Körkort 2010

mike1984

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
inte än
Hej hej alla glada!

Är nu sj också inne på att ta körkort.. Men har inte en liten fråga om någon här kan besvara den??

Det är så att de kommer införa en Riskutbildning på motorcykel som kommer införas 1 november 2009. Denna ska då bli obligatorisk och måste göras innan man för göra teoriprov och uppkörning...
Men nu till min fråga.

Om jag redan har gjort mitt teoriprov innan november hur blir det då? Måste man ändå göra riskutbildning för att sen få köra upp?

Ja tror ju självklart själv att man måste det.. :(

Men måste ju kolla om någon kan besvara det här :)

Ha de gott!


Har pratat med en körskola här i Sundsvall och har man gjort teoriprovet innan 1:a november så ska man inte omfattas av Riskutbildningen.
Planen är därför att göra undan teorin så man slipper utbildningen till våren.
Hoppas nu att detta stämmer!
 

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Har pratat med en körskola här i Sundsvall och har man gjort teoriprovet innan 1:a november så ska man inte omfattas av Riskutbildningen.
Planen är därför att göra undan teorin så man slipper utbildningen till våren.
Hoppas nu att detta stämmer!

ÄR DET SANT?!?! :Bugar

Det var nog den bästa nyheten jag hört på länge i sånt fall.. Hoppas det även gäller i stockholm annars får man väl flytta till sundsvall... :p
Kunde ju inte ha blivit en bättre start på dagen!
 

JGA

Trött...
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Västerås
Hoj
CBR Lax -08
ÄR DET SANT?!?! :Bugar

Det var nog den bästa nyheten jag hört på länge i sånt fall.. Hoppas det även gäller i stockholm annars får man väl flytta till sundsvall... :p
Kunde ju inte ha blivit en bättre start på dagen!

Och jag har pratat med en körskola i Dalarna och enligt han så kommer alla som inte har körkortet, oavsett hur långt man kommit med det, få lov att göra riskutbildningen... Verkar vara olika bud där.

Sorry om jag förstörde den bra starten på dagen lite... :(
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Har pratat med en körskola här i Sundsvall och har man gjort teoriprovet innan 1:a november så ska man inte omfattas av Riskutbildningen.
Planen är därför att göra undan teorin så man slipper utbildningen till våren.
Hoppas nu att detta stämmer!

Tveksamt uttalande från körskolan! Det är uppkörning före 1 november som gäller om du ska slippa riskutbildningen.

Klippt från körkortportalen!

"När du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1 och A måste du ha gjort riskutbildningens båda delar."
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Hejsan!

Det där med riskutbildningen, min lärare på skolan sa att den omfattar även de som har fixat teorin men inte gjort eller bivit godkänd på uppkörning eller som inte har gjort något av det.

Så skulle jag inte klarat min uppkörning och jag inte kunnat få en ny tid innan den 1:e Nov, så skulle jag varit tvungen att gå risken.

* Tysan, Anders R vart före mig. :) *
 

mike1984

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
inte än
Hejsan!

Det där med riskutbildningen, min lärare på skolan sa att den omfattar även de som har fixat teorin men inte gjort eller bivit godkänd på uppkörning eller som inte har gjort något av det.

Så skulle jag inte klarat min uppkörning och jag inte kunnat få en ny tid innan den 1:e Nov, så skulle jag varit tvungen att gå risken.

* Tysan, Anders R vart före mig. :) *


Känns som vi måste reda upp detta. Nu blev jag orolig:(
Var in och fixade övningskörningstillståndet i början på augusti och de rekommenderade verkligen att man gjorde teorin innan november just för att slippa detta, kändes så säkert! Får ta och slå en pling till dem kanske...

helvete, såg detta på portalen nu:


"2. Om jag har gjort ett godkänt kunskapsprov för motorcykel före den 1 november 2009 och ska göra körprov efter 1 november, måste jag då gå riskutbildning för motorcykel före körprovet?
Svar: Ja, du måste genomföra den nya tvådelade riskutbildningen (både del 1 och del 2 för motorcykel) om du ska göra ditt prov efter 1 november 2009."

Då var man lurad.
 
Last edited:

sommartjejen

För den outbildade är ett A tre pinnar
Gick med
14 Jan 2009
Ort
mora
Hoj
08-KTM 690 Duke
Från det ena till det andra...Skulle behöva ritningar på lågfartsdelen samt högfartsdelen inför uppkörning. Någon bra sida man kan skriva ut från? Står säkert i någon tråd men orkar inte leta längre. Tacksam för lite hjälp.
 

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Skön känsla slut.... :huvet

Känns som vi måste reda upp detta. Nu blev jag orolig:(
Var in och fixade övningskörningstillståndet i början på augusti och de rekommenderade verkligen att man gjorde teorin innan november just för att slippa detta, kändes så säkert! Får ta och slå en pling till dem kanske...

helvete, såg detta på portalen nu:


"2. Om jag har gjort ett godkänt kunskapsprov för motorcykel före den 1 november 2009 och ska göra körprov efter 1 november, måste jag då gå riskutbildning för motorcykel före körprovet?
Svar: Ja, du måste genomföra den nya tvådelade riskutbildningen (både del 1 och del 2 för motorcykel) om du ska göra ditt prov efter 1 november 2009."

Då var man lurad.
 

Rocke

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
Vällingby
Hoj
Ingen än...
Jag satsar på kortet tidigast möjligt 2010, teorin ska vara avklarad nu i höst har bara inte hunnit få min lämp, om jag nu får den :)
 

Desperado

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ännu en newbie... Funderat länge på MC-kort, men av olika anledningar hållit mig till bilar.

Kombinationen av att jag till våren - förhoppningsvis - kommer plugga igen (i över fem år dessutom), trängselavgifter på G i GBG, och att bilar inte längre känns lika spännande, gör att jag insett att det nu är dags att göra slag i saken.

Så fort jag krängt iaf en av bilarna så blir det att köpa en hoj som får stå och vänta på våren och övningskörning. Blir nog något lätt till att börja med, typ en ER6, eftersom jag inte ens hade moppe. Men iofs, hur svårt kan det vara ;)

Alla verkar vara jäkligt negativa till riskutbildningen, lite naivt kunde man ju tro att det var en bra grej, men det tror inte ni förstår jag?
 

mike1984

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
inte än
Ännu en newbie... Funderat länge på MC-kort, men av olika anledningar hållit mig till bilar.

Kombinationen av att jag till våren - förhoppningsvis - kommer plugga igen (i över fem år dessutom), trängselavgifter på G i GBG, och att bilar inte längre känns lika spännande, gör att jag insett att det nu är dags att göra slag i saken.

Så fort jag krängt iaf en av bilarna så blir det att köpa en hoj som får stå och vänta på våren och övningskörning. Blir nog något lätt till att börja med, typ en ER6, eftersom jag inte ens hade moppe. Men iofs, hur svårt kan det vara ;)

Alla verkar vara jäkligt negativa till riskutbildningen, lite naivt kunde man ju tro att det var en bra grej, men det tror inte ni förstår jag?


Det är säkert en väldigt bra utbildning men framförallt är det bara att sätt att mjölka pengar precis som de gjort med hela B-kortet. För den lär ju inte vara gratis.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Det är säkert en väldigt bra utbildning men framförallt är det bara att sätt att mjölka pengar precis som de gjort med hela B-kortet. För den lär ju inte vara gratis.

tror det var en ynka summa på 3000kr eller så
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
tror det var en ynka summa på 3000kr eller så

Ynka är det inte om resten av körkortet som privatist kostar ca 2300

Körkortstillstånd 220 kr
Handledartillstånd 170 kr
Kunskapsprov 220 kr
Körprov för övriga behörigheter, dagtid 1500 kr
Tillverkning av körkortet 120 kr
Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr

Dvs bilskolan mjölkar mer än länsstyrelsen, det vette f-n om det är rimligt.
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Ynka är det inte om resten av körkortet som privatist kostar ca 2300

Körkortstillstånd 220 kr
Handledartillstånd 170 kr
Kunskapsprov 220 kr
Körprov för övriga behörigheter, dagtid 1500 kr
Tillverkning av körkortet 120 kr
Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr

Dvs bilskolan mjölkar mer än länsstyrelsen, det vette f-n om det är rimligt.

Jag och min Trafikskolelärare räknade ut att efter 1 nov, "tack vare" riskutbildningen, landar minimikostnaden på ca 4500 kr. Så även om du kör rubbet privat slipper du inte undan 4500.... Men alla avgifter och annat tok.
Mvh Anna
 

Fana

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Alingsås
Hoj
Letar
Då har man körkortstillståndet i handen i vart fall :) Tror jag satsar på att skriva teorin innan 1 november trots att jag ändå måste göra riskutbildningen senare (ska inte köra föräns till våren), vill känna att det rör på sig. Skriver jag den innan dess så behöver jag i vart fall inte göra risken under hösten - man kan ju alltid hoppas på ändrade regler igen till våren :rolleyes:

Fast som sagts ovan, egentligen ska man väl se det som en bra grej, även om det tar emot med den extra utgiften. I det stora hela är det ju en mindre post i en dyr hobby/livsstil dock.

EDIT: Teorin bokad till 28 okt :)
 
Last edited:

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top