Riskutbildningen blev visst inte så dyr som många befarat. Hörde på radion att den billigaste körskolan ville ha 350kr och den dyraste 700kr. I runda slängar alltså.
Det finns ju
TVÅ delar, den första är teoretisk medan den andra är praktisk.
Del 1 lyfter fram risker som är speciella för motorcyklister och ger teoretisk kunskap om beteenden som är riskfyllda.
Del 2 är mer praktiskt inriktad. Den gör dig medveten om riskerna med motorcykelkörning, om vanliga olyckssituationer och farliga beteenden. Du får prova på att köra i olika situationer och hastigheter och upptäcka både dina egna och motorcykelns begränsningar.
Du ska vara i slutskedet av din förarutbildning när du gör del 2. Det beror på att det ställs höga krav när det gäller bland annat bedömning, värdering och förståelse av olika trafiksituationer. Dessutom måste du kunna manövrera motorcykeln på ett säkert sätt.
Det är möjligt att den första delen kostar 350-700, men att båda gör det finns inte en chans, det finns nog ingen som vill gå back för att kunna erbjuda denna tjänst. En timma på körskola kostar 780 (där jag körde), mindre tid kan del 2 knappast ta, det håller inte.
Har redan kortet, men har hört att den utbildningen ska vara riktigt bra, får ju göra vad man kan för att överleva bland dessa galna bilister