Körkort 2009

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Tänk på att köra diagonalt genom de två första konerna (om du inte redan gör det). Underlättar väldigt mycket, känns knappt som en undanmanöver. (Tips från Alex på St:eriks trafikskola)

Tror jag ritade rätt..

/Wille

så körde jag ochså,en jävla skillnad.:tummenupp
 

Alle_gbg

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Götet
Hoj
Thundercat -98
Knip med knäna, ingen vikt på styret (sitt som en säck potatis), avslappnad i axlarna, använd överkoppen som balans. Men viktigast av allt är blicken.
Håller på för fullt nu och min polett trillade ner förra passet, gör du rätt så kommer du känna det. Lycka till!

Precis så min lärare säger med men det är som att jag lägger ner cykeln och då samtidigt sänker blicken = fail! :huvet får försöka vara mer avslappnad helt enkelt.
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Skulle vara nerverna då. Se bara till att slappna av och lyssna på instruktionerna så går det säkert fint. Var extra uppmärksam på cykelbanor du korsar, de finns överallt. Acca på ordentligt när du kan/ska t ex vid motorvägspåfarter eller från stillastående ut på 50/70-vägar. Glöm inte placeringen. Svårt att ge tips på falluckor. God lycka! :)

Okej, tack för tipsen! Ska göra mitt absolut bästa imorgon! :)

När jag körde upp i V-ås åkte vi från hälla mot Ängsö.
Vänster sväng på landsväg,grusväg.
Lite landsväg sen in i Skiljebo.
I skiljebo är det ju lite cykelvägar,30 km/h mm'
Sen var det rondeller,lite trafikljus.E18 mot hälla.Klart.

Riktigt bra att veta, sitter på Eniro för fullt, tack så mycket! :)

Någon som vet adressen till själva uppkörningsstället i Västerås? Kan inte hitta det någonstans! :gnissla
 

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
ja
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Okej, tack för tipsen! Ska göra mitt absolut bästa imorgon! :)



Riktigt bra att veta, sitter på Eniro för fullt, tack så mycket! :)

Någon som vet adressen till själva uppkörningsstället i Västerås? Kan inte hitta det någonstans! :gnissla

Uppkörning börjar ute på Hässlö halkbana.
 

Cameron

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-92, Yamaha, TDM 850
Precis så min lärare säger med men det är som att jag lägger ner cykeln och då samtidigt sänker blicken = fail! :huvet får försöka vara mer avslappnad helt enkelt.

Att koordinera allt på en gång i början var lite svårt, för min del var det bra att börja få koll på koppling och blick, när de två satt kunde jag enklare fokusera på de andra delarna.
Men det är precis som allt man ska försöka lära sig som kräver koordination, det tar sin tid.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Att koordinera allt på en gång i början var lite svårt, för min del var det bra att börja få koll på koppling och blick, när de två satt kunde jag enklare fokusera på de andra delarna.
Men det är precis som allt man ska försöka lära sig som kräver koordination, det tar sin tid.

min polett trillade ner häromdagen, blicken gör en heeeeel del:D men som du säger koordination är a och o och den jobbar jag med än för när jag ska vända och är nästan klar med vändningen så åker fothelvetet ner. den är snabbare än hjärnan och handen på rullen:gnissla
men nu vet jag att jag klarar den, måste bara öva och öva så att jag klarar den typ 9 av 10 gånger..men vilken känsla det var första gången jag satte den:D
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tänk på att köra diagonalt genom de två första konerna (om du inte redan gör det). Underlättar väldigt mycket, känns knappt som en undanmanöver. (Tips från Alex på St:eriks trafikskola)

Tror jag ritade rätt..

/Wille


Kan bara hålla med.. då blir det i princip som vilken sväng som helst, och du behöver inte "undanmanövra" utav bara h*lvete...

dessutom blir helhetsintrycket betydligt "lugnare" om man i princip bara kör förbi hindret med lite styrning än om man först kastar hojen åt ena hållet, sen i ren panik tillbaka åt andra.
 

Tjörny

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Märsta
Hoj
-06 Triumph Speed Triple
Klarade uppkörningen igår onsdag, i uppsala. Vi var 4 stycken och 2 klarade det. Har inte vart så nervös i hela mitt liv. Men så fort man satte sig på hojen gick allt över. =)

Har bott på hojen tills nu. 35 mil averkade. =)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Kan bara hålla med.. då blir det i princip som vilken sväng som helst, och du behöver inte "undanmanövra" utav bara h*lvete...

dessutom blir helhetsintrycket betydligt "lugnare" om man i princip bara kör förbi hindret med lite styrning än om man först kastar hojen åt ena hållet, sen i ren panik tillbaka åt andra.

låter betryggande! ska försöka sikta diagonalt så att jag fixar den i 50:)


ni som som har kortet hur mycket körde ni de sista 3-4v? alltså varje dag?? även helgerna eller 2-3 ggr i veckan och hur många timmar åt gången?
Denna vecka blev det inget i tisdags men jag ahr kört i helgen, mån, ons, idag och troligen imorgon med.
kör ungefär 2,5-3timmar per gång.
 

