Körkort 2010

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Som tillägg till vongens inlägg vill jag även poängtera att du bör skicka in dina papper så fort som möjligt om du vill ta kortet i år.

De på Transportstyrelsen gör vad de kan för att serva alla så fort som möjligt men efter att slipsgubbarna flyttat över uppgiften från VV till Transportstyrelsen så har det varit bitvis kaos. Enligt trafikskolan jag kontaktade tidigare väntade flera elever fortfarande på deras intyg, intyg som de skickade in förra året...!

På VV tog det två veckor.

Kan bara intyga då jag har väntat på ett handledartillstånd i 8 veckor och ännu inte fått det:näsblod

Tänkte ta kortet förra året, men blev inte av pga. lite olika saker.
Har väl planerat något i stil med:

* Fixa tillstånd och liknande.
* Köpa på mig böcker och plugga in teorin.
* Riskutb. del 1.
* Köpa hoj och övrig utrustning.
* Köra så mycket som möjligt. Främst åka iväg med några kompisar som även de tänkt ta kort och köra konbana.
* Ta några lektioner på trafikskola.
* Riskutb. del 2.
* Uppkörning.

Hur låter det? Låter det som ett bra upplägg? Kommer man hinna ta något kort denna sommar i och med införande av riskutbildningar?

Alt. ta en intensivkurs. Men har inte hittat någon vettig än. Någon som har något tips? Gärna en där man inte lägger någon tid på teori alls. Då det känns onödigt att lägga tid och pengar på något jag inte har något problem med, antar att det inte är så mycket svårare än för B-kortet.

Hur mycket kommer jag behöva lägga undan de närmaste månaderna? Någon annan som gjort någon budget? Något jag missat?

Hoj/försäkring: Beror ju helt på vad man väljer...
Säkerhetsutrustning (har redan hjälm):
Riskutbildning: 700 + 1900 är bästa priset jag har sett.
Körlektioner:
"Måstekostnader"(Skrivning/Uppkörning/osv.):

Är det verkligen så att dom tar ut olika avgifter i olika delar av landet??
Vi har bokat både 1 o 2= 700+2900:-:va
Detta gäller på Stora Holm i Göteborg.

En skillnad på 30%:mad:

Last edited:

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Kan bara intyga då jag har väntat på ett handledartillstånd i 8 veckor och ännu inte fått det:näsblod

En skillnad på 30%:mad:

Tänkte ta kortet förra året, men blev inte av pga. lite olika saker.
Har väl planerat något i stil med:

* Fixa tillstånd och liknande.
* Köpa på mig böcker och plugga in teorin.
* Riskutb. del 1.
* Köpa hoj och övrig utrustning.
* Köra så mycket som möjligt. Främst åka iväg med några kompisar som även de tänkt ta kort och köra konbana.
* Ta några lektioner på trafikskola.
* Riskutb. del 2.
* Uppkörning.

Hur låter det? Låter det som ett bra upplägg? Kommer man hinna ta något kort denna sommar i och med införande av riskutbildningar?

Alt. ta en intensivkurs. Men har inte hittat någon vettig än. Någon som har något tips? Gärna en där man inte lägger någon tid på teori alls. Då det känns onödigt att lägga tid och pengar på något jag inte har något problem med, antar att det inte är så mycket svårare än för B-kortet.

Hur mycket kommer jag behöva lägga undan de närmaste månaderna? Någon annan som gjort någon budget? Något jag missat?

Hoj/försäkring: Beror ju helt på vad man väljer...
Säkerhetsutrustning (har redan hjälm):
Riskutbildning: 700 + 1900 är bästa priset jag har sett.
Körlektioner:
"Måstekostnader"(Skrivning/Uppkörning/osv.):

Vad jag har räknat på kommer mitt kort landa på omkring 7000:- med hyra av cykel för uppkörning, skrivningsavgifter och dyl. Då har jag räknat på ca 4st körlektioner, ingen teri på körskola.

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD

En skillnad på 30%:mad:[/QUOTE]

Jo det är helt sant, körskolorna får prissätta den senare delen lite hur dom vill tror jag.. Detta pga allt matriell som behövs för att genomföra den.
Jag har betalat dessa priser till min körskola 700+2500, 400kr bättre än nere i götet iaf:banana

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Vad jag har räknat på kommer mitt kort landa på omkring 7000:- med hyra av cykel för uppkörning, skrivningsavgifter och dyl. Då har jag räknat på ca 4st körlektioner, ingen teri på körskola.

Då har du lyckats riktigt bra. Själv räknar jag på riskutbildning ca 3000kr + uppkörning och teori 2000-3000?
Att då ta 4 lektioner utöver detta och tillsammans få en konstnad på 7000Kr, det låter ruskigt bra!

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
själv ska jag försöka behålla mitt körkort:D det är nog lika svårt som att ta ett nytt:)

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Då har du lyckats riktigt bra. Själv räknar jag på riskutbildning ca 3000kr + uppkörning och teori 2000-3000?
Att då ta 4 lektioner utöver detta och tillsammans få en konstnad på 7000Kr, det låter ruskigt bra!

Körkortstillstånd 220
Kunskapsprov 220
Körprov 1500
Tillverkning av KK 150
Foto 80
Risk 1 650 http://www.upplandstrafikskola.com/
Risk 2 1975 Gillinge
"Måstekostnader" 4795

Lista på trafikskolor i Uppsala för MC:

http://www.upplandstrafikskola.com/
1000 - 80 min
5 st för 4800
8 st för 7600

http://www.anderssonskorkort.se/
1010* - 80 min
5 st för 4900
10 st för 9700
* 940 egen MC

http://www.gronlunds.com/korkort/MC-priser.php
1010 - 80 min
4 st för 3915
8 st för 7620
12 st för 111330

http://13487.str.se/Priser/ - Liljeborn
650 - 50 min
10 st för 6300

Så med 4 lektioner, dock bara 50 min, så blir det en totalkostnad på:

Totalpris 7395

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-

Och när man ändå är inne på Trafikskolor kan man ju fråga om erfarenheter om sådana? Vilka är bra? Speciella lärare? Några tips?
Främst i Uppsala. Men sthlm funkar det också.

"När du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1 och A måste du ha gjort riskutbildningens båda delar."

Varför har de gjort så? Kan man något, så kan man väl det?
Det förstör ju möjligheten till ett smidigt MC-kort rätt så mycket.

"Du ska vara i slutskedet av din förarutbildning när du gör del 2. Det beror på att det ställs höga krav när det gäller bland annat bedömning, värdering och förståelse av olika trafiksituationer. Dessutom måste du kunna manövrera motorcykeln på ett säkert sätt."

Antar att det är högre "krav" än de som sätts för halkbanan för bil. Då dessa inte är mycket att hurra över. Men frågan hur bra man måste vara? Att man ska kunna hantera motorcykeln förstår jag. Men det är ju lite skillnad på det och att dagen efter risk 2 kunna sätta sig på en hoj och klara kortet.
Anledningen att jag frågar är ju främst pga tiden allt tar.
Risk1-Risk2-väntan-Skrivning-väntan-Uppkörning

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Inte illa! Har själv inte lyckats hitta ett körprov där lånad hoj ingår, för bara 1500kr. Var gör du den och vem hyr du hoj av?

Körkortstillstånd 220
Kunskapsprov 220
Körprov 1500
Tillverkning av KK 150
Foto 80
Risk 1 650 http://www.upplandstrafikskola.com/
Risk 2 1975 Gillinge
"Måstekostnader" 4795

Lista på trafikskolor i Uppsala för MC:

http://www.upplandstrafikskola.com/
1000 - 80 min
5 st för 4800
8 st för 7600

http://www.anderssonskorkort.se/
1010* - 80 min
5 st för 4900
10 st för 9700
* 940 egen MC

http://www.gronlunds.com/korkort/MC-priser.php
1010 - 80 min
4 st för 3915
8 st för 7620
12 st för 111330

http://13487.str.se/Priser/ - Liljeborn
650 - 50 min
10 st för 6300

Så med 4 lektioner, dock bara 50 min, så blir det en totalkostnad på:

Totalpris 7395

Ps. smådålig deal på grönlunds med 8 lektioner för 7620 och 12 för drygt 110k. :va :tummenupp

Last edited:

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Hur lång tid tar det ungefär efter att man skickat in lämpen tills man får tillbaka de? :va

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Jag rekommenderar starkt Roslagens Körteknik ute i Östhammar. Drivs av två tjejer som inte alls är ute efter att blåsa en på pengar utan är riktigt professionella och seriösa. De ser hellre att man lär sig köra bra på den tid det krävs utan att säga "de kommande tio lektionerna ska vi gå igenom vänstersvängar".

http://www.roslagenskorteknik.se/

Har dom mc lektioner också? Hittar bara mopedkurser på deras hemsida...:va

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Behöver man gå introduktionskursen till A-kort? Vad kostar den på ett ungefär isf? Vet ni om man måste man måste gå kursen innan handledaren skickar in sin ansökan eller kan man gå den efter att man har skickat in den?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hur lång tid tar det ungefär efter att man skickat in lämpen tills man får tillbaka de? :va

Förra våren fick jag det på 3 dagar, men nu har jag väntat på handledarintyg till b-kort i 5 veckor. Det går inte ringa dem för de har så mycket att göra. Kan därför tänka mig att även du får vänta ett par veckor.

Behöver man gå introduktionskursen till A-kort? Vad kostar den på ett ungefär isf? Vet ni om man måste man måste gå kursen innan handledaren skickar in sin ansökan eller kan man gå den efter att man har skickat in den?

Den kursen är bara för B, för A behövs det inte.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Inte illa! Har själv inte lyckats hitta ett körprov där lånad hoj ingår, för bara 1500kr. Var gör du den och vem hyr du hoj av?

Nej, det är inte med hyrd hoj inräknat, då jag inte ser det som ett måste.
Man kan ju som sagt köra upp med egen hoj.

Räknade mest så för att jag själv har tänkt göra så.

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Förra våren fick jag det på 3 dagar, men nu har jag väntat på handledarintyg till b-kort i 5 veckor. Det går inte ringa dem för de har så mycket att göra. Kan därför tänka mig att även du får vänta ett par veckor.

Väntat i fyra veckor nu, vad säger dom själva att det är för väntetid?
Alltså vad är mesta tiden man får vänta på ett ungefär?
Hjälper det om jag ringer och tjatar lite tror ni :D?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Väntat i fyra veckor nu, vad säger dom själva att det är för väntetid?
Alltså vad är mesta tiden man får vänta på ett ungefär?
Hjälper det om jag ringer och tjatar lite tror ni :D?

För handledarpapper är väntetiden cirka 6 veckor läste jag nånstans när jag ansökte. Problemet är att jag har försökt att ringa dem i flera dagar. Första dagen sa de att det var 39 minuters väntetid så jag tänkte att jag ringer en annan gång. Alla andra dagar har de sagt att det är så många som ringer så deras köplatser är slut och att man får ringa en annan gång. Jag har alltså inte ens kommit fram till kön!

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
SÅ ja!!! Risk ettan avklarad idag.... nu e det några körletioner o risktvåan som saknas... övningskör för fullt här hemma redan!! Längtar!!!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha