Körkort 2010

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Tror trafikinspektörerna är tillräckligt proffsiga för att kolla av samma antal punkter oavsett om man är privatist eller man går genom trafikskola. Dock vet jag av egen erfarenhet att det är nog större risk att man som privatist missar en del småsaker som dom gärna skulle anmärka på.

Farsans inställning är lite av "du, jag har kört hoj i 40år så vad kan du/ni lära mig?". Eco driving? "Håll höga varv jämt för maximal kontroll". etc.

Kan ju vart just min handledare också...? :)

Körde lite för många lektioner genom skola också, men hellre några extra lektioner än en extra uppkörning. Kändes inte speciellt nervöst på själva uppkörningen då man visste att man hade övat mer än tillräckligt.

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
jag klarade upskrivningen i september 2009 men har hört olika om hur det fungerar vissa säger att jag måste göra om det i och med att det gäller bara i 2månader men vissa säger att det bara gäller bil någon som vet?

gäller i ett år.

Tommy_86

Dead eyes see no future
Gick med
30 Dec 2003
Hoj
Ktm Exc 300 sixdays -10
Ångrar mig så OTROLIGT mycket att jag inte tog tag i hojkortet förra året. Det här nya skiten är ju helt galet!!! *SUCK*

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Ångrar mig så OTROLIGT mycket att jag inte tog tag i hojkortet förra året. Det här nya skiten är ju helt galet!!! *SUCK*

Jag sa ju det till dig när vi "tävlade" om vem som skulle ta kortet först. :D
Kommer tjata på dig tills du har kortet...

Har du tagit kortet ännu? Va? Har du det? Va? :D:tummenupp

Vet att det inte är mc relaterat men körde upp för CE idag med godkänt resultat, så förbannat nöjd :D

Vad skoj. Välkommen till träsket då!:näsblod

Last edited:

Lady_Linda

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
En-hjuling
Halloj

jag joinar er!

Var inne på körskolans hemsida och där fanns priser på allt, förutom på risk1 och risk2, där stod det; ?
Känns tryggt........ :-D

Vi ses!

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Jag tar med kortet till våren har börjat på teorin nu:tummenupp
Hoppas på att fixa det innan 1:a maj;)
vet ej om ni tagit upp detta innan här men jag har hört att dom ska införa
någon form av "halkbana" men som t.ex offroad körning, någon som vet något mer om det här??:confused:

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Jag kommer ta kort denna vår :tummenupp

125 kort sen tidigare så det är "bara" uppkörning som gäller, med några lektioner i bagaget också såklart (blir tung mc)
:yoparty

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Har ingen!
Jag har hamnat lite i ett dilemma. Jag har ett heltidsjobb nu och planerar att under våren kunna ta mitt körkort.

Finns det körskolor som har körlektioner under helger? Hur ska man lyckas ta kortet om man har heltidsjobb annars? För extremt tidiga lektioner alternativt kvällslektioner finns väl inte?

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Jag har hamnat lite i ett dilemma. Jag har ett heltidsjobb nu och planerar att under våren kunna ta mitt körkort.

Finns det körskolor som har körlektioner under helger? Hur ska man lyckas ta kortet om man har heltidsjobb annars? För extremt tidiga lektioner alternativt kvällslektioner finns väl inte?

Du får ta en intensivkurs på semestern helt enkelt=P
Nejdå men de finns körskolor som har på helgerna också :tummenupp

Halloj

jag joinar er!

Var inne på körskolans hemsida och där fanns priser på allt, förutom på risk1 och risk2, där stod det; ?
Känns tryggt........ :-D

Vi ses!

Jag kan säga att jag har hittat priser på detta på körskolan jag ska göra det på och dom tar 700 för 1:an och hör å häpna 1900 för 2:an ^^
Har kikat runt rätt mkt på det här i uppsala trakterna iaf, och verkar vara återkommande priser som alla håller sig till... just den där 1900 sitter ju fint:död

Last edited:

sykkelerish

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2010
Hoj
ein Yamaha Thunderclump
1900? för del 2, rena kapet

Fick ett preliminärt pris på att den kommer att kosta mellan 3000 - 3500 kr hos Krekolas i e-tuna

Ska nog kolla runt lite...

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Ok, för det var någon i pinsamma-tråden som inte kunde hålla 70 på grusväg på en lektion :D

Jo, jag läste detta jag också. Han körde väl av vägen?
Själv tog man ju 2st dubbellektioner.
Ingen utav dom lektionerna kördes på grusväg.

Jag valde att lägga dom pengarna på att köra lågfarten under ena dubbellektionen samt högfarten på den andre.

Kanske bara körde 30% trafik i körskolan, och det var i princip bara transportsträckor till och från banorna.

Körde dock privat med min handledare rätt så mkt.
Vi var ute och sladdade på grusvägar osv. Riktigt skoj.
Har även kört en hel del hoj innan jag tog kortet.
Dock mest grusbus och enduro m.m..

Men för tusan. Det gick ju bra. Nu har man ju A-kortet, och en dröm har gått i uppfyllelse.
Visste jag att det var så satans enkelt att ta kortet, så skulle jag ha gjort det för länge länge sedan.:yoparty

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha