Körkort 2009

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Har lurkat på forumet ett tag, men detta blir första inlägget.
Är i full fart med att ta kortet (uppkörning i september) och harvar för tillfället lågfarten. Men hur fort får man egentligen köra vid krypkörning? Är det promenadhastighet som gäller eller får man köra fortare?

Promenadhastighet. Sätt den så långsamt du kan så blir det inga problem på uppkörningen.

Finns massa youtubeklipp du kan kolla. Hittade 2 st lite snabbt. Den första tycker jag går lite för snabbt, den andra och tredje är bättre.

http://www.youtube.com/watch?v=TNjw0aOg0a4
http://www.youtube.com/watch?v=h9VhZjyCoMc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=bMiKla2hBgI&feature=fvw
 

Tropix

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Värmdö
Hoj
Aprilia RS 125-04
Jävligt skönt! Fixade A1 lappen idag på tullinge :)

Lite läskigt att man körde upp precis innan på samma ställe där en ett par minuter senare skulle klota.
Men men, hoppas han klarar sig!
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Har lurkat på forumet ett tag, men detta blir första inlägget.
Är i full fart med att ta kortet (uppkörning i september) och harvar för tillfället lågfarten. Men hur fort får man egentligen köra vid krypkörning? Är det promenadhastighet som gäller eller får man köra fortare?

Lååångsam promenadhastighet.
 

Jokkebandit

Purnu Rajdärs
Gick med
28 May 2008
Ort
Gällivare
Hoj
streetfighter bandit oversizeR
**!#!"**"## lågfartsbana....kör den prickfritt ena gången och nästa är det 'pop the clutch'-manövern som gäller för hela slanten.

Tips? Dutta gas? Dutta koppling? Frambroms/bakbroms?

Smyg som en indian me kopplingen..går de lite för fort bromsa bara me fotbromsen. Å håll hela tiden blicken dit du ska..dit man tittar far man.
Lycka till:)
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
**!#!"**"## lågfartsbana....kör den prickfritt ena gången och nästa är det 'pop the clutch'-manövern som gäller för hela slanten.

Tips? Dutta gas? Dutta koppling? Frambroms/bakbroms?

Framför allt SLAPPNA AV! Som någon sa: "Sitt som en säck potatis på hojen". Det funkar.
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Tack för tipsen, snart dags att ge sig ut på banan igen...
 

Emilstrandberg88

Lastbilschaufför
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Hudiksvall
Hoj
Aprilia Rsv4 R 2010
Har uppköring för A utan begränsning nu den 25 augusti, inte direkt nervös då jag haft mc kort förut :rolleyes:

Någon skrev hur det såg ut med uppkörningstider och här i Hudiksvall så " tar " Stockholmarna alla tider så det är ett helvete att få tag på en uppkörning inom rimliga tider, dessutom jobbar gubbarna på vägverket bara 60 %. Fyllde 21 den 29 juni och jag tycker det är förjäkligt att behöva vänta till slutet på augusti :(
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Vid lågfarten, håll om hojen med benen så kommer du känna hur den rör sig etc samt arbeta med överkroppen vid svängarna så kommer ni som har lite strul att kunna köra ännu saktare (t ex vid vänstersväng häng över mot höger sida för att motverka att hojen vill falla inåt, behöver inte vara en märkbar förflyttning av kroppen, en liten kan räcka), sen självklart slira på kopplingen, fotbromsa om nödvändigt samt håll upp blicken. Provförättaren vill se att man håller blicken långt fram samt att balansen blir avsevärt mycket bättre. Ett tips är att hålla lite varv på motorn så ifall man tappar balansen så är det bara att släppa kopplingen lite så rätar den upp sig direkt. Testa er fram :)
 

Dr Dre

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
1980 Honda CB 650
Lågfarsbana

Jag inledde körkortstagandet i våras på Jarla i Stockholm, skulle ta en testlektion för att sedan gå en intensiv. Men tji, killen sa att jag behövde 6 lektioner på banan samt 2 lektioner bromsning INNAN jag skulle bli insläppt på intensiven. Han yrade om att jag skulle köra MYCKET långsammare, att det skulle vara typ stillstående körning genom banorna. Efter 4 lektioner nobbade jag Jarla och körde en tredagars intensiv på Körkortexpress i Hallstahammar i juli, på två lektioner hade vi gått igenom alla banor och kom ut i trafik, krypkörningen räckte med 2-4 km/h sa nye läraren och då var det ju en helt annan sak att ta sig igenom! Uppkörningen gick galant, utan att köra stilastående. Så Jarla; :arsele
 

Isse_wrf

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Billinge
Hoj
Cbr 600 f2 -94
Klarade mitt A kort igår i helsingborg! mega lycklig=) och har hoj. som dock inte är färdig ;) men idag ska den nog fan bli det. Cbr 600 :)
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Jag inledde körkortstagandet i våras på Jarla i Stockholm, skulle ta en testlektion för att sedan gå en intensiv. Men tji, killen sa att jag behövde 6 lektioner på banan samt 2 lektioner bromsning INNAN jag skulle bli insläppt på intensiven. Han yrade om att jag skulle köra MYCKET långsammare, att det skulle vara typ stillstående körning genom banorna. Efter 4 lektioner nobbade jag Jarla och körde en tredagars intensiv på Körkortexpress i Hallstahammar i juli, på två lektioner hade vi gått igenom alla banor och kom ut i trafik, krypkörningen räckte med 2-4 km/h sa nye läraren och då var det ju en helt annan sak att ta sig igenom! Uppkörningen gick galant, utan att köra stilastående. Så Jarla; :arsele

Detta är inte första gången jag hör skit om Jarla. Verkar vara väldigt många fler än du som tycker de är skit. Så varför åker folk dit, kollar man inte upp olika skolor och vad som sägs om dem innan man åker till dem?
 

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Har en lätt motorcykel och ska ta A1 kort. Gjorde teorin idag och klarade den med 2-3 poäng över kravgränsen, har inte gått några teorilektioner utan pluggat satan hemma så jag blev riktigt nöjd att jag klarade det :rolleyes:
Jag har även börjat övningsköra privat med en polare jag känner. Jag funderar på att ta några körlektioner för att vara på den säkra sidan om så behövs.

Det jag är mest "orolig" över är att mc säsongen ska ta helt slut innan jag har klarat provet :gnissla Jag funderar på om man ska vänta med att ta A1 kortet och köra upp med A begränsad istället. Provet som jag gjorde idag räcker 12 månader från den dag då det gjordes. Jag fyller i Juni och jag är 17,5 år när vårsäsongen börjar nästa år (2010). Har beslutsångerst av hur man ska göra.. riskutbildningen börjar ju även i november tror jag det var men jag kommer ändå få göra den när jag kör upp med tung mc senare väl?
Hur hade ni gjort om ni satt i denna situation som mig? :va
Tacksam för svar

Mvh
Johan
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Har en lätt motorcykel och ska ta A1 kort. Gjorde teorin idag och klarade den med 2-3 poäng över kravgränsen, har inte gått några teorilektioner utan pluggat satan hemma så jag blev riktigt nöjd att jag klarade det :rolleyes:
Jag har även börjat övningsköra privat med en polare jag känner. Jag funderar på att ta några körlektioner för att vara på den säkra sidan om så behövs.

Det jag är mest "orolig" över är att mc säsongen ska ta helt slut innan jag har klarat provet :gnissla Jag funderar på om man ska vänta med att ta A1 kortet och köra upp med A begränsad istället. Provet som jag gjorde idag räcker 12 månader från den dag då det gjordes. Jag fyller i Juni och jag är 17,5 år när vårsäsongen börjar nästa år (2010). Har beslutsångerst av hur man ska göra.. riskutbildningen börjar ju även i november tror jag det var men jag kommer ändå få göra den när jag kör upp med tung mc senare väl?
Hur hade ni gjort om ni satt i denna situation som mig? :va
Tacksam för svar

Mvh
Johan

du är 18 nästa år...minns inte hur det är med din ålder och a begränsat men jag som är över 18...över 30 också för den delen tog A begränsat nu 7/7 och det blir automatiskt A obegränsat efter 2 år...men jag minns itne hur de tär om man måste vara 20 år för att det ska omvandlas eller om du som 18 kan ta begränsat som blir tungt efter 2år, kolla upp det! omd e tär så så skulle jag övningsköra i år, ta A begränsat nästa vår :)

Hur mycket kommer riskutbildningen kosta tror ni. Ungefär samma som för bil?

jag tror inte det spelar nån roll om det är MC elelr bil, det blir nog samma pris.
 
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
.men jag minns itne hur de tär om man måste vara 20 år för att det ska omvandlas eller om du som 18 kan ta begränsat som blir tungt efter 2år, kolla upp det! omd e tär så så skulle jag övningsköra i år, ta A begränsat nästa vår :)

Tar man A-beg när man är 18 så får man obegränsat körkort efter 2 år...


...som jag har fått idag:yoparty:yoparty:banana
 

Heltloss

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SM -08
**!#!"**"## lågfartsbana....kör den prickfritt ena gången och nästa är det 'pop the clutch'-manövern som gäller för hela slanten.

Tips? Dutta gas? Dutta koppling? Frambroms/bakbroms?

Smyg som en indian me kopplingen..går de lite för fort bromsa bara me fotbromsen. Å håll hela tiden blicken dit du ska..dit man tittar far man.
Lycka till:)

Tja, tog mitt kort i år, och i lågfarten så får man absolut inte röra bromsen. Det skall vara ett test på om du har koll på koppling och gas, dvs han vill se att du hittar dragläget lätt. Jag har kört upp två gånger i sommar, varav första gången kuggade jag på att jag just använde bromsen. Det är nytt för iår eller från förra året att man ej skall använda broms.

//Andreas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top