Körkort 2009

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
Det beror som sagt på vad du behöver träna. Jag körde bara i trafik 1/4 av mina lektioner, mest för att han ville se att jag klarade av allt. I övrigt körde jag bara till och från banan (ca 1 mil) och sen endast på banan).



Körde upp igår :banana och det finns ingen begränsning åt sidorna. Men man ska ju inte ta ut vändningarna för mycket åt sidorna ändå.
Aa, återstår att se :), jag köpte 9 dubbellektioner och har kört en, kommer troligen inte kunna köra privat, hoppas det räcker :)
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Hade min sista lektion nu innan min uppkörning som är imorgon. Tycker att lågfartsbanan är lättare än högfartsbanan. Kommer ofta med för hög fart inför undanmanövern (runt 60km/h) och river då samma kon alltid när jag ska tillbaka in efter undanmanövern. Om jag skulle köra i jämn fart runt 40-45km/h, skulle kontrollanten märka det då?

Min körlärare sa idag att det vid vändningen på lågfartsbanan finns en gräns i sidorna oxå? Stämmer detta. Han ställde sig som gräns kanske max 3 meter från konen. Har läst nåntans att det bara finns en gräns framåt och inte på sidorna. Vad stämmer?

Det finns ingen gräns åt sidorna... Jag gjorde absolut inte allt perfekt på uppkörningen utan ett antal missar men det gick bra ändå... Helheten är viktigare, att man visar att man kör kontrollerat, inte mesar utan drar på upp till hastigheten, uppmärksamhet, backspeglar, bromsberedskap... Mycket viktigare att träna på än att träna sig förvärvad på att inte råka sätta ner fötterna på lågfartsbanan, jag satte ner foten 2 ggr i den lätta banan men det var godkänt och jag slapp göra den igen.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Ja, det är läskigt. De kan förmodligen stå och blunda när de kollar manöverbanorna också och så bara vet de när man sätter ner foten. Min lärare undrade idag varför jag satte ner foten en gång på lågfartsbanan, trots att han stod och tittade åt andra hållet på den andre eleven..

För övrigt så gick det bra idag och läraren tog till och med ordet "uppkörning" i mun efter lektionen :)

shit de är nog lite arbetskadade dårå:D

hoppas det blir uppkörning för dig snart och att du fixar det:)
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
På högfartsbanan ja, men nu talar vi om lågfarten ;).

Finns samma begränsning. 8m bredd och 4m mellan konen och linjen. Enda som skiljer är att du inte har någon specificerad öppning till kvadraten.
Ska man följa vad som står i vägverkets föreskrifter så är bredden bara 4m vid vändningen.
 
Last edited:

Pudding

...en man med stora drömmar!
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Västkusten
Hoj
En liten naken 3:a
Jag var och körde konbana igår för första gången och det kändes bra. Nära på att sätta lågfarten (lite för snabb för att ge mig godkänt) men högfarten satt ett par gånger iaf :banana Får jag bara upp blicken lite bättre så sitter nog lågfarten oxå :)

Det som var mest glädjande var att jag fick mycket större kännedom om hojen, har bara kört 2-hjuling två gånger tidigare i mitt liv, och på väg tillbaka från banan kändes det som jag aldrig gjort något annat än att köra hoj. Helt plötsligt vågade man dra på ordentligt och behövde inte koncentrera sig på att sätta på blinkers och andra saker. Allt bara flöt på och det kändes helt naturligt. Det var en grym känsla!

Och grattis alla som redan klarat kortet! :tummenupp
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Grattis! :cpparty Vad kul mannen! Vi får ta en hojfika i sommar! :)
Stort grattis! Bra jobbat! :tummenupp

Stort tack! Rätt kul att vi nu, ett bra tag efter att du startade tråden, äntligen har kommit "hem" och klarat av det :yoparty

kan du berätta vad du gjorde för klantighet;) nyfiken...jag behöver få höra tokigheter som ändå var ok nog att man fick lappen är lite lätt frustrerad själv över hela min hojträning just nu:mad:

GRATTIS FÖRESTEN!:D

Haha, nä jag klantade mig på mina första försök på lågfart/högfart men klarade dom sedan på andra försöket. Hojen hade stått å blivit kall å va helt ryckig när jag skulle försöka mig på lågfarten, satte ner foten 2 ggr. Men körde sedan undanmanövern (som jag välte en kona på men fixade på andra försöket) och sen när jag gjorde nytt försök på lågfarten kändes hojen mkt bättre och jag ökade även farten marginellt (inget hon sa ngt om)
Sen gjorde jag väl (ur mitt eget perspektiv) inte en "perfekt" trafikdel. Många små rondeller som jag aldrig blinkade ut ur, lite sånna småsaker. Men hon tyckte tydligen jag var bra nog :) De e bara å slita vidare å få in det i kroppen å ut ur huvudet, så flyter allt mkt lättare! Lycka till!

Klara också idag i Barkarby för typ 1,5 timma sen :banana

Körde du också me Carina? Man blev ju typ kär i henne när hon sa att man klara, trots att hon va typ 45 :gnissla:va

Haha, jaa de va Carina jag körde med :) riktigt sympatisk person!
Hon överraskade iaf mig när hon sa att de va en godkänd körning, hade förberett mig på att trafikdelen inte gick så bra, så jag blev lite ställd när hon sa så.. "jaså var det? åfan..."
Grattis på dig!
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Finns samma begränsning. 8m bredd och 4m mellan konen och linjen. Enda som skiljer är att du inte har någon specificerad öppning till kvadraten.
Ska man följa vad som står i vägverkets föreskrifter så är bredden bara 4m vid vändningen.

Kollar man här: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr253.pdf på sid 10 så finns det bild på lågfartsbanorna. Ska man hålla sig inom bredden på slutstrecket i Fig 1 så har man bara 2m på var sida om konan i bredd och då är det iprincip omöjligt :S (det är inget utritat om 4 meter i bredd på var sidan om sista konan). Inte ens min körlärare höll sig innanför när han visade mig hur jag skulle köra utan sa snarare åt mig att försöka gå ut så mycket som möjligt åt sidan. Det enda bilden visar är hur långt slutstrecket är, alltså 4m och att det är 4m från sista konen till strecket. Sen åt sidorna kan man ta ut svängen hur mycket man vill.
I lågfarts 2 (Fig 2) visar bilden att slutstrecket är 4m och att hela banan är 8m bred. Men man måste inte hålla sig innanför banan utan får gå ut utanför dessa 8m i bredd om man vill.
Det enda man behöver bry sig om i banorna är konerna och de utritade strecken. Jag körde upp igår och gick utanför banan en hel del på vissa ställen för att få bra position vid konerna, och blev godkänd.

Men du har helt rätt med högfartsbanan (sid 11), där är rutan 8x8m och med en öppning på 5m som markeras med 2 koner och med en kona i mitten som man ska runda.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Jo, du har rätt i att det finns inget streck på sidorna. Sedan skiljer det nog på var man kör upp. I Örebro så är asfalten inte bredare än 8m, så där har man en naturlig begränsning.
 

Bifogat

  • Täby.JPG
    Täby.JPG
    19.6 KB · Visningar: 88
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Pratar vi om samma sak....??? Konbanan med 4 konor?

Nja, vi blandar nog ihop banorna. Högfarten har en fyrkant som man vänder i, medan lågfarten inte har några begränsningslinjer utritade. Står bara att banan totalt är 8m bred. Har man ett flygfält att tillgå så kan man nog använda mer utrymme. Men som bilden på Örebros bana visar så har man bara 8m att vända på annars är man ute i diket och kör.:rolleyes:
 

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
Angående krypkörningen 4 konor

Jag har kört upp två gånger i Barkarby, där finns INGA linjer på sidan och instruktörerna har sagt: du ska vända innan sista linjen. Alltså den bortre som begränsar i längd. Inget snack om nånting i sidled. Aldrig någonsin pratade vi om det på körskolan heller.
Folk som fått för sig att det finns begränsning kanske ska sluta inbilla andra att det gör det. För det gör det INTE! :va
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Angående krypkörningen 4 konor

Jag har kört upp två gånger i Barkarby, där finns INGA linjer på sidan och instruktörerna har sagt: du ska vända innan sista linjen. Alltså den bortre som begränsar i längd. Inget snack om nånting i sidled. Aldrig någonsin pratade vi om det på körskolan heller.
Folk som fått för sig att det finns begränsning kanske ska sluta inbilla andra att det gör det. För det gör det INTE! :va

Tittar du på vägverkets beskrivning av banorna så är totalbredden 8m. Alltså behöver inte banorna vara bredare. Som i Örebro, där är asfalten bara 8m bred.
Svårt att börja diskutera med besiktningsmannen om att banan är för smal då.

Träffar en besiktningsman i morgon förresten. Ska fråga honom om vad som gäller.
 
Last edited:

Alle_gbg

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Götet
Hoj
Thundercat -98
Varför Luleå! Åkte du dit för att få snabbare uppkörningstid?

HAHA näe så desperat är nog ingen. Åkte hit för att tillbringa sommaren här, och då passar de ju fint att ta mc-kortet med.

Ett stort tack till alla som gratulerat, och ett stort grattis till er andra som klarat det!
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Barkarby igår. Nu har man AB körkort!

Oroa er inte för bredden på banan vid vänding. Det är inget man behöver tänka på då det är tillräckligt brett för att klara av vändningen utan att stressa upp sig. Bara slänga runt skiten!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top