Körkort 2010

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Hoj
K7
Så här står det på körkortsportalen, så har du skickat in nya blanketten eller gjorde det via körkortsportalen så har du det nog rätt snart.

– Har ditt ärende flyttats från länsstyrelsen till Transportstyrelsen?

– Har du använt en ”gammal” blankett det vill säga som inte kommer från Transportstyrelsen?

Då är Transportstyrelsens handläggningstid för närvarande:

Handledarskap 8 veckor
Körkortstillstånd 6 veckor

Har du ansökt på Körkortsportalen eller via Transportstyrelsens blankett och uppfyller de grundläggande kraven?

Då är Transportstyrelsens handläggningstid för närvarande

Handledarskap 1-2 veckor
Körkortstillstånd 1-2 veckor

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur mycket brukar man få vänta när man bokar uppkörning (kö)? Säg att jag gör teoriprovet i Juni, kan jag då få en uppkörning i Augusti?

Last edited:

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Hur mycket brukar man få vänta när man bokar uppkörning (kö)? Säg att jag gör teoriprovet i Juni, kan jag då få en uppkörning i Augusti?

tanke på semesterperioden så skulle "jag" försöka få uppkörningen i juni och gjort teorin ASAP ! ett tips bara

eftersom det är nytt med riskutb. för iår så kan köerna vara något kortare.. och går du via bilskola så kan det gå ännu fortare..

lycka till

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
tanke på semesterperioden så skulle "jag" försöka få uppkörningen i juni och gjort teorin ASAP ! ett tips bara

eftersom det är nytt med riskutb. för iår så kan köerna vara något kortare.. och går du via bilskola så kan det gå ännu fortare..

lycka till

Jag skulle också vilja ha uppkörningen i juni :)

Fyller år den 21 maj och får först då börja övningsköra. Ska ta någon lektion och övningsköra ganska mycket. Ska boka risk del 1 så att jag kan göra den så fort som möjligt och del 2 kan jag väl göra ca 15-20 dagar efter att jag har börjat övningsköra. Sen teoriprov och först då får jag boka uppkörning.

Handledaren åker på semester den 12 Juni och jag åker iväg den 5 Juli.

Har ni ytterligare några tips om jag vill ta kortet så fort som möjligt?

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Idag ringde man trafikstyrelsen och kollade hur de gick med lämpet eftersom jag väntat 7 veckor, ja nu var jag tydligen under utredning *suck* och han sa att de skulle kunna ta flera veckor och dom jobbade så hårt så :huvet.
Någon som har koll på ett ungefär hur lång tid en utredning tar?
Jag vill åka nuu :gnissla

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
Idag ringde man trafikstyrelsen och kollade hur de gick med lämpet eftersom jag väntat 7 veckor, ja nu var jag tydligen under utredning *suck* och han sa att de skulle kunna ta flera veckor och dom jobbade så hårt så :huvet.
Någon som har koll på ett ungefär hur lång tid en utredning tar?
Jag vill åka nuu :gnissla

Alltså jag har svårt o förstå varför det tar så långt tid?Vad är det de kollar?Polisutredning?Isåfall är det ju bara kolla databasen med personnummer.

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Alltså jag har svårt o förstå varför det tar så långt tid?Vad är det de kollar?Polisutredning?Isåfall är det ju bara kolla databasen med personnummer.

Dom jobbar sååå hårt seru, nej jag blir riktigt lack så långt tid ska de inte behöva ta jag ringde dom två veckor innan alltså 5 veckor hade gått då och dom hade inte tagit i tu med de.. vad gör dom på jobbet?

Edit: allt borde ju gå på löpande band i alla fall vid vissa brott godkänna annars neka och hur länge så svårt kan de inte vara?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Dom jobbar sååå hårt seru, nej jag blir riktigt lack så långt tid ska de inte behöva ta jag ringde dom två veckor innan alltså 5 veckor hade gått då och dom hade inte tagit i tu med de.. vad gör dom på jobbet?

Håller med om att det är segt att gå och vänta, men jag gissar att dom både dubbel- och trippelkollar så att det inte blir några fel.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Vad är det som är så farligt om de nu blev ett fel, man måste ju klara av körkortet :va

Det kan t.e.x vara en person som har missbruksproblematik som chansar och skickar in ansökan fast personen egentligen inte ska få körkort. Får han/hon körkortstillstånd av misstag är det fritt fram att köra på allmän väg med handledare, och såna vill iaf inte jag ha i trafiken.

Med detta sagt håller jag dock med om att det tar alldeles för lång tid att få besked.

cbr1000 rr

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Hoj
Kawasaki Z1000 2010. Honda crf 450 07
Teorin klar 27/10 09 så nu är det bara att vänta på att snön försvinner och körskolan drar igång kurserna. Gött att slippa riskutbildningen.

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Teorin klar 27/10 09 så nu är det bara att vänta på att snön försvinner och körskolan drar igång kurserna. Gött att slippa riskutbildningen.

Nu är jag tvungen att kasta din glädje åt h*****e. :(

Du måste göra riskutbildning, även om du redan har gjort teoriprovet. Du kan inte köra upp om du inte har gjort risk 1 och 2.

Med viss reservation för fel, men jag är ganska säker.

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08

Ja, tyvärr är det så...
Saxat från
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/utbildning/Riskutbildning-motorcykel/

Fråga:Om jag har gjort ett godkänt kunskapsprov för motorcykel före den 1 november 2009 och ska göra körprov efter 1 november, måste jag då gå riskutbildning för motorcykel före körprovet?

Svar: Ja, du måste genomföra den nya tvådelade riskutbildningen (både del 1 och del 2 för motorcykel) om du ska göra ditt prov efter 1 november 2009.

Sorry...

cbr1000 rr

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Hoj
Kawasaki Z1000 2010. Honda crf 450 07
Nu är jag tvungen att kasta din glädje åt h*****e. :(

Du måste göra riskutbildning, även om du redan har gjort teoriprovet. Du kan inte köra upp om du inte har gjort risk 1 och 2.

Med viss reservation för fel, men jag är ganska säker.

I höstas när jag började med teorin så var jag i kontakt med både transportstyrelsen (eller vad det nu heter) och den körskola jag ska gå på, båda ställena sa till mej att om jag klarar teorin före 1 november när den träder i kraft så behövs inte den göras. Då lurade do mej då.

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
I höstas när jag började med teorin så var jag i kontakt med både transportstyrelsen (eller vad det nu heter) och den körskola jag ska gå på, båda ställena sa till mej att om jag klarar teorin före 1 november när den träder i kraft så behövs inte den göras. Då lurade do mej då.

Har också fått den uppfattningen, men nu finns det svart på vitt att det är som det är. DVS, vi som gjorde teoriprovet innan detta påfund kom till lag får göra R1:an och R2:an också.

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08

Med tanke på den yrsel som rådde hos alla inför denna lags inträde så förvånar det mig inte..
Min egen körskola trodde väldigt länge detsamma som din, sen blev det lite brådis när vi fick klart för oss vad som gällde!
Körde upp 30 sep-09...:yoparty

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
som sagt, där blev du lurad, har samma problem å har ringt runt å mailat runt hela vintern, men det slutar med att man får göra risk1 & 2 innan man kan gå vidare, fördelen med att göra riskutbildningen snabbt är ju att många andra måste göra teorin innan dom kan köra, vi kan ju boka direkt^^

karlberg

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Hoj
Ninja 900
Skrev också teori förra året o blev stressad med o köra upp, men
fick ingen tid då det var fullbokat överallt. Har nu bokat Riskutbildning 1 idag och Riskutbildning 2 på Måndag den 29.

Undrar när de drar igång med uppkörningar igen.

/Johnny

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...