Körkort 2009

HBSS

Guest
hahahaha alla fingrar när du bromsar...hade han rätt att du inte hade det???? hur fan kunde han i så fall veta det??? läskigt:D:D

Ja han hade rätt också. men det kan vart en chansning för jag bromsade med 2 fingrar ungefär varannan inbromsning under hela uppkörningen :rolleyes:
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Barkarby igår. Nu har man AB körkort!

Oroa er inte för bredden på banan vid vänding. Det är inget man behöver tänka på då det är tillräckligt brett för att klara av vändningen utan att stressa upp sig. Bara slänga runt skiten!

Grattis! Fler som fortsätter att lyckas på flygfältet :)
vem hade du som kontrollant?
 

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
Jahapp, nertagen på jorden med besked efter första vändan på manöverbanan :huvet, lyckades inte med nån av lågfartsbanorna hela vägen, även om det släppte lite mot slutet. Men det va rätt sunkigt av läraren att dels glömma intercommen å dessutom snacka i telefonen större delen av lektionen. :gnissla. Jag hajade inte förrän å slutet att jag kunde använda fotbromsen :huvet. Helt plötsligt känns det som dethär kommer ta en massa tid
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jahapp, nertagen på jorden med besked efter första vändan på manöverbanan :huvet, lyckades inte med nån av lågfartsbanorna hela vägen, även om det släppte lite mot slutet. Men det va rätt sunkigt av läraren att dels glömma intercommen å dessutom snacka i telefonen större delen av lektionen. :gnissla. Jag hajade inte förrän å slutet att jag kunde använda fotbromsen :huvet. Helt plötsligt känns det som dethär kommer ta en massa tid

trist med en icke uppmärksam lärare speciellt om de tär en trafikskolelärare som du betalat för att få hjälp av:(

jo man har motgångar och medgångar, det kommer, själv har jag tippat två gånger åt höger i vändningen vid lågfartsbanan...jag hinner nästan helt runt, sista svängen och jag tyckte det gick för fort tog handbromsen istället i panik och pang i backen...har inte kört på några dagar nu, sist måndags kväll, igår hade jag sån abstinens att jag klättrade på väggarna:(
men idag är jag lite lugnare, kommer nog vila med hojåkande fram till måndag tror jag...jag ahr kört för mycket och det är inte heller lyckat:brinnerup
får se om jag hinner bli klar tills uppkörningen som är inbokad 7 juli:gnissla

men du ska se det kommer bli bättre och bättre efter varje motgång:)

Klarade det!!! :)

Manöverproven på första försöken och trafiken utan problem :) Riktigt gott!!!!! :)

najs! grattis:)
 
Last edited:

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
trist med en icke uppmärksam lärare speciellt om de tär en trafikskolelärare som du betalat för att få hjälp av:(

jo man har motgångar och medgångar, det kommer, själv har jag tippat två gånger åt höger i vändningen vid lågfartsbanan...jag hinner nästan helt runt, sista svängen och jag tyckte det gick för fort tog handbromsen istället i panik och pang i backen...har inte kört på några dagar nu, sist måndags kväll, igår hade jag sån abstinens att jag klättrade på väggarna:(
men idag är jag lite lugnare, kommer nog vila med hojåkande fram till måndag tror jag...jag ahr kört för mycket och det är inte heller lyckat:brinnerup
får se om jag hinner bli klar tills uppkörningen som är inbokad 7 juli:gnissla

men du ska se det kommer bli bättre och bättre efter varje motgång:)

Tack :), aa, förhoppningsvis går det bättre nästa gång, så länge jag lyckas hålla humöret i schack :rolleyes:, började ju iaf få lite hum på slutet. Får snacka med läraren om han skulle ha samma fasoner för sej nästa gång.

Hur får man "citatrutorna" i texten?
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
trist med en icke uppmärksam lärare speciellt om de tär en trafikskolelärare som du betalat för att få hjälp av:(

jo man har motgångar och medgångar, det kommer, själv har jag tippat två gånger åt höger i vändningen vid lågfartsbanan...jag hinner nästan helt runt, sista svängen och jag tyckte det gick för fort tog handbromsen istället i panik och pang i backen...har inte kört på några dagar nu, sist måndags kväll, igår hade jag sån abstinens att jag klättrade på väggarna:(
men idag är jag lite lugnare, kommer nog vila med hojåkande fram till måndag tror jag...jag ahr kört för mycket och det är inte heller lyckat:brinnerup
får se om jag hinner bli klar tills uppkörningen som är inbokad 7 juli:gnissla

men du ska se det kommer bli bättre och bättre efter varje motgång:)

Tack :), aa, förhoppningsvis går det bättre nästa gång, så länge jag lyckas hålla humöret i schack :rolleyes:, började ju iaf få lite hum på slutet. Får snacka med läraren om han skulle ha samma fasoner för sej nästa gång.

Hur får man "citatrutorna" i texten?

du råkade radera [ / QUOTE] (jag har slagit ett mellanslag på bägge sidor av / för att du ska kunna se det) på slutet av mitt inlägg och då blir det ingen citatruta:)
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Var nere och övade på krypkörningen en timma precis i garaget.

Visst är det 4meter mellan varje kona och sen 4meter till sträcket? (Har ingen PDF-läsare och hittar inte någon länk till jpg bild på kartan) Så jag inte sitter och övar på alldeles för stort utrymme, lyckade sätta 3-4 på rad till slut sen åkte en fot ner, men det går bättre och bättre.

Vad har ni för tips om blicken? Jag försökte få in att titta över axeln när jag rundar i slutet och sen höja blicken men tycker det svårt att inte glida ner mot marken.

Uppkörning på tisdag! Ska köra ett par timma kryp i garaget varje dag nu tills det är dags. Vill fan inte missa på dom proven :/
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Var nere och övade på krypkörningen en timma precis i garaget.

Visst är det 4meter mellan varje kona och sen 4meter till sträcket? (Har ingen PDF-läsare och hittar inte någon länk till jpg bild på kartan) Så jag inte sitter och övar på alldeles för stort utrymme, lyckade sätta 3-4 på rad till slut sen åkte en fot ner, men det går bättre och bättre.

Vad har ni för tips om blicken? Jag försökte få in att titta över axeln när jag rundar i slutet och sen höja blicken men tycker det svårt att inte glida ner mot marken.

Uppkörning på tisdag! Ska köra ett par timma kryp i garaget varje dag nu tills det är dags. Vill fan inte missa på dom proven :/


Det är alldeles rätt, 4 meter mellan konerna och 4 meter till strecket!
Jag försökte hålla blicken i horisonten hela tiden och endast i nödfall kasta en snabb blick ner på konerna, man ser dem ganska bra i ögonvrån ändå när man tittar upp. Sen körde jag också med att titta över axeln i vändningen samt överallt där man ska svänga då tittade jag dit jag skulle, jag tittade på mitt mål medans jag svängde. Även bra att göra i t.ex. vinkelkorridoren, när jag körde in i den så tittade jag upp-rakt fram, sen när det var dax att svänga så tittade jag på horisonten "ovanför" slutet. Jag hade också stora problem i början med att jag fokuserade på koner, streck m.m. men blicken men man får tvinga sig själv att titta upp och då märker man ganska snabbt att det funkar!
Lycka till på tisdag!!
 

ostkakan

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Östersund
Hoj
r6 -02
4 körlektioner och 20mil privat senare så sitter jag med körkortet i näven, så jäääävla skönt, ett par hundra kilo ångest släppte precis från mina hårt nertyngda axlar :) Äntligen kan man fara ut och ha roligt
 

Streetmachine

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Farsta
Hoj
z750 -10
Hej allihopa!

Har följt denna tråd nu väldigt länge. Läst om alla som har klarat sig, respektive kuggat sig. Jag beslöt mig för att regga mig på denna sida till slut, och skriva av mig lite.

Min resa till körkortet började någon gång i början på Mars.
Skickade in alla papper och väntade på körkortstillståndet. Väntade ca 2 veckor, fortfarande inget hände. Ringde till Vägverket och det visar sig då att de slarvat bort mina papper.. *Stön*
Skickade in nya papper, och vips så kom tillståndet efter 3 dagar.

Uppskrivningen gjordes den 6 April, efter ett gäng timmar framför datorn med diverse kunskaps test. 53 av 65 rätt blev slut resultatet.. Inte det bästa resultatet kanske.. Jag vet :)

Hets letade sedan efter en lämplig och billig hoj, och valet föll på en gammal CB 750 från
-82, med laddnings problem visade det sig..

Min chef (mc älskare och min nyblivna handledare) brölade "För f-n, nu ska vi övningsköra", skitbra tänkte jag! Skönt att få lite mil och få lära känna hojen.
Sagt och gjort, vi drog iväg på en repa nån gång där i Maj, och det blev en sisådär 20 mil, men sen blev det tyvärr ingen mer övningskörning med honom eftersom han varit tok upptagen hela tiden.
I Maj bokades även uppkörningen och jag fick tid ute i Barkarby den 17 Juni (idag)
Tänkte att jag måste ju köra mera..20 mil landsväg räcker inte.
Jag tog då kontakt med Staffans Trafikskola ute i Älvsjö, och fick Kenneth som lärare. Skön kille, bestämd men rättvis.
Körde 1 test lektion + 3st dubbel lektioner med honom.
Hade inga egentliga problem med varken bromsprov, lågfart eller högfarts banan, så det kändes ju skönt. Han önskade mig lycka till.
17 juni i Barkarby ja... Ja det var ju idag och det gick f-n i mig vägen :)
Fick en tjej som hette Carina som besiktnings kvinna, som jag vet att också några andra här på forumet fick, och hon var väldigt trevlig.

Upp med åbäket på central stödet.
Kolla Elen säger hon... Shit tänkte jag... Eftersom som mitt svin till Honda inte laddar som den ska så hade jag väldigt lite kräm i batteriet, hade hets laddat det kvällen innan och hoppades att det skulle hålla hela dagen.
Stopp knappen och parkerings lampan funkar inte heller på Hondan.. Pinsamt.. Men vad säger man?
"Lampan är inte trasig..Det är inga kablar framdragna till lampan.." Och stopp knappen.. Ja, funkar tyvärr heller inte" Sa jag, och inget var en lögn.
"Ok" sa hon, och tittade lite konstigt på mig. Du får väl fortsätta iaf då.. "Men du måste fixa stopp knappen så fort som möjligt"

Yeees! Var min första tanke.
Sen var det 110% fokus på banorna och trafik delen, och nu sitter man här och har inte riktigt fattat allt än. Känns som att allt gick så snabbt.. Men en sak är säker.. Jag ska sälja den gamla Hondan så långt ifrån mig jag bara kan haha.

Stort tack till Rotor som startade denna tråd. Den har gett mig mycket bra information och i slutändan hjälpt mig till kortet.
Ett stort Grattis till alla er som tagit kortet, och jag vill verkligen säga Lycka till alla ni som fortfarande kämpar. Det lönar sig i slutändan!! :)

/Christian.
 

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Yeees!!

Kortet klart i Tullinge idag, sjukt jävla underbart.
Hade en grymt bra uppkörningsman (Christian). Väldigt lugn och sjysst. Skämtade om min nervositet så att jag nästan glömde bort den...
Satte alla manövrar och bromsningar direkt vilket gjorde en lite lugnare, sen var trafiken relativt okomplicerad, landsväg, villaområde och rondell typ.

Tack alla för tips mm.

Och tack till St:Eriks trafikskola (Uffe och Alex), grymt bra lärare båda två.

Ses på vägarna!

/Wille
 

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
HD
Kortet klart i Tullinge idag, sjukt jävla underbart.
Hade en grymt bra uppkörningsman (Christian). Väldigt lugn och sjysst. Skämtade om min nervositet så att jag nästan glömde bort den...
Satte alla manövrar och bromsningar direkt vilket gjorde en lite lugnare, sen var trafiken relativt okomplicerad, landsväg, villaområde och rondell typ.

Tack alla för tips mm.

Och tack till St:Eriks trafikskola (Uffe och Alex), grymt bra lärare båda två.

Ses på vägarna!

/Wille

vilken tid körde du upp??
 

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
HD
Klockan 13, var det du som körde efter mig kanske? Med crossjacka om jag minns rätt. Jag körde med en suzuki bandit.
Man är ju sjukt nöjd nu :)
Uppkörningen gick smidigt eller?

Ne jag körde upp kl 14 på en er5:D de gick bra:yoparty fick göra lågfarten 2ggr allt annat gick bra!

så härligt med kortet!

Grattis btw:fyllisar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top