Körkort 2010

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tusen tack för tipset. Vet iofs inte om det var bra att flytta fram tiden 2 veckor, men nu är det väl bara att toköva på kon-banorna ;)
Vore ju jäkligt härligt att ha den där lappen snart....

Om du kör med trafikskola.. be dem boka!
De brukar ha massa förbokade tider så man får ofta tid inom typ 1-2 veckor.

Pg a just denna anledning så finns det oxå ofta återbudstider (när trafikskolorna inte har nån elev som ska köra upp.)

Ringer man ett par gånger/dag så kan man få en nästa dag med lite tur.
 

Glazza

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Västerås
Hoj
2001 Kawazaki EN 500
Idag har jag gjort Risk2 på Stora Holm i Göteborg. Det var väldigt roligt och trevligt. Sköna lärare och elever.

Trodde att det skulle vara mycket striktare då man körde på banan, men man fick ju gasa på ordentligt. Dom uppmuntrade till och med att man skulle testa lite :tummenupp


Ett steg närmare körkortet!

Kul att höra att de oxå va bra. Gjorde risk2 på Västerås Bil & mc skola i Västerås i fredags och det var skitbra! Massor med nya erfarenheter att ta sig med ut i verkligheten! Värt pengarna.
UPPKÖRNING OM EN VECKA!!!!!:banana
 

Richazz

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 Adventure R -10
Grattis the_dreamer! :tummenupp

Jag har min Risk2 nu på onsdag, och sen teorin på fredag!
Känner mig rätt hemma på teorin har lyckats få ner min felprocent till 0.2% på 350 frågor. :yoparty

Men jag är lite fundersam på konbanorna, min lärare säger att man ska köra så fruktansvärt sakta (2-3km/h). men jag har sett filmer från uppkörningar och där verkar dom köra minst 5!?
Ni som har gjort detta, Hur sakta körde ni igentligen? om man nu kan hålla ~ 5 istället för 2-3 så hade det underlättat en hel del. Hur gjorde ni? och påpekade dom någon gång eran hastighet?

/RichazZ
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Tips på lågfartsbanorna

Hittade denna länken tryck på manöverbana

http://www.kph.nu/utbildningar_mc.html#

/ Jacob

I manöverbana 1:
Några viktiga punkter, se till att hitta dragläget plus/minus 1 cm. D.v.s. dra inte in kopplingen fullt och sen släpp ut. Då blir det ojämnt tempo, ryckigt och utan kontroll.
Knäna mot tanken, sitt inte och "fladdra" med knäna. Sitt långt fram och rak i ryggen och tryck knäna mot hojen.
Blicken lååååångt fram mot målet, när cykeln har riktningen, blicken mot nästa mål (eller gärna långt förbi nästa mål). Stirra INTE 15cm framför hojen, då blir det vingligt (förklaring längre ner).
Själva körningen ("vänstervarv"):
- Gå c:a 1 meter till vänster utanför första konan, när framhjulet nästan är framme vid första konan kan du redan påbörja nästa sväng till kona nr 2, likadant till kona 3. Men nu när du påbörjat rundningen av kona nr 3 så fortsätt 90grader tvärs konbanan (glöm inte blicken lååångt fram) för att vinna höjd. Påbörja vänstersvängen mot kona 4 (den längst bort från där du startade), precis när du påbörjar svängen riktar du blicken mot kona 4 och när cykeln har rätt riktning flyttar du blicken mot korridoren där du startade. Att ha blicken långt fram är A&O för bra balans. Känner du att cykeln börjar tippa, släpp på lite mer av kopplingen så rätar den upp sig.
Ge inte upp om du råkar köra en liten bit utanför gränslinjerna, det är oftast ett tecken på att men varit lite för sen långt tidigare i banan. Man kan påbörja svängarna långt innan man tror det är möjligt.
Vanliga fel:
- Man kör för fort, 2-3km/h är lagom för att hinna.
- Man har för stora variationer på kopplingen
- Blicken, när man stressar så ramlar blicken ner precis framför hojen. Då glömmer man att sitta rakt och börjar luta kroppen inåt i svängen å man e rökt. Så (börjar jag bli tjatig?) blicken långt fram och rak i ryggen.
- "Knäkompensera", Man börjar fladdra med knäna för att man tror att det ska hjälpa. NOT! Kniper du med knäna så hjälper det dig att sitta upprätt och på så sätt hålla en bra balans
- Man sitter för långt bak. Är du kille så ska "ja-du-vet-vad" lixom "på" tanken. Sitter du långt fram kommer även den upprätta hållningen mer naturligt.

