Körkort 2010

krille dill

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Hoj
ER6F -10
STR MC-Boken

Då passar jag på att fråga er en sak :)

Hade tänkt göra allt i denna ordningen:

Jag köpte denna oxå....
Tyckte den var något bättre
http://www.str.se/Korkort/E-butik/A-behorighet/

Köpa dessa böckerna:
http://www.ugglan.nu/bok/9789147052486/korkortsutb-mc-boken-ake-ahsblom/
http://www.ugglan.nu/bok/9789185977...markeshafte-lars-gunnarsson-lennart-svensson/

(Är det någon av böckerna jag inte behöver eller är det någon bok jag bör lägga till?)

Efter att ha läst på lite ska jag börja övningsköra med min handledare, samt träna på konbanorna. När jag känner mig redo så gör jag riskutbildningen och sedan teoriprov och uppkörning.

Låter det bra? :)

Jag köpte denna
http://www.str.se/Korkort/E-butik/A-behorighet/

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Enligt en trafikskola i GBG så skulle det vara en utbildning (för trafikskolelärare) för Risk 1 förra veckan i Stockholm men dom j-a myndighetskräken sköt alltihopa till mitten mars:mad:
Så nu verkar det som Risk 1 först kan hållas i månadskiftet mars-april? Gäller hela landet o inte bara Götet.
Så nu kommer det att bli snyggt när säsongen börjar för alla körkortsaspiranter:gnissla Det gäller att ni hänger på låset om inte halva säsongen kommer att försvinna.

Otroligt att man inför nya regler men inte klarar att koordinera? J-a amatörer.

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Precis varit på info möte på trafikskolan... jahopp risk 1= 750kr risk2= 2500kr!!!!

Bedrövligt att det ska behöva bli så snuskigt dyrt att ta körkort. Det går inte att utbilda bort alla faror i trafiken. Sedan skor sig trafikskolorna på detta och håvar in en hel del $$$ :huvet

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
F#N jag som längtat hela J*VLA VINTERN! Fyllde 21 den 18e oktober.. 3 dagar efter stängning och nu måste jag betala 3250 kr plus en enorm väntetid?! Jag som tänkte hämta ut min hoj början av april med kortet i handen. Hatar det här landet!

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Har ingen!
Är erbjudandet bra eller dåligt?
http://www.jarlatrafik.se/nyhetermc.htm
En hjälm som har ett ord. pris på 7000SEK efter 6 lektioner bör väl vara en rätt bra affär?
Är det en bra hjälm, ni som vet?

Någon som har erfarenhet av MC-körning på jarla? Jag har hört mycket illa om den trafikskolan där de bland annat krävt pengar från folk som de inte borde...

Någon som har fått någon uppfattning om skolan och kan ge mig lite info?

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Snart flera stycken
R1 r2

Har precis gått Risk 1:an för lärare nu i veckan och det var några från Göteborg och Helsingborg där.Våra intyg kommer nästa vecka så det är bara att ringa runt och kolla.
Själv så ska vi vara igång i början av mars(r1) och i mitten eller slutet av mars(r2)sen beror r2:an lite på vad det är för väder.

Enligt en trafikskola i GBG så skulle det vara en utbildning (för trafikskolelärare) för Risk 1 förra veckan i Stockholm men dom j-a myndighetskräken sköt alltihopa till mitten mars:mad:
Så nu verkar det som Risk 1 först kan hållas i månadskiftet mars-april? Gäller hela landet o inte bara Götet.
Så nu kommer det att bli snyggt när säsongen börjar för alla körkortsaspiranter:gnissla Det gäller att ni hänger på låset om inte halva säsongen kommer att försvinna.

Otroligt att man inför nya regler men inte klarar att koordinera? J-a amatörer.

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
F#N jag som längtat hela J*VLA VINTERN! Fyllde 21 den 18e oktober.. 3 dagar efter stängning och nu måste jag betala 3250 kr plus en enorm väntetid?! Jag som tänkte hämta ut min hoj början av april med kortet i handen. Hatar det här landet!

Va detta nytt för dig, eller, med dessa extra utbildningar?:va

Du kanske skulle passat på att ha tagit A-beg-kortet, du hade ju 3 år på dig:rolleyes:

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Va detta nytt för dig, eller, med dessa extra utbildningar?:va

Du kanske skulle passat på att ha tagit A-beg-kortet, du hade ju 3 år på dig:rolleyes:

Har bara haft hojen sedan juni -09... Hon på VV körkortsfrågor jag pratade med i oktober sa nämligen att det handlade om en eftermiddagskurs för några hundringar.

Jag har pratat med någon där igen som beklagade att det blivit strul med att utbilda lärare för detta och jag fick tid för både del 1&2 den 24:e mars iallafall.

Men jag måste säga att det bara känns som ett till sätt att mjölka pengar... :näsblod

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Har ingen!
Är erbjudandet bra eller dåligt?
http://www.jarlatrafik.se/nyhetermc.htm
En hjälm som har ett ord. pris på 7000SEK efter 6 lektioner bör väl vara en rätt bra affär?
Är det en bra hjälm, ni som vet?

Någon som har erfarenhet av MC-körning på jarla? Jag har hört mycket illa om den trafikskolan där de bland annat krävt pengar från folk som de inte borde...

Någon som har fått någon uppfattning om skolan och kan ge mig lite info?

Är det ingen som har svar på frågan? Låter helt otroligt...
Är det ingen som använder hjälm här? Eller kört för jarla?

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad

Jag körde mer än halva förra sommaren på Jarla.
Ingen höjdare.

Skitig, blöt och illa luktande utrustning som stank av svett, istället för att tvätta dom var deras bot på lukten luftfräschare i rummet dom förvarar allt.
Många elever per lärare på körgården, kändes mest som man fick lära sig själv, när lärarna stod och snacka skit och pratade i telefon på gården.
Och dessutom kö till dom olika delarna på manöverbanorna pga. elev antalet.
Väl ute i trafiken delar två elever på en lärare, vilket innebär att du sitter halva lektionen bakom läraren, och oftast är det olika elever med varje gång med och du ska ha tur om du får ut nåt av att sitta bakom, helst ska ju den andra eleven göra samma fel som du själv så du lär dig nåt av det, men det är inte ofta det händer, och det bästa av allt: du och den andra eleven betalar för dubbel lektion fast ni bara kör halva tiden var.

De flesta lärarna där är duktiga men tyvärr har nog andra intressen än utbilda duktiga förare kommit in i bilden.
Ligger nog nåt i när Trafikskolorna i stockholm kallar Jarla för "Fabriken":gnissla
Jag tröttnade iaf efter ett tag när jag började irritera mig på saker och ting och inte kunde fokusera på körningen som jag var där för, så jag bytte till Huddinge Trafikskola som har MC-delen ute i kungenskurva intill IKEA.
Dom var klockrena! lugnt, trevligt och bra samt få elever (per lektion), det var mera personlig fokus hos dom, det gillade jag.

Kan tyckas vara mycket skit kastat mot Jarla nu men det är min upplevelse hos dom, och den står jag för, jag har alldeles säkert förträngt det värsta.

Så för att summera: Avråder starkt Jarla och rekommenderar Huddinge Trafikskola.

P.S. Jag köpte egen utrustning efter första lektionen hos Jarla :p

/S4mp4

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
BMW 1200 GSA -11

Jag brukar använda hjälm när jag kör mc.... Hjälmen är det säkert inget fel på. Tycker du den är snygg och känns bra så slå till. Jag har inga känslor för fabrikatet.

Håller i det stora hela med föregående talare S4mp4..Tog dock bara ett fåtal lektioner och inga trafik.

Jag tränade krypkörning och alla banor privat ett par månader i ett parkeringsgarage under vintern innan säsongen drog igång. Tog några lektioner på Jarla precis när de körde igång för att kolla hur jag låg till och för att få veta vad som egentligen krävs på uppkörningen nivåmässigt. Under vissa lektioner fick jag stundtals känslan att man fick göra vissa övningar bara för att... (lite mjölkning kanske, vad vet jag?!), samtidigt så gav detta extra nötande ytterligare trygghet och balans (överinlärning x 2). Lärarna släpper inte iväg eleven till nästa moment förrän detta behärskades perfekt. Tyckte jag fick nöta några moment någon halvtimme extra istället för att gå vidare till nästa moment, men överinlärning är inget negativt. Min plan var från början att bara prova på alla uppkörningsmanövermoment på skolan för att sedan åka hem och träna mer själv, men man var tvungen att gå en lite krokig väg för att beta av alla övningar lärarna hade i bakfickan. Det tog mig 6 lektioner innan jag fick göra 70- & 90 -bromsproven. Hann precis med bromslektionen innan jag hade min privata uppkörning.

Lektionerna på Jarla tillsammans med mina egna privata träning gjorde mig tvärsäker på låg- och högfarten samt bromsproven så uppkörningen var inga problem alls.

Det som jag upplevde som mest negativt på Jarla under mina sex lektioner var att det under gårdslektionerna var för många elever per lärare (detta kanske är vanligt på andra skolor också). Den som var mest osäker fick ju då automatiskt mest uppmärksamhet och input. Vissa lektioner fick jag känslan av att man lika gärna kunde åka dit senare på kvällen ensam och nöta gratis, då man knappt hade fått en kommentar av läraren.

Last edited:

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad

Håller med om att det kändes som rena mjölkningen ibland när man fick nöta och nöta och nöta på samma moment fast lärare nr1 på förra lektionen tyckte det gick skitbra och det var dags att gå vidare på nästa del osv:confused:

Man blir ju inte utsläppt i trafiken heller förrän man har "nött" klart på banan och är godkänd av dom, vilket kanske är bra, men dyrt om dom mjölkar :D

Var dels mjölkningskänslan jag irriterade mig på, ville dock inte ta det ordet i mun i förra inlägget, det är en ganska allvarlig anklagelse som inte är allt för lätt att bevisa om det skulle komma till det.

Kul iaf att se att det finns fler med liknande erfarenhet :banana

/S4mp4

Hellhound

OverLoad MC
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
R1200GSA -14
Jag rekommenderar starkt Roslagens Körteknik ute i Östhammar. Drivs av två tjejer som inte alls är ute efter att blåsa en på pengar utan är riktigt professionella och seriösa. De ser hellre att man lär sig köra bra på den tid det krävs utan att säga "de kommande tio lektionerna ska vi gå igenom vänstersvängar".

http://www.roslagenskorteknik.se/

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Kul iaf att se att det finns fler med liknande erfarenhet :banana

/S4mp4

Ja, ordet mjölkning är känsligt.... Ibland missbrukas det pga av dålig självinsikt vad gäller personlig kunskapsnivå.

Som de flesta företag så har såklart även Jarla ett ekonomiskt mål och vision och det kan säkert inkludera både ett högt procenttal vad gäller godkända uppkörningar samt ett visst minimalt antal lektioner per inskriven elev för att uppnå detta statistiskt sett. Därav känslan av mjölkning ibland kanske?...Jag tror definitivt antalet lektioner skulle reduceras om antalet elever per lärare på Jarla skulle vara mindre. Då skulle läraren/lärarna ha bättre koll på eleverna. Att ha olika lärare kan inte vara särskilt förmånsaktigt för eleven då lärarna aldrig lär känna eleverna och dennes "globala" mc-kunskaper. Jag hade 4 olika lärare på 7 lektioner.

Jag valde Jarla encom för att det passade mig geografiskt (nära till och från jobbet).

Ett misstag jag kanske gjorde var att hålla en allt för låg profil på första lektionen när läraren frågade mig hur bekant jag var vid MC-körning. Jag nämnde aldrig att jag spenderat ett par år 24/7 på moppe och cross, samt tränat själv på manöverbanorna, typ varje lunchrast i 8 veckors tid med uppmätta banor med konor och allt, inte heller att jag hade en tidig inbokad uppkörning. (Ringde samma dag VV släppte uppkörningstiderna (mitten av februari) i sthlm och bokade det tidigaste datumet VV hade (22 april).

Fick för mig att lärarna skulle se hur jag låg till kunskapsmässigt och släppa mig vidare till högfarten och bromsproven, till viss del gjorde de ju det jmf med vissa andra men de kunde kanske ha gjort det lite snabbare.

Det jag fick ut av Jarla var trots allt en översäkerhet... jag klarade redan banorna innan jag kom till skolan, men då med viss osäkerhet i bakhuvudet. Genom lektionerna på Jarla fick jag utöver översäkerheten en trygghet i form av ett kvitto på att jag behärskade det som förväntades av aspirant på uppkörningen.

Vad gäller trafikdelen så övningskörde jag privat med polare och snappade upp viktig info här på SP. Erfarenhet i form av 11-års B-körkort hjälpte också till såklart. Upplevde aldrig någon stress med trafik-delen på uppkörningen. Jag tänkte bara på att ta det lugnt och vara noggrann och tänka på allt som skrivits här vad gäller filbyten, korsningar, placering etc.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha