undanmanövern, det är hela grejen, låt bågen göra jobbet. Börjar man luta med själv i varje sväng blir det stressigt, det är lättare att bara vicka runt bågen.
*Släpp av med ett par konor kvar (INTE efter första eller andra konan), ta ut ordentligt för vändningen och gör den på 2:an (1:an blir väldigt ryckigt och onödigt svårt), har man lagom med fart med sig gör man den med kopplingen inne, ger gas och klappar i 3:an på väg tillbaka mot konorna och bromsningen.
*Tänk ett steg längre på högfartsbanan, inte bara saken som kommer efter konen närmast. 2ans växel genom vändningen, 3an i slalomen.
BROMSPROV
*Bromsa innan konen, det tar en sekund från att man tänker; nu ska jag bromsa, till att man verkligen bromsar. Detta resulterar i kortare bromsstrecka på provet. I 70 km/h är det ca 21m och i 90 km/h ca 27m som är på ett ungefärmått för bromssträckan så ni vet. Grundmått alltså, inget absolutmått för godkänt eller icke godkänt. Läraren avgör hur det gått.
*Kör i 85 när du ska göra 90 bromsen, man ser ingen skillnad på 90 och 85.
*Min lärare pratade om "tripp-trapp-trull"-effekten. Dvs i 90 och du skall genomföra en tvärnit, släpp gasen, titta långt bort, ta ett djupt andetag
(då rätar du automatiskt på ryggen) knip med knäna, sen kommer det han snackade om, (1) bromsa först med bakbromsen lite lagom så hojen "sätter
till sig", (2) sen börjar du bromsa med handbromsen och (3) direkt efteråt
klämmer du in kopplingen, bygg upp ett tryck i frambromsen, släpp av på bakbromsen, knip åt hårdare och hårdare på frambromsen (och eftersom du inte klämmer åt allt vad du kan direkt är det ingen risk för låsning), sen rätt var det är så står du still. Svårare än så är det inte, men försök komma över rädslan, få in vanan kring hela processen då det inte finns tid att tänka "hur var det nu jag skulle göra" när det väl är dags. Öva öva och öva till det
sitter!
*Min lärare sa alltid att jag skulle lägga allt fokus på bromsningen med frambromsen. Lägg bara an bakbromsen. Att öva korrekt bromsning där man faktiskt andvänder båda kan man ägna sig åt efter att man klarat lappen och det inte kostar 12kr/min att öva på det. Här gör ni hur ni vill, bromssträckan kommer märkas väldigt väldigt lite på bakbromsen om ni använder frambromsen rätt.
*Känslan ska vara ungefär som när man vrider ur en disktrasa, inget ryck, men ett bestämt kramande av bromshandtaget.
*Använder man fotbromsen mer än att lägga an så släpp av den när farten sjunker, annars låser du bakhjulet.
VÄGKÖRNING
Bromsa alltid med både fram och bakbroms under vägkörning.
*Bromsbredksap med
alla fingrar på frambromsen (speciellt i bostadsområden).
*Mesa inte på kurviga vägar. Kör enligt hastighetsreglerna men på ett säkert sätt och efter din förmåga.
*Blicken->pilen->filen är också nåt han kommer att trycka på. Titta, blinka, sväng. Jag gjorde som så många andra som har haft bilkort länge, blinka, titta, sväng vilket är fel.
*Ta plats, visa auktoritet, men kör defensivt och mjukt, med tydlig planering i förväg, bromsberedskap vid ställen där man är lite utsatt, eller kan utsätta andra för fara (korsningar, gående, etc) och rör mycket på huvudet, titta på saker som kan vara farliga för din och andras säkerhet. De vill se att man är mogen, och kan köra med marginaler.
Läs och repetera alla skyltar högt för dig själv, det är väldigt lätt att åka in på en ny gata och ha koll på all övrig trafik, och sedan missa den där 30-skylten, eller att det inte är huvudled helt plötsligt.
*Släpp gas (motorbromsa alltså) från 90->70 och viss del 70->50 och bromsa inte för mycket i onödan. De har ju börjat att kolla ecodriving (vilket min uppkörningsförrätare berättade att han tyckte var under all kritik eftersom mc till väldigt stor del är nöjesåkning).
*Man behöver inte bekymra sig om överdrivet exakt placering, och detaljstudier gäller inte, så enstaka missar köper de om man på det stora hela ger ett stabilt intryck.
Kommentera gärna dessa tips med egna erfarenheter och lägg gärna till fler. Vi vill ju ha fler hojåkare i trafiken så man får heja på varandra ännu mer