Körkort 2009

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Tog körkortet idag i Tullinge.
Tog mig från den 11'e Maj till idag o fixa allt :arsele

Mesta tiden var o vänta på teoriprovet. Uppkörningen hade jag flyt o fick en tid dagen efter :D

Så nu brummar jag runt på fredwilds RF900 fighter som han inte kunde ha kvar och snäll kompis som man är så fixar man lappen o tar över hojen.
Skall försöka fixa till den lite, finns lite småsaker att åtgärda men fullt körduglig.

Hans gamla tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134600

Edit: Fick 7mil med körskolans hoj idag + 16 med egna, kändes skönare och köra egna :banana
 
Last edited:

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Tog körkortet idag i Tullinge.
Tog mig från den 11'e Maj till idag o fixa allt :arsele

Mesta tiden var o vänta på teoriprovet. Uppkörningen hade jag flyt o fick en tid dagen efter :D

Så nu brummar jag runt på fredwilds RF900 fighter som han inte kunde ha kvar och snäll kompis som man är så fixar man lappen o tar över hojen.
Skall försöka fixa till den lite, finns lite småsaker att åtgärda men fullt körduglig.

Hans gamla tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134600

Edit: Fick 7mil med körskolans hoj idag + 16 med egna, kändes skönare och köra egna :banana


Grattis! Körde du med bilskola i Haninge, det gjorde jag (kanske samma). Tur att du fick uppkörning så snabbt, det är ju väntetid nu till början av augusti på Tullinge.
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Tog körkortet idag i Tullinge.
Tog mig från den 11'e Maj till idag o fixa allt :arsele

Mesta tiden var o vänta på teoriprovet. Uppkörningen hade jag flyt o fick en tid dagen efter :D

Så nu brummar jag runt på fredwilds RF900 fighter som han inte kunde ha kvar och snäll kompis som man är så fixar man lappen o tar över hojen.
Skall försöka fixa till den lite, finns lite småsaker att åtgärda men fullt körduglig.

Hans gamla tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134600

Edit: Fick 7mil med körskolans hoj idag + 16 med egna, kändes skönare och köra egna :banana

Grattis fan! Även jag tog kortet idag, fanns inge tider i Stockholm så det fick bli Västerås! :D
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Grattis! Körde du med bilskola i Haninge, det gjorde jag (kanske samma). Tur att du fick uppkörning så snabbt, det är ju väntetid nu till början av augusti på Tullinge.

Nej jag körde hos Lasse på Farsta Trafiksskola.
Dom har sin mc körning i Håga/Västerhaninge.
Trevligt folk och kunniga.

Japp hade en tid först 20/8 men så ringde jag och då hade dom precis fått in en avbokning. Så de snodde jag fort.

Bara ringa varje timme och kolla om dom får in avbokningar. Man vill ju köra i sommar.

Edit:
Grattis fan! Även jag tog kortet idag, fanns inge tider i Stockholm så det fick bli Västerås! :D

Grattis själv då. Bara brumma på och akta sig för dom där farliga bilisterna då.
 
Last edited:

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Nej jag körde hos Lasse på Farsta Trafiksskola.
Dom har sin mc körning i Håga/Västerhaninge.
Trevligt folk och kunniga.

Japp hade en tid först 20/8 men så ringde jag och då hade dom precis fått in en avbokning. Så de snodde jag fort.

Bara ringa varje timme och kolla om dom får in avbokningar. Man vill ju köra i sommar.


Vilken tur! Jag klarade min uppkörning 2 juni i regn o rusk. Från vägverket hade jag en kille som heter Christian som var jättebra. Jag körde på Grönlunds i Haninge.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Vilken tur! Jag klarade min uppkörning 2 juni i regn o rusk. Från vägverket hade jag en kille som heter Christian som var jättebra. Jag körde på Grönlunds i Haninge.


Ah så pass nära, får man gratulera.

Tycker synd om dom 2 andra som var med och blev kuggade när jag fick åka tillbaka själv medans dom skulle kränga på sig väst o headsett osv.
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Ah så pass nära, får man gratulera.

Tycker synd om dom 2 andra som var med och blev kuggade när jag fick åka tillbaka själv medans dom skulle kränga på sig väst o headsett osv.


Förstår det.. men njut av att du fixade det. Så himla skönt att åka därifrån o kunna tömma ur huvudet från all nervositet och oro. Om man inte klarade det hade man haft detta hängande över sig hela sommaren..:banana
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Nu har även polaren tagit kortet så nu är 20 st 28cm höga röda konor till salu. Pris: 300kr. Intresserade kan PM:a, finns i stockholm. Ligger även en fin Honda cb750 -94 till salu ute på blocket.
 

Bifogat

  • 330120-122.jpg
    330120-122.jpg
    1.7 KB · Visningar: 262

wallden_66

Stjärna
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Tierp
Hoj
Ingen Ännu
Dåligt med tider ni verkar ha i sthlm då, ringde nyss och fick tid den 18 juni i Gävle! när ni bokar körning gör ni det via eran trafikskola då eller?
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Dåligt med tider ni verkar ha i sthlm då, ringde nyss och fick tid den 18 juni i Gävle! när ni bokar körning gör ni det via eran trafikskola då eller?

Man ringer vägverket precis som på alla andra ställen.
Igår började dom boka in tider i September fick jag höra av en polare.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
trafikskolorna har massor med förbokade tider.
så bokar man via dem (om man kört där) så går det mkt fortare.

jag fick vänta 2½ vecka.
en kompis som körde med en större trafikskola fick tid mindre än en vecka senare.
 

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
När du kör så mycket så skulle jag vilja påstå att det inte finns en chans att du inte klarar det, det kommer gå skitbra :) du får ju massor med rutin på det hela, så bra att ha flera handledare att kunna varva med!
Jag körde senast i måndags, en timme, kommer köra igen nu på måndag en timme (två om det finns så mycket tid över då, körskolan har väldigt dåligt med tider nu) och kör upp tisdagen veckan därpå. Förmodar att man kommer till körskolan och kör runt lite för att värma upp och stressa ner lite strax innan uppkörningen, har inte pratat om det med läraren än men han sa tidigare att de brukar göra så. I alla fal, det är vad jag kommer köra innan uppkörningen. Är så nervös och osäker på om jag kommer fixa det så jag vill nog helst betrakta uppkörnigen som en jävligt dyr körlektion och räknar nästan med att det blir till att boka en till uppkörning.


låter betryggande! ska försöka sikta diagonalt så att jag fixar den i 50:)


ni som som har kortet hur mycket körde ni de sista 3-4v? alltså varje dag?? även helgerna eller 2-3 ggr i veckan och hur många timmar åt gången?
Denna vecka blev det inget i tisdags men jag ahr kört i helgen, mån, ons, idag och troligen imorgon med.
kör ungefär 2,5-3timmar per gång.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
26 dagar kvar vännen:D

iih!!:jisses :tungan jag hoppas jag hinner bli klar med alltihop alltså så jag kan det.:gnissla
var ute och körde bara igår för att få in lite bättre flyt och att försöka svänga i rindellen i mer passande hastighet(50) för när det sitter bättre och jag slappnar av mer då kan jag lära mig undanmanövern:brinnerup

Nu när man precis tagit kortet:tuttar kommer nästa fråga. Vart parkerar man Hojen när man är ute och stannar typ vid en affär, centrum, bio, restaurang mm. Häromdagen åkte jag till ett centrum och åkte ut o in från 3 parkeringar innan jag vågade tro att jag kunde parkera där jag till slut ställde mig. Är det P-skive parkering så bör man ju inte ställa sig där eftersom :kulsprutap-nisse springer omkring där, ska man då ta en hel bilruta, p-skiva har jag aldrig sett på en hoj o dessutom kan någon förbigående ändra den så det går bort? Eller ska man ställa sig utanför ingången typ där cyklar ställer sig... Vill ju inte plocka på mig böter...Vill ju inte heller ställa sig på sidan av vägbanan. Vad gäller om det inte finns utmärkta MC platser... Lappar P-nissarna MC??:huvet:squid

enligt parkeringsvakt på Plus sommar så ska du köpa p-lapp och stoppa den på dig. så skulle du få en pböter så har du lappen att visa.
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
ni som som har kortet hur mycket körde ni de sista 3-4v? alltså varje dag?? även helgerna eller 2-3 ggr i veckan och hur många timmar åt gången?
Denna vecka blev det inget i tisdags men jag ahr kört i helgen, mån, ons, idag och troligen imorgon med. kör ungefär 2,5-3timmar per gång.

Jag hade 2 lektioner sista 3 veckorna och körde privat kanske 1 tim per helg. Så du ligger bra till med övandet tycker jag om du hinner köra så pass mycket! :tummenupp Vi håller tummarna.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag hade 2 lektioner sista 3 veckorna och körde privat kanske 1 tim per helg. Så du ligger bra till med övandet tycker jag om du hinner köra så pass mycket! :tummenupp Vi håller tummarna.

idag blir det nog inge hojkörande och troligen inte imorgon pga redigt dåligt väder men på söndag skulle det bara vara mulet så då hoppas jag komma ut igen..ganska skönt med lite vila också för jag kör nästan så gott som varje dag och jag är väldigt sliten i kroppen och speciellt vänster hand, men jag har bytt ut ibumetin gel mot voltaren gel:D
hoppas bara jag hinner att lära mig allt till den 7 juli:rolleyes:
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Jag körde senast i måndags, en timme, kommer köra igen nu på måndag en timme (två om det finns så mycket tid över då, körskolan har väldigt dåligt med tider nu) och kör upp tisdagen veckan därpå. Förmodar att man kommer till körskolan och kör runt lite för att värma upp och stressa ner lite strax innan uppkörningen, har inte pratat om det med läraren än men han sa tidigare att de brukar göra så. I alla fal, det är vad jag kommer köra innan uppkörningen. Är så nervös och osäker på om jag kommer fixa det så jag vill nog helst betrakta uppkörnigen som en jävligt dyr körlektion och räknar nästan med att det blir till att boka en till uppkörning.

De flesta trafikskolor börjar med uppvärmning minst en timme före själva uppkörningen börjar. Vi (2 st från samma skola) körde lite kort trafik för att sedan ägna 1 tim på manöverbanan där uppkörningen skulle ske. Man hinner "komma in i det" och nerverna släpper lite redan under uppvärmningen. Sen är det bara hålla sig lugn och lyssna på vv-gubben och göra allt metodiskt. :)

idag blir det nog inge hojkörande och troligen inte imorgon pga redigt dåligt väder men på söndag skulle det bara vara mulet så då hoppas jag komma ut igen..ganska skönt med lite vila också för jag kör nästan så gott som varje dag och jag är väldigt sliten i kroppen och speciellt vänster hand, men jag har bytt ut ibumetin gel mot voltaren gel:D
hoppas bara jag hinner att lära mig allt till den 7 juli:rolleyes:

Jag skulle nog vilja påstå att det är minst lika viktigt att vila upp kroppen om man är slutkörd. Risken är att det bara går dåligt annars och där står man och spottar och svär för att inte kroppen orkar eller att man är mentalt trött.

Så vila och lite tankebearbetning över körningen, mentalträning så att säga, kan vara riktigt bra. Efter några dagar/en vecka ger man sig på övningarna igen och inser att det går mycket bättre. :martialar :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top