Körkort 2010

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Herre guuud! hahaha då e jag glad att jag redan har kortet då =) Sorry! :glömdet

Och ska jag ska inte lägga mig i körkortsfrågor ;)

Nej, nu ska du tänka på hur många polare du kan hjälpa med lappen. Det är det jag gör, därav försöker jag ha koll på läget. Det var inte menat som kritik. Läser man dessa körkortstrådar får även en gammal körkortsinnehavare tips. Första polarn tog den i mitten av augusti. Nästa man har börjat men uppkörning blir till våren.
 

marcus95

Ride fast or die old
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 600f -99
Hej alla glada=)...Har fått upp ögonen efter att ha provat polarens hoj. Kommer att göra teorin nu i höst...=)
 

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Ah! En tråd för mej. :)
Om allt går enligt planerna så har jag lappen nästa sommar, örhoppningsvis tidigare. Just nu måste jag koncentrera mej på att klara teorin för C och CE men när det är klart så är det dags att plugga för A. :) Sen när jag är klar med min utbildning så har jag förhoppningsvis jobb och då är det dags för körlektioner på hojen! :yoparty
Ser fram emot våren: :D
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Jo tanken var att hinna ta iår.. Teori sitter till 110%. Har hoj + utrustning, men väntar på 1 del till hojjen som tagit flera veckor att komma hem(Kommer nog hem denna vecka).
Sen skulle min farsa övningskört med mig och vi skulle köpt en billigare hoj åt honom idag... då kraschade hans bil i morse...vad är oddsen för de liksom... skulle gå på asmkt att laga så nu vill han avvakta till nästa månad å köpa en....:huvet

Riktigt jävla schysst hoj med! Vilken klassiker! :)
 

dml

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Street triple R
Man måste göra kursen ändå, tyvärr...

Stämmer det ja MEN man sparar tid på att slippa vänta till våren för att boka/göra riskutbildningen för att sedan boka tid för teori som också kan ta sin lilla tid.

Tänker avklara det nu iallafall...
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Riskutbildningen blev visst inte så dyr som många befarat. Hörde på radion att den billigaste körskolan ville ha 350kr och den dyraste 700kr. I runda slängar alltså.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Riskutbildningen blev visst inte så dyr som många befarat. Hörde på radion att den billigaste körskolan ville ha 350kr och den dyraste 700kr. I runda slängar alltså.

Där ser man. Hade ju hört skräcksiffror där ett tag på upp emot 2-3000kr för hela kalaset.

Fattar däremot inte vars alla fick att man skulle slippa göra den bara för att man klarade teorin före? Jag tyckte det framgick ganska klart i undantagen vad som gällde och inte gällde. :va
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Där ser man. Hade ju hört skräcksiffror där ett tag på upp emot 2-3000kr för hela kalaset.

Fattar däremot inte vars alla fick att man skulle slippa göra den bara för att man klarade teorin före? Jag tyckte det framgick ganska klart i undantagen vad som gällde och inte gällde. :va

De "skräcksiffrorna" är vad körkortet kostar som minst med alla avgifter inräknat och sen läser folk bara inte vad de får under näsan utan ser bara 2-3000:- och tror det handlar bara om riskutbildningen...
 

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Här har ni ännu en mc tokig kille som kommer ta A begränsad till år 2010. Fyller 18 den 28 juni så ska börja övningsköra antingen privat eller bara med körskola på våren. Jag har redan klarat av teroin eftersom det egentligen var planerat att köra upp för A1 innan hösten kom så det har man överstökat :)

Skönt och höra det där med riskutbildningen att den inte skulle gå på så jätte mkt, får hoppas det stämmer bara :tummenupp

Hade tänkt köpa en motard antingen nu i höst eller vinter och köra upp med den och sen blir det vägarna förhoppningsvis :banana

Wish me luck!

EDIT* När tycker ni man ska boka tid för uppkörning och körlektioner för nästa år??
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
De "skräcksiffrorna" är vad körkortet kostar som minst med alla avgifter inräknat och sen läser folk bara inte vad de får under näsan utan ser bara 2-3000:- och tror det handlar bara om riskutbildningen...

En sak är då säker - jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg. :confused:

Folk har vid åtskilliga tillfällen nämnt att endast riskutbildningen kommer att kosta en avsevärd summa. Det enda jag påpekade var att dom hade fel - inte att jag trott dom hade rätt, så jag förstår inte vad du försöker antyda. :va
 

thrillseeker

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Ort
Göteborg/Jönköping
Hoj
Triumph Speed Four
Riskutbildningen blev visst inte så dyr som många befarat. Hörde på radion att den billigaste körskolan ville ha 350kr och den dyraste 700kr. I runda slängar alltså.

Det finns ju TVÅ delar, den första är teoretisk medan den andra är praktisk.

Del 1 lyfter fram risker som är speciella för motorcyklister och ger teoretisk kunskap om beteenden som är riskfyllda.

Del 2 är mer praktiskt inriktad. Den gör dig medveten om riskerna med motorcykelkörning, om vanliga olyckssituationer och farliga beteenden. Du får prova på att köra i olika situationer och hastigheter och upptäcka både dina egna och motorcykelns begränsningar.
Du ska vara i slutskedet av din förarutbildning när du gör del 2. Det beror på att det ställs höga krav när det gäller bland annat bedömning, värdering och förståelse av olika trafiksituationer. Dessutom måste du kunna manövrera motorcykeln på ett säkert sätt.


Det är möjligt att den första delen kostar 350-700, men att båda gör det finns inte en chans, det finns nog ingen som vill gå back för att kunna erbjuda denna tjänst. En timma på körskola kostar 780 (där jag körde), mindre tid kan del 2 knappast ta, det håller inte.

Har redan kortet, men har hört att den utbildningen ska vara riktigt bra, får ju göra vad man kan för att överleva bland dessa galna bilister :död
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Jag ska också ta kortet 2010, har redan skrivit upp så det gäller att jag kör upp innan mitten av juni... Hade nog hunnit i år om jag varit lite mer aktiv i juli/augusti/september men nu är det försent! :(
 

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Har en fråga som jag hoppas ni kan besvara!

Får jag köra upp och köra med en en 250cc på riskutbildningen? Har för mig att jag såg att man måste ha över 375cc för riskutbildningen, kan det stämma och hur är det med uppkörningen? :S

MvH
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top