Körkort 2010

Mange200

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
KTM 690 smc
Hej hej alla glada!

Är nu sj också inne på att ta körkort.. Men har inte en liten fråga om någon här kan besvara den??

Det är så att de kommer införa en Riskutbildning på motorcykel som kommer införas 1 november 2009. Denna ska då bli obligatorisk och måste göras innan man för göra teoriprov och uppkörning...
Men nu till min fråga.

Om jag redan har gjort mitt teoriprov innan november hur blir det då? Måste man ändå göra riskutbildning för att sen få köra upp?

Ja tror ju självklart själv att man måste det.. :(

Men måste ju kolla om någon kan besvara det här :)

Ha de gott!

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
Hej hej alla glada!

Är nu sj också inne på att ta körkort.. Men har inte en liten fråga om någon här kan besvara den??

Det är så att de kommer införa en Riskutbildning på motorcykel som kommer införas 1 november 2009. Denna ska då bli obligatorisk och måste göras innan man för göra teoriprov och uppkörning...
Men nu till min fråga.

Om jag redan har gjort mitt teoriprov innan november hur blir det då? Måste man ändå göra riskutbildning för att sen få köra upp?

Ja tror ju självklart själv att man måste det.. :(

Men måste ju kolla om någon kan besvara det här :)

Ha de gott!

Efter första november måste du ha gjort den, antingen innan teoriprovet eller om du redan gjort teorin - innan du kör upp. Så har jag fattat det. Kolla körkortsportalen, där kan man ibland hitta lite matnyttigt... Lycka till!

Mange200

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
KTM 690 smc
Efter första november måste du ha gjort den, antingen innan teoriprovet eller om du redan gjort teorin - innan du kör upp. Så har jag fattat det. Kolla körkortsportalen, där kan man ibland hitta lite matnyttigt... Lycka till!

Jo lite så jag fattat det också...
Tackar för svaret :)

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Dålig tillväxt på den här tråden nu tycker jag,
är det bara vi 5-10st som tänker ta oss ett mc-kort nästa år:confused:

Hudik

Guest
Jag ska inte ta kort nästa år, jag ska försöka att få behålla kortet 2010 :D
Jag klarade inte det 2009 så vi gör ett nytt försök...

Därimot ska jag försöka få frugan att ta ett körkot på hoj :)

Last edited:

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Ännu en kort-jägare här.. Och skulle det teoretiskt sett finnas en chans att ta kortet i år så gör jag nog bäst i att skippa det iaf, ekonomin håller inte för en mc förräns till våren.. :)

Jag är kanske en av få som lyckades få körkortstillståndet riktigt riktigt snabbt.. Fyllde i formuläret på länsstyrelsens hemsida på torsdagskvällen, åkte in med mitt syntest och lämnade in det i luckan på fredagen, och på tisdagen trillade det ner ett godkännande från dem i brevlådan.. :) 15 min senare var teoriprovet bokat.. men det e fortfarande 3 veckor bort..

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
För oss som ska börja från början nästa år... Vilken tid tror ni det är dags för att inhandla första hojen så man kan komma igång med den privata övningskörningen? :confused:

Själv har jag sparat pengar för mc-kortet i ungefär 2 år nu och nästa år ska det smälla :banana Men jag vetefan när det är bäst tillfälle att köpa hojen/ta kontakt med skolan egentligen. Antar väl att hojen är som billigast mitt i vintern.. eller hösten?

Någon som har kolla på när skolorna brukar börja köra sin lektioner igen efter vintern?

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
För oss som ska börja från början nästa år... Vilken tid tror ni det är dags för att inhandla första hojen så man kan komma igång med den privata övningskörningen? :confused:

Själv har jag sparat pengar för mc-kortet i ungefär 2 år nu och nästa år ska det smälla :banana Men jag vetefan när det är bäst tillfälle att köpa hojen/ta kontakt med skolan egentligen. Antar väl att hojen är som billigast mitt i vintern.. eller hösten?

Någon som har kolla på när skolorna brukar börja köra sin lektioner igen efter vintern?

Ang hojköpet är det väl bara att slå till om det dyker upp ngt prisvärt. De börjar väl komma ut mer o mer nu i slutet av säsongen, folk som vill bli av med dem innan vinterförvaringen..

I övrigt ät det väl inte fel att beta av så mkt man kan så fort det går.. syftar mest på tex teorin. På min bilskola har jag för mig att de börjar med lektioner i samma veva som uppkörningarna på VV dvs runt maj, ev april beroende på väder. Jag tänkte damma av min i mars och hoppas på en solig, varm och torr vår så man kan köra hela april o boka en av de första uppkörningstiderna i maj.. Dock får man väl planera in de där risk utbildningarna också.. :mad

Detta är min plan iaf..

Carle Banale

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Hoj
Honda CBR 600f, 1989
Jag tänkte ta nästa år. Fick min teoribok igår, så jag har börjat plugga nu.
Ska dock ut och resa i början på året, och jag vet itne riktigt hur mcyket det kommer gå på, men jag jobbar typ jämt, så det ska nog ordna sig. Tänkte passa på att köpa utrustning nu om det blir rea.

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Om man ska köpa en ny 0-mila-hoj.. skiljer det sig prismässigt höst <-> vår då med?

KinOO

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
Rc8R-11 & Crf 450-07
Problemet med att hinna iår (iallafall för mig) är ju begränsade uppkörning/teoriprovs tider,
första teoriprovet om 2v. Ringde oxå idag och frågade ang. uppkörning sista är troligtvis 13 okt (i sthlm) och de var i princip fullbokad fram till dess.

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Problemet med att hinna iår (iallafall för mig) är ju begränsade uppkörning/teoriprovs tider,
första teoriprovet om 2v. Ringde oxå idag och frågade ang. uppkörning sista är troligtvis 13 okt (i sthlm) och de var i princip fullbokad fram till dess.

du kan väl ringa till VV varje dag du har tillfälle och kanske få en återbuds-tid för uppkörning... så gjorde jag med mitt B-kort iaf

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Hej alla jag har en fråga. Har just nu kort till 125a, när jag sen ska ta kort för mellan klass behöver jag ju bara göra uppkörningen men måste jag då ta Riskutbildningen tror ni?

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Hej alla jag har en fråga. Har just nu kort till 125a, när jag sen ska ta kort för mellan klass behöver jag ju bara göra uppkörningen men måste jag då ta Riskutbildningen tror ni?

säkrast att maila och fråga vv men jag skulle gissa på det :rolleyes:

Cim

Picture me Rollin´
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
12-växlad mountainbike
Hejsan gott folk, har planerat körkort 2010 jag med Har kollat in forumet utan att vara medlem ett år nu och varit sugen på MC i 15 år. Har inte börjat alls än men är hungrig. Wish me luck

luddebo

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Puch montana
Tjena! Tror ni det är för sent att försöka ta kortet i år? Jag har fixat teorin men inte börjat på körningen ännu.. eller jo en "introduktionsrunda" ala 60min. Annars är jag väl ganska normalbevåg och har åkt en jäkla massa moppe innan (om det nu är en fördel?).

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
KTM 950 SMR -08
Alla går bara du har lätt för att lära samt möjligheten att köra typ varje dag..

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha