Körkort 2010

Schooled

rookie
Gick med
21 Dec 2009
Hoj
600 Screamer!
Jag har väntat i mer än 2 månader nu på handledingstillståndet för farsan:(

Men har riskettan/tvåan inbokad i mitten av spril, samt teoriprovet 19 april... om jag bokar uppkörning redan den 19 April, hur långt tror ni det är till jag har körkortet? väntetiden alltså?

zeyni

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
2005 Triumph Speed Triple
Och när man ändå är inne på Trafikskolor kan man ju fråga om erfarenheter om sådana? Vilka är bra? Speciella lärare? Några tips?
Främst i Uppsala. Men sthlm funkar det också.

"När du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1 och A måste du ha gjort riskutbildningens båda delar."

Varför har de gjort så? Kan man något, så kan man väl det?
Det förstör ju möjligheten till ett smidigt MC-kort rätt så mycket.

"Du ska vara i slutskedet av din förarutbildning när du gör del 2. Det beror på att det ställs höga krav när det gäller bland annat bedömning, värdering och förståelse av olika trafiksituationer. Dessutom måste du kunna manövrera motorcykeln på ett säkert sätt."

Antar att det är högre "krav" än de som sätts för halkbanan för bil. Då dessa inte är mycket att hurra över. Men frågan hur bra man måste vara? Att man ska kunna hantera motorcykeln förstår jag. Men det är ju lite skillnad på det och att dagen efter risk 2 kunna sätta sig på en hoj och klara kortet.
Anledningen att jag frågar är ju främst pga tiden allt tar.
Risk1-Risk2-väntan-Skrivning-väntan-Uppkörning

Jag gjorde min Risk1 på Anderssons i torsdags, kändes som att vara i högstadiet igen, med väldigt självklara frågor man skulle diskutera i grupp. Läraren, Krister, som också är körkortslärare är väldigt pedagogisk, helt ok faktiskt. Sedan en yngre kille, Fredrik, som är ganska ny och lite yngre, verkar också duktig. Problemet är att jag inte fick ut någonting mer än lite statistik över vilka som är inblandade i olyckor. Bortkastade pengar enligt mig, men kanske är bra om man är 20-25 och väldigt "ivrig".
Men Anderssons är nog en bra skola iaf. :)

Risk2 kör igång i april.

/Zeyni

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tror ni att jag hinner få körkortstillstånd och handledartillstånd innan den 21 maj om jag skickar iväg ansökan nästa vecka?

Om jag bokar riskutbildningarna, måste jag då betala direkt och går det att avboka?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tror ni att jag hinner få körkortstillstånd och handledartillstånd innan den 21 maj om jag skickar iväg ansökan nästa vecka?

Om jag bokar riskutbildningarna, måste jag då betala direkt och går det att avboka?

Ja, det tror jag att du hinner. Dock inte helt säkert.

Jag ringde transportstyrelsen i mitten på förra veckan (och fick tag i dem) o damen lovade att lämna mina papper vidare till handläggare. Igår fick jag veta att mina papper var godkända. Verkar därför som att det lönade sig att ringa...

Hur det är med betalning av riskutbildning vet jag dessvärre inte.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja, det tror jag att du hinner. Dock inte helt säkert.

Jag ringde transportstyrelsen i mitten på förra veckan (och fick tag i dem) o damen lovade att lämna mina papper vidare till handläggare. Igår fick jag veta att mina papper var godkända. Verkar därför som att det lönade sig att ringa...

Hur det är med betalning av riskutbildning vet jag dessvärre inte.

Tack, får bli att ringa dem ett "jalla jalla-samtal" efter ca 1 månad :hihi

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl

Risk 1 betalar du samma dag som den hålls och Risk 2 senast 7 dagar innan utbildningsdag.
Ombokning och avbokning skall ske minst 3 dagar innan utbildningstillfälle i annat fall brinner halva pengen inne.

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
till er som väntar på körkortstillstånd OCH Handledarintyg... Ni MÅSTE betala avgifteran i förväg... Innan betalning är gjord tittar dom inte ens på papperna...
Väntade några veckor på min... sen fick jag reda på att jag va tvungen att betala i förväg. Betalade o fick intygen ett par dagar senare...

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
till er som väntar på körkortstillstånd OCH Handledarintyg... Ni MÅSTE betala avgifteran i förväg... Innan betalning är gjord tittar dom inte ens på papperna...
Väntade några veckor på min... sen fick jag reda på att jag va tvungen att betala i förväg. Betalade o fick intygen ett par dagar senare...

Vi betalade både körkortstillståndet och handledartillståndet samma dag som ansökan sändes. 4 veckor efter kom körkortstillståndet men fortfarande efter samtal och 9 veckor så har inte handledartillståndet dykt upp:mad:

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
gsx 1400
Vi betalade både körkortstillståndet och handledartillståndet samma dag som ansökan sändes. 4 veckor efter kom körkortstillståndet men fortfarande efter samtal och 9 veckor så har inte handledartillståndet dykt upp:mad:

ska inte behövas hanledartilstånd för mc bara bil enda kravet för mc
haft lappen i 5år utan återkallelse om de inte har ändrat till 2010

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj

Det stämmer inte! Jag har fått söka handledartillstånd när mina båda söner har tagit sina kort och nu senast för min fru.
Krävs ett handledartillstånd till varje körkortstagare.
Detta gällde 2008, 2009 & även 2010.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha

Du tänker nog på handledarutbildningen (introduktionsutbildning), det är inte samma sak som handledartillstånd.

Övningskör du utan tillståndet för handledaren så åker eleven på olovlig körning även om eleven har körkortstillstånd. Du som "handledare" kan även teoretiskt åka på att du lånat ut hoj eller på annat sätt tillåtit en olovlig körning.

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Men Anderssons är nog en bra skola iaf. :)

/Zeyni

Jag tog körkortet på Anderssons förra året. Hade Krister som lärare och han är kanonbra, har även hört att den nya killen ska vara ganska bra. Kan iaf inte annat än rekommendera dem. Jag gick från att inte ha suttit på en hoj till lappen i handen på 9 lektioner. :tummenupp

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR lättviktare
Om inte ekonomin sätter stop för ett körkort i år så hoppas jag att jag innehar det innan sommaren =)

Nickeh

Medlem
Gick med
20 Jul 2009
Hoj
Nuvarande: Yamaha FZ8-N 2014, Tidigare: KTM 625 SMC -07, KTM 625 SC -02
Vilken tid det tog :tungan

Lektion 1 31 maj
Första repan med körkort 8 juni :arsele

Vilken tid det tog :tungan
uppkörning 14 september, första körlektion. Never! :yoparty

Lycka till alla som ska ta kortet i år!

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Vart står det att man måste ha handledare när man övningskör MC?
Söker med ljus och lykta på körkortsportalen, men hittar inget. Bara om bil :S

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...