Körkort 2010

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
En fråga.... Min sambo har riktigt nära till uppkörning..
Idag sa hennes körlärare att man lågfartsbanan ska ta MINST 1minut att göra för att det ska vara godkännt... någon som hört något om det...
För tillfället kör hon i 5km i timmen o klarar banan.
Det är serpentinbanan med vändning jag menar då.
Känns som hennes lärare bara försöker pressa ur henne så många lektioner som möjligt.

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Honda CB 1000RA -10
Jag fick lära mig att köra mellan 0-1 km/h...Lätt? Nej men kommer du upp i 2-3km/h så är det ju inte svårt.....:yoparty

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Jag fick lära mig att köra mellan 0-1 km/h...Lätt? Nej men kommer du upp i 2-3km/h så är det ju inte svårt.....:yoparty

fick o fick....
frågan är vad som e kravet.. kan man träna hemma visst... men betal massa tusen i onödan bara för det ska vara så...
jag kör ca 5km/h o jag har fått godkännt av min körlärare...
samma körskola som sambon men anna lärare...
Det e tillräckligt dyrt att ta mc kort utan att man ska behöva göra mer än nödvändigt....

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Hur går de för er med era körkort? Är det någon som hunnit ta lappen iår ännu eller har dom inte säppt några uppkörningstider ännu? Lycka till!

Man får väl säga att det går framåt, här på gotland drar dom igång med uppkörningarna om en vecka om det rentav inte är i morgon, dom kör bara en dag i veckan här, lite surt, men för min egen del är det en vecka kvar tills första försöket, vilket jag hoppas blir det enda^^

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Honda CB 1000RA -10
fick o fick....
frågan är vad som e kravet.. kan man träna hemma visst... men betal massa tusen i onödan bara för det ska vara så...
jag kör ca 5km/h o jag har fått godkännt av min körlärare...
samma körskola som sambon men anna lärare...
Det e tillräckligt dyrt att ta mc kort utan att man ska behöva göra mer än nödvändigt....

Ne men man bör ju ha en viss balans oxå... Uppkörningsledaren sa inget om någon hastighet han saa bara "-Ni ska kunna köra denna banan med bara kopplingen" Den hojen gjorde nog ungefär 4-5km/h på tomgång med ettan i... Det kostar att ligga på topp:gnissla

Man får väl säga att det går framåt, här på gotland drar dom igång med uppkörningarna om en vecka om det rentav inte är i morgon, dom kör bara en dag i veckan här, lite surt, men för min egen del är det en vecka kvar tills första försöket, vilket jag hoppas blir det enda^^

Det klarar du... Tänk inte så mycket... :yoparty

Last edited:

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Ne men man bör ju ha en viss balans oxå... Uppkörningsledaren sa inget om någon hastighet han saa bara "-Ni ska kunna köra denna banan med bara kopplingen" Den hojen gjorde nog ungefär 4-5km/h på tomgång med ettan i... Det kostar att ligga på topp:gnissla

haha... jaja så man ligger på topp om man har tagit många körlektioner... jaja då kan du få va i toppen själv...
själv lägger jag ju hellre pengarna på någon rolig utrustning till mig själv eller hojjen då...

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Det klarar du... Tänk inte så mycket... :yoparty[/QUOTE]

Hoppas det, boka förra veckan å har mått så där lagom illa sedan dess=) hehe, som sagt det är väl bara att köra som vanligt å inte som du säger tänka för mycke, kan ju hjälpa om ni håller tummen där ute=)

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Honda CB 1000RA -10
haha... jaja så man ligger på topp om man har tagit många körlektioner... jaja då kan du få va i toppen själv...
själv lägger jag ju hellre pengarna på någon rolig utrustning till mig själv eller hojjen då...

menade ju mer att hoj är ju lite av en lyxsak...det är ju fan inget man MÅSTE ha egentligen...:dummer

Det klarar du... Tänk inte så mycket... :yoparty

Hoppas det, boka förra veckan å har mått så där lagom illa sedan dess=) hehe, som sagt det är väl bara att köra som vanligt å inte som du säger tänka för mycke, kan ju hjälpa om ni håller tummen där ute=)[/QUOTE]

we will:tummenupp

Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
En fråga.... Min sambo har riktigt nära till uppkörning..
Idag sa hennes körlärare att man lågfartsbanan ska ta MINST 1minut att göra för att det ska vara godkännt... någon som hört något om det...
För tillfället kör hon i 5km i timmen o klarar banan.
Det är serpentinbanan med vändning jag menar då.
Känns som hennes lärare bara försöker pressa ur henne så många lektioner som möjligt.

inte för mig i alla fall, tog mc-kort förra året och man ska ta det lugnt och fokusera och det räcker, men inte ha för bråttom..utan så långsamt som möjligt så de ser att man kan krypköra väl :)
jag kunde den där serpentinen, men fick den ENKLA varianten och- japp- VÄLTE en kon och puttade på en men tack vare mitt lugn och rakt av noggrannhet på det hela kunde han se tydligt att jag kunde ändå det:)

och krypkörningen kan hon öva på hemma på gatan, inte betala en massa i onödan, fram med plastkrukor eller pet-flaskor med vatten i(står stadigare) på gatan.:)

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
inte för mig i alla fall, tog mc-kort förra året och man ska ta det lugnt och fokusera och det räcker, men inte ha för bråttom..utan så långsamt som möjligt så de ser att man kan krypköra väl :)
jag kunde den där serpentinen, men fick den ENKLA varianten och- japp- VÄLTE en kon och puttade på en men tack vare mitt lugn och rakt av noggrannhet på det hela kunde han se tydligt att jag kunde ändå det:)

och krypkörningen kan hon öva på hemma på gatan, inte betala en massa i onödan, fram med plastkrukor eller pet-flaskor med vatten i(står stadigare) på gatan.:)

Jo alltså hon KAN ju banan o kan köra den riktigt långsamt...
Men eftersom körläraren kan avboka uppkörningen för att HAN tycker hon ska köra långsamare än nödvändigt så vågar man ju inte avboka några lektioner.. vilket innebär att hon ska öva upp 5000kr kr i onödan...
visst låter knasigt... man kan tycka att körläraren borde kunna avgöra om hon kan eller inte kan. Men hon kan banan långsammare o bättre än mig... o MIN körlärare på samma körskola säger att jag e redo.

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Ser bara alla riskutbildningar som ett sätt för körskolorna att dra in mer pengar. Tyckte bäggre för B-körkort var värdelösa. Risk1 för mc likadant. HOPPAS nu bara att risk2an lär mig något vettigt, vill inte kasta 2800 kr i sjön.

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
RM-Z 250 -11
Ser bara alla riskutbildningar som ett sätt för körskolorna att dra in mer pengar. Tyckte bäggre för B-körkort var värdelösa. Risk1 för mc likadant. HOPPAS nu bara att risk2an lär mig något vettigt, vill inte kasta 2800 kr i sjön.

Om man redan har dom tankarna att det bara är till för skolorna att dra in pengar så har man inte ett öppet sinne och kommer inte lära sig något.. Jag va själv lite skeptisk till det här med Riskutbildningar men va villig att testa om man kunde lära sig något och det har jag gjort! Nästan alla har tyckt att 1:an va värdelös men jag tycker faktiskt att det va bra, det gav mig många nya tankesätt!! Jag kan med gott samvete säga att jag är duktig på att köra bil och är uppmärksam i trafiken, kör upp emot 6000 mil om året i jobbet och har gått relativt mkt utbildningar. Det som vi fick gå igenom på både Risk1 och 2:an har fått mig att öppna ögonen mer iaf.

Självklart har det mkt med personligheten att göra! Många "unga grabbar" tycker kanske att det här bara är piss med riskutbildningarna men vafan ta till er något! Vi är inte odödliga! Själv är jag 22 år och har precis fattat det efter mkt om och men.

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
Någon som vet banan, eller "tillvägagångsättet" som dom kör med i tullinge? Dags för uppkörning där om några dagar...

något man ska tänka på?

tacksam för svar

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Jo alltså hon KAN ju banan o kan köra den riktigt långsamt...
Men eftersom körläraren kan avboka uppkörningen för att HAN tycker hon ska köra långsamare än nödvändigt så vågar man ju inte avboka några lektioner.. vilket innebär att hon ska öva upp 5000kr kr i onödan...
visst låter knasigt... man kan tycka att körläraren borde kunna avgöra om hon kan eller inte kan. Men hon kan banan långsammare o bättre än mig... o MIN körlärare på samma körskola säger att jag e redo.
Byt körskola om dom håller på sådär!!

Det jag fått lära mig är 2-3 km/h i "gångfart" (dvs man ska kunna gå bredvid utan att behöva jogga)

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Fixade risk 2 igår och klara teorin idag...:) Uppkörning 4-e maj...tjohooo....:)

majic

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Yamaka
Orkar inte läsa hela tråden så slakta mig inte.
Måste man göra risk1 innan man får skriva teorin?

Last edited:

Pudding

...en man med stora drömmar!
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
En liten naken 3:a
Nu får vi hoppas att risk 2 är rolig och lärorik. Att pynta 2900 boyader för kalaset var inte lika roligt :näsblod

ingen mer som skall köra på Stora Holm 27/4?

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Orkar inte läsa hela tråden så slakta mig inte.
Måste man göra risk1 innan man får skriva teorin?

Japp, både risk1:an och 2:an måste vara gjorda för att du ska få skriva (du kan boka teorin innan du är klar, bara du bokat och sett till att vara klar med riskutbildningarna innan testtillfället)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras