Körkort 2010

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Riskutbildningen.. Vad är bra att kunna innan man bokar in sig på sånt?

Det måste vara väldigt grundläggande eftersom jag förstår det som att det är det första man gör när man ska börja ta körkort?!

Och när det gäller körkortstillstånd? Jag har nu b körkort och har haft det i 3 år ungefär.

Måste jag ändå ansöka om nytt körkortstillstånd?
 
Last edited:

CrazyMee

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Kawasaki Ninja 250R -09 eller ryggklängerska på en Kawa zx9r -01
jag ska ta kortet nästa år!!
hade hoppats på att hinna fixa teorin innan 1 november, men det sket sig då lämpet tog en evighet att få...

så nu blir det att sikta in sig på våren:yoparty
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Vilka böcker ska jag köpa när jag ska ta kortet? Ska inte gå teorilektion.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hej.

Följande böcker kanske kan vara lämpliga.
Körkortsutb. MC-boken
Körkortsboken 17 + vägmärkeshäfte

Du behöver båda böckerna då det kommer frågor från båda vid teoriprovet.

Mvh
Andreas

Hej! Tack för svaret :)

Då behöver jag bara läsa grundläggande körkortsteorin i den andra boken va?


Behövs de här böckerna?

http://www.bokia.se/bok/9789147020706/korkortsutb-provboken-ake-ahsblom/

http://www.ugglan.nu/bok/9789147082032/korkortsutb-korboken-ake-ahsblom/
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej! Tack för svaret :)

Då behöver jag bara läsa grundläggande körkortsteorin i den andra boken va?


Behövs de här böckerna?

http://www.bokia.se/bok/9789147020706/korkortsutb-provboken-ake-ahsblom/

http://www.ugglan.nu/bok/9789147082032/korkortsutb-korboken-ake-ahsblom/

Jag tog själv kortet i somras och jag har aldrig sett de böckerna.
Jag läste genom båda böckerna jag länkade till dock ett par år gamla samt gjorde lite prov hemma på datorn. plockade teorin på första försöket. Sen var det bara att köra upp vilket också gick bra på första försöket.
Min rekommendation är att läs teorin privat och kör en del på körskola. Dels ser körskolan när du är mogen för uppkörning sedan inbillar jag mig att uppkörningsgubben är justare mot elever från körskolor. Fått för mig att du kan missa mer på manöverbanan om du kommer från körskola, de känner liksom lärarna och vet om de skickar upp en elev för tidigt eller ej.
Jag missade på lågfartsbanan samt så tycker jag att jag var kass på bromstesterna men det vara inga problem de godkände mig utan att ens påpeka det.

//Andreas
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag tog själv kortet i somras och jag har aldrig sett de böckerna.
Jag läste genom båda böckerna jag länkade till dock ett par år gamla samt gjorde lite prov hemma på datorn. plockade teorin på första försöket. Sen var det bara att köra upp vilket också gick bra på första försöket.
Min rekommendation är att läs teorin privat och kör en del på körskola. Dels ser körskolan när du är mogen för uppkörning sedan inbillar jag mig att uppkörningsgubben är justare mot elever från körskolor. Fått för mig att du kan missa mer på manöverbanan om du kommer från körskola, de känner liksom lärarna och vet om de skickar upp en elev för tidigt eller ej.
Jag missade på lågfartsbanan samt så tycker jag att jag var kass på bromstesterna men det vara inga problem de godkände mig utan att ens påpeka det.

//Andreas

Tack för tipset. Jag tror att jag kommer övningsköra mkt privat och sen ta 2 lektioner på någon körskola.

Hur gör jag när jag ska ansöka om körkortstillstånd då? Jag fyller 16 i maj men jag tänkte att det kan vara bra att redan ha det gjort. Gäller samma tillstånd för B-kort också?
 

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Snart flera stycken
Risk 1:an är bara en teoretisk del om bla alkohol och droger.Så det som krävs då är att man inte somnar:)

Risk 2:an bör man kunna hantera hojen hyfsat iaf.Så det räcker alltså inte att bara kunna växla upp och ner.Man kommer att få bromsa/undanmanöver i en 180 graders kurva i en viss fart.Det kommer vara både teori och praktik.
Om man inte kan framföra hojen på ett säkert sätt så kommer man att bli hemskickad.

Ansöka körkortstillstånd behövs också.



Riskutbildningen.. Vad är bra att kunna innan man bokar in sig på sånt?

Det måste vara väldigt grundläggande eftersom jag förstår det som att det är det första man gör när man ska börja ta körkort?!

Och när det gäller körkortstillstånd? Jag har nu b körkort och har haft det i 3 år ungefär.

Måste jag ändå ansöka om nytt körkortstillstånd?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tack för tipset. Jag tror att jag kommer övningsköra mkt privat och sen ta 2 lektioner på någon körskola.

Hur gör jag när jag ska ansöka om körkortstillstånd då? Jag fyller 16 i maj men jag tänkte att det kan vara bra att redan ha det gjort. Gäller samma tillstånd för B-kort också?

Det är ett nytt lämp för MC som gäller.
Du sak söka A1 lämp om du ska ta lätt MC. Om du är 16 så är det lätt som gäller.
Körkortsportalen A-Motorcykel
Om du inte varit inne på Körkortsportalen så kan jag rekommendera den siten. Finns all infromation om körkortet där.

//Andreas
 

drapåtrissor

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Sthlm's södra.
Hoj
STR -13
Riskutbildning vs. teoriprov

Citat från http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/:
"När du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1 och A måste du ha gjort riskutbildningens båda delar."

Det betyder alltså att man inte ens kan boka teoriprovet för A/A1 innan hela riskutbildningen är klar vilket inte kan ske förrns det blir åkbart i vår. (och riskutbildarna är utbildade...)
Här har de verkligen ändrat på det klassiska sättet att ta kortet.

Ska nämnligen va handledare för en polare när säsongen börjar, och att beta av teorin nu under vintern är visst bara att glömma. :huvet
 

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Hemma
Hoj
KTM Superduke 05
jag klarade upskrivningen i september 2009 men har hört olika om hur det fungerar vissa säger att jag måste göra om det i och med att det gäller bara i 2månader men vissa säger att det bara gäller bil någon som vet?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det är ett nytt lämp för MC som gäller.
Du sak söka A1 lämp om du ska ta lätt MC. Om du är 16 så är det lätt som gäller.
Körkortsportalen A-Motorcykel
Om du inte varit inne på Körkortsportalen så kan jag rekommendera den siten. Finns all infromation om körkortet där.

//Andreas

Jo, har varit där och kollat några gånger :)

Citat från http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/:
"När du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1 och A måste du ha gjort riskutbildningens båda delar."

Totalt idiotiskt. De säger att man bör göra del 2 i slutet av utbildningen. Mao ska man övningsköra innan man har gjort teorin. Dumt? :va

Tänkte fråga hur de tänkte där men vet inte vem jag ska maila. Är det STR jag ska fråga?
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
jag klarade upskrivningen i september 2009 men har hört olika om hur det fungerar vissa säger att jag måste göra om det i och med att det gäller bara i 2månader men vissa säger att det bara gäller bil någon som vet?

Gäller den inte ett år?
Så står det på Körkortsportalen iaf. "Ett godkänt kunskapsprov är giltigt i ett år. Om du inte har gjort ett godkänt körprov under ettårsperioden, måste du göra om kunskapsprovet."

Tror inte du behöver skriva upp igen. Den edna orsaken skulle vara om de nu kräver riskutbildningen av dig med.

//Andreas
 

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Hemma
Hoj
KTM Superduke 05
Läste igenom all på korkortsportalen och där står klart och tydligt att det gäller 1år är bara bil som det gäller 2 månader:yoparty
okej okej får hoppas det är så då =) tackar för svaret =)

Gäller den inte ett år?
Så står det på Körkortsportalen iaf. "Ett godkänt kunskapsprov är giltigt i ett år. Om du inte har gjort ett godkänt körprov under ettårsperioden, måste du göra om kunskapsprovet."

Tror inte du behöver skriva upp igen. Den edna orsaken skulle vara om de nu kräver riskutbildningen av dig med.

//Andreas
 
Last edited:

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
jag klarade upskrivningen i september 2009 men har hört olika om hur det fungerar vissa säger att jag måste göra om det i och med att det gäller bara i 2månader men vissa säger att det bara gäller bil någon som vet?

Uppskrivningen är ju klappad och klar så den behöver du inte göra om. Däremot åker du på att göra riskutbildningen iaf...
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
din skrivning gäller i 1 år, skrev ungefär samtidigt som du och blev oxå osäker, men för att fortsätta måste du genomgå risk 1:an och "del"2 som dom var väldigt noga med att säga, risk 2:an är ju halkkörningen, å den slipper man allt med hoj=) å vad jag förstår så har dom redan dragit igång risk 1:an, iafall här på ön, del 2 får va la vänta med tills snön är borta, good luck mate
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Hehe, de hinns med innan snön är borta skall du se, men föresten, vad jag har hajat så är det ju undanmanöver, lite broms, krypkörning som man skall göra i del 2, blir man godkänd där så bör ju de momentet tas bort från själva uppkörningen, lr? om man blir godkänd på del 2 å underkänd på uppkörningen, har då min körning blivit sämre lr har han/hon som godkände mig gjort fel?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top