Körkort 2009

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Yamaha R1
Det verkar som att det där med mellankortet inte spelar så stor roll.

Har blivit stoppad 3 gånger med ostrypt hoj (inte strypt på pappret heller) men farbror blå verkar inte bry sig alternativt inte veta vad som gäller.
Eller är det bara en ren försäkringsfråga?
Nu 3e gången jag blev stoppad så blev jag av med körkortet. då borde de ju verkligen ha sagt något.

Om du blir stoppad av mcpolis då kan du torska.
 

Anden

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
YAMAHA YZF-R1 -03
Kortet fick man igår och det var raka vägen hem för att sticka ut med sin R1-03 utan övningsvästen :yoparty
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Fick ihop startmotorn och körde upp idag.

Att inspektörerna skulle vara hårda mot privatister och generellt kugga första gången stämde absolut inte för mig och tror det är ett elakt ryckte.

Inspektören var mycket trevlig mot alla. Började med att hälsa och tog sedan fram en krona och singlade slant om vilken av lågfartbanorna det skulle bli samt om vi skulle väja höger eller vänster på högfarten.
Han sa oxå att vi gör manöverbanorna för att se om han vågade ta ut oss i trafiken där han senare skulle göra bedömningen.

Personligt hade jag absolut inte min bästa dag. Nervositeten slog till mitt i lågfartsbanan när han påpeker vid första stoppet (lågfartsbana 2) att jag körde lite för fort. Pulsen steg genast 50 slag och det blev skit. Fick göra om och enligt mitt tycke gick det fortfarande riktigt dålig.
Högfarten slog jag ner en kon på tillbakavägen i serpentinen.

I trafiken vet jag att jag gjorde några missar.

Så jag var långt ifrån felfri men nar vi stannade så sa inspektören "grattis det såg bra ut" och jag fick även beröm då en bakomvarande bil hade påbörjade en omkörning över heldraget när jag skulle svänga vänster och tvingade mig att fortsätta rakt fram över spärrområde. "Ett helt rätt beslut".

Så lycka till ni som kommer köra upp framöver och var inte oroliga ni som kör helt privat.
 
Last edited:

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen för tillfället.
öhh, vad hade du för inspektör?

Jag klarade alla banorna perfekt, körningen var det inga problem med förutom att jag låg lite för nära en lastbil.

" Du får körkortet säkert nästa gång, det är BARA att boka om en ny tid "

Bara och bara.

Ryktet gäller i stockholm iallafall....

Grattis till kortet.
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
öhh, vad hade du för inspektör?

Jag klarade alla banorna perfekt, körningen var det inga problem med förutom att jag låg lite för nära en lastbil.

" Du får körkortet säkert nästa gång, det är BARA att boka om en ny tid "

Bara och bara.

Ryktet gäller i stockholm iallafall....

Grattis till kortet.


Kan inget säga om din inspektörs bedömning men generellt skall man nog ha lite självkritik och inte glöma att de gör en totalbedömning.

Jag körde med 4 stycken handledare. Alla har påpekat något som de andra inte gjort. Dvs körstilen. När jag övade på konbanorna och bromsproven så videofilmade någon mig vid flera olika tillfällen. Även när jag klarade banorna så såg jag grejor som jag kunde putsa på. La ner cykeln lite dåligt. Sena svängar vid konorna etc.

Slutet tog jag t o m väjningen på högfart så att centralstödet skrapade i:gnissla
Sista dagarne innan uppkörning satte jag närmare 100% låfart och ca 95% högfart. Så när jag inte tyckte det gick så bra så var det tydligen ändå så att inspektören tyckte det var godkännt...
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Fick ihop startmotorn och körde upp idag.

Att inspektörerna skulle vara hårda mot privatister och generellt kugga första gången stämde absolut inte för mig och tror det är ett elakt ryckte.

Inspektören var mycket trevlig mot alla. Började med att hälsa och tog sedan fram en krona och singlade slant om vilken av lågfartbanorna det skulle bli samt om vi skulle väja höger eller vänster på högfarten.
Han sa oxå att vi gör manöverbanorna för att se om han vågade ta ut oss i trafiken där han senare skulle göra bedömningen.

Personligt hade jag absolut inte min bästa dag. Nervositeten slog till mitt i lågfartsbanan när han påpeker vid första stoppet (lågfartsbana 2) att jag körde lite för fort. Pulsen steg genast 50 slag och det blev skit. Fick göra om och enligt mitt tycke gick det fortfarande riktigt dålig.
Högfarten slog jag ner en kon på tillbakavägen i serpentinen.

I trafiken vet jag att jag gjorde några missar.

Så jag var långt ifrån felfri men nar vi stannade så sa inspektören "grattis det såg bra ut" och jag fick även beröm då en bakomvarande bil hade påbörjade en omkörning över heldraget när jag skulle svänga vänster och tvingade mig att fortsätta rakt fram över spärrområde. "Ett helt rätt beslut".

Så lycka till ni som kommer köra upp framöver och var inte oroliga ni som kör helt privat.


GRATTIS! håller helt med att de är inte hårda mot privatister, jag körde också helt privat, rev koni både lågfartsbanan nr2 och i serpentinen på nedvägen(undanmnaövern) samt fot ner, gjorde om prickfritt. körde fel i trafiken pga at tjag inte hörde honom men dfixade det fint ändå:)
så jag ahr som privatistbara bra erfarenhet med inspektörer :D
 

fz600

MålarKung
Gick med
9 Jul 2009
Ort
norrköping
Hoj
HockeyFrilla
Tjena jag har en fråga om teorin. Är det så att man måste köra upp inom 2 månader efter man klarar det? Har hört att det är så till B-kortet.
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
**!#!"**"## lågfartsbana....kör den prickfritt ena gången och nästa är det 'pop the clutch'-manövern som gäller för hela slanten.

Tips? Dutta gas? Dutta koppling? Frambroms/bakbroms?
 

JohanFZ6n

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ6n -2005
**!#!"**"## lågfartsbana....kör den prickfritt ena gången och nästa är det 'pop the clutch'-manövern som gäller för hela slanten.

Tips? Dutta gas? Dutta koppling? Frambroms/bakbroms?

Slira på kopplingen hela tiden så man alltid har drag framåt, samt använda bakbromsen lite i dom skarpa kurvorna var min teknik.

Lycka till
 

Moglin

Hellre än bra
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSF-S 650 -05
Har lurkat på forumet ett tag, men detta blir första inlägget.
Är i full fart med att ta kortet (uppkörning i september) och harvar för tillfället lågfarten. Men hur fort får man egentligen köra vid krypkörning? Är det promenadhastighet som gäller eller får man köra fortare?
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Jag har varit jävligt dålig på att övningsköra och allt sådant för när jag klarade Teorin så låg jag på ang uppkörning i en vecka 3ggr per dag i sthlm, men fick aldrig någon tid. Hur är det med uppkörningstider inåt/uppåt/nedåt landet? Någon som vet?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top