Körkort 2009

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
GRATTIS!:yoparty:banana

nu fattar jag vad ni menar med besattheten av att köra som nån skrev. ska vara hojledig idag och fan jag får krupp!:jisses jag fattar att jag behöver verkligen få lite hojledigt men då ojar jag mig över att jag snart ska köra upp och så illa som det gått nu på sistone så är mitt självförtroende som kanppt fanns innan totalt väck....jag som var så jäkla mallig att jag fixade lågfartskonbanan..va fan skulle jag prova den på ett annat ställe??? är man dum ska man ha ont...typ:huvet

När jag var så uppe ivarv som du, knappt kunde sova eller äta och bara tänkte uppkörning uppkörning uppkörning helt desperat till slut. Köpte jag mig en spikmatta och sov som en stock o tömde huvudet helt, släppte på spänningarna. Restart helt enkelt. Kan rekommenderas
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Då tar jag också plats i klubben =) Avklarat idag 10.15 på barkarby!
Lite problem med låg/högfart vilka jag klantade mig på första försöket, så andra gången va de rätt nervigt att veta att man MÅSTE klara av det nu, annars e de kört.
Mkt trevlig tjej som kollade att jag inte var en total katastrof i trafiken!

Skönt att man lyckades pricka in en dag då det inte regnar iaf!

Lycka till till er andra som fortfarande håller på, de e sååå värt det i slutändan :)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Då tar jag också plats i klubben =) Avklarat idag 10.15 på barkarby!
Lite problem med låg/högfart vilka jag klantade mig på första försöket, så andra gången va de rätt nervigt att veta att man MÅSTE klara av det nu, annars e de kört.
Mkt trevlig tjej som kollade att jag inte var en total katastrof i trafiken!

Skönt att man lyckades pricka in en dag då det inte regnar iaf!

Lycka till till er andra som fortfarande håller på, de e sååå värt det i slutändan :)

Grattis! :cpparty Vad kul mannen! Vi får ta en hojfika i sommar! :)

JAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAAAAA!!!!! Jag klarade det för ungefär en halvtimme sen!!! Nu ska det köras resten av dagen!!!!

:yoparty:D:tummenupp:banana

Stort grattis! Bra jobbat! :tummenupp
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
När jag var så uppe ivarv som du, knappt kunde sova eller äta och bara tänkte uppkörning uppkörning uppkörning helt desperat till slut. Köpte jag mig en spikmatta och sov som en stock o tömde huvudet helt, släppte på spänningarna. Restart helt enkelt. Kan rekommenderas

har precis klippt gräset med vår nya självgående maskin och den var VÄRDELÖS i min ögon, jag slet och drog och krånglade- så jävla arg jag var...maken kom hem och sa att det är inget fel på gräsklipparen utan de tär jag som är för trött..men fan jag ahde ju abstinens då jag ska vila från hojåkande at tjag bara måste klippa gräset.....nu sitte rjag här och funderar ta en lång lång lååång promenad med hunden....:(
jag mal hela tiden iskallen om och om igen konbanan på den där andra platsen som lutar så så jag tippade...om och om igen..jag blir så jävla frustrerad och arg:(

ska det vara så här att ta hojkort????????:va

Då tar jag också plats i klubben =) Avklarat idag 10.15 på barkarby!
Lite problem med låg/högfart vilka jag klantade mig på första försöket, så andra gången va de rätt nervigt att veta att man MÅSTE klara av det nu, annars e de kört.
Mkt trevlig tjej som kollade att jag inte var en total katastrof i trafiken!

Skönt att man lyckades pricka in en dag då det inte regnar iaf!

Lycka till till er andra som fortfarande håller på, de e sååå värt det i slutändan :)

kan du berätta vad du gjorde för klantighet;) nyfiken...jag behöver få höra tokigheter som ändå var ok nog att man fick lappen är lite lätt frustrerad själv över hela min hojträning just nu:mad:

GRATTIS FÖRESTEN!:D
 
Last edited:

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
Då tar jag också plats i klubben =) Avklarat idag 10.15 på barkarby!
Lite problem med låg/högfart vilka jag klantade mig på första försöket, så andra gången va de rätt nervigt att veta att man MÅSTE klara av det nu, annars e de kört.
Mkt trevlig tjej som kollade att jag inte var en total katastrof i trafiken!

Skönt att man lyckades pricka in en dag då det inte regnar iaf!

Lycka till till er andra som fortfarande håller på, de e sååå värt det i slutändan :)

Klara också idag i Barkarby för typ 1,5 timma sen :banana

Körde du också me Carina? Man blev ju typ kär i henne när hon sa att man klara, trots att hon va typ 45 :gnissla:va
 

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
Hur stor del av utbildningen var i trafiken jmfrt med på manöverbanan? Brukar man variera mellan dom? Hur har det sett ut för er?
 

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen
Hade min sista lektion nu innan min uppkörning som är imorgon. Tycker att lågfartsbanan är lättare än högfartsbanan. Kommer ofta med för hög fart inför undanmanövern (runt 60km/h) och river då samma kon alltid när jag ska tillbaka in efter undanmanövern. Om jag skulle köra i jämn fart runt 40-45km/h, skulle kontrollanten märka det då?

Min körlärare sa idag att det vid vändningen på lågfartsbanan finns en gräns i sidorna oxå? Stämmer detta. Han ställde sig som gräns kanske max 3 meter från konen. Har läst nåntans att det bara finns en gräns framåt och inte på sidorna. Vad stämmer?
 

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
8 dagar kvar till körning.. ser ut som ett hoj köp imorgon..

precis köpt in alpinestar ställ, shoei hjälm, alpinestar ryggskydd, handskar samt stövlar.. längar som fan!

Hade min sista lektion nu innan min uppkörning som är imorgon. Tycker att lågfartsbanan är lättare än högfartsbanan. Kommer ofta med för hög fart inför undanmanövern (runt 60km/h) och river då samma kon alltid när jag ska tillbaka in efter undanmanövern. Om jag skulle köra i jämn fart runt 40-45km/h, skulle kontrollanten märka det då?

Min körlärare sa idag att det vid vändningen på lågfartsbanan finns en gräns i sidorna oxå? Stämmer detta. Han ställde sig som gräns kanske max 3 meter från konen. Har läst nåntans att det bara finns en gräns framåt och inte på sidorna. Vad stämmer?
va man kan läsa till om ja inte är helt snurr nu i mc boken så är de 4 meter om vadera sida om konen.. dvs 8m brett fält man ska vända på..


http://www.trafikskolanfocus.se/manoverbana 1.bmp
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
ska det vara så här att ta hojkort????????:va
Javisst. Jag tyckte manöverproven kändes lugna ända tills vi skulle repetera på 3e eller 4e lektionen. Gick illa så ini helsike. Var så förbannad att jag bokade ett pass dan efter i ren ilska, då gick det som en dans. :)

jag behöver få höra tokigheter som ändå var ok nog att man fick lappen är lite lätt frustrerad själv över hela min hojträning just nu:mad:
Hoppar över alla småhaverier under övningskörningen och hoppar direkt till praktfiaskot på uppkörningen: manöverproven avklarade och trafiken hade gått ok, allt som är kvar är att svänga höger in på parkeringen på VV och kamma hem A-behörigheten. Då håller jag på att klippa en cyklist som kommer bakifrån i full karriär. VV-snubben (som var en sjysst kille btw) håller ett lååångt förmaningstal, tror inte mitt hjärta slog ett enda slag under tiden. Till slut skriver han på i alla fall och jag svimmar inombords.

Känns det bättre? :)

Hur stor del av utbildningen var i trafiken jmfrt med på manöverbanan? Brukar man variera mellan dom? Hur har det sett ut för er?
Edit: Läste fel. Ja det varierar beroende på vad du behöver träna på. Jag körde nästan ingen trafik då jag hade trafikvana sen innan utan nötte mest manöverbana.
 
Last edited:

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen
8 dagar kvar till körning.. ser ut som ett hoj köp imorgon..

precis köpt in alpinestar ställ, shoei hjälm, alpinestar ryggskydd, handskar samt stövlar.. längar som fan!


va man kan läsa till om ja inte är helt snurr nu i mc boken så är de 4 meter om vadera sida om konen.. dvs 8m brett fält man ska vända på..


http://www.trafikskolanfocus.se/manoverbana 1.bmp

På de ritningarna som jag sett så finns det bara en begränsningslinje framåt men inte på sidorna. Det är därför jag e nyfiken om vad som gäller.
 

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
På de ritningarna som jag sett så finns det bara en begränsningslinje framåt men inte på sidorna. Det är därför jag e nyfiken om vad som gäller.

ja har samma bild som ja visade i min teoribok som ja köpte för 2mån sen.. :) så tror de ska va relativt uppdaterat iaf.. så 8 meter :) i bredd..
 

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
[Edit: Läste fel. Ja det varierar beroende på vad du behöver träna på. Jag körde nästan ingen trafik då jag hade trafikvana sen innan utan nötte mest manöverbana.[/QUOTE]

mm, har ingen färsk körvana, om man inte räknar igår :D, tror det blir rätt mycket manövebana :), är ju ingen rossi direkt :)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Hade min sista lektion nu innan min uppkörning som är imorgon. Tycker att lågfartsbanan är lättare än högfartsbanan. Kommer ofta med för hög fart inför undanmanövern (runt 60km/h) och river då samma kon alltid när jag ska tillbaka in efter undanmanövern. Om jag skulle köra i jämn fart runt 40-45km/h, skulle kontrollanten märka det då?

Min körlärare sa idag att det vid vändningen på lågfartsbanan finns en gräns i sidorna oxå? Stämmer detta. Han ställde sig som gräns kanske max 3 meter från konen. Har läst nåntans att det bara finns en gräns framåt och inte på sidorna. Vad stämmer?

det ska vara samma begränsning som på lågfarten, 4 m från sista konen...men sidorna...hmmm.... :va

Javisst. Jag tyckte manöverproven kändes lugna ända tills vi skulle repetera på 3e eller 4e lektionen. Gick illa så ini helsike. Var så förbannad att jag bokade ett pass dan efter i ren ilska, då gick det som en dans. :)

Hoppar över alla småhaverier under övningskörningen och hoppar direkt till praktfiaskot på uppkörningen: manöverproven avklarade och trafiken hade gått ok, allt som är kvar är att svänga höger in på parkeringen på VV och kamma hem A-behörigheten. Då håller jag på att klippa en cyklist som kommer bakifrån i full karriär. VV-snubben (som var en sjysst kille btw) håller ett lååångt förmaningstal, tror inte mitt hjärta slog ett enda slag under tiden. Till slut skriver han på i alla fall och jag svimmar inombords.

Känns det bättre? :)

hahaha ja lite faktiskt:) tack!:D

kan tillägga att jag gjorde säkerhetskontroll på hojen och sen tvättade jag den i brist på sysselsättning....nu skiner pärlan igen och det kändes skönt att få pyssla liiite med den i alla fall;)
jag har lugnat ner mig lite också, varit bradig ledsen idag med av frustration....Jag är nog lite övertrött och behöver verkligen vila...och joooo jag körde några småcirklar här hemma på gatan och det gick relativt bra, foten åkte ner liite så helt kass kan jag ju inte vara för förr kunde jag inte köra runt alls:tungan
 
Last edited:

HBSS

Guest
nyfiken...jag behöver få höra tokigheter som ändå var ok nog att man fick lappen
När jag körde upp för A1 stannade jag inte helt vid stopp-plikt men det gick bra ändå.
När jag körde upp för tung mc sa gubben att jag inte skulle tänka som att han var där utan köra om jag hittade en lucka. sagt och gjort körde jag ifrån honom 2 gånger på stan men det gick bra ändå :näsblod Det värsta va att när gubben låg några bilar bakom så säger han på radion "använd alla fingrarna när du bromsar"
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
När jag körde upp för A1 stannade jag inte helt vid stopp-plikt men det gick bra ändå.
När jag körde upp för tung mc sa gubben att jag inte skulle tänka som att han var där utan köra om jag hittade en lucka. sagt och gjort körde jag ifrån honom 2 gånger på stan men det gick bra ändå :näsblod Det värsta va att när gubben låg några bilar bakom så säger han på radion "använd alla fingrarna när du bromsar"

hahahaha alla fingrar när du bromsar...hade han rätt att du inte hade det???? hur fan kunde han i så fall veta det??? läskigt:D:D
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
ja har samma bild som ja visade i min teoribok som ja köpte för 2mån sen.. :) så tror de ska va relativt uppdaterat iaf.. så 8 meter :) i bredd..

Fel. Linjerna ritas ut 8m och 4m, men det är inga begränsningar i bredd.

Dock beror det ju på hur det ser ut på provplatsen, för mig var det i kanten av banan så asfalten sträckte sig kanske 5-6m åt vardera sida av mittenkonerna.
 

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
'03 Hornet 900
hahahaha alla fingrar när du bromsar...hade han rätt att du inte hade det???? hur fan kunde han i så fall veta det??? läskigt:D:D
Ja, det är läskigt. De kan förmodligen stå och blunda när de kollar manöverbanorna också och så bara vet de när man sätter ner foten. Min lärare undrade idag varför jag satte ner foten en gång på lågfartsbanan, trots att han stod och tittade åt andra hållet på den andre eleven..

För övrigt så gick det bra idag och läraren tog till och med ordet "uppkörning" i mun efter lektionen :)
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Hur stor del av utbildningen var i trafiken jmfrt med på manöverbanan? Brukar man variera mellan dom? Hur har det sett ut för er?

Det beror som sagt på vad du behöver träna. Jag körde bara i trafik 1/4 av mina lektioner, mest för att han ville se att jag klarade av allt. I övrigt körde jag bara till och från banan (ca 1 mil) och sen endast på banan).

8 dagar kvar till körning.. ser ut som ett hoj köp imorgon..

precis köpt in alpinestar ställ, shoei hjälm, alpinestar ryggskydd, handskar samt stövlar.. längar som fan!


va man kan läsa till om ja inte är helt snurr nu i mc boken så är de 4 meter om vadera sida om konen.. dvs 8m brett fält man ska vända på..


http://www.trafikskolanfocus.se/manoverbana 1.bmp

Körde upp igår :banana och det finns ingen begränsning åt sidorna. Men man ska ju inte ta ut vändningarna för mycket åt sidorna ändå.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top