Körkort 2009

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tjena,

Jag hade svart/orange skinnställ och körde grå BMW. Om jag minns rätt så snackade vi nog lite t.o.m. Grattis!

Jens

Jo men visst ni satt där inne och fick i er en macka. Vilket vi inte hade tid till.
Vi får mötas på vägarna någon gång.

//Andreas
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Det beror nog var du kör upp i landet. När jag körde upp så stod vi så vi såg varandra. Och inspektören så oxå att när vi ser att den som höll på med provet påbörjade högfarten så kunde nästa börja göra sig i ordning.

aha det visste jag inte- trist att göra en mer nervös än nödvändigt:(
 
Last edited:

Zlurc

Lowsidea är bättre
Gick med
26 Aug 2009
Ort
oped
Hoj
ojoj
Själv tränade jag uteslutande på skola men blev ändå så att jag körde upp som om jag var privatist. Bokade provet själv och utförde det själv då min lärare inte var på skolan den dagen och den andra läraren på skolan var ute och körde landsväg. Tror inte att det är någon diff mellan skola och privatist vad gäller bedömningen.

Var fruktansvärt nervös före uppkörningen på barkarby och kunde knappt fokusera på någe annat under hela dagen fram tills att det var dax att köra vid 14:00.

Själv vare så att efter säkerhetskontrollen (fick bromsar) så vare dax för krypkörningen och det blev, som för typ 90% av alla, den svårare varianten. Men när väl den, höghastighetsbanan och bromsproven var klara så kostade damen som inspekterade min framfart på sig ett "Väl utfört manöverprov." :)Så där växte självförtroendet och trafikdelen av uppkörningen löpte på väldigt bra även den, mycket tackvare den vänliga inspektörinnans uppmuntrande ord.

Som sagt,att ta det lugnt är en väldigt viktig del för att lyckas, tvinga dig själv att ta en sak i taget och ta god tid på dig. Var metodisk och försiktig så kommer uppkörningen att gå bra!:tummenupp
 

suicide

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2009
Ort
Kävlinge
Hoj
97, Kawasaki Er-5
Ska köra upp nästa fredag .. är nervös som fan...
Jag kör upp som privatist .. har tagit några lektion med skola men vi tränade bara hög och lågfartsbanan.
Finns det någon som vill ge mig tips inför körningen i trafiken?
Vart håller man sig på landsvägskörning resp tätort?? Vissa säger så långt mot högerkanten som möjligt..vissa säger; ta plats, var inte rädd, håll dig nånstans mellan mitten av filen och högerkanten.
Vilka andra saker måste jag tänka på som trafikskolor lär ut som inte är självklara??

Tacksam för svar!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ska köra upp nästa fredag .. är nervös som fan...
Jag kör upp som privatist .. har tagit några lektion med skola men vi tränade bara hög och lågfartsbanan.
Finns det någon som vill ge mig tips inför körningen i trafiken?
Vart håller man sig på landsvägskörning resp tätort?? Vissa säger så långt mot högerkanten som möjligt..vissa säger; ta plats, var inte rädd, håll dig nånstans mellan mitten av filen och högerkanten.
Vilka andra saker måste jag tänka på som trafikskolor lär ut som inte är självklara??

Tacksam för svar!

Håll dig mitt i körfältet tills du ska svänga.
Svänger du höger så lägger du dig i högerkanten så fort du börjar blinka.
Vänster kan vara lite olika beroende på vilken typ av vänstersväng.
Fil med enbart vänstersväng = mitt i körfältet.
Fil med vänster samt rakt fram = till vänster i körfältet.
På landsväg finns det lite olika förfaranden vid vänster sväng. Fritt i mötande och bakom dig så kan du svänga som vanligt.
Har du dock bilar bakom dig så kan du stanna till höger av körfältet för att vänta på fritt, dvs om plats finnes. Sväng när det är fritt.
Kommer det mycket trafik i mötande så fortsätter du rakt fram, gör en vändning vid lämplig plats och gör sedan en högersväng istället.

Hoppas detta ska hjälpa len del.

Lycka till på uppkörningen. :)

//Andreas
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tänk även på att du på mindre vägar ska utnyttja kortaste vägen vid kurvig väg om du har god sikt. Även viktigt att veta vilken högsta hastigheten är när du svänger in på en väg. Samma som den du svänger av från om inga skyltar finns på den nya vägen.

Viktigt att du kan anpassa farten till trafiksituation.
Lägre hastighet där fara kan dyka upp.

Ha uppsikt vid påfarter till den väg du kör på. Kolla tidigt om det finns någon bil på påfarten och kontrollera sedan bara i spegeln att ingen bil kommer som kan störa dig.

Ha kolla på trafikregler och vem som har väjningsplikt. Innebär dock inte att du ska ta för givet att alla som har väjningsplikt väjer.
Lämna alltid företräde för gångare och cyklister om de kommer på övergångsställe eller om du korsar en gångbana/cykelbana när du svänger av från en väg.
Köra efter trafikreglerna men det är ju självklart.

