Körkort 2010

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Hoj
Thunderace -97
Det behöver bara stanna kvar tills teorin är klar eftersom att uppkörningen snart blir! Plugga in det bättre kan jag göra efteråt men nu måste det bara in snabbt!!

Då är även jag helt på Hokens sida :)
Var ett tag sen jag gjorde teoriprovet men minns åtminstone 3 frågor jag missade på:

Tillåtna ljuskombinationer på hojen.

Vart det står ang om man bör köra eller ej med en viss medicin i kroppen.
(Om jag inte minns helt fel var svaret på bipacksedeln och inte på förpackningen som jag svarade)

Nån fråga ang vikten. Tror det var vad som ingick i tjänstevikten.

LYCKA TILL!

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Tja,Jag gjorde teoriprov i tisdags och fick underkänt.Har en ny tid imorgon och har plugat lite mer nu.De frågor som jag kommer ihåg på provet som jag fortfarande är lite osäker på så jag tänkte ställa här ifall nån kan hjälpa med det.

1.Du åker på blöt väg och måste kanske bromsa kraftit.Vilken broms använder du?Fram?Bak?Båda?

- Använd bakbromsen, sladdar du med framhjulet ramlar du och slår dig.

2.Du har vana att köra motorcyckel.Hur gammal måste du vara för att ha passagerare?16?18?20?21?

- Efter som du får ha en passagerare vid lätt motorcykel så är 16 svaret.

3.Du har heldragen linje på din sida.Vad får du köra om?

- vet ej..

4.Vad är det som gör det säkras i trafiken?Nya däck?abs bromsar?sen var det nåt mer alternativ men kommer inte ihåg mer.

- borde vara det tredje alternativet.

5.Vilket ämne tar katalisatorn bort?

- allt utom koldioxid

6.När motorn är kallt så jobbar inte katalisatorn efektiv.vad gör du för att det ska bli så bra som möjligt för miljön?Startar och halvgasar i nån minut?Startar och kör direkt?startar o låter den gå på tomgång i nån minut?

- startar och kör direkt.

Skulle vara tacksam för all hjälp.

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
Tja,Jag gjorde teoriprov i tisdags och fick underkänt.Har en ny tid imorgon och har plugat lite mer nu.De frågor som jag kommer ihåg på provet som jag fortfarande är lite osäker på så jag tänkte ställa här ifall nån kan hjälpa med det.

1.Du åker på blöt väg och måste kanske bromsa kraftit.Vilken broms använder du?Fram?Bak?Båda?

- Använd bakbromsen, sladdar du med framhjulet ramlar du och slår dig.

2.Du har vana att köra motorcyckel.Hur gammal måste du vara för att ha passagerare?16?18?20?21?

- Efter som du får ha en passagerare vid lätt motorcykel så är 16 svaret.

- vet ej..

4.Vad är det som gör det säkras i trafiken?Nya däck?abs bromsar?sen var det nåt mer alternativ men kommer inte ihåg mer.

- borde vara det tredje alternativet.

- allt utom koldioxid

6.När motorn är kallt så jobbar inte katalisatorn efektiv.vad gör du för att det ska bli så bra som möjligt för miljön?Startar och halvgasar i nån minut?Startar och kör direkt?startar o låter den gå på tomgång i nån minut?

- startar och kör direkt.

Det är 18 som gäller.....
om du bara bromsar med bakbromsen släpper ju däcket och du sladdar..

kolla mitt tidigare svar det är det som gäller, har teoriboken framför mig nu...

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96

hmm tog ju provet förra året...

1. du ska bromsa mer med fram och på slutet lite bak om jag mins rätt typ 80%fram 20 %bak....men man börjar med frambroms och på slutet kommer bakbromsen.

2. 18

3 långsamtgående fordon får du köra om OM du kan göra det på din sida dvs inte korsa heldraget.

4. däcken är ju jätteviktiga så jag säger det:)

5. katalysatorn tar ju bort kolminoxid(koloxid),kväveoxider,kolväten och koldioxid.. japp rota fram mc boken och i den ordningen står det :D

6. ingen tomgångskörning! så alltså start och åk direkt.

rätta mig gärna ni som vet om jag är fel ute :)

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
5. katalysatorn tar ju bort kolminoxid(koloxid),kväveoxider,kolväten och koldioxid.. japp rota fram mc boken och i den ordningen står det :D

En trevägskatalysator omvandlar kolväten, kolmonoxid och kväveoxider till koldioxid, kväve och vatten.

Den tar *INTE* bort koldioxid, den producerar koldioxid.

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
RM-Z 250 -11
då är det bara till att läsa, läs läs å läs, sen in å skriv så är det klart, lycka till å läs ordentligt^^

Jävlar va jag ska läsa! Teorin är på måndag så det kommer läsas hela helgen tills ögonen blöder!! :D

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
En trevägskatalysator omvandlar kolväten, kolmonoxid och kväveoxider till koldioxid, kväve och vatten.

Den tar *INTE* bort koldioxid, den producerar koldioxid.

aha tackar, jag läste vad som stod i mc bok men jag läste nog inte allt korrekt ;)

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
Så ja..Då är teorin avklarat fick 57/65 idag.Känns kanon.läser man mc boken och boken till b kortet o lite övningar så har man en bra chans.Jag tycker att första provet jag gjorde var mycket svårare än den jag gjorde idag.SÅ det gäller ha tur med.

Tack för all hjälp

tobbano

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Hoj
2007, Suzuki GSR 600
Har nu bokat Risk 2 och samtidigt bokat tid för teori dagen efter. Någon som gjort likadant och som vet om det är några problem att hinna få risk 2 registrerad till dagen efter?

Rapp

Gick med
3 Jun 2008
Hoj
RM-Z 250 -11
Har nu bokat Risk 2 och samtidigt bokat tid för teori dagen efter. Någon som gjort likadant och som vet om det är några problem att hinna få risk 2 registrerad till dagen efter?

Dom registrerar in det elektroniskt så det ska inte vara några problem. Du kan fråga dom en du kan få ett intyg på att du har varit där och att du är godkänd. Jag fick ett diplom när jag körde på Gillinge, vad man nu ska med det till, haha!! :tungan

tobbano

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Hoj
2007, Suzuki GSR 600
Dom registrerar in det elektroniskt så det ska inte vara några problem. Du kan fråga dom en du kan få ett intyg på att du har varit där och att du är godkänd. Jag fick ett diplom när jag körde på Gillinge, vad man nu ska med det till, haha!! :tungan

Det låter bra, då slipper man oroa sig för den delen. Har bokat risk2 på Gillinge så då hoppas jag kunna ta med mitt fina diplom till teorin dagen efter :)

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Så ja..Då är teorin avklarat fick 57/65 idag.Känns kanon.läser man mc boken och boken till b kortet o lite övningar så har man en bra chans.Jag tycker att första provet jag gjorde var mycket svårare än den jag gjorde idag.SÅ det gäller ha tur med.

Tack för all hjälp

japp plöjde bägge från pärm till pärm, och gjorde lite frågor på datorn och så fixar man det enkelt (och med lite tur) :)

halvgrattis till dig som kommit halva vägen :D

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
KTM Superduke 05
Fan vad gott uppkörning den 5 maj, bara hoppas man klarar det för det är fan inte gratis att köra upp =( vägvarket tar 1500kr sen tar körskolan 1200kr =( men men klarar man bara upkörningen första gången så är det helt klart värt det =)

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Ja
Fan vad gott uppkörning den 5 maj, bara hoppas man klarar det för det är fan inte gratis att köra upp =( vägvarket tar 1500kr sen tar körskolan 1200kr =( men men klarar man bara upkörningen första gången så är det helt klart värt det =)

Håller tummarna! Återkom gärna med hur det gick och vad du fick göra!

Täppland

ER-6n står för nybörjare
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
ER-6n ABS -07
Priser på R1 & R2

Verkar som det skiljer en hel del i pris runt om i landet. Frågade transportstyrelsen om det fanns något rek pris men ännu inte fått något svar.

I Skövde kostar det:
R1 900 kr
R2 2900 kr

Vad har ni betalat?

Rapp

Gick med
3 Jun 2008
Hoj
RM-Z 250 -11
Verkar som det skiljer en hel del i pris runt om i landet. Frågade transportstyrelsen om det fanns något rek pris men ännu inte fått något svar.

I Skövde kostar det:
R1 900 kr
R2 2900 kr

Vad har ni betalat?

Jag betalade 700 kr för R1 i Hallstahammar utanför Västerås och 1950 kr för R2 på Gillingebanan i Stockholm!! Priserna verkar skilja sig extremt mkt i landet! Undrar varför :confused:

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!