Körkort 2010

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
Håller med dig angående att slå ihop risk1 för både bil och MC.

kanske skulle en kurs hos SMC i broms och kurvteknik vara obligatorium istället, hört att dom ska vara jäkligt bra, ska gå en själv när kortet är klart. Vad kostar en kurs? utöver medlemskapet i SMC?
Teorin nästa torsdag, sen öva som en gnu.... ska ha det innan sommaren.
mmmm.. ska hämta mina nya backspelgar från NCCR imorron, mer lull lull till hojen...

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Sådär risk 2an gjord idag på gillinge, var ensam elev så fick mkt tid att testa på:näsblod
Eftersom risk1an å teorin är klar är det bara att köra upp som e kvar. Synd att den är bokad så sent som 9juni, blir ett bra tag övningskörning nu igen

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Ringde ytliggare en gång idag och kollade statusen på lämplighetstillståndet, nu för andra gången har personen jag pratat med tagit tag i uppgiften för jag ringt vilket jag tycker är riktigt fel dom ska väl kunna göra sitt jobb och de ska gå på löpande band:huvet

Så för er som söker - Ring de verkar vara effektivt.

Skånsk Rossi

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Hoj
ingen, men 2011 ska kortet tas då jävlar!
Giltighetstiden på körkortstillståndet jag använde till att ta b- kortet med har gått ut så första steget har blivit att boka syntest, det blev på fredag. Det var visst bara giltigt i fyra år, men nuförtiden är det fem som gäller. Sen är det bara att in med papprena samma dag. Ser rätt kasst på vänster öga, förra gången fick jag bedömningen 0.6, och sedan 1 på höger, men antar att det inte bör vara några problem då jag ju fick köra bil, samma gäller väl för mc?

Tanja

Guest
Jag är redo att köra upp nu, men körskolan jag kör på har inte blivit godkända för risk tvåan än =(
Och den andra skolan på ön gav mig en tid den 27 maj =(
Håll tummarna nu för mig att "min" körskola blir godkänd så jag kan ta mc kortet snart!

Tanja

Guest
Hur lyckades du vara ensam på risk tvåan? =/
NIONDE JUNI????
Vem bokade din uppkörning så sent?!
Kan inte du köra upp tidigare?! Alltså ändra på datumet...

Visst är väntan jobbig?!:rolleyes:

Sådär risk 2an gjord idag på gillinge, var ensam elev så fick mkt tid att testa på:näsblod
Eftersom risk1an å teorin är klar är det bara att köra upp som e kvar. Synd att den är bokad så sent som 9juni, blir ett bra tag övningskörning nu igen

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Hur lyckades du vara ensam på risk tvåan? =/
NIONDE JUNI????
Vem bokade din uppkörning så sent?!
Kan inte du köra upp tidigare?! Alltså ändra på datumet...

Visst är väntan jobbig?!:rolleyes:

Jadu jag vet inte, var bara ingen annan som hade bokat samtidigt som mig då på gillinge.. Var väl kul att få mycket tid. Men jobbigt att veta att man konstant hade övningsledares fulla uppmärksamhet.
Haha det var faktist jag som bokade den så sent, har inte tid innan dess, massa jobb:rolleyes:
Kan väl köra upp innan, men har bokat in 3intensivdagar innan uppkörningen för att vara på den säkra sidan så kan vänta. Har ju ändå inte tid att åka något försen efter de ändå:D'

Men ja, väntan är Jobbigt!!:död

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
hur "svår" är risktvåan egentligen?
Har precis börjat övningsköra nu men bokade in tid på gillinge den 27:e maj. Har bara kört moped innan och kommer övningsköra 1-2 gånger per vecka.. ska man boka in en lektion eller två kanske innan halkbanan?

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
det är ingen halkbana.... Verkar väll ganska puckat att halka omkring på en båge?
Har du grundläggande i hur man kör båge så klarar du dig fint.
Läs 1-2 sidor bakåt så har du mer svar.

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Tjena ;D Kört Cross i många år och är som många andra sjukt sugen på ett mc kort eftersom mitt största intresse är Cross och såklart Mc också då. Har funderar på en Motard då jag är 18 år och älskar att slanga runt. Farsan har ju mc osv så jag undrar med om jag köper en hojj. Måste jag gå någon kurs eller något för att få övningsköra med honom? MVH Adam

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tjena ;D Kört Cross i många år och är som många andra sjukt sugen på ett mc kort eftersom mitt största intresse är Cross och såklart Mc också då. Har funderar på en Motard då jag är 18 år och älskar att slanga runt. Farsan har ju mc osv så jag undrar med om jag köper en hojj. Måste jag gå någon kurs eller något för att få övningsköra med honom? MVH Adam

1. Körkorstillstånd till dig
2. Handledarbevis till din farsa
3. Väst som det står övningskörning på
4. Hoj

När allt ovan är inskaffat är det :hojraket

körkortsportalen har infon/länkarna du behöver

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin

Såg dig igår! Ni drack ju mest kaffe :D:krama

Om jag fördömt Risk 1:an för att vara onödig så måste jag ändå ge en eloge för Risk 2:an. Den var långt över förväntan och gav mig mycket mer än all teori gett mig.

Att praktiskt använda sig av alla teorier och fakta var otroligt lärosamt. Och de som klagat på att det är dyrt. 2000SEK/5h=400SEK/h vilket är betydligt mer användbara kronor för en timmes körning än vad körlektionerna gett mig.

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki
Mitt tips till er som tar kort.
Kasta inte pengar i sjön. Varför betala andra för att lära er det man kan lära sig själv?
Lusläs litteraturen, och detta dokument:
Vägverkets föreskrifter om förarprov, behörighet A och A1

Sedan ritar du upp manöverbanorna eller letar upp en utritad bana som du kan köra på utan att blanda in trafikskolan. Därefter är det bara att öva till leda.

Folk verkar glömma att trafikskolorna är vinstdrivande företag vars primära mål är att tjäna pengar. Klart att de tycker du ska ta 10 lektioner till och vägrar boka uppkörning.

Det är faktiskt inte kärnfysik de lär ut. Med målinriktad och smart privat körning får du betydligt fler hoj-timmar innan uppkörning. Ingen motorcykel jag känner till dricker soppa för 500-1000:- i timmen.

creare

Guest
Då var risk1an bokad på tisdag. Brommaplans bilskola, 550kr. Varför jag väntat tills nu är en jävligt bra fråga..

Vilket är det enklaste sättet att anmäla sig till risk2an? Bosatt 15 min ifrån stockholm city.
(ber om ursäkt för min slöhet/inkompetenta internetsökande)

Något ställe som rekomenderas för risk2an?

// oliz - vill bara ut o köra!

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
Då var risk1an bokad på tisdag. Brommaplans bilskola, 550kr. Varför jag väntat tills nu är en jävligt bra fråga..

Vilket är det enklaste sättet att anmäla sig till risk2an? Bosatt 15 min ifrån stockholm city.
(ber om ursäkt för min slöhet/inkompetenta internetsökande)

Något ställe som rekomenderas för risk2an?

// oliz - vill bara ut o köra!

Lättaste sättet är nog på gillinges hemsida, kan rekommendera dem också... så bara köra på:tummenupp

creare

Guest
Fallinator, tack för infon! Får bli gillinge!

Kan bjuda på mig själv och säga att min bokning jag skrev om i förgående inlägg råkade vara risk1an för bil haha.. tur att man kan avboka via telefonsvarare.. :) Bokar om risk1an imorgon, blir s:t eriks bilskola, 600kr.

// oliz - sömn gör en skarpare va?

creare

Guest
Jahapp.. S:t Eriks sade att jag skulle återkomma om 2-3 veckor pga att dem är fullbokade för tillfället och mer än så kunde dem inte säga..

Någon som vet något annat ställe man kan lida igenom risk1an inom stockholmsområdet?

// oliz - why me, why me

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
Jahapp.. S:t Eriks sade att jag skulle återkomma om 2-3 veckor pga att dem är fullbokade för tillfället och mer än så kunde dem inte säga..

Någon som vet något annat ställe man kan lida igenom risk1an inom stockholmsområdet?

// oliz - why me, why me

Du kan ju alltid testa gillinge där med:tungan

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln