Körkort 2009

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om jag kör på en mindre landsväg (70-väg) och det kommer hus precis i vägkanten.. Skall jag då köra vidare i 70, lägga mig lite mer till vänster i körfältet samt ha bromsberedskap eller ska jag även sänka farten när jag kör förbi?

Visa att du är medveten om att det är begränsad sikt.. bromsberedskap..
Körde själv upp i Tullinge, där finns ett praktexempel med en stor lada precis framför en utfart till landsvägen som man kommer körande på.

Hade fått tips om detta i förväg, och saktade ner till 60-65kmh samt intog "bromsberdskap" och "glodde" på husknuten för att se om nåt dök upp.

(såg i backspegeln att han gled till högersidan om mig strax innan, jag antar att det var för att se om jag var bromsberedd..)

hela uppkörningen går ut på att det skall synas att du vet att det finns faror i trafiken, och kunna identifiera ställen där det är extra farligt.. (t ex utfarter, skymd sikt osv),, fixar du det så gör det inget om du inte är komplett i din körning rent "tekniskt".
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
funkar inte alls med den där konbanan på nya stället och ja jag tippa igen åt samma jävla håll, känner mig så fruktansvärt värdelös, gråter..jag kan lika väl ge upp nu.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
funkar inte alls med den där konbanan på nya stället och ja jag tippa igen åt samma jävla håll, känner mig så fruktansvärt värdelös, gråter..jag kan lika väl ge upp nu.


Tips.. nä r det går dåligt.. skit i det helt en stund.. gör nåt annat.. sätt dig vid tv:n, träffa en polare.. nånting..

Jag hade förvisso inte något problem med konbanan (tack moppetiden)..
Gick bra redan första gången,, men trots det kunde jag komma ner en dag när allt verkligen gick åt h*lvete,, motorstopp, fötterna i backen.. å hela den biten..

i början försökte jag "nöta på",, men man blir bara mer och mer irriterad och frustrerad, så märkte det att det var bättre att rulla hem hojen igen, göra nåt annat, och försöka senare..
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
funkar inte alls med den där konbanan på nya stället och ja jag tippa igen åt samma jävla håll, känner mig så fruktansvärt värdelös, gråter..jag kan lika väl ge upp nu.

Jag håller med Peter1980, ta en pause och försök koppla bort hojkörandet helt och hållet. Vet att det kan vara svårt men det är nyttigt för att kunna ta nya tag. Man blir lätt "besatt". Jag hade också de dagarna när ingenting synkade, men efter några dagars break gick det bättre igen.

Är det efter ungefär 3/4 av vändningen som foten åker ner?

*peppa peppa*
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
NY UPPDATERING: skulle köra konbanan igen ikväll på ett nytt ställe...gik åt helvete, på den nya platsen lutar det lite mer så jag fixar inte längre att svänga guuud så frustrerande:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Varför tränar du inte på det tidigare stället där det gick bra??? Jag förstår inte poängen med att träna där det lutar? :confused:
 

fwestin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB1000R -10, Såld 2002, Honda CBR 600
tjena,
börjar bli dags för att skriva mitt teoriprov (torsdag) någon som har lite tips på vad man bör plugga? har suttit med både MC boken och körkortsboken men känner mig lite osäker på om det räcker. Har tittat lite på frågor som jag fick från körskolan.
Tacksam för alla tips!!
 

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
funkar inte alls med den där konbanan på nya stället och ja jag tippa igen åt samma jävla håll, känner mig så fruktansvärt värdelös, gråter..jag kan lika väl ge upp nu.

Sitter och känner ungefär likadant nu, nyss hemkommer från dubbellektion trafik, blä! Ny hoj som jag inte känner mig hemma på, motorstopp, vingel och jävulskap, kände mig som en fullständig amatör bitvis, läraren "tvingade" (haha, jag hade ju faktiskt sagt vad jag ville träna extra på, f a vänstersvängar på stora vägar och det var ju då det hon lär mig nöta på så jag ska inte klaga :D ) ut mig på otäcka vägar, dödsångest :eek::zpy åh dessa nerver, och var la jag självförtroendet nu igen? :D

När det känns så här så är det nog som redan sagt så att man bara ska släppa tanken på det helt och göra nåt helt annat ett tag, nåt kul... och börja sen nästa mc-lektion med nåt som du vet att du är bra på, som mer eller mindre sitter. Och kör inte konbanan i lut för 17 :tungan
 

ando

Metalhead
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Tranås
Hoj
kawasaki z750 -83
Fick mitt körkortstillstånd idag efter ca 5 arbetsdagar :banana

Så nu har man bokat en tid. Måndag den 22 juni i jönköping. Hade en tid imorn som jag skulle tagit först, men nån tog den under tiden jag ordnade skjuts till jkp, så det är rätt bra tryck på tiderna hehe

tjena,
börjar bli dags för att skriva mitt teoriprov (torsdag) någon som har lite tips på vad man bör plugga? har suttit med både MC boken och körkortsboken men känner mig lite osäker på om det räcker. Har tittat lite på frågor som jag fick från körskolan.
Tacksam för alla tips!!


Har du gjort testerna på str.se?
Man kan köpa prov där för 14kr st och några som har tagit kort rekommenderar dem så det är nog ingen dum ide. Har själv gjort några stycken
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Varför tränar du inte på det tidigare stället där det gick bra??? Jag förstår inte poängen med att träna där det lutar? :confused:

Kör man upp i Örebro så lutar provbanan ganska bra. Alltså måste man träna på en lutande bana.:)

funkar inte alls med den där konbanan på nya stället och ja jag tippa igen åt samma jävla håll, känner mig så fruktansvärt värdelös, gråter..jag kan lika väl ge upp nu.

Var tränar Du? Både lågfart och högfart finns uppmålade vid gamla DHL-lagret på norr i Örebro. Är där och tränar adepter regelbundet.
 
Last edited:

fwestin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB1000R -10, Såld 2002, Honda CBR 600
Fick mitt körkortstillstånd idag efter ca 5 arbetsdagar :banana





Har du gjort testerna på str.se?
Man kan köpa prov där för 14kr st och några som har tagit kort rekommenderar dem så det är nog ingen dum ide. Har själv gjort några stycken

Tack för tipset, var inne på hemsidan och beställde några test, skall prova i kväll:tummenupp.
Thx
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag håller med Peter1980, ta en pause och försök koppla bort hojkörandet helt och hållet. Vet att det kan vara svårt men det är nyttigt för att kunna ta nya tag. Man blir lätt "besatt". Jag hade också de dagarna när ingenting synkade, men efter några dagars break gick det bättre igen.

Är det efter ungefär 3/4 av vändningen som foten åker ner?

*peppa peppa*

peppning behövs i containervis;)

ja jag är typ nästan runt och då åker foten ner(jag liksom känner det gick kalasbra och pang skitskraj och heltokigt), idag var det på nya stället med kraftigare lutning och jag fick panik då min fotbroms tar så långt ner(ska justera den)och jag inte släppte kopplingen men inte helelr gasade, armarna som stelopererade och jag tror in paniken (medlut också) så tog jag nog till handbromsen, stvärnit pang i backen...snopet, inte så rädd. upp igen men fan nog satte det sig i psyket direkt:(

min priv.handledare tog mig till en ännu mindre parkering, helt pan och satte upp garagevändningen + nån kon och jag testad där- inga större problem fixar garagevändningen åt bägge håll. han undrar varför svängadet funkar där, det är ju en ytterligare helt ny plats det med...men jag tror det är lutningen, det är en rejäl lutning tycker jag på den där andra platsen jag tippade på, min make säger att det inte är knappt nån lutning *bah*
jag märker att med den lutningen som faktiskt finns där så når jag inte riktigt ner, bara med tårna och bara det gör mig skraj:( jag som får ner annars på plan mark hela foten så gott som.

men kanske jag behöver vila, har kört typ 2-5timmar nästan varje dag i typ 2-3v ledig typ 2 dagar på hel den tiden..senaste dagarna har jag kört fm och sen på em.
jag vill ju så gärna köra en massa för att liksom känna att jag hinner lära mig allt till den 7juli....villl ju klara uppkörningen då.....men jag har nu märkt att jag inte ens får ut hojen ur garaget i källaren(sluttande garageinfart) då armarna inte orkar med att boxa runt den:confused: men jag viiiill ju ta vara på att mina priv. handledare har tid att köra med mig.....:gnissla
 

oppe88

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Västkusten
Hoj
Cb-500. Cafe proj
peppning behövs i containervis;)

ja jag är typ nästan runt och då åker foten ner(jag liksom känner det gick kalasbra och pang skitskraj och heltokigt), idag var det på nya stället med kraftigare lutning och jag fick panik då min fotbroms tar så långt ner(ska justera den)och jag inte släppte kopplingen men inte helelr gasade, armarna som stelopererade och jag tror in paniken (medlut också) så tog jag nog till handbromsen, stvärnit pang i backen...snopet, inte så rädd. upp igen men fan nog satte det sig i psyket direkt:(

min priv.handledare tog mig till en ännu mindre parkering, helt pan och satte upp garagevändningen + nån kon och jag testad där- inga större problem fixar garagevändningen åt bägge håll. han undrar varför svängadet funkar där, det är ju en ytterligare helt ny plats det med...men jag tror det är lutningen, det är en rejäl lutning tycker jag på den där andra platsen jag tippade på, min make säger att det inte är knappt nån lutning *bah*
jag märker att med den lutningen som faktiskt finns där så når jag inte riktigt ner, bara med tårna och bara det gör mig skraj:( jag som får ner annars på plan mark hela foten så gott som.

men kanske jag behöver vila, har kört typ 2-5timmar nästan varje dag i typ 2-3v ledig typ 2 dagar på hel den tiden..senaste dagarna har jag kört fm och sen på em.
jag vill ju så gärna köra en massa för att liksom känna att jag hinner lära mig allt till den 7juli....villl ju klara uppkörningen då.....men jag har nu märkt att jag inte ens får ut hojen ur garaget i källaren(sluttande garageinfart) då armarna inte orkar med att boxa runt den:confused: men jag viiiill ju ta vara på att mina priv. handledare har tid att köra med mig.....:gnissla

Jag ger mitt bidrag till att peppa även jag då, om jag har fattat det hela rätt så är det vid vändningen länst ner på banan det felar?! Ett bra tips är att när du har sista konan parallelt med din axel, höjer du blicken och kollar hela vägen ner till "målgången" du ser ändå tillräckligt i ögonvrån... Värt att prova om du inte har gjort det!

Pepp pepp
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
peppning behövs i containervis;)

ja jag är typ nästan runt och då åker foten ner(jag liksom känner det gick kalasbra och pang skitskraj och heltokigt), idag var det på nya stället med kraftigare lutning och jag fick panik då min fotbroms tar så långt ner(ska justera den)och jag inte släppte kopplingen men inte helelr gasade, armarna som stelopererade och jag tror in paniken (medlut också) så tog jag nog till handbromsen, stvärnit pang i backen...snopet, inte så rädd. upp igen men fan nog satte det sig i psyket direkt:(

min priv.handledare tog mig till en ännu mindre parkering, helt pan och satte upp garagevändningen + nån kon och jag testad där- inga större problem fixar garagevändningen åt bägge håll. han undrar varför svängadet funkar där, det är ju en ytterligare helt ny plats det med...men jag tror det är lutningen, det är en rejäl lutning tycker jag på den där andra platsen jag tippade på, min make säger att det inte är knappt nån lutning *bah*
jag märker att med den lutningen som faktiskt finns där så når jag inte riktigt ner, bara med tårna och bara det gör mig skraj:( jag som får ner annars på plan mark hela foten så gott som.

men kanske jag behöver vila, har kört typ 2-5timmar nästan varje dag i typ 2-3v ledig typ 2 dagar på hel den tiden..senaste dagarna har jag kört fm och sen på em.
jag vill ju så gärna köra en massa för att liksom känna att jag hinner lära mig allt till den 7juli....villl ju klara uppkörningen då.....men jag har nu märkt att jag inte ens får ut hojen ur garaget i källaren(sluttande garageinfart) då armarna inte orkar med att boxa runt den:confused: men jag viiiill ju ta vara på att mina priv. handledare har tid att köra med mig.....:gnissla


Jag tycker att du ska ta några dagars paus. Jag har tydligt märkt i min körning, speciellt på konbanorna, att jag utvekclats mycket när jag inte kört på några dagar! Det är som om allt liksom sjunker in och bearbetas under några dagars "hoj-frånvaro" och sen har det gått mycket bättre!
När jag väl är på banan och det inte känns bra så har jag brännt iväg och gjort lite annat, t.ex. bara kört rakt fram i valfri hastighet eller lite högfartsbana och sen tillbaka till lågfarten och då har det gått bättre.

Vad gäller högfarten så har jag på min ER-6a legat i 3an och sen ner i tvåan precis innan vändningen, rulla runt vändningen med kopplingen indragen. Sen börja ge gas på väg ut ur vändningen och upp med kopplingen och iväg! Sen växlar jag upp i trean mellan första och andra konen. Då kommer man lätt upp i 50 innan bromsningen.
På skolan har jag kört på en BMW 850 och på den ligger jag först i trean och sen ner i tvåan som ovan fast sen ligger jag i tvåan hela vägen till bromsningen. Körskolläraren sa att jag skulle göra det som kändes bäst.

För min del är det dax i morgon! :skrämd
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Varför tränar du inte på det tidigare stället där det gick bra??? Jag förstår inte poängen med att träna där det lutar? :confused:

jo jag ville just träna på annat ställe för där är även starten inritad du vet T:et och så ville jag se om jag kunde köra den på olika ställen så jag inte blir liksom platsfast...och det verkar jag ju vara:(
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Hur aktiv är din handledare? Be honom gå med bredvid dig och vid vändningen ska han stå snett bakom dig så att du måste vända huvudet inåt svängen för att se honom. Sedan ska du titta på honom när du svänger så att du får upp blicken. Tittar du framför hojen och nedåt så sätter du garanterat ned foten. Har du tränat på "åttan"? Alltså att köra runt i åttor och svänga snävt. Ställ ut fem konor i en stor ring och en i mitten sen kör du runt konorna i en åtta. Byt ytterkona vid varje sväng så att du kommer runt alla efter fem varv.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag tycker att du ska ta några dagars paus. Jag har tydligt märkt i min körning, speciellt på konbanorna, att jag utvekclats mycket när jag inte kört på några dagar! Det är som om allt liksom sjunker in och bearbetas under några dagars "hoj-frånvaro" och sen har det gått mycket bättre!
När jag väl är på banan och det inte känns bra så har jag brännt iväg och gjort lite annat, t.ex. bara kört rakt fram i valfri hastighet eller lite högfartsbana och sen tillbaka till lågfarten och då har det gått bättre.

För min del är det dax i morgon! :skrämd

jo jag brukar dra iväg och köra ur mig lite mellan varven av konträningen men jag kanske har helt enkelt kört för mycket :confused: för jag har ju haft lite ledproblem så kroppen är definitivt inte van att jobba varje dag med att köra hoj:gnissla
men jag ska ut på bara en tur senare idag om vädret håller i sig..bara köra och känna vinden i håret...eller ja i hjälmen;)
så får vi se om det blir lite paus sen för min ena priv. handledare(som jag kör mest med) ska jobba lite extraskift närmaste veckan och min andra priv. handledare är rätt upptagen med massa saker....
men jag är fortfarande lite ledsen... jag fick t o m i neutralen 2 ggr under körningen i fm...det har ju inte hänt sen jag började öva...så det är nog så att min kropp är trött.


håller tummarna för dig imorgon!:tummenupp

Hur aktiv är din handledare? Be honom gå med bredvid dig och vid vändningen ska han stå snett bakom dig så att du måste vända huvudet inåt svängen för att se honom. Sedan ska du titta på honom när du svänger så att du får upp blicken. Tittar du framför hojen och nedåt så sätter du garanterat ned foten. Har du tränat på "åttan"? Alltså att köra runt i åttor och svänga snävt. Ställ ut fem konor i en stor ring och en i mitten sen kör du runt konorna i en åtta. Byt ytterkona vid varje sväng så att du kommer runt alla efter fem varv.

den där åttan har jag aldrig kört..måste nog prova, vet du måtten på hur den ska stå ungefär? tror int ejag fixar den faktiskt:( låter svårt, blir lätt snurrig i skallen...typsikt:gnissla
min handledare brukar peka ut eller ställa sig där han vill att jag ska komma dvs ta ut svängen för jag är rätt snäv i vändningen, det funkar med snävheten på första platsen men inte på den andra som jag va till i fm och som jag tippade i:(

Jag ger mitt bidrag till att peppa även jag då, om jag har fattat det hela rätt så är det vid vändningen länst ner på banan det felar?! Ett bra tips är att när du har sista konan parallelt med din axel, höjer du blicken och kollar hela vägen ner till "målgången" du ser ändå tillräckligt i ögonvrån... Värt att prova om du inte har gjort det!

Pepp pepp

ska hålla det i minnet. jag vet ju at tjag fixar hela konbanan på det första gamla stället som jag tränar på och enligt min make så är de tinte nån vidare lutning på uppkörningen på flygplatsen utanför örebro. men på andra stället jag va roch körde samm konbana idag så lutar det enligt mig nästan som ett hustak..i alla fall om man ser mot där parkeringen slutar....så när jag försöker köra konbanan hitta rjag inte längre dragläget och foten räcker inte ner på den lutade sidan om jag vinglar tll och vill ställa ner..alltså jag når med tårna och det ger mig en ostabil känsla på rädslan och då drog jag till med handbromsen om jag minns rätt och pang i backen:(
 
Last edited:

Skopan

Kamikaze volontär
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
KTM
jo jag ville just träna på annat ställe för där är även starten inritad du vet T:et och så ville jag se om jag kunde köra den på olika ställen så jag inte blir liksom platsfast...och det verkar jag ju vara:(

Det ä bra att du tränar där det lutar för det gör konbanan på uppkörningen me ute vid motorstadion
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top