Körkort 2010

karlberg

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Hoj
Ninja 900
"Började med uppvärming, det var det svåraste stå upp, ställa sig på ena sidan under färd, köra med en hand, utan händer m.m."

Det dær ær vel ændå skoj va? Ska man utføra stunt på risk2-an??

Nej, jag skojade inte.

Hur länge höll ni på? :)
Samt hur många var ni under samma utbildningstillfälle? :)

C:a 2.5-3 h körning o lite sitta ner, totalt c:a 4 timmar.

Tror vi var 8 en fick inte fortsätta så sju med varsin hoj såklart.

2 Lärare

Last edited:

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Åh då är vi 2 som har kommit så långt hittils :)
Nu ska jag bara köra massa med, körde bara 1 gång innan hösten förra året. Skaffade hoj sen så nu kan jag ut och köra :)

Kom förbi Gnosjö i SMåland och kör på våra fina vägar:tummenupp

Får jag hänga på denna tråd :p
Jag är en glad tjej som förhoppningsvis har mc kort om en månad :D
Har gjort kunskaps testet, risk ettan, och nu är det "bara" risktvåan och uppkörningen kvar :)
Försöker att satsa på början av maj :)
Så i sommar kommer jag över till fastlandet och kör :D Då ön jag bor på inte tar så lång stund att köra runt på :p

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Karlberg, Vilka hastigheter rörde det sig om och hur gjorde ni när ni körde ståendes på en sida?

karlberg

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Hoj
Ninja 900
Karlberg, Vilka hastigheter rörde det sig om och hur gjorde ni när ni körde ståendes på en sida?

Vad ni hänger upp er ;)

Vi körde följa john, gjorde lika som läraren i täten.

Kanske 25-30 km/h.

Det var nog valfritt att göra det man kände att man inte klarar av.

Tanja

Guest
Hej :)

Absolut, jag hänger med när ni kommer över om jag själv är kvar på ön :p
Jag gjorde teorin förra året så det typ "bara" risk tvåan och uppkörning kvar.
Jag hoppas verkligen att jag kan köra upp i början av maj, har börjat på en ny körskola då jag nyligen flyttat. Och dom ville att jag skulle köra en lektion för att dom ska se hur mkt jag kan och inte kan :p
Så efter det får jag veta när dom kan boka in uppkörningen :D
Ska köra på tisdag första gången i år...

Har ju mc redan, körde en del med min handledare på fastlandet, men då jag flyttat till en ö, så kan jag inte köra med min handledare längre :(

Nu kan jag bara gå ut till min mc och pussa o krama på den och lova att snart åker vi ut på jungfru turen...
Har juh övningskört på den...
Men som sagt jungfru turen, utan att man har nån övningskör väst på sig :D

****LÄNGTAR****

Ska själv över till fastlandet och åka lite, då ön inte är så stor och tar inte så lång tid att köra runt ;)

Vi får hålla kontakten, vill så gärna lära känna lite mer mc folk :) Då jag har lite ont om kompisar som delar mitt intresse för mc.n :):banana

Härligt då ligger vi på samma ruta! :)

Jag ska över till ön slutet juli och åker dit en dag innan polarna så då kan vi ta en tur eller vad säger du? :)

Om du redan har teorin klar så kan du ju boka uppkörning, jag har redan min inbokad och har inte gjort 2:a ännu. :)

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Vad ni hänger upp er ;)

Vi körde följa john, gjorde lika som läraren i täten.

Kanske 25-30 km/h.

Det var nog valfritt att göra det man kände att man inte klarar av.

Nja, jag tänkte mer på vilka hastigheter inbromsningarna och väjningarna var i. Går rykten om att det ska röra sig om 100+ km/h, stämmer det?

Sen är jag allmänt intresserad att veta vilka övningar som görs, mer för att kunna ställa in sig på vad som kommer hända.

Jag åker ogärna hem efter att ha tagit ledigt och betalat 2000kr.

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Om det finns någon som tagit körkort för lättmc (inte A1) och vill ta körkort för tung nu, behöver inte går Risk 1:an eller 2:an eftersom transportstyrelsen inte förväntar sig att det finns så många klar. Dvs de som körde upp någon gång på -90 talet tror jag det är.
Ni som har A1 ska gå utbildningen enligt transportstyrelsen.

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
650V-strom
Tjeer!

Har böckerna(Körkortsboken och MC-boken) från förra året då jag tog kortet liggandes om någon behöver för en billig peng.
Skicka i så fall ett PM

/Jonas

Tanja

Guest
Jag kommer och hälsar på dig i småland i sommar ;):tummenupp

Åh då är vi 2 som har kommit så långt hittils :)
Nu ska jag bara köra massa med, körde bara 1 gång innan hösten förra året. Skaffade hoj sen så nu kan jag ut och köra :)

Kom förbi Gnosjö i SMåland och kör på våra fina vägar:tummenupp

Lady_Linda

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
En-hjuling
Är det någon här inne som har gjort risk 2:an?

Har i alla fall fått reda på priserna;
Risk 1 : 700 kr
Risk 2: 2900 kr

Lady_Linda

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
En-hjuling
Jag har planerat att ha körkortet 2011. Anledningarna är

1. Har aldrig kört hoj...
2. Kostnaden, fy fan för riskutb!

Men jag tar det hellre lugnt än att stressa över tider hit och dit :D

Åh vad jag håller med dig!! Jag började övningsköra förra året. Kanske varit ute 10 ggr. Så jag siktar oxå in mig på 2011, men vad man är sugen att susa fram SJÄLV!!

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
På söndag kör jag min första lektion på St. Eriks i Stockholm. Sen riskettan på måndag, sen två lektioner till på lördag+söndag nästa vecka. Sedan en lektion igen den 14:e och risktvåan den 19:e. Någonstans däremellan hade jag tänkt skriva teorin och köra en landsvägslektion, men de har inte lagt upp schema för allt än. Sen är det bara att boka uppkörning. Kort innan maj om jag har riktig tur. Och min egen hoj borde vara färdigservad och må bra igen lagom tills dess. (gammal Suzuki GSX 400FWS från -84 som varit lite trögstartad)

Woo! :D

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Tjenare.

Gjorde Riskt 1 och Risk 2 till MC idag som blev obligatoriskt för mc kort efter 2009.

Betalade 950kr för ettan och 2500kr för 2an. (fartvindens trafikskola i halmstad, billigt då dom flesta kostade 3-3500)

Risk 1 handlade mer eller mindre om att man blev upplyst av att det är livsfarligt att köra mc och fick se hemska bilder och filmer från mc olyckor. Höll på i 4 timmar.

Risk 2 fick man köra mc, skarpa kurvtakningar i hög hastighet, slalom körning, undan manöver samt effektiv bromsning. Man fick plåga en mc i 4 timmar i olika tester.

Och ja, man kunde bli underkänd i risk 2. Krävde att man kan köra mc, hålla skaplig balans bland annat. Det säger ju sig själv, kan man inte köra är utbildningen meningslös..

Risk 1 krävde bara att man var närvarande och var delaktig i diskussionerna.

Enligt mig var risk 1 bort kastade pengar medans risk 2 var riktigt intressant.

Mvh Andy Fredriksson

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Tjenare.

Gjorde Riskt 1 och Risk 2 till MC idag som blev obligatoriskt för mc kort efter 2009.

Betalade 950kr för ettan och 2500kr för 2an. (fartvindens trafikskola i halmstad, billigt då dom flesta kostade 3-3500)

Risk 1 handlade mer eller mindre om att man blev upplyst av att det är livsfarligt att köra mc och fick se hemska bilder och filmer från mc olyckor. Höll på i 4 timmar.

Risk 2 fick man köra mc, skarpa kurvtakningar i hög hastighet, slalom körning, undan manöver samt effektiv bromsning. Man fick plåga en mc i 4 timmar i olika tester.

Och ja, man kunde bli underkänd i risk 2. Krävde att man kan köra mc, hålla skaplig balans bland annat. Det säger ju sig själv, kan man inte köra är utbildningen meningslös..

Risk 1 krävde bara att man var närvarande och var delaktig i diskussionerna.

Enligt mig var risk 1 bort kastade pengar medans risk 2 var riktigt intressant.

Mvh Andy Fredriksson

Tack för lite mer matnyttig info ang R2:an, men kan du gå in lite mer på vad som gjordes på R2:an?

Tog 10 Lektioner förra året och hade bara uppkörning kvar enligt min lärare, men har nu inte suttit på en hoj sen dess. Hur mycket kunskap måste man besitta om man ska klara R2:an egentligen?

mvh // Jonas

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
För att klara R2 ska du helt enkelt bara klara av att manövrera en MC.

Syftet med R2 var att man ska få en chans till att prova på olika senarier i lugn och sansad miljö utan trafik och det krävs inte att du måste hålla den hastigheten dom säger till om om du tycker det är obehagligt.
Du behöver inte ha super balans heller.

Tex undan manövern, där sa dom att max hastighet var 50kmh. Det var ok om du gjorde den i 30..

Man testade broms sträckor i olika hastigheter
Man körde en stark kurva i max 40kmh
Avslutade med undanmanöver

Dom står INTE och bedömmer dig eller antecknar du är där bara för att prova på. Dom ber dig endast att göra om R2 om du helt enkelt kommer dit och inte vet hur du lägger in växeln för då finns det inget syfte med att göra R2 eller hur?:brinnerup

Tack för lite mer matnyttig info ang R2:an, men kan du gå in lite mer på vad som gjordes på R2:an?

Tog 10 Lektioner förra året och hade bara uppkörning kvar enligt min lärare, men har nu inte suttit på en hoj sen dess. Hur mycket kunskap måste man besitta om man ska klara R2:an egentligen?

mvh // Jonas

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...