Körkort 2010

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Hemma
Hoj
KTM Superduke 05
Fan nu är det snart dax börgar med körningen på måndag teori provet är redan klart ordnande det förra året =) sen är det risk 2an onsdag 21 sen ska man bara ha tag på en upkörning hoppas man kan få kortet nu i börgan på sommaren ;)
 

Skånsk Rossi

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
ingen, men 2011 ska kortet tas då jävlar!
Jo det är lite konstigt, men kan tänka mig att det är något som kommer ändras, fast blir nog inte iår dom gör de iaf.
Jo jag tycker också dom gamla sporthojjarna är goa, bara gå in på blocket å välja sport/pris önskemål/och 89-90 som årtal så kommer du säkert få upp en bunt med härliga cyklar=) Visst att flera gått en bra bit, men finns många pärlor samtidigt som det är bastana prylar som inte går sönder i första taget:tummenupp
Dessutom är dom perfekta som första hoj, billiga i inköp, billiga i försäkring samtidigt som dom är tillräckligt med skoj för en nybörjare!:D

Ja på blocket finns de många fina. Problemet e kanske att hitta någon i bra skick, har man en sporthoj kör man ju på ett visst sätt. Annars är jag väldigt övertygad om att hästarna både räcker o blir över, iallafall om man är van vid att köra en liten Hyundai dagarna i ända :tummenupp Vad kostar din i försäkring?
 

Redtooth

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Ort
Limhamn
Hoj
På G
Någon som vet om man efter genomfört Riskettan kan skriva upp direkt?
Eller måste man vänta tills man gjort Risktvåan med?
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Du måste ha gjort båda om jag inte missminner mig. Men du kan boak Teorin om du kan bevisa att du har bokat tid för risk2:an och kommer vara klar med den innan du gör teorin tydligen...
 

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Ja på blocket finns de många fina. Problemet e kanske att hitta någon i bra skick, har man en sporthoj kör man ju på ett visst sätt. Annars är jag väldigt övertygad om att hästarna både räcker o blir över, iallafall om man är van vid att köra en liten Hyundai dagarna i ända :tummenupp Vad kostar din i försäkring?

1600 per år i helförsäkring, är väl samma för alla med klassiker försäkring=)
Kollade på skoj vad en hoj som var 1år nyare än min dvs inte klassiker försäkring, då var det 1200 i månaden för exakt samma hoj fast bara 1 år nyare=S
 

Redtooth

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Ort
Limhamn
Hoj
På G
Du måste ha gjort båda om jag inte missminner mig. Men du kan boak Teorin om du kan bevisa att du har bokat tid för risk2:an och kommer vara klar med den innan du gör teorin tydligen...

Äsch vilket jäkla mög...
Hade tänkt få teorin ur vägen direkt..

Funderar på om jag skall köpa mig en billig hoj och träna på konbanan tills jag stupar och försöka hitta någon som vill vara handledare par gånger i vår.

Sedan ta en lektion och kolla vad jag bör tänka på och sedan köra upp.

Eller bör man lägga pengarna på att ta massa körlektioner istället?
 

Skånsk Rossi

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
ingen, men 2011 ska kortet tas då jävlar!
1600 per år i helförsäkring, är väl samma för alla med klassiker försäkring=)
Kollade på skoj vad en hoj som var 1år nyare än min dvs inte klassiker försäkring, då var det 1200 i månaden för exakt samma hoj fast bara 1 år nyare=S

Jävlar de va mkt billigare än vad jag förväntade mig. Sjukt att det kan vara sån skillnad men bra då vet man det!
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Då är man hemkommen från gillinge och har gjort R2:an
Inte suttit på en hoj sen förra året i Augusti typ, men detta gick galant. Bra uppvärmning för att bli av med den värsta rosten i ryggen.
Läraren Tobbe, skön som få. Pedagogisk och svarar på dom frågor du har.
Bra skit helt enkelt. Nu ska det hittas hoj att köra upp med och bokas tid för uppkörning ;)
 

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Kungsängen
Hoj
r1 03a
Då är man hemkommen från gillinge och har gjort R2:an
Inte suttit på en hoj sen förra året i Augusti typ, men detta gick galant. Bra uppvärmning för att bli av med den värsta rosten i ryggen.
Läraren Tobbe, skön som få. Pedagogisk och svarar på dom frågor du har.
Bra skit helt enkelt. Nu ska det hittas hoj att köra upp med och bokas tid för uppkörning ;)

Jag ska göra risk2 an imorogn 15:15.Måste man ha med sig egna kläder?skinställ m.m?
 

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Någon som vet om man efter genomfört Riskettan kan skriva upp direkt?
Eller måste man vänta tills man gjort Risktvåan med?

Jag har enbart genomfört risk 1an, och har bokat risk 2an den 19e. Ja, du kan ringa o boka teori, jag gjorde det men du måste kunna intyga att du kommer vara färdig med risk2an innan du dyker upp för teori provet. Ring till transportstyrelsens kundtjänst, dom hjälper dig!

/T
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Jag har enbart genomfört risk 1an, och har bokat risk 2an den 19e. Ja, du kan ringa o boka teori, jag gjorde det men du måste kunna intyga att du kommer vara färdig med risk2an innan du dyker upp för teori provet. Ring till transportstyrelsens kundtjänst, dom hjälper dig!

/T

Och jag har inte gjort någon av dom än men har ändå kunnat boka teorin, ska fixa "intyg" på att jag har gjort dom eftersom att det är så tätt mellan dom tre.
 

Vampyra

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2010
Ort
Landskrona
Hoj
.
På grund av att min sambos pappa ska in för operation inom 2 månader verkar det tragiskt nog som att han inte direkt kan övningsköra med mig.

Så undrar nu, finns det någon vänlig själ där ute som skulle tänkas kunna vilja ställa upp och övningsköra med en tös som bara läääängtar efter att få komma ut på vägarna?

Gärna någon som finns nära Malmö/ Arlöv då det är där både hojen och jag befinner mig och som har relativt gott om tid då ja vill komma igång så fort som möjligt! Givetvis så står jag för bensin kostnaderna.

*Hoppas hoppas hoppas*:)
 
Last edited:

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Är det en dum idé att köpa en Kawa ZXR / GSXR 750 från sent 80-tal som förstahoj?
Man kommer undan med billig försäkring och det blir inte en lika dyr läxa om man skulle klota.
Men finns det några nackdelar?
Är de mycket svårare att köra? Tänker mest på konbanan? De är ju inte direkt gjorda för gångfart. Men man ska ju ändå lära sig hantera hojen.
Är det bättre med en nyare hoj?
Visst att jag skulle kunna köpa en nyare hoj, med dyrare försäkring. Men då får man mindre marginaler...
 

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Söder om Hallandsåsen
Hoj
Superduke
Då är man hemkommen från gillinge och har gjort R2:an

Jag ska göra risk2 an imorogn 15:15.Måste man ha med sig egna kläder?skinställ m.m?

Oh! Då kanske ni två kan svara på vad R2:an innehåller? Jag har fått flera intryck av "insatta" som förklarat hur det fungerar och det är inte helt lika information så vad är det egentligen som gäller? Nog för att utbildningarna inte är exakt lika men frågor som går det att kugga den eller är det mer som halkkörningen med bil? Nog för att man nog kan kugga den men gör man som de säger ska det nog gå bra. :)
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Oh! Då kanske ni två kan svara på vad R2:an innehåller? Jag har fått flera intryck av "insatta" som förklarat hur det fungerar och det är inte helt lika information så vad är det egentligen som gäller? Nog för att utbildningarna inte är exakt lika men frågor som går det att kugga den eller är det mer som halkkörningen med bil? Nog för att man nog kan kugga den men gör man som de säger ska det nog gå bra. :)

Har precis kommit hem från Risk2 på Gillingebanan. Vi var bara 2 st som körde så vi fick mkt tid med läraren.

Först så var det en teorigenomgång, lite förväntningar och vilka krav som ställs. I princip är kraven väldigt enkla - du ska kunna delta på alla övningarna och prova det som handledaren ber dig göra. T ex ska du bromsa från 70 km/h, det finns dock ingen gräns för hur kort bromssträckan ska vara.

Vi pratade lite om risker, när, var, hur det är störst risk för en MC-åkare.

Sen var det dags ut på banan på nya Hornet 600 hojar. Först lite uppvärmning som mest handlade om att testa hojen längs en fin bana.
Lite prat om kurvtagning - testa att motstyra med två respektive en hand. Testa att styra utan händer. Dock allt i egen takt. Var aldrig nåt tjat om att hålla viss hastighet vid de övningarna.
Sen lite bromsteknik. Fick bromsa i 80-90 km/h. Testa ABS fullt ut i 50 km/h. Hela tiden pauser med diskussion om varför det kändes si eller så.

Efter det var det lite övningar med en bil, hur man syns t ex. Vi fick testa att ligga bakom en bil på ca 4-5 m i 50 km/h och sen bromsa när han tvärnitade (vi log dock vid sidan såklart). Dock intressant övning med tanke på kökörning.

Lite undanmanöver övningar, fick testa att köra på grus med olika hastigheter. Kurvtagning och varför det är bra att våga dra på gasen i en kurva osv.
Avslutade med lite roligt SIM-spel för MC körning.

Jag är jäkligt nöjd - Tack Tobbe! Det hela gick ut på att få uppleva och testa olika saker. Fick flera aha-upplevelser. Eftersom jag kör mest privat är det intressant att få feedback från ett proffs.
Man kan alltid diskutera kostnader och varför man ska göra dessa riskutbildningar. För mig var risk1 totalt värdelös. Men risk2 var bra.

Att göra riskutbildning för bil är självklart varför ska det inte vara det för MC? Fler dör procentuellt sett som kör hoj - utifrån den statistiken skulle MC-utbildningen egentligen göras ännu mer avancerad och det skulle ställas ännu högre krav.
Nu har jag säkert retat nån jävel... men... who cares?
 

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Söder om Hallandsåsen
Hoj
Superduke
Lite prat om kurvtagning - testa att motstyra med två respektive en hand.

Sen lite bromsteknik. Fick bromsa i 80-90 km/h. Testa ABS fullt ut i 50 km/h. Hela tiden pauser med diskussion om varför det kändes si eller så.

Efter det var det lite övningar med en bil, hur man syns t ex. Vi fick testa att ligga bakom en bil på ca 4-5 m i 50 km/h och sen bromsa när han tvärnitade (vi log dock vid sidan såklart). Dock intressant övning med tanke på kökörning.

Lite undanmanöver övningar, fick testa att köra på grus med olika hastigheter. Kurvtagning och varför det är bra att våga dra på gasen i en kurva osv.

Att göra riskutbildning för bil är självklart varför ska det inte vara det för MC? Fler dör procentuellt sett som kör hoj - utifrån den statistiken skulle MC-utbildningen egentligen göras ännu mer avancerad och det skulle ställas ännu högre krav.

Saxade lite i ditt inlägg för att korta ner det hela en smula. Jag kände precis som du att Risk1:an var helt meningslös. Det kändes lite som 600 kr åt fanders. Tvåan låter däremot mer meningsfull men då jag ändå bokat plats på en SMC BKK-kurs i sommar så känns det som R2 är att krama pengar ur folk. Jag tar inte illa upp alls och förstår att det är behövligt att blivande mc-förare förstår vikten av mycket som lärs ut på banan/R2.

En vettig sak du nämner är ju bland annat varför det är vettigt med lite gaspådrag i kurvan. Mycket av detta och ännu mer står i SMC:s skrift "Full kontroll" där också principen kring varför motorcykeln faktiskt svänger när man lägger den ned förklaras. Allt detta är absolut inte fel att lära ut. Problemet är att det kostar eleven så otroligt mycket pengar. Att ha ett obligatoriskt moment som kostar närmare 3000 kr (när halkkörningen till bil kostar i runda slängar 1700-1800) är inte rimligt. Till detta ska då sägas att R1 kostade 600 kr och att den inte gav ett dugg. Det var mer av typen av information som återfinns i kk-böckerna och därmed kunde man inkluderat det i den vanliga undervisningen.

Faktum är att man kanske kunde haft R1 för både bil och mc tillsammans. Mc-förarna får se saker från bilförarnas håll och vice versa. Man talar ju ändå om varandra som riskfaktorer så varför inte ha utbildningen ihop under vanliga teorilektionerna och kunna diskutera problematiken kring detta på en gång.

Tack för den utförliga infon om R2 iaf. Missade nog att tacka i inledningen där. :)
 

DreamerT

Tiina
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Kawsaki er6f
Är det en dum idé att köpa en Kawa ZXR / GSXR 750 från sent 80-tal som förstahoj?
Man kommer undan med billig försäkring och det blir inte en lika dyr läxa om man skulle klota.
Men finns det några nackdelar?
Är de mycket svårare att köra? Tänker mest på konbanan? De är ju inte direkt gjorda för gångfart. Men man ska ju ändå lära sig hantera hojen.
Är det bättre med en nyare hoj?
Visst att jag skulle kunna köpa en nyare hoj, med dyrare försäkring. Men då får man mindre marginaler...

Jag använde min yamaha fz från -88 när ja övningskörde me koner..
d e ju inte världens lättaste å svänga runt me det där styret som går halvt :p haha

men min inställning var: klarar jag banan me denna klarar jag banan med vad som helst hehe ;P

Åsså körde ja på mc-skolan me en annan hoj å jävlar va enkelt d blev me den ! =)
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Vad menar du med att "fixa" "intyg" ?

Att jag tar med ett papper/intyg på att jag har klarat det som ska göras under utbilningen. Det är bara för att jag har tätt mellan allt och vill inte riskera att VV inte får in sin del av pappret, då har jag mitt "intyg" från Gillinge som jag kan visa upp på VV när jag ska skriva teorin.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top