Blir att spara pengar till våren och bara köra på körskola och hoppas det går bättre till våren
Jag har kört både och.
Först så körde jag privat med en CB750 -82:a, efter det så bokade jag en dubbellektion. Fick prova på lågfarten (som jag redan hade tjuvtränat på), samt åka lite trafik. Efter det så bestämmde vi oss för att boka ännu en dubbellektion.
Körde en helg med min handledare.
Under andra dubbellektionen så ville jag prova på högfarten. Den gick överförväntan (iofs så körde jag fel ett par ggr först
). Sedan vart det lite lågfart samt sedan trafik. Vi hade t.om 20min tillgodo på lektionen, så vi bestämmde att jag skulle köra högfart nästkommande lördag (lördagen som var alltså).
Där så klarade jag körningen galant! Läraren tyckte det såg bra ut, och sa att kortet blir nog inga problem. Fast när vi sedan skulle börja med inbromsningarna så låste jag bakhjulet hela tiden.
Läraren tog sig en titt och sa att ja skulle sänka pedalen någon cm.
Sagt och gjort, gjorde detta dagen efter, och på kvällen så tog jag och min handledare en liten tur.
Jag gjorde ett par imbromsningar ifrån 50-70 samt 90km/h utan att bromsabakhjulet den här gången. Fick genast mkt bättre känsla i pedalen.
Efter den turen så vet jag faktiskt inte vad som kan gå fel.
Jag tycker jag har koll på det flesta momenten.
Lågfarten (Tränat hemma i trädgården på gräsmatta
), högfarten hade jag kört 2ggr i skola, samt bromsningar har jag gjort.
Vad gäller trafikdelen så sa läraren att det inte heller skall vara några bekymmer. Han tackade t.om för en trevlig tur!
Jag har även kört Enduro till och från ett par år, fyrhjuling i några år (ej samma som att köra mc, men nästan! får ju kolla på samma saker i trafiken nästan), kört 25m lastbils ekipage i städer m.m...
Så om inte dom där berömda nerverna ställer till med allt för mkt jävelskap så skall detta gå vägen!.
Jo just ja. Säkerhetskontrollen har jag nog gjort ett antal ggr på hojen redan. samt även på min andra hoj, då den har centralstöd.
Tänkte även på just detta.
Jag kör ju upp på min Honda XRV750 (Africa Twin), och jag har inget centralstöd (Extrautrustning).
Hur gör man då? Väljer han vad som skall göras? Eller får man t.ex stå och förklara hur man t.ex kollar styrlager osv? Eller får man något som man kan kontrollera med sidostöd? T.ex el osv.
Jag har även bytt styrlager, hjullager fram + bak, samt framdäcket och gjort en service på hojen förra veckan. Bara för att den skall vara i okej skick. Så "han" inte hittar något skäl till att döma ut den för att den ej är i trafiksäkertskick. Eller är det jag som skall kontrollera detta? Hojen var iofs nybes när jag köpte den (dock fick jag ändå byta massa lager samt drivpaket).
Nu börjar jag bli nervös ordentligt! Det märks på min långa text.