Kuggade på uppkörningen idag..
Anledning: Jag körde "för nära" konerna i slalomen på manöverbanan
.
jag sparka ner en kona med mina 47.or och fick godkänt ändå
![Banana :banana :banana](/img/smilies/nya/banana.gif)
Kuggade på uppkörningen idag..
Anledning: Jag körde "för nära" konerna i slalomen på manöverbanan
.
Det behöver bara stanna kvar tills teorin är klar eftersom att uppkörningen snart blir! Plugga in det bättre kan jag göra efteråt men nu måste det bara in snabbt!!
Tja,Jag gjorde teoriprov i tisdags och fick underkänt.Har en ny tid imorgon och har plugat lite mer nu.De frågor som jag kommer ihåg på provet som jag fortfarande är lite osäker på så jag tänkte ställa här ifall nån kan hjälpa med det.
1.Du åker på blöt väg och måste kanske bromsa kraftit.Vilken broms använder du?Fram?Bak?Båda?
- Använd bakbromsen, sladdar du med framhjulet ramlar du och slår dig.
2.Du har vana att köra motorcyckel.Hur gammal måste du vara för att ha passagerare?16?18?20?21?
- Efter som du får ha en passagerare vid lätt motorcykel så är 16 svaret.
3.Du har heldragen linje på din sida.Vad får du köra om?
- vet ej..
4.Vad är det som gör det säkras i trafiken?Nya däck?abs bromsar?sen var det nåt mer alternativ men kommer inte ihåg mer.
- borde vara det tredje alternativet.
5.Vilket ämne tar katalisatorn bort?
- allt utom koldioxid
6.När motorn är kallt så jobbar inte katalisatorn efektiv.vad gör du för att det ska bli så bra som möjligt för miljön?Startar och halvgasar i nån minut?Startar och kör direkt?startar o låter den gå på tomgång i nån minut?
- startar och kör direkt.
Skulle vara tacksam för all hjälp.
Tja,Jag gjorde teoriprov i tisdags och fick underkänt.Har en ny tid imorgon och har plugat lite mer nu.De frågor som jag kommer ihåg på provet som jag fortfarande är lite osäker på så jag tänkte ställa här ifall nån kan hjälpa med det.
1.Du åker på blöt väg och måste kanske bromsa kraftit.Vilken broms använder du?Fram?Bak?Båda?
- Använd bakbromsen, sladdar du med framhjulet ramlar du och slår dig.
2.Du har vana att köra motorcyckel.Hur gammal måste du vara för att ha passagerare?16?18?20?21?
- Efter som du får ha en passagerare vid lätt motorcykel så är 16 svaret.
- vet ej..
4.Vad är det som gör det säkras i trafiken?Nya däck?abs bromsar?sen var det nåt mer alternativ men kommer inte ihåg mer.
- borde vara det tredje alternativet.
- allt utom koldioxid
6.När motorn är kallt så jobbar inte katalisatorn efektiv.vad gör du för att det ska bli så bra som möjligt för miljön?Startar och halvgasar i nån minut?Startar och kör direkt?startar o låter den gå på tomgång i nån minut?
- startar och kör direkt.
Det är 18 som gäller.....
om du bara bromsar med bakbromsen släpper ju däcket och du sladdar..
kolla mitt tidigare svar det är det som gäller, har teoriboken framför mig nu...
5. katalysatorn tar ju bort kolminoxid(koloxid),kväveoxider,kolväten och koldioxid.. japp rota fram mc boken och i den ordningen står det![]()
då är det bara till att läsa, läs läs å läs, sen in å skriv så är det klart, lycka till å läs ordentligt^^
En trevägskatalysator omvandlar kolväten, kolmonoxid och kväveoxider till koldioxid, kväve och vatten.
Den tar *INTE* bort koldioxid, den producerar koldioxid.
Har nu bokat Risk 2 och samtidigt bokat tid för teori dagen efter. Någon som gjort likadant och som vet om det är några problem att hinna få risk 2 registrerad till dagen efter?
Dom registrerar in det elektroniskt så det ska inte vara några problem. Du kan fråga dom en du kan få ett intyg på att du har varit där och att du är godkänd. Jag fick ett diplom när jag körde på Gillinge, vad man nu ska med det till, haha!!![]()
Så ja..Då är teorin avklarat fick 57/65 idag.Känns kanon.läser man mc boken och boken till b kortet o lite övningar så har man en bra chans.Jag tycker att första provet jag gjorde var mycket svårare än den jag gjorde idag.SÅ det gäller ha tur med.
Tack för all hjälp
Fan vad gott uppkörning den 5 maj, bara hoppas man klarar det för det är fan inte gratis att köra upp =( vägvarket tar 1500kr sen tar körskolan 1200kr =( men men klarar man bara upkörningen första gången så är det helt klart värt det =)
Håller tummarna! Återkom gärna med hur det gick och vad du fick göra!
Verkar som det skiljer en hel del i pris runt om i landet. Frågade transportstyrelsen om det fanns något rek pris men ännu inte fått något svar.
I Skövde kostar det:
R1 900 kr
R2 2900 kr
Vad har ni betalat?
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll