Körkort 2010

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Gjorde Riskettan idag.. Rätt skön fikaförmiddag på lördagen kändes det som.. Kan nog rekommendera att göra det på helgen.. Mycket var självklart, men det fanns en del bra bitar, såsom att läraren svävade ut lite om skyddsfilmen på nya däck osv.. lite filmklipp från olyckor å så..
Tja.. gillade det faktiskt, enda nackdelen var ju 800 kr..
Han var riktigt duktig den där läraren..
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Gjorde risk 1 häromdagen.
Vilket skämt rent ut sagt. trodde det skulle vara en nyttig lektion, men eftersom det var hennes första så blev den inte så lyckad.

890kr

Känns som det var lite väl stressat det här med riskutbildning innan de vet vad som ska ingå.

Risk 2 på måndag, den ser jag fram emot på gillinge.

1925 kr

va fan 1925 var ju helt ok, min risk2 kostar 3000, undrar vad skillnaden är, kör du med egen hoj lr?
 

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Laholm
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Gjorde Riskettan idag.. Rätt skön fikaförmiddag på lördagen kändes det som.. Kan nog rekommendera att göra det på helgen.. Mycket var självklart, men det fanns en del bra bitar, såsom att läraren svävade ut lite om skyddsfilmen på nya däck osv.. lite filmklipp från olyckor å så..
Tja.. gillade det faktiskt, enda nackdelen var ju 800 kr..
Han var riktigt duktig den där läraren..

Lasse va??
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Gjorde risk 1 häromdagen.
Vilket skämt rent ut sagt. trodde det skulle vara en nyttig lektion, men eftersom det var hennes första så blev den inte så lyckad.

890kr

Känns som det var lite väl stressat det här med riskutbildning innan de vet vad som ska ingå.

Risk 2 på måndag, den ser jag fram emot på gillinge.

1925 kr

Nå, har du något att berätta för oss?
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Gjorde Risk 1an igår på S:T Eriks trafikskola och måste säga att jag tycker det var jäkligt bra. För mig var det mest rätt självklart och det handlar ju mest om sunt förnuft. Tror det är bra för dom som är helt färska och aldrig suttit på en hoj förut. :)

Det dom går igenom är mkt olycksstatestik, risker, utrustning, alkohol och droger.
 

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Min första lektion börjar på söndag!

Eh, vad brukar man få låna för kläder av körskolan? Går det att ha vanliga jeans under dem eller ska man satsa på annat?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Min första lektion börjar på söndag!

Eh, vad brukar man få låna för kläder av körskolan? Går det att ha vanliga jeans under dem eller ska man satsa på annat?

Är väl fritt fram att ha vad du vill under. Jag föredrar dock bara att köra med långkalsonger under. Mjukt och följsamt och inte allt för varmt.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Min första lektion börjar på söndag!

Eh, vad brukar man få låna för kläder av körskolan? Går det att ha vanliga jeans under dem eller ska man satsa på annat?

Risken är att du är genomblöt efter lektionen. Antingen av svett eller av regn. Jag rekomenderar superunderställ. Det är bekvämast.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Om man har a1 kort men tappa intresse för köra mc på vägen å aldrig tog a beg
Behöver man göra risk kurserna då? iof antar jag nästan det :(
 

Tanja

Guest
Får jag hänga på denna tråd :p
Jag är en glad tjej som förhoppningsvis har mc kort om en månad :D
Har gjort kunskaps testet, risk ettan, och nu är det "bara" risktvåan och uppkörningen kvar :)
Försöker att satsa på början av maj :)
Så i sommar kommer jag över till fastlandet och kör :D Då ön jag bor på inte tar så lång stund att köra runt på :p
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Får jag hänga på denna tråd :p
Jag är en glad tjej som förhoppningsvis har mc kort om en månad :D
Har gjort kunskaps testet, risk ettan, och nu är det "bara" risktvåan och uppkörningen kvar :)
Försöker att satsa på början av maj :)
Så i sommar kommer jag över till fastlandet och kör :D Då ön jag bor på inte tar så lång stund att köra runt på :p

Det låter bra! :tummenupp Kom över till stockholm och haka på gruppkörningarna här!

När är det du har risk 2:an? Får du uppkörningstid så snabbt efter att risktvåan är avklarad?
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Får jag hänga på denna tråd :p
Jag är en glad tjej som förhoppningsvis har mc kort om en månad :D
Har gjort kunskaps testet, risk ettan, och nu är det "bara" risktvåan och uppkörningen kvar :)
Försöker att satsa på början av maj :)
Så i sommar kommer jag över till fastlandet och kör :D Då ön jag bor på inte tar så lång stund att köra runt på :p

Härligt då ligger vi på samma ruta! :)

Jag ska över till ön slutet juli och åker dit en dag innan polarna så då kan vi ta en tur eller vad säger du? :)

Det låter bra! :tummenupp Kom över till stockholm och haka på gruppkörningarna här!

När är det du har risk 2:an? Får du uppkörningstid så snabbt efter att risktvåan är avklarad?

Om du redan har teorin klar så kan du ju boka uppkörning, jag har redan min inbokad och har inte gjort 2:a ännu. :)
 
Last edited:

karlberg

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Ort
Motala
Hoj
Ninja 900
Berätta när du har kört risk2an hur det var. Har du kört mycket tidigare?


Har inte kört någon på skola. Övat med pappa, max 5-10 timmar.
Den var intressant. Rekommenderar starkt gillinge, fick ett väldigt bra intryck av både de som jobbade där och själva anläggningen.

Började med uppvärming, det var det svåraste :) stå upp, ställa sig på ena sidan under färd, köra med en hand, utan händer m.m.

Sen var det lite bromsning med bromssträcka i olika hastigheter, pratade om skillnad vid kallt, varmt, blött väglag.

Undan manöver prövade vi också. Körde i en lång kurva o försökte hålla sig inom markeringar.

Plus mycket snack om risker i trafiken med mc.

Innan kändes det bara jobbigt som att jag var påtvingad, men så känner jag inte nu.

Som sagt betalade 1975 med faktura, men skulle inte vilja betala upp mot 3500-3800 som vissa tar.

/Johnny

va fan 1925 var ju helt ok, min risk2 kostar 3000, undrar vad skillnaden är, kör du med egen hoj lr?

På gillinge hade de sprillans nya honda hornet. Tror det var 600.
Körde inte med egen nej, kläder o all utrustning lånar man också..
 
Last edited:

Rosenberg

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TZR 125 -89 (till salu), Letar efter något tyngre.
Har inte kört någon på skola. Övat med pappa, max 5-10 timmar.
Den var intressant. Rekommenderar starkt gillinge, fick ett väldigt bra intryck av både de som jobbade där och själva anläggningen.

Började med uppvärming, det var det svåraste :) stå upp, ställa sig på ena sidan under färd, köra med en hand, utan händer m.m.

Sen var det lite bromsning med bromssträcka i olika hastigheter, pratade om skillnad vid kallt, varmt, blött väglag.

Undan manöver prövade vi också. Körde i en lång kurva o försökte hålla sig inom markeringar.

Plus mycket snack om risker i trafiken med mc.

Innan kändes det bara jobbigt som att jag var påtvingad, men så känner jag inte nu.

Som sagt betalade 1975 med faktura, men skulle inte vilja betala upp mot 3500-3800 som vissa tar.

/Johnny



På gillinge hade de sprillans nya honda hornet. Tror det var 600.
Körde inte med egen nej, kläder o all utrustning lånar man också..


Hur länge höll ni på? :)
Samt hur många var ni under samma utbildningstillfälle? :)
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
"Började med uppvärming, det var det svåraste stå upp, ställa sig på ena sidan under färd, köra med en hand, utan händer m.m."

Det dær ær vel ændå skoj va? Ska man utføra stunt på risk2-an??
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top