Hej hej alla glada!
Är nu sj också inne på att ta körkort.. Men har inte en liten fråga om någon här kan besvara den??
Det är så att de kommer införa en Riskutbildning på motorcykel som kommer införas 1 november 2009. Denna ska då bli obligatorisk och måste göras innan man för göra teoriprov och uppkörning...
Men nu till min fråga.
Om jag redan har gjort mitt teoriprov innan november hur blir det då? Måste man ändå göra riskutbildning för att sen få köra upp?
Ja tror ju självklart själv att man måste det..
Men måste ju kolla om någon kan besvara det här
Ha de gott!
Har pratat med en körskola här i Sundsvall och har man gjort teoriprovet innan 1:a november så ska man inte omfattas av Riskutbildningen.
Planen är därför att göra undan teorin så man slipper utbildningen till våren.
Hoppas nu att detta stämmer!
ÄR DET SANT?!?!
Det var nog den bästa nyheten jag hört på länge i sånt fall.. Hoppas det även gäller i stockholm annars får man väl flytta till sundsvall...
Kunde ju inte ha blivit en bättre start på dagen!
Har pratat med en körskola här i Sundsvall och har man gjort teoriprovet innan 1:a november så ska man inte omfattas av Riskutbildningen.
Planen är därför att göra undan teorin så man slipper utbildningen till våren.
Hoppas nu att detta stämmer!
Hejsan!
Det där med riskutbildningen, min lärare på skolan sa att den omfattar även de som har fixat teorin men inte gjort eller bivit godkänd på uppkörning eller som inte har gjort något av det.
Så skulle jag inte klarat min uppkörning och jag inte kunnat få en ny tid innan den 1:e Nov, så skulle jag varit tvungen att gå risken.
* Tysan, Anders R vart före mig. *
Känns som vi måste reda upp detta. Nu blev jag orolig
Var in och fixade övningskörningstillståndet i början på augusti och de rekommenderade verkligen att man gjorde teorin innan november just för att slippa detta, kändes så säkert! Får ta och slå en pling till dem kanske...
helvete, såg detta på portalen nu:
"2. Om jag har gjort ett godkänt kunskapsprov för motorcykel före den 1 november 2009 och ska göra körprov efter 1 november, måste jag då gå riskutbildning för motorcykel före körprovet?
Svar: Ja, du måste genomföra den nya tvådelade riskutbildningen (både del 1 och del 2 för motorcykel) om du ska göra ditt prov efter 1 november 2009."
Då var man lurad.
Ännu en newbie... Funderat länge på MC-kort, men av olika anledningar hållit mig till bilar.
Kombinationen av att jag till våren - förhoppningsvis - kommer plugga igen (i över fem år dessutom), trängselavgifter på G i GBG, och att bilar inte längre känns lika spännande, gör att jag insett att det nu är dags att göra slag i saken.
Så fort jag krängt iaf en av bilarna så blir det att köpa en hoj som får stå och vänta på våren och övningskörning. Blir nog något lätt till att börja med, typ en ER6, eftersom jag inte ens hade moppe. Men iofs, hur svårt kan det vara
Alla verkar vara jäkligt negativa till riskutbildningen, lite naivt kunde man ju tro att det var en bra grej, men det tror inte ni förstår jag?
Det är säkert en väldigt bra utbildning men framförallt är det bara att sätt att mjölka pengar precis som de gjort med hela B-kortet. För den lär ju inte vara gratis.
tror det var en ynka summa på 3000kr eller så
Ynka är det inte om resten av körkortet som privatist kostar ca 2300
Körkortstillstånd 220 kr
Handledartillstånd 170 kr
Kunskapsprov 220 kr
Körprov för övriga behörigheter, dagtid 1500 kr
Tillverkning av körkortet 120 kr
Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr
Dvs bilskolan mjölkar mer än länsstyrelsen, det vette f-n om det är rimligt.
Från det ena till det andra...Skulle behöva ritningar på lågfartsdelen samt högfartsdelen inför uppkörning. Någon bra sida man kan skriva ut från? Står säkert i någon tråd men orkar inte leta längre. Tacksam för lite hjälp.
Från det ena till det andra...Skulle behöva ritningar på lågfartsdelen samt högfartsdelen inför uppkörning. Någon bra sida man kan skriva ut från? Står säkert i någon tråd men orkar inte leta längre. Tacksam för lite hjälp.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|