Körkort 2009

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jag kör upp 8:15 på skolans z750... ( I Gävle)
Väldigt skön att köra om man jämför med min egna lilla "raket" :yoparty
Men det har helt klart varit perfekt att ha haft en egen och inte bara förlitat sig på lektioner... Lite billigare i slutänden oxå tror jag!

Va fasiken! Så ni kommer trakassera mig och sätta press på mig här i tråden när ni blivit godkända alltså! Synd att jag kör upp så sent:( hehe.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag kör upp 8:15 på skolans z750... ( I Gävle)
Väldigt skön att köra om man jämför med min egna lilla "raket" :yoparty
Men det har helt klart varit perfekt att ha haft en egen och inte bara förlitat sig på lektioner... Lite billigare i slutänden oxå tror jag!

Lågfart går 100ggr bättre på uppkörningen än innan så det är bara att slappna av och ha kul.
Jag HATADE z750n men lärarna ville inte låta mig köra upp på CBRen av någon anledning...:va
Något med försäkring på banan...

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Lågfart går 100ggr bättre på uppkörningen än innan så det är bara att slappna av och ha kul.
Jag HATADE z750n men lärarna ville inte låta mig köra upp på CBRen av någon anledning...:va
Något med försäkring på banan...

Jasså?:va
Så du körde upp i Gävle?
Några sista minuten-tips?
Körde du på AnSans?
Kommer säkert på fler frågor om du ger mig 5 minuter... :D

ozzy8603

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Hoj
2007 Yamaha FZ-6n
Jasså?:va
Så du körde upp i Gävle?
Körde du på AnSans?
Kommer säkert på fler frågor om du ger mig 5 minuter... :D

Halloj

Jag körde upp i Gävle, den 29 juli 2009, så det har gått ett tag, men tänkte dela med mig den dagen. 6 av 7 klarade uppkörningen då. Bor i Stockholm och skulle egentligen köra upp i Barkarby dock under den perioden när det var dags för uppkörning hade VV inga lediga tider i Stockholm, då sa körskoleläraren att du kan få köra upp i Gävle men då måste du köra hoj dit, ingen fara sa jag o bestämde mig för att köra upp där. Vi var 7 killar inkl mig som skulle köra upp i Gävle, så det vart en trevlig sällskap dit i alla fall.

Det började med en tidig morgon med samling i körskola, nervös så in i helvete förstås, drog på alla skydds kläder osv. Sen bar vi med två hojar och två bilar mot Gävle. Väl på plats kom uppkörningsförättaren och förklara hur allt skulle gå till, sen fick alla skriva på o visa legitimation. Uppkörningsförättaren hette Thomas Karlsson, otrolig lugn och bestämd man. Första personen som gick ut på banan, kugga på högfarten, och det drog ner på stämmningen hos alla andra som var efter. Jag körde som 5 e i ordningen. Väl ute på banan sa Thomas att kolla bromsarna, sen skulle jag få köra den "svåra" lågfartsbanan, var så nervös vid det tillfället att ja inte fick på mig handskarna ens. Fick köra lågfarten två ggr, då första gången tyckte han att jag drog ut vändningen för långt, men andra gick bättre. Högfarten inga problem, körde inte exakt 50, kanske 45-50. Bromsningen var oxå godkänd, dock bromsa jag sent på 90km/h men han sa att jag hade bra teknik. Då var "halva" kortet i hand.

Trafiken skulle vi köra från Gävlebro, om jag inte minns fel. Var 4 e man ut i trafiken o var otrolig nervös då alla innan mig hade klarat. Jämfört med körskolans trafik lektioner var det rena barnleken, 70km/h landsväg, 50 i stan 90 motorväg tillbaka till Gävlebro. Hela trafiken kändes som en enda rak väg, en rondell rakt fram, övergångsställe där jag stanna för en cyclist som helt utan någon förvarning korsa gatan men som tur hade jag bromsberedskap och hann stanna med god marginal enl Thomas. Var ute i trafiken ca 15 min.

När vi slutligen kom tillbaks till Gävlebro, fick jag parkera och då sa han bara "Det var en godkännd körning". Jag var likgilltig kommer jag ihåg. Kände inte så stor lycka då. Väl hemma när man äntligen fick ta ut sin hoj ensam kände man den stora lyckan :yoparty.

Jag hoppas verkligen på att du klarar dig imorn.

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jaha... I morgon gäller det alltså. Får försöka att hitta på något vettigt att göra i kväll, så man slipper tänka för mkt i onödan :).
Iofs, just nu känns det rätt så lungt. Värre för er andra som kör upp om nästan exakt 24timmar :D

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Jaha... I morgon gäller det alltså. Får försöka att hitta på något vettigt att göra i kväll, så man slipper tänka för mkt i onödan :).
Iofs, just nu känns det rätt så lungt. Värre för er andra som kör upp om nästan exakt 24timmar :D

Haha du är bussig du!!!!

Å andra sidan när vi har vårt avklarat har du ditt framför dig....:)

Å tredje sidan, eftersom onsdagsklubben klarar sig med stjärna i kanten spelar det ju ingen roll.

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Honda CB 1000RA -10

tyckte att nerverna började spöka lite redan i gårkväll... men det är ju bara för att man tänker på det hela tiden..får väl ta en sup och lugna sig:D:dricka

Haha du är bussig du!!!!

Å tredje sidan, eftersom onsdagsklubben klarar sig med stjärna i kanten spelar det ju ingen roll.

Onsdagsklubben is da shit... täcker ju från Gästikland till Småland... Not bad

Last edited:

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Hoj
09 Kawa ER-6n Black

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Haha du är bussig du!!!!

Ja, vi löser det utan problem! Var ute nyss och målade garaget.
Tänkte på uppkörningen hela tiden. Så någon "avkoppling" blev det ju inte.
Men Affen och Suzukin får det fint i alla fall.

tyckte att nerverna började spöka lite redan i gårkväll... men det är ju bara för att man tänker på det hela tiden..får väl ta en sup och lugna sig:D:dricka

Onsdagsklubben is da shit... täcker ju från Gästikland till Småland... Not bad

Japp! Våran plan är att ta över Sverige! Bara nerverna håller ihop...

Du är välkommen hit http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=156989&page=90 imorgon ;)

Alltid roligt med nytt folk.

Låter skoj! Alltid kul med lite mer folk.
Skriver väl ett inlägg där i morgon. När allt har gått vägen :yoparty
Brukar iofs vara rätt så mkt cyklar här i byn på Onsdagar. Jorkas är ju öppet då. Dock så är det väl ingen höjdare för mig att åka hela 1km för att sitta där bland massa kromslädar!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

Ja, du kan ju göra om det i evigheter om det inte funkar så det är en rent ekonomisk fråga.
Alltså, bara att slappna av och köra, kuggar du så kuggar du, finns många som har gjort det genom åren.

MEN, chansen att du tar det är betydligt större än att du kuggar.
Sedan handlar det ju itne om att du ska kunna köra motorcykel fullt ut utan att du inte ska vara en fara för dig själv och andra i trafiken.
Alltså tolereras misstag men du får inte komma oförberedd.

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Ja, du kan ju göra om det i evigheter om det inte funkar så det är en rent ekonomisk fråga.
Alltså, bara att slappna av och köra, kuggar du så kuggar du, finns många som har gjort det genom åren.

MEN, chansen att du tar det är betydligt större än att du kuggar.
Sedan handlar det ju itne om att du ska kunna köra motorcykel fullt ut utan att du inte ska vara en fara för dig själv och andra i trafiken.
Alltså tolereras misstag men du får inte komma oförberedd.

Det där var nog det bästa svar jag nånsin läst eller hört!!:Bugar:Bugar
Blev genast lugnare faktiskt, du har helt rätt!

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Det där var nog det bästa svar jag nånsin läst eller hört!!:Bugar:Bugar
Blev genast lugnare faktiskt, du har helt rätt!

Jaha. Här vart det tvärtom:gnissla
Kan se hur pengarna bara flyger iväg:va:D
Nää då! Hehe.. Eller.. Nja.. Vet ej vad jag tror snart. Hehe..
Var nyss iväg och köpte lite bensin till hojen i alla fall.
Nu om 24timmar sitter jag på hojen på väg till Örebro:yoparty

ando

Metalhead
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
kawasaki z750 -83
Misslyckades med uppkörningen för några veckor sedan. Hade bara kört privat och det kändes inte så bra så var väl dumt att testa, men nu vet man hur det går till iaf.

Blir att spara pengar till våren och bara köra på körskola och hoppas det går bättre till våren :)

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Blir att spara pengar till våren och bara köra på körskola och hoppas det går bättre till våren :)

Jag har kört både och.
Först så körde jag privat med en CB750 -82:a, efter det så bokade jag en dubbellektion. Fick prova på lågfarten (som jag redan hade tjuvtränat på), samt åka lite trafik. Efter det så bestämmde vi oss för att boka ännu en dubbellektion.
Körde en helg med min handledare.

Under andra dubbellektionen så ville jag prova på högfarten. Den gick överförväntan (iofs så körde jag fel ett par ggr först :D). Sedan vart det lite lågfart samt sedan trafik. Vi hade t.om 20min tillgodo på lektionen, så vi bestämmde att jag skulle köra högfart nästkommande lördag (lördagen som var alltså).

Där så klarade jag körningen galant! Läraren tyckte det såg bra ut, och sa att kortet blir nog inga problem. Fast när vi sedan skulle börja med inbromsningarna så låste jag bakhjulet hela tiden.
Läraren tog sig en titt och sa att ja skulle sänka pedalen någon cm.
Sagt och gjort, gjorde detta dagen efter, och på kvällen så tog jag och min handledare en liten tur.
Jag gjorde ett par imbromsningar ifrån 50-70 samt 90km/h utan att bromsabakhjulet den här gången. Fick genast mkt bättre känsla i pedalen.

Efter den turen så vet jag faktiskt inte vad som kan gå fel.
Jag tycker jag har koll på det flesta momenten.
Lågfarten (Tränat hemma i trädgården på gräsmatta :D), högfarten hade jag kört 2ggr i skola, samt bromsningar har jag gjort.
Vad gäller trafikdelen så sa läraren att det inte heller skall vara några bekymmer. Han tackade t.om för en trevlig tur!
Jag har även kört Enduro till och från ett par år, fyrhjuling i några år (ej samma som att köra mc, men nästan! får ju kolla på samma saker i trafiken nästan), kört 25m lastbils ekipage i städer m.m...

Så om inte dom där berömda nerverna ställer till med allt för mkt jävelskap så skall detta gå vägen!.

Jo just ja. Säkerhetskontrollen har jag nog gjort ett antal ggr på hojen redan. samt även på min andra hoj, då den har centralstöd.

Tänkte även på just detta.
Jag kör ju upp på min Honda XRV750 (Africa Twin), och jag har inget centralstöd (Extrautrustning).
Hur gör man då? Väljer han vad som skall göras? Eller får man t.ex stå och förklara hur man t.ex kollar styrlager osv? Eller får man något som man kan kontrollera med sidostöd? T.ex el osv.

Jag har även bytt styrlager, hjullager fram + bak, samt framdäcket och gjort en service på hojen förra veckan. Bara för att den skall vara i okej skick. Så "han" inte hittar något skäl till att döma ut den för att den ej är i trafiksäkertskick. Eller är det jag som skall kontrollera detta? Hojen var iofs nybes när jag köpte den (dock fick jag ändå byta massa lager samt drivpaket).

Nu börjar jag bli nervös ordentligt! Det märks på min långa text.

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Klarade uppkörningen idag utan anmärkning 10:10, fyfan va gött det känns :D!
Körde upp med "glidarn83" som det tyvärr inte gick lika bra för :/, men jag är i allafall glad som faen :D!

Last edited:

Hudik

Guest
Körde upp med "glidarn_87" som det tyvärr inte gick lika bra för :/, men jag är i allafall glad som faen :D!

Grattis som f*n då...

Sitt inte här å häcka då, ut å åk med dej !!!!

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Grattis som f*n då...

Sitt inte här å häcka då, ut å åk med dej !!!!

meeen! Jag väntar ju på samtalet ifrån verkstaden att besiktningen är klar och att jag kan åka och hämta den! Dem skulle ringa innan 2 :D!!!

skit gött, ringde och försäkra den för 10 min sen och jaa... livet är bra härligt :D

EDIT: Jävla skit! Ringde precis awa mc och dem sa "vi har inte fått tillbaka den än, men det kan vara upp till en månads väntetid på besiktningen så räkna inte med att få den snart"
Jävla kuken :mad: Då var den mc säsongen åt helvete, den tog slut innan den börja :huvet

Last edited:

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Kom på en ny fråga:tummenupp
Kraven för att köra upp är ju minst 700cc samt 35kw.

På mitt regbevis så står det 742cc samt 37kw. Dock så står det OKÄND efter 37kw. Alltså att effektnormen är okänd. Är detta något som kan ställa till det för mig i morgon? Är ju skillnad på SAE och DIN när det gäller KW.
Har dock ej funnit något som står att jag INTE får köra upp på hojen när det står OKÄND. Är väl kw dom går efter eller?

Står ju okänd då hojen är importerad hit (är en 90:a som inte såldes i sverige).
SAE kw använder dom väl bara i USA? Och där har ju ej XRV sålts vad jag vet.

Uj, vore träligt om man fick åka hem pga detta:(

Tekniska uppgifter
Motoreffekt, Kw: 37,0
Effektnorm: OKÄND
Modellkod: HO0000
Slagvolym, cm3: 742
Tankvolym, liter: 24

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Körde upp med "glidarn83" som det tyvärr inte gick lika bra för :/, men jag är i allafall glad som faen :D!

Grattis!! :yoparty

Ut i regnet och åk nu då! :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM