Körkort 2010

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Om ni bor i närheten utav Karlskoga kan jag rekommendera körkortsexperten.

http://www.korkortsexperten.se/filer/mc.htm

Birger som man får köra med där är hur ärlig som helst.
Han försökte inte lura på mig några extra lektioner, och vi körde bara lågfart samt högfart bara för att jag ville detta.

Redan efter första lektionen så tyckte han att det inte behövdes några mer lektioner, men jag sa att jag ville prova på högfarten i alla fall.
Nåja, dom två dubbellektionerna ångrar jag inte alls att jag tog.
Högfarten var nog det roligaste momentet i körskola i alla fall.

Det var ju inte heller helt fel att jag fick åka dit och provköra högfarten med min egen hoj gratis, helgen innan min uppkörning heller.
Fick köra tillsammans med hans andra elever (som även dom fick köra där gratis med sina hojar).

Jag rekommenderar den körskolan starkt!:tummenupp

Nenya

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2010
Hoj
Kawasaki ZXR400
Jag har också tänkt å ta kortet 2010. Vi får väl se hur det går. :tungan
Går hemma och känner lite på det nyligen inköpta skinnstället och längtar tills snön är borta. :D

karlberg

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Hoj
Ninja 900
Vi / jag som skrev upp förra året innan riskutbildning kravet kom, vissa kommer nog inte hinna få sitt körkort.

Jag skrev tex upp i Augusti, fick ingen tid o köra upp på, det var fullt kollade 15-20 mil runt min stad.

Nu kanske man inte får sin risk utbildning del 2 förrens i april maj i värsta fall pga dåligt förberedda skolor.

Man får inte boka uppkörning innan riskutbildningen är avklarad, vilket betyder att man inte kan passa på o boka uppkörning redan nu, vilket gör att väntetiden kommer att skjutas fram ytterligare...

Tycker det är dåligt att bara sätta in ett datum utan att ha utbildat lärare för ändamålet.

Det är svårt att få körkort redan nu, undrar som sagt hur det blir i år.

Jimb000

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Hoj
Suzuki SV650
Jag hade tänkt att ta körkort nu i sommar men det kommer ju bli sjukt svårt att få provtider man måste ju ha gjort riskutbildningarna för att få göra teorin och man måste vara i slutet av sin utbildning för att få göra riskutbildningen de kommer ju bli kaos i sommar när alla ska boka prov.

Kommer att bli en stressig sommar :confused:

Sick_F

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Yamaha thundercat
För er som ska ta det i Falun så är www.wahlinmotorcykelutbildning.se utan tvekan det bästa alternativet, har aldrig haft en bättre lärare. Han går in för det till 110% och inget skit med att försöka lura av folk en massa pengar. Så har han gedigen erfarenhet.

Last edited:

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Har ingen!
Jag hade tänkt att ta körkort nu i sommar men det kommer ju bli sjukt svårt att få provtider man måste ju ha gjort riskutbildningarna för att få göra teorin och man måste vara i slutet av sin utbildning för att få göra riskutbildningen de kommer ju bli kaos i sommar när alla ska boka prov.

Kommer att bli en stressig sommar :confused:

Vem har sagt att man måste va i slutet av sin utbildning?

Så vitt jag vet så kan de inte sätta några krav alls. Jag har själv redan bokat båda proven och planerar att bara avboka och flytta fram om det visar sig att jag inte kommit så långt i utbildningen. Du kan ju dessutom köra intensivutbildning eller ta flera lektioner på raken. Vilket innebär att du på en månad utan problem kan klara dig igenom hela utbildningen + riskutbildningar.

Vissa tar ju inga lektioner alls. Hur ska man kunna se hur långt de har kommit ut utbildningen?

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Vem har sagt att man måste va i slutet av sin utbildning?

Så vitt jag vet så kan de inte sätta några krav alls. Jag har själv redan bokat båda proven och planerar att bara avboka och flytta fram om det visar sig att jag inte kommit så långt i utbildningen. Du kan ju dessutom köra intensivutbildning eller ta flera lektioner på raken. Vilket innebär att du på en månad utan problem kan klara dig igenom hela utbildningen + riskutbildningar.

Vissa tar ju inga lektioner alls. Hur ska man kunna se hur långt de har kommit ut utbildningen?

Gbg gör ett praktiskt test inför risk2:an. Klarar man inte det så får man komma tillbaka en annan dag och halva avgiftan brinner inne.

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Något av det värsta jag hört i hela mitt liv. Vad är det för moment som testas?

Förmodligen inga stora krav men dock ställer de ett grundläggande krav.
Jag bokade in frun i april på Storaholm och pratade med dem. De sa att 2:an innebär praktiska övningar och därför görs det en nivåkontroll innan för att se att eleven håller en nivå för att klara utbildningen.

Mer går att läsa här:
http://www.storaholm.se/images/mediafiler/riskutbildningdel2_MC20100202webb.pdf

Citat:
"Uppvärmning/nivåkontroll
I undervisningen ingår en kort uppvärmning där du får
möjlighet att bekanta dig med MC:n och skyddsutrustningen.
Uppvärmningen syftar också till att läraren får en
möjlighet att bedöma att du kan tillgodogöra dig
undervisningen. För din egen och andras säkerhet
måste du kunna hantera MC:n på ett säkert sätt. Om
läraren bedömer att du inte har tillräcklig körvana för
att fortsätta undervisningen, är du välkommen tillbaka
vid ett senare tillfälle där du då har halva kursavgiften
innestående."

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
ktm 690 smc 2011
Känner mig helt hjärndöd. Jag vill skaffa mig körkortstillstånd.
Jag beställde iaf hem 2 olika lappar som jag tänkte försöka förstå mig på men får inte ihop det.
Första lappen står det "Ansökan om körkortstillstånd med läkarintyg"

Andra lappen står det "Ansökan om körkortstillstånd med hälsodeklaration och intyg om synprövning"

Vilken av dessa ska jag använda mig av?

Jag vill alltså börja övningskörs mc till sommaren..

Jag har B körkort sen förut

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Det är den med synintyg du ska skicka in . Den andra är för högre behörigheter med krav på läkarkontroll tex C D o.s.v.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Tänkte ta kortet förra året, men blev inte av pga. lite olika saker.
Har väl planerat något i stil med:

* Fixa tillstånd och liknande.
* Köpa på mig böcker och plugga in teorin.
* Riskutb. del 1.
* Köpa hoj och övrig utrustning.
* Köra så mycket som möjligt. Främst åka iväg med några kompisar som även de tänkt ta kort och köra konbana.
* Ta några lektioner på trafikskola.
* Riskutb. del 2.
* Uppkörning.

Hur låter det? Låter det som ett bra upplägg? Kommer man hinna ta något kort denna sommar i och med införande av riskutbildningar?

Alt. ta en intensivkurs. Men har inte hittat någon vettig än. Någon som har något tips? Gärna en där man inte lägger någon tid på teori alls. Då det känns onödigt att lägga tid och pengar på något jag inte har något problem med, antar att det inte är så mycket svårare än för B-kortet.

Hur mycket kommer jag behöva lägga undan de närmaste månaderna? Någon annan som gjort någon budget? Något jag missat?

Hoj/försäkring: Beror ju helt på vad man väljer...
Säkerhetsutrustning (har redan hjälm):
Riskutbildning: 700 + 1900 är bästa priset jag har sett.
Körlektioner:
"Måstekostnader"(Skrivning/Uppkörning/osv.):

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Känner mig helt hjärndöd. Jag vill skaffa mig körkortstillstånd.
Jag beställde iaf hem 2 olika lappar som jag tänkte försöka förstå mig på men får inte ihop det.
Första lappen står det "Ansökan om körkortstillstånd med läkarintyg"

Andra lappen står det "Ansökan om körkortstillstånd med hälsodeklaration och intyg om synprövning"

Vilken av dessa ska jag använda mig av?

Jag vill alltså börja övningskörs mc till sommaren..

Jag har B körkort sen förut

Som tillägg till vongens inlägg vill jag även poängtera att du bör skicka in dina papper så fort som möjligt om du vill ta kortet i år.

De på Transportstyrelsen gör vad de kan för att serva alla så fort som möjligt men efter att slipsgubbarna flyttat över uppgiften från VV till Transportstyrelsen så har det varit bitvis kaos. Enligt trafikskolan jag kontaktade tidigare väntade flera elever fortfarande på deras intyg, intyg som de skickade in förra året...!

På VV tog det två veckor.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...