Körkort 2009

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
nu ahr jag varit ute för andra gången idag och övat konbanan och högfartsbanan, den sista kan ajg än så länge bara ta i 40km/h :/
MEN den här gången trillade poletten ner på lågfartskonbanan, NU vet jag hur jag ska svänga i rundeln utan att fothelvetet ska åka ner:D gissa om jag var lycklig då jag satte den typ 5 ggr på rad och åt olika håll.

vill ni veta min hemlighet vad som gör att det går runt ? jo jag har envisats med att köra så långt ut jag bara kan i änden och då blir jag så nära yttre linjemarkeringarna att jag blir nervös och foten åker ner..meeen min grej är att jag tydligen måste ta den snävare, min priv.körhandledare säger att jag då får jobba mer och är nära konen men för mig känns det som betydligt mindre jobb och goda marignaler:D visst är det märkligt;) min priv. handeldare hävdar att de för jag är tjej;) skämt å sido..nåväl så¨skönt att fatta hur jag ska göra, gäller bara att imorgon när jag ska köra den ska jag sätta den på första försöket:gnissla håll tummarna att poletten fortfarande är nere;)


Halle7: jo jag är tacksam att det bara var blinkersen, den har maken limmat ihop så duger den tills jag får tag på en ny.
och bromshandtaget fick sig en smäll ändå men den duger fint än åt mig, har ju så små händer:)

Jag har kört mycket privat men även med bilskola många lektioner och jag fick fasen inte upp hastigheten i högfartsbanan, kände mig knäckt för det då det var 1 dag kvar till uppkörning. Den dagen var det med ytterligare en bilskolelärare och hon hoppade upp bak på min bilskole mc och tryckte på mina höfter i svängarna... vilket gjorde att MC svängde av att jag rörde mig rätt med häcken, jag tryckte med höfterna och helt plötsligt bara satt det... vilken känsla men det var då bara 10 min kvar på lektionen så jag tog med det hem o provade hemma på kvällen och vilken skillnad. På uppkörningen fick jag köra den banan 2 ggr o båda ggr kom jag upp i minst 50. För mig var det lösningen för att våga dra på, innan har jag o de andra tjejerna på bilskolan kämpat med drygt 40 men inte klarat att öka farten när man svänger med armarna o styret. När man svänger så som jag skriver ovan så får man in hojen i det rätta gunget... det var verkligen lösningen på mitt problem och det kom i grevens tid.
Svårt att förklara vad jag menar men sitt på en stol och gunga från sida till sida, ungefär så... Hade jag fortsatt utan min häckteknik så hade jag aldrig kommit över 40 max 45 km/h.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag har kört mycket privat men även med bilskola många lektioner och jag fick fasen inte upp hastigheten i högfartsbanan, kände mig knäckt för det då det var 1 dag kvar till uppkörning. Den dagen var det med ytterligare en bilskolelärare och hon hoppade upp bak på min bilskole mc och tryckte på mina höfter i svängarna... vilket gjorde att MC svängde av att jag rörde mig rätt med häcken, jag tryckte med höfterna och helt plötsligt bara satt det... vilken känsla men det var då bara 10 min kvar på lektionen så jag tog med det hem o provade hemma på kvällen och vilken skillnad. På uppkörningen fick jag köra den banan 2 ggr o båda ggr kom jag upp i minst 50. För mig var det lösningen för att våga dra på, innan har jag o de andra tjejerna på bilskolan kämpat med drygt 40 men inte klarat att öka farten när man svänger med armarna o styret. När man svänger så som jag skriver ovan så får man in hojen i det rätta gunget... det var verkligen lösningen på mitt problem och det kom i grevens tid.
Svårt att förklara vad jag menar men sitt på en stol och gunga från sida till sida, ungefär så... Hade jag fortsatt utan min häckteknik så hade jag aldrig kommit över 40 max 45 km/h.

jag tror jag fattar..och jag tror det är lite det jag gör men inte tillräckligt tror jag, ska hålla det i minnet och prata med min priv. handledare om det, kanske han fattar så pass att han kan visa mig:)
men tackar så väldans mycket för tipset!

UPPDATERING: Jo jag svänger (trycker)med höfterna när jag kör den och jag börjar få snits på den, dock är jag lite sen på att bromsa in:(
kan än så länge ta den i 40 och kanske lite till.

en undran vilken växel kör ni undanmanövern i? jag har börjat lära mig att ha 3:ans växel..dock blir det ibland att jag nästan börjar gasa i serpentinen:( så jag får hejda mig lite där...så blir det nedväxling och tvärnit på nästsista konen...ska man växla ner och köra på lägre i konerna eller är det ok att koppla, växla ner sakta ner och sen med låg växel vända på slutet av serpentinen?
hur är det möjligt sen på vägen tillbaks i serpentinen att få upp i 50? eller ökar man det sista när man kommer ut ur serpentinen och innan man bromsar in i 50? nån som fattar vad jag babblar om?:D

tränade lågfartskonbanan, jag har svårt att ta den på första försöket för armarna känns som spagetti av att jag kört en hel del...men efter några gånger och så så sätte rjag den så den börjar funka, så glad över det :)

NY UPPDATERING: skulle köra konbanan igen ikväll på ett nytt ställe...gik åt helvete, på den nya platsen lutar det lite mer så jag fixar inte längre att svänga guuud så frustrerande:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet
 
Last edited:

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
'03 Hornet 900
en undran vilken växel kör ni undanmanövern i? jag har börjat lära mig att ha 3:ans växel..dock blir det ibland att jag nästan börjar gasa i serpentinen:( så jag får hejda mig lite där...så blir det nedväxling och tvärnit på nästsista konen...ska man växla ner och köra på lägre i konerna eller är det ok att koppla, växla ner sakta ner och sen med låg växel vända på slutet av serpentinen?
hur är det möjligt sen på vägen tillbaks i serpentinen att få upp i 50? eller ökar man det sista när man kommer ut ur serpentinen och innan man bromsar in i 50? nån som fattar vad jag babblar om?:D
Det borde vara olika mellan olika hojar vilken växel som är lämplig. Jag har bara kört högfartsbanan hittils under ett pass med körskolan och de sa att man skulle köra hela banan på tvåan, förutom vändningen som sker med ettan för att komma iväg bra sedan. Skolans BMW går att köra relativt fort på ettan/tvåan, så högre växel är onödigt med den.
På vägen tillbaka efter vändningen upplevde jag inget problem att komma upp i fart igen (även om jag inte kört i 50 än). Med låg växel (1an/2an) och inte fega med gasen kommer man upp i 50 med en gång om man vill.
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
jag tror jag fattar..och jag tror det är lite det jag gör men inte tillräckligt tror jag, ska hålla det i minnet och prata med min priv. handledare om det, kanske han fattar så pass att han kan visa mig:)
men tackar så väldans mycket för tipset!

UPPDATERING: Jo jag svänger (trycker)med höfterna när jag kör den och jag börjar få snits på den, dock är jag lite sen på att bromsa in:(
kan än så länge ta den i 40 och kanske lite till.

en undran vilken växel kör ni undanmanövern i? jag har börjat lära mig att ha 3:ans växel..dock blir det ibland att jag nästan börjar gasa i serpentinen:( så jag får hejda mig lite där...så blir det nedväxling och tvärnit på nästsista konen...ska man växla ner och köra på lägre i konerna eller är det ok att koppla, växla ner sakta ner och sen med låg växel vända på slutet av serpentinen?
hur är det möjligt sen på vägen tillbaks i serpentinen att få upp i 50? eller ökar man det sista när man kommer ut ur serpentinen och innan man bromsar in i 50? nån som fattar vad jag babblar om?:D

tränade lågfartskonbanan, jag har svårt att ta den på första försöket för armarna känns som spagetti av att jag kört en hel del...men efter några gånger och så så sätte rjag den så den börjar funka, så glad över det :)

NY UPPDATERING: skulle köra konbanan igen ikväll på ett nytt ställe...gik åt helvete, på den nya platsen lutar det lite mer så jag fixar inte längre att svänga guuud så frustrerande:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet


Se till att ha en lång startsträcka innan undanmanövern och växla upp till högsta växeln, på så sätt håller man mycket lättare en jämn fart och man motorbromsar inte heller utan glider bara genom banan ned till vändningen.

Frikoppla och påbörja inbromsningen någonstans vid näst sista konen innan vändningen, växla ned till ettan alt tvåan beroende på hur cykeln beter sig vid låg hastighet. Rulla (frikopplat) runt vändningskonan och gasa på rejält ur vändningen. Tajma in gas och växling mellan konorna så blir det lättare. Cykeln tenderar ju att räta upp sig och gå rakt fram vid gaspådrag så lättast är att öka farten mellan konorna. Vid tredje, fjärde konen efter vändningen bör du har kommit upp i 50km/h.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jag körde själv i trean vid undanmanövern, sänkte farten strax före sista konen och började bromsa vid sista. Växlade ner till tvåan och rullade med kopplingen indragen genom vändning för att på slutet släppa upp den något och dra på i vägen ut. Det kan vara svårt i början att få upp farten till 50 mitt i serpentinen på vägen tillbaka, men det går efter lite träning. Sen har man de sista meterna mellan koner och bromspunkt att kontrollera så man ligger så nära 50 som möjligt. Det är, för mig, omöjligt att kolla på hastighetsmätaren i serpentinen så man måste lära sig motorljudet.
 

Alle_gbg

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Götet
Hoj
Thundercat -98
imorgon gäller det. 6.15 börjar det. Har tokregnat hela dagen idag och det lovas regn även imorgon, men jag hoppas på sol :D
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
jag tror jag fattar..och jag tror det är lite det jag gör men inte tillräckligt tror jag, ska hålla det i minnet och prata med min priv. handledare om det, kanske han fattar så pass att han kan visa mig:)
men tackar så väldans mycket för tipset!

UPPDATERING: Jo jag svänger (trycker)med höfterna när jag kör den och jag börjar få snits på den, dock är jag lite sen på att bromsa in:(
kan än så länge ta den i 40 och kanske lite till.

en undran vilken växel kör ni undanmanövern i? jag har börjat lära mig att ha 3:ans växel..dock blir det ibland att jag nästan börjar gasa i serpentinen:( så jag får hejda mig lite där...så blir det nedväxling och tvärnit på nästsista konen...ska man växla ner och köra på lägre i konerna eller är det ok att koppla, växla ner sakta ner och sen med låg växel vända på slutet av serpentinen?
hur är det möjligt sen på vägen tillbaks i serpentinen att få upp i 50? eller ökar man det sista när man kommer ut ur serpentinen och innan man bromsar in i 50? nån som fattar vad jag babblar om?:D

tränade lågfartskonbanan, jag har svårt att ta den på första försöket för armarna känns som spagetti av att jag kört en hel del...men efter några gånger och så så sätte rjag den så den börjar funka, så glad över det :)

NY UPPDATERING: skulle köra konbanan igen ikväll på ett nytt ställe...gik åt helvete, på den nya platsen lutar det lite mer så jag fixar inte längre att svänga guuud så frustrerande:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Min lärare (fd numera:banana) säger 3ans växel i högfartsbanan fram till man ska svänga längst bort där växlar man ner till 2an och sen på tillbaka vägen snabbt upp på 3an igen

Sen tror jag och märkte det väldigt tydligt på uppkörningen att det är helheten av allt som ger körkortet... får du inte upp hastigheten på undanmanövern så är det inte hela världen... för mig var det stor skillnad att göra undanmanövern på uppkörningen på Tullinge som är ett flygfält, jag kom upp i 50 i god tid o sen kunde änga mig att i god tid förbereda undanmanöver.. på trafikskolan vad det mycket runtomkring som tog uppmärksamheten o jag hade full koll på hastighetsmätaren för att få upp den i 50 vilket gjorde att jag knappt kom upp i hastiget innan det var dags för undanmanövern. betydligt lättare på flygfältet med bra ansats.
 
Last edited:

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Min lärare (fd numera:banana) säger 3ans växel i högfartsbanan fram till man ska svänga längst bort där växlar man ner till 2an och sen på tillbaka vägen snabbt upp på 3an igen

Alla körskolor verkar proklamera olika växlar verkar det som....Jarla tyckte att man skulle köra på högsta iaf. Funkade bra för mig och polaren.
 

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen
När det gäller bromsberedskap, räcker det då med att lägga upp fingrarna på handbromsen eller ska man lägga upp foten på fotbromsen oxå?
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
På ena hojen på skolan funkade högfartsbanan/slalom bäst på 3'an och med andra hojen på 2'an så det beror väl på hur dom är växlade.

Bromsberedskap är alla 4 fingrar på bromsen samt foten.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
imorgon gäller det. 6.15 börjar det. Har tokregnat hela dagen idag och det lovas regn även imorgon, men jag hoppas på sol :D

Du menar alltså att det har regnat hela dagen i Gbg (trotts att det har varit sol större delen av dagen), och det skall även göra det imon, trotts att både GP och smhi lovar sol. I vilket olycksdrabbat område i denna stad befinner du dig i:va Eller befinner du dig ens i Gbg:confused:
 

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen
Om jag kör på en mindre landsväg (70-väg) och det kommer hus precis i vägkanten.. Skall jag då köra vidare i 70, lägga mig lite mer till vänster i körfältet samt ha bromsberedskap eller ska jag även sänka farten när jag kör förbi?
 

Skopan

Kamikaze volontär
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Om jag kör på en mindre landsväg (70-väg) och det kommer hus precis i vägkanten.. Skall jag då köra vidare i 70, lägga mig lite mer till vänster i körfältet samt ha bromsberedskap eller ska jag även sänka farten när jag kör förbi?

anpassa farten efter sikt o väglag
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
karatekeps, halle7 och pibj01 :

TACK! det ni säger hjälper mig mega, det behövs för jag känner mig rätt halvkass just nu:6surkart

ska ut nu och träna konbanan på det nya stället, det ska då fan till om jag inte ska fixa den idag! PUNKT. :mad::)
 

Bossekong

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
SV 650n
Klarade uppkörningen idag, var nästan helt 100 på att jag skulle kugga men det gick bra :D

Fyfan va skönt det känns!! Lycka till alla andra som håller på att ta kortet.
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Du menar alltså att det har regnat hela dagen i Gbg (trotts att det har varit sol större delen av dagen), och det skall även göra det imon, trotts att både GP och smhi lovar sol. I vilket olycksdrabbat område i denna stad befinner du dig i:va Eller befinner du dig ens i Gbg:confused:

Det regnar väl alltid på den sidan av landet.....:arsele
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Klarade uppkörningen idag, var nästan helt 100 på att jag skulle kugga men det gick bra :D

Fyfan va skönt det känns!! Lycka till alla andra som håller på att ta kortet.

Grattis! Fan vad jag också vill komma hem och kunna skriva sådär nästa tisdag.
Börjar bli mäkta nervös nu inför uppkörningen, praise the loooord :Bugar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top