Visa självförtroende när du kör. Viktigt att visa att du vet hur du ska agera men har förstånd att förstå att alla inte vet vilka skyldigheter du har.

Tror att jag nämnt de viktigaste punkterna nu.

Lycka till på uppkörningen. Var nervös för det är allvar men var lagom nervös. Inte hela världen om man kuggar. Dock går det ju några kronor extra innan man har kortet. Men kuggar de dig så är det inte av ondo utan de ser det helt enkelt som du behöver lite mer träning på det hela. Inspektörerna är snälla människor de med. :)

//Andreas
 

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600FA Hornet 2008 - till Salu. Honda CB1000RA 2009
Hur lång tid (från det att ni började köra mc för att ta kortet) tog det tills kortet var ert ?

Är 2,5 månader orealistiskt att klara kortet på ?

Jag har ju inte tagit mitt kort ÄN. Men jag började köra i augusti och har uppkörning i mitten av september. Dessvärre kört allt på körskola så jag har inte kunnat hålla högre tempo.
Det var runt 20 år sedan jag tog bilkortet och det känns inte som någon nackdel.
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Paniiik!!!

Har haft min första lektion på skola nu och har paniiik!
:huvet:huvet
På min egna lilla hoj sitter krypen som en smäck och högfarten går okej...
Men på skolhojen, en z750, är det nästan som om jag aldrig hade kört förr..
Uppkörning den 23e september och 4 inbokade lektioner före det..
Hoppas hoppas hoppas jag hinner vänja mig med hojen till uppkörningen.
Vill ju att det ska stå 2009 på kortet!!!
:yoparty
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Har haft min första lektion på skola nu och har paniiik!
:huvet:huvet
På min egna lilla hoj sitter krypen som en smäck och högfarten går okej...
Men på skolhojen, en z750, är det nästan som om jag aldrig hade kört förr..
Uppkörning den 23e september och 4 inbokade lektioner före det..
Hoppas hoppas hoppas jag hinner vänja mig med hojen till uppkörningen.
Vill ju att det ska stå 2009 på kortet!!!
:yoparty

det är stor skillnad på hoj och hoj, jag till exempel tog mellankort på en ER5 efter att jag först testat tyngre hojar på 750+kubik och det gick inte alls, så stora och totalt otympliga för korta mig, men med ER5an gick det SÅ mycket lättare och mellankortet blir ju tungt efter 2år så varför krångla i onödan;)
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
det är stor skillnad på hoj och hoj, jag till exempel tog mellankort på en ER5 efter att jag först testat tyngre hojar på 750+kubik och det gick inte alls, så stora och totalt otympliga för korta mig, men med ER5an gick det SÅ mycket lättare och mellankortet blir ju tungt efter 2år så varför krångla i onödan;)

Jodå, det var oxå min tanke efter lektionen... kanske ska ta begränsat....
Men i samråd med läraren så nej. Han trodde att det berodde mest på nervositet och att det var första gången på just den hojen. Han har sett mig på min oxå. Så jag kämpar på ett tag till, nöter på min och tar mina inbokade lektioner och i värsta fall kanske boka in nån extra.
Man är ju envis som synden!:tuttar
Men jag bugar för alla som kör upp och klarar det (med bara ett litet sting av avundsjuka hihi).
Mvh Anna
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
För mig är det skit skumt första lektionen med körskolans hoj gick skit och med min gick det mycket bättre sen körde jag 2 lektioner till på körskolans hoj häromdagen testade jag min egen igen och det var helt plötsligt svårare än körskolans :)
 

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600FA Hornet 2008 - till Salu. Honda CB1000RA 2009
Riktigt bra summering. Tackar!

Satt och läste lite här på kvällskvisten och kom på att jag gjorde en liten summering på tips mm från förra året när jag tog kort. Var tvungen att leta upp den nu när brorsan ska ut på vägarna han med. Enjoy!


Här är en del samlad info från olika trådar på det här forumet och en del egna tips från körskolelärare:


LÅGFARTSBANAN får man inte rulla igenom. Alltså, dragläge genom hela svängen är det enda som gäller. Och lite korrigeringsbroms. Inte broms hela tiden.
*Ta höjd för vändningen, se till att kunna runda näst sista konan relativt tight, och ta ut svängen bra, för att göra vändningen enklare, sedan är det bara att åka.
*Håll långt ut på kopplingsgreppet och låt det precis nästan börja driva, det är konstant slir som gäller, eller bara rulla, se upp så kopplingen inte hugger, det krånglar till det för er.
*Varva lite då och då för balans/drivning (inte konstantvarv), och fotbromsa om det går för fort. Mjuk, planerad körning är nyckeln, kika inte på konerna närmast, utan ha blicken lite högre, det hjälper med.
*Sitt avslappnad, luta dig aldrig framåt i krypkörningen, det blir bara svårare. (du behöver egentligen aldrig dra in kopplingen helt, om du inte behöver sänka farten).


HÖGFARTSBANAN
Få in rätt teknik på högfartsbanan innan du ökar hastigheten.
*Luta hojen. Sitt upprätt själv i serpentinen. I kurvan, luta mycket. Bromsa enbart bak innan svängen. Dragläge i kurvan för att kunan ge gas som fan på vägen ut.
*Se till att skära genom grindarna innan själva undanmanövern, det är hela grejen, låt bågen göra jobbet. Börjar man luta med själv i varje sväng blir det stressigt, det är lättare att bara vicka runt bågen.
*Släpp av med ett par konor kvar (INTE efter första eller andra konan), ta ut ordentligt för vändningen och gör den på 2:an (1:an blir väldigt ryckigt och onödigt svårt), har man lagom med fart med sig gör man den med kopplingen inne, ger gas och klappar i 3:an på väg tillbaka mot konorna och bromsningen.
*Tänk ett steg längre på högfartsbanan, inte bara saken som kommer efter konen närmast. 2ans växel genom vändningen, 3an i slalomen.


BROMSPROV
*Bromsa innan konen, det tar en sekund från att man tänker; nu ska jag bromsa, till att man verkligen bromsar. Detta resulterar i kortare bromsstrecka på provet. I 70 km/h är det ca 21m och i 90 km/h ca 27m som är på ett ungefärmått för bromssträckan så ni vet. Grundmått alltså, inget absolutmått för godkänt eller icke godkänt. Läraren avgör hur det gått.
*Kör i 85 när du ska göra 90 bromsen, man ser ingen skillnad på 90 och 85.
*Min lärare pratade om "tripp-trapp-trull"-effekten. Dvs i 90 och du skall genomföra en tvärnit, släpp gasen, titta långt bort, ta ett djupt andetag
(då rätar du automatiskt på ryggen) knip med knäna, sen kommer det han snackade om, (1) bromsa först med bakbromsen lite lagom så hojen "sätter
till sig", (2) sen börjar du bromsa med handbromsen och (3) direkt efteråt
klämmer du in kopplingen, bygg upp ett tryck i frambromsen, släpp av på bakbromsen, knip åt hårdare och hårdare på frambromsen (och eftersom du inte klämmer åt allt vad du kan direkt är det ingen risk för låsning), sen rätt var det är så står du still. Svårare än så är det inte, men försök komma över rädslan, få in vanan kring hela processen då det inte finns tid att tänka "hur var det nu jag skulle göra" när det väl är dags. Öva öva och öva till det
sitter!
*Min lärare sa alltid att jag skulle lägga allt fokus på bromsningen med frambromsen. Lägg bara an bakbromsen. Att öva korrekt bromsning där man faktiskt andvänder båda kan man ägna sig åt efter att man klarat lappen och det inte kostar 12kr/min att öva på det. Här gör ni hur ni vill, bromssträckan kommer märkas väldigt väldigt lite på bakbromsen om ni använder frambromsen rätt.
*Känslan ska vara ungefär som när man vrider ur en disktrasa, inget ryck, men ett bestämt kramande av bromshandtaget.
*Använder man fotbromsen mer än att lägga an så släpp av den när farten sjunker, annars låser du bakhjulet.


VÄGKÖRNING
Bromsa alltid med både fram och bakbroms under vägkörning.
*Bromsbredksap med alla fingrar på frambromsen (speciellt i bostadsområden).
*Mesa inte på kurviga vägar. Kör enligt hastighetsreglerna men på ett säkert sätt och efter din förmåga.
*Blicken->pilen->filen är också nåt han kommer att trycka på. Titta, blinka, sväng. Jag gjorde som så många andra som har haft bilkort länge, blinka, titta, sväng vilket är fel.
*Ta plats, visa auktoritet, men kör defensivt och mjukt, med tydlig planering i förväg, bromsberedskap vid ställen där man är lite utsatt, eller kan utsätta andra för fara (korsningar, gående, etc) och rör mycket på huvudet, titta på saker som kan vara farliga för din och andras säkerhet. De vill se att man är mogen, och kan köra med marginaler.
Läs och repetera alla skyltar högt för dig själv, det är väldigt lätt att åka in på en ny gata och ha koll på all övrig trafik, och sedan missa den där 30-skylten, eller att det inte är huvudled helt plötsligt.
*Släpp gas (motorbromsa alltså) från 90->70 och viss del 70->50 och bromsa inte för mycket i onödan. De har ju börjat att kolla ecodriving (vilket min uppkörningsförrätare berättade att han tyckte var under all kritik eftersom mc till väldigt stor del är nöjesåkning).
*Man behöver inte bekymra sig om överdrivet exakt placering, och detaljstudier gäller inte, så enstaka missar köper de om man på det stora hela ger ett stabilt intryck.


Kommentera gärna dessa tips med egna erfarenheter och lägg gärna till fler. Vi vill ju ha fler hojåkare i trafiken så man får heja på varandra ännu mer :banana
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top