Anderzon

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Honda cbr 600Fs
Hallå. Har följt tråden utan att vilja skriva innan man har fått lappen.

ÄNTLIGEN... Klarade uppkörningen idag!!! Allt fungerade riktigt bra trots det ganska dåliga vädret :)

Hoppas det går bra för er som håller på med kortet.. Det var nån som skrev tidigare att all nervositet släppte när uppkörningen börja, så var det för mig med. Är man bra förberedd så löser det sig nog!
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
VAD HÄNDE MED BOB GUNNAR:va:va:va
GICK DET ÅT HELVETE EFTERSOM HAN HAR GÅTT UNDER JORDEN......
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
VAD HÄNDE MED BOB GUNNAR:va:va:va
GICK DET ÅT HELVETE EFTERSOM HAN HAR GÅTT UNDER JORDEN......

Nej jag klarade det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Är sjukt nöjd o har redan bränt av en sådär 20 mil med min älskade speed triple :D:D:D Har inte haft tillgång till dator förräns nu så därför dröjde svaret. FAAAAAAAAAAAAAAN va gött det eee!!!!
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Nej jag klarade det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Är sjukt nöjd o har redan bränt av en sådär 20 mil med min älskade speed triple :D:D:D Har inte haft tillgång till dator förräns nu så därför dröjde svaret. FAAAAAAAAAAAAAAN va gött det eee!!!!

stort grattis,vi undrade hur det hade gått.:D:banana:banana:banana
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Hallå. Har följt tråden utan att vilja skriva innan man har fått lappen.

ÄNTLIGEN... Klarade uppkörningen idag!!! Allt fungerade riktigt bra trots det ganska dåliga vädret :)

Hoppas det går bra för er som håller på med kortet.. Det var nån som skrev tidigare att all nervositet släppte när uppkörningen börja, så var det för mig med. Är man bra förberedd så löser det sig nog!


Grattis!

Nej jag klarade det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Är sjukt nöjd o har redan bränt av en sådär 20 mil med min älskade speed triple :D:D:D Har inte haft tillgång till dator förräns nu så därför dröjde svaret. FAAAAAAAAAAAAAAN va gött det eee!!!!

Visst är det, GRATTIS!! Har haft mitt en dryg vecka..
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Hallå. Har följt tråden utan att vilja skriva innan man har fått lappen.

ÄNTLIGEN... Klarade uppkörningen idag!!! Allt fungerade riktigt bra trots det ganska dåliga vädret :)

Hoppas det går bra för er som håller på med kortet.. Det var nån som skrev tidigare att all nervositet släppte när uppkörningen börja, så var det för mig med. Är man bra förberedd så löser det sig nog!

grattis!:)

Klara min uppkörning idag också i uppsala även fast det rengna. Men dom va verkligen trevliga och inte så hårda som jag trodde.

gratulerar:)

Yey, klarade min uppkörning i Västerås idag! Fyfan va glad jag är! :D

grattis till dig med:)

Nej jag klarade det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Är sjukt nöjd o har redan bränt av en sådär 20 mil med min älskade speed triple :D:D:D Har inte haft tillgång till dator förräns nu så därför dröjde svaret. FAAAAAAAAAAAAAAN va gött det eee!!!!

och gratulationer även till dig:)
 
Last edited:

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Nu när man precis tagit kortet:tuttar kommer nästa fråga. Vart parkerar man Hojen när man är ute och stannar typ vid en affär, centrum, bio, restaurang mm. Häromdagen åkte jag till ett centrum och åkte ut o in från 3 parkeringar innan jag vågade tro att jag kunde parkera där jag till slut ställde mig. Är det P-skive parkering så bör man ju inte ställa sig där eftersom :kulsprutap-nisse springer omkring där, ska man då ta en hel bilruta, p-skiva har jag aldrig sett på en hoj o dessutom kan någon förbigående ändra den så det går bort? Eller ska man ställa sig utanför ingången typ där cyklar ställer sig... Vill ju inte plocka på mig böter...Vill ju inte heller ställa sig på sidan av vägbanan. Vad gäller om det inte finns utmärkta MC platser... Lappar P-nissarna MC??:huvet:squid
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top