Körkort 2010

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
har sökt lite nu, men inte hittat något. Polaren sa en ganska bra sak.
När vi väl har tagit våra körkort så får vi ju en prövotid som sagt.
Men vi som har B-kort sen innan och inte har någon prövotid längre, får vi ny prövotid på båda eller bara för mc? Så om vi åker fast för fortkörning, blir av med kortet säg en månad, antagligen får man väll göra om MC-uppkörningen och hela fadderlullan, men får köra bil som vanligt? :D

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Men vi som har B-kort sen innan och inte har någon prövotid längre, får vi ny prövotid på båda eller bara för mc? Så om vi åker fast för fortkörning, blir av med kortet säg en månad, antagligen får man väll göra om MC-uppkörningen och hela fadderlullan, men får köra bil som vanligt? :D

Prövotiden gäller från första körkortet. Spelar ingen roll om det är A1, A eller B. Det är datumet från det första körkortet som räknas.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10

Ganska säker på att du inte kommer att få någon ny prövotid på A-kortet :tummenupp Bara att gazza på

skörby

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2009
Hoj
cbr1000rr 08

Ingen prövotid,själv tagit kortet förra året och åkte fast fortkörning(bara böter):gnissla

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13

Blir du av med kortet gäller det alla behörigheterna. Du får inte köra något då. Tyvärr

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Är det någon som vet om det är på prick på datumet fem år efter att man tog sitt körtkort man får bli handledare eller räcker det med att det är året 5 år efter man tog kortet?

vill nämligen bli handledare åt en polare men misstänker att jag måste vänta till 18 juli för att jag kan få bli det men tänkte kolla bara ifall jag kan ansöka om att bli det redan nu!?

Eller är jag helt fel ute när det gäller reglerna och vad som gäller?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är det någon som vet om det är på prick på datumet fem år efter att man tog sitt körtkort man får bli handledare eller räcker det med att det är året 5 år efter man tog kortet?

vill nämligen bli handledare åt en polare men misstänker att jag måste vänta till 18 juli för att jag kan få bli det men tänkte kolla bara ifall jag kan ansöka om att bli det redan nu!?

Eller är jag helt fel ute när det gäller reglerna och vad som gäller?

Skulle tro att det är prick på datumet eftersom alla åldersgränser på körkort är prick på datumet. Du kan ju ringa dit och försöka fixa dispens ;)

namn

Guest
Skulle tro att det är prick på datumet eftersom alla åldersgränser på körkort är prick på datumet. Du kan ju ringa dit och försöka fixa dispens ;)

För att godkännas som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):

* ha fyllt 24 år
* ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.
* ha gått en introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever (om övningskörningen gäller behörighet B).

Så det är det som gäller!

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Hoj
Vtr Firestorm
Någon som har koll på om man kör upp privat om det går att hyra hoj genom vägverket eller om man måste gå genom en körskola ? Hittade ingen information om detta på körkortsportalen. Min honda är ju inte godkänd då den bara är på 600cc.

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Någon mer här på sh från uppsala som ska till gillinge nu på onsdag? alltso den 14/4

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
För att godkännas som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):

* ha fyllt 24 år
* ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.
* ha gått en introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever (om övningskörningen gäller behörighet B).

Så det är det som gäller!

ja det var väl det jag misstänkte. om det inte skulle göra någon skillnad att jag hade A1 innan?

förövrigt har jag ringt till körkortsportalen eller va fan de nu heter men där kom jag oftast inte ens fram till kön pga överbelastning och fick lägga på. när jag väl kom fram var det 26 min väntetid så då sket jag i det.

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
Så ja,nu är man igång.Risk1 an gjorde jag i förra tisdagen,risk 2 an nu på tisdag,teoriprov 20 de april.

Nån som går på st:eriks trafikskol?körde dubbel lektion där förra veckan,vart inte så imponerad.

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Så ja,nu är man igång.Risk1 an gjorde jag i förra tisdagen,risk 2 an nu på tisdag,teoriprov 20 de april.

Nån som går på st:eriks trafikskol?körde dubbel lektion där förra veckan,vart inte så imponerad.

Vad gillade du inte med skolan? Funderar nämligen att byta...

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Jag har tagit en lektion på St:Eriks i Sthlm. Lektionen bestod mest av att lära känna motorcykeln. Typ växlar, hitta friläge, dragläge och sånt. Det var rätt kul att få köra runt lite på egen hand på banan men jag kan förstå om man vill ha lite mer lärarstyrd undervisning när man är ny. Ska gå två lektioner till i helgen (kl 16 i morrn och 13:30 på söndag). Har även bokat risktvåan där.

Zmod

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Hoj
Piaggio Zip banräjser, Honda Hornet -06
Någon som kört risktvåan i Halmstad? Någon som vet vad det kostar? Känns lite onödigt att ta det i Stora Holm Göteborg för 3000kr om det kostar 2000kr i Halmstad.

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
Jag har tagit en lektion på St:Eriks i Sthlm. Lektionen bestod mest av att lära känna motorcykeln. Typ växlar, hitta friläge, dragläge och sånt. Det var rätt kul att få köra runt lite på egen hand på banan men jag kan förstå om man vill ha lite mer lärarstyrd undervisning när man är ny. Ska gå två lektioner till i helgen (kl 16 i morrn och 13:30 på söndag). Har även bokat risktvåan där.

Det vart ju nåt sånt för mig med.Men jag hade förväntat mig att han skulle stå vid vägkanten o kolla typ..Men det hände att han försvann ett tag o snacka i telefon ganska mycket.Men jag ska ge det en till chans.Kanske jag som förväntade mig för mycket..

Skånsk Rossi

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Hoj
ingen, men 2011 ska kortet tas då jävlar!
Hörde att man måste ta riskettan samt risktvåan innan man gör teoriprovet stämmer det?

Nu börjar drömmarna om att skaffa hoj. Helst en som är billig i försäkring, inget monster alltså. Något enkelt och lätt så man lär sig. Sen är jag ju 20 så att jag är ju per automatik odödlig :yoparty

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Hörde att man måste ta riskettan samt risktvåan innan man gör teoriprovet stämmer det?

Nu börjar drömmarna om att skaffa hoj. Helst en som är billig i försäkring, inget monster alltså. Något enkelt och lätt så man lär sig. Sen är jag ju 20 så att jag är ju per automatik odödlig :yoparty

Jo det stämmer att du måste göra både risk1an och risk2an innan teorin som det är nu. Men du man kan faktist skaffa en nice hoj som inte är omöjlig att försäkra. Skaffa ngt som det är "klassiker" försäkring på, dvs över 20år. Min hoj är det och den är mer än tillräckligt även fast man gillar sporthojjar:tummenupp

Skånsk Rossi

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Hoj
ingen, men 2011 ska kortet tas då jävlar!
Jo det stämmer att du måste göra både risk1an och risk2an innan teorin som det är nu. Men du man kan faktist skaffa en nice hoj som inte är omöjlig att försäkra. Skaffa ngt som det är "klassiker" försäkring på, dvs över 20år. Min hoj är det och den är mer än tillräckligt även fast man gillar sporthojjar:tummenupp

Rätt konstigt att man inte kan göra teorin före :confused:. Aja... tack för tipset :p Din Kawasaki är riktigt snygg, något sådant skulle jag absolut kunna tänka mig. Gillar starkt de lite äldre sporthojarna.

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
Rätt konstigt att man inte kan göra teorin före :confused:. Aja... tack för tipset :p Din Kawasaki är riktigt snygg, något sådant skulle jag absolut kunna tänka mig. Gillar starkt de lite äldre sporthojarna.

Jo det är lite konstigt, men kan tänka mig att det är något som kommer ändras, fast blir nog inte iår dom gör de iaf.
Jo jag tycker också dom gamla sporthojjarna är goa, bara gå in på blocket å välja sport/pris önskemål/och 89-90 som årtal så kommer du säkert få upp en bunt med härliga cyklar=) Visst att flera gått en bra bit, men finns många pärlor samtidigt som det är bastana prylar som inte går sönder i första taget:tummenupp
Dessutom är dom perfekta som första hoj, billiga i inköp, billiga i försäkring samtidigt som dom är tillräckligt med skoj för en nybörjare!:D

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha