Körkort 2009

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Den här tråden verkar som bra.

Jag har börjat fundera lite och kommit fram till två saker:

1 Jag har inte råd att försäkra en sporthoj
2 Jag har inte råd att serva en motard (och gillar längre turer)

Så, jag har börjat snegla alltmer mot en touringhoj. Problemet är att jag har noll koll på det segmentet. Vilka schyssta touringhojar finns det för max 30-35k?

Finns det ens touringhojar som är reggade på 25kw?

Planen är att göra en uppkörning i sommar eftersom jag har A1 sen tidigare. Visst behövs det bara en uppkörning för A-begr. då? Eller har jag fått det hela om baktassen?

det är bara uppkörning som behövs:)
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
precis därför jag skaffade mig ER5:an och jag är så nöjd med den, mckörningen går sååå mycket lättare och precis som du insåg jag direkt att skulle jag bara köra på trafikskola skulle det bli svindyrt. hade funderingar på att ta några nu på slutet men mina priv.handledare är så duktiga så jag tror jag fixar det ändå- maken tror det också:)
så skönt å höra att man inte är ensam i att tycka det här är svårt, frustrerande jobbigt och helt enkelt underbart:D

Jag skulle absolut ha tagit en lektion med körskola pga att dom kan hela uppkörningsområdet och alla knep som man måste kunna. Var inte snål där för det kostar om du får köra upp igen + väntetiden... Sen är det stor skillnad att komma till uppkörningen med en bilskoleväst på ryggen mot att komma som privatist... men många klarar ju det oxå... Lycka till!
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag skulle absolut ha tagit en lektion med körskola pga att dom kan hela uppkörningsområdet och alla knep som man måste kunna. Var inte snål där för det kostar om du får köra upp igen + väntetiden... Sen är det stor skillnad att komma till uppkörningen med en bilskoleväst på ryggen mot att komma som privatist... men många klarar ju det oxå... Lycka till!

jag bor inte i örebro utan en "bit" utanför så om jag ska köra på skola måste jag på nått vis ta mig in till örebro och köra där för uppkörningen görs där och inte i min hemstad:(
 

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
hörrni ni ni.....
nyss hemkommen efter att jag kört med min andra priv. handledare som har kört med min make och många andra. han kan alla regler om uppkörningen m.m så det var skönt att få mig en tur med honom så han kunde notera vad som ska göras.
kan meddela att konbanan som jag körde utan konor(bara för att visa honom vad jag kunde och förra gången gick den skit) så satte jag den några gånger kan ni FATTA hur förvånad och glad jag blev:)

jag har lite saker jag måste tänka på som att titta mer dvs vrida på huvudet(misstänkte det), hålla lite mer i mitten än till vänster när de tär tvåfiligt;), och inte "gena...eller rättare sagt köra så när refugen när jag svänger i en korsning(gör så med bil:/)
men i hela taget tyckte han att no problemas:) att vi ska öva lite mer, finslipa. jag körde grusväg som var 70väg och jag lyckades väl hålla typ 60 ibland men det såg fint ut ändå sa han- det kommer.
undanmanövern tror han är den som kommer ta lite tid för jag är harig....alltså jag tänkte att 50km är väl inte så fort, kör man ju i tätbebyggt område men jo tjena:(
Kan ta undanmanövern på nåder i 30km/h:( buhu...:gnissla

jo en sak till.....jag har precis ringt och bokat en uppkörning...kan ni fatta det???????:jisses om typ 4 v, 7 juli, ska lilla jag köra upp- helvetes anåda hur ska det gååå???????:död:brinnerup

Tänk på att köra diagonalt genom de två första konerna (om du inte redan gör det). Underlättar väldigt mycket, känns knappt som en undanmanöver. (Tips från Alex på St:eriks trafikskola)

Tror jag ritade rätt..

/Wille
 

Bifogat

  • undanmanöver.JPG
    undanmanöver.JPG
    6.6 KB · Visningar: 402

Alle_gbg

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Götet
Hoj
Thundercat -98
Någon mer än jag som har uppkörning 15/6 i Luleå? känner mig lite oroad över lågfarten men har ingen möjlighet att öva mer på den. det enda jag känner mig lite kass på är när man lägger över till nästan fullstyrutslag för att runda kona nr 3 och sen ut till kanten och runt 4e konan. vill till att tippa innåt i just den manövern. Några tips?
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Någon mer än jag som har uppkörning 15/6 i Luleå? känner mig lite oroad över lågfarten men har ingen möjlighet att öva mer på den. det enda jag känner mig lite kass på är när man lägger över till nästan fullstyrutslag för att runda kona nr 3 och sen ut till kanten och runt 4e konan. vill till att tippa innåt i just den manövern. Några tips?

Håll blicken några steg före hela tiden (dvs var cykeln kommer
att befinna sig om ca 4-5 meter)
Jag ritade ut några kryss på marken som jag succesivt
växlade blicken mot. Hjälpte då mig speciellt vid högersväng
som jag fick träna extra på för att få till
Om man börjar tippa inåt : släpp upp kopplingen och ge lite
gas så rätar den upp sig
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Håll upp blicken ännu mera! Titta mot horisonten och vänd blicken mot det håll du ska svänga. Tittar du ned så tappar du ofelbart balansen.
 

Cameron

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-92, Yamaha, TDM 850
Någon mer än jag som har uppkörning 15/6 i Luleå? känner mig lite oroad över lågfarten men har ingen möjlighet att öva mer på den. det enda jag känner mig lite kass på är när man lägger över till nästan fullstyrutslag för att runda kona nr 3 och sen ut till kanten och runt 4e konan. vill till att tippa innåt i just den manövern. Några tips?

Knip med knäna, ingen vikt på styret (sitt som en säck potatis), avslappnad i axlarna, använd överkoppen som balans. Men viktigast av allt är blicken.
Håller på för fullt nu och min polett trillade ner förra passet, gör du rätt så kommer du känna det. Lycka till!
 

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen
Kör upp nästa vecka i Malmö. Kommer från Helsingborg men fick uppkörning där :rolleyes:

Någon som kört upp där och kanske kan ge lite tips? Hur brukar de lägga upp körningen i Malmö?
 

lukas85

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Speed Triple -09
Yes! Hade uppkörning idag och klarade det!! Fy vad sjukt glad jag är alltså! Vågade inte skriva i tråden när min uppkörning var pga jag skulle bli så deprimerad om jag inte klarat det idag.
Då är det full jakt på en bra hoj nu :)
 

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Järfälla
Hoj
bmw f 800 r
Ahh såå gött klara uppkörningen idag!!:)


Yes! Hade uppkörning idag och klarade det!! Fy vad sjukt glad jag är alltså! Vågade inte skriva i tråden när min uppkörning var pga jag skulle bli så deprimerad om jag inte klarat det idag.
Då är det full jakt på en bra hoj nu :)



Grattis! =) :tummenupp
tråkigt med vädret idag bara, hoppas ni får ut å njuta på egen hand snart iaf!
 

-Tysken-

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Skövde
Hoj
Triumph TT600
Jag börjar mitt första inlägg på sporthoj med ett stort

Jiiiihhaaaa...

Klarade kortet i skövde i dag. Sådär väder, men en mycket trevlig besiktningsman. Fick säkerhetskontroll på stötdämpare och fjädring. Sen blev det den "lätta" lågfartsbanan och högfart i spörengn. Efter det ut på lite landsväg och sen en sväng inne i stan.

Tog fem lektioner på körskola och körde inget privat dock har jag kört moped och en del cross förut. Prislappen hamna runt 8k med allt.

Det blev en runda på en 10mil i regnet förut känns helt knasigt att åka helt själv.

Grattis alla andra som har klarat det och lycka till för er som är på väg.

// Erik
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Tänk på att köra diagonalt genom de två första konerna (om du inte redan gör det). Underlättar väldigt mycket, känns knappt som en undanmanöver. (Tips från Alex på St:eriks trafikskola)

Tror jag ritade rätt..

/Wille

AHHH TACKAR! det ska jag göra:) tror inte jag har kört full så diagonalt innan.

Yes! Hade uppkörning idag och klarade det!! Fy vad sjukt glad jag är alltså! Vågade inte skriva i tråden när min uppkörning var pga jag skulle bli så deprimerad om jag inte klarat det idag.
Då är det full jakt på en bra hoj nu :)

grattis:)

Ahh såå gött klara uppkörningen idag!!:)

gratulerar:)

Klarade uppkörningen ute på Säve idag! Uppehåll under manöverproven, spöregn under trafikdelen. Grattis alla andra som har klarat det!

grattis till dig med:)

Jag börjar mitt första inlägg på sporthoj med ett stort

Jiiiihhaaaa...

Klarade kortet i skövde i dag. Sådär väder, men en mycket trevlig besiktningsman. Fick säkerhetskontroll på stötdämpare och fjädring. Sen blev det den "lätta" lågfartsbanan och högfart i spörengn. Efter det ut på lite landsväg och sen en sväng inne i stan.

Tog fem lektioner på körskola och körde inget privat dock har jag kört moped och en del cross förut. Prislappen hamna runt 8k med allt.

Det blev en runda på en 10mil i regnet förut känns helt knasigt att åka helt själv.

Grattis alla andra som har klarat det och lycka till för er som är på väg.

// Erik

och grattis även till dig:)
 
Last edited:

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
'03 Hornet 900
Någon mer än jag som har uppkörning 15/6 i Luleå? känner mig lite oroad över lågfarten men har ingen möjlighet att öva mer på den. det enda jag känner mig lite kass på är när man lägger över till nästan fullstyrutslag för att runda kona nr 3 och sen ut till kanten och runt 4e konan. vill till att tippa innåt i just den manövern. Några tips?
Det jag får lära mig just nu på skolan är att när vändningen börjar runt 4e konan, håll blicken ända bort mot början av banan. Knäna mot tanken och håll balansen genom att flytta kroppsvikt med överkroppen utåt ur svängen.
Ett annat tips är att inte vrida styret helt till fullt utslag, men nästan. Jag tappar balansen lätt när styret tar emot.

Ska köra imorgon bitti igen. Nu får det bannemig vara dags för högfartsbanan!
 

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda Hornet 600 2007
Knip med knäna, ingen vikt på styret (sitt som en säck potatis), avslappnad i axlarna, använd överkoppen som balans. Men viktigast av allt är blicken.
Håller på för fullt nu och min polett trillade ner förra passet, gör du rätt så kommer du känna det. Lycka till!

instämmer med detta, när man verkligen fukuserar på att behålla vänster fot under växelpinnen samt höger fot bromsberedd samt kniper med knäna blir det genast mycket lättare! när jag "rättade" till detta tycker jag iallafall att det blev stor skillnad, mycket lättare att hitta bra balans...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top