När du fixat lågfartsbana 1 så kommer 2:ans gå MYCKET enklare. Ett tips. När du går genom "öppningen" i T:et i korridoren, håll dig så långt från Kona 1 som möjligt. D.v.s. så flack vinkel som möjligt genom öppningen. Å samma sak där, när framhjulet ligger i samma höjd som konan påbörjar du svängen. Svängradien på hojen gör att du med råge hinner passera konan innan du är tillbaka till dubbelkonorna. Resten av banan "gör-sig-själv".
Banorna är frusterande för många i början, men sen kommer den där "VOILA!" känslan å man hajjar tricket. Allt handlar egentligen bara om att greppa taktiken. Går man in för sent i rundningarna så blir allt bara värre å värre mot slutet och det blir svårt att kompensera för det.
 

Pudding

...en man med stora drömmar!
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Västkusten
Hoj
En liten naken 3:a
Klarade lappen igår! Jag körde upp tsm med 3 andra gossar på Båberg (Trestad center). Alla gick segrande ur striden. Kommer från och med nu älska norges nationaldag samt de små fina orden från provledaren: "välkommen in i familjen grabbar" :rofl

Så med glädje lägger jag till mig i listan och önskar alla andra lycka till på körkortsfronten samt grattis till alla som tagit det hittils i år.

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
12/5 Tamma, Hässleholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Några tips så ingen hamnar i samma situation som jag! Jag kuggade uppkörningen pga "för dåligt flyt i körningen". Fick underkänt på tre punkter egentligen:

1. Dålig planering vid korsning. Bytte körfält rätt sent. Såg inte från början vilka körfält som svängde och vilka som fortsatte rakt fram så det blev inte så snyggt när jag bytte bara 30m från stopplinjen.

2. Dåligt tempo i rondell. Släppte ett par luckor när jag inte var säker på om bilarna skulle svänga av eller fortsätta i rondellen. Inspektören tyckte att jag borde "dragit på".

3. "Svårt att köra om". Hamnade bakom en lastbil på motorvägen som gjorde ca 90. Jag körde inte om eftersom jag förutsatte att vi skulle svänga av vid nästa avfart, och jag kände inte att jag hade bråttom heller.

Så totalt sett: Kör inte extra lugnt och försiktigt bara för att det är uppkörning. Var lite på hugget och visa att du kan hålla ett bra tempo hela tiden.

Nästa tid jag fick på Barkarby är den 15:e juni. Och jag kunde bara få en lektion däremellan för att få upp trafikvanan lite.
 
Last edited:

UllisS

Överlycklig :)
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Skälby, Järfälla
Hoj
Kawasaki zx9r -00
Några tips så ingen hamnar i samma situation som jag! Jag kuggade uppkörningen pga "för dåligt flyt i körningen". Fick underkänt på tre punkter egentligen:

1. Dålig planering vid korsning. Bytte körfält rätt sent. Såg inte från början vilka körfält som svängde och vilka som fortsatte rakt fram så det blev inte så snyggt när jag bytte bara 30m från stopplinjen.

2. Dåligt tempo i rondell. Släppte ett par luckor när jag inte var säker på om bilarna skulle svänga av eller fortsätta i rondellen. Inspektören tyckte att jag borde "dragit på".

3. "Svårt att köra om". Hamnade bakom en lastbil på motorvägen som gjorde ca 90. Jag körde inte om eftersom jag förutsatte att vi skulle svänga av vid nästa avfart, och jag kände inte att jag hade bråttom heller.

Så totalt sett: Kör inte extra lugnt och försiktigt bara för att det är uppkörning. Var lite på hugget och visa att du kan hålla ett bra tempo hela tiden.

Nästa tid jag fick på Barkarby är den 15:e juni. Och jag kunde bara få en lektion däremellan för att få upp trafikvanan lite.


Shit vad surt :( Hur gick det med manöverproven på banan då? Är dom kinkiga där också?
Jag ska köra upp på Barkarby den 27:e och är lite nervös faktiskt...
Har inte riktigt förstått upplägget heller, man är flera som kör upp samtidigt va? Så man får vänta medans alla kör på banan och sen sticker man ut, eller hur funkar det?
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Så totalt sett: Kör inte extra lugnt och försiktigt bara för att det är uppkörning. Var lite på hugget och visa att du kan hålla ett bra tempo hela tiden.

Nästa tid jag fick på Barkarby är den 15:e juni. Och jag kunde bara få en lektion däremellan för att få upp trafikvanan lite.

Min första uppkörning kugga jag för att jag låg för nära bilar på motorvägen. Andra gången så hamna jag bakom en lastbil på motorvägen som låg i 70 och var tvungen att gasa upp till en bra bit över begränsningen för att smita in i en lucka. Men det köpte dom. :) Så man ska inte vara för passiv som du säger.

Lycka till den 15:e!

Shit vad surt :( Hur gick det med manöverproven på banan då? Är dom kinkiga där också?
Jag ska köra upp på Barkarby den 27:e och är lite nervös faktiskt...
Har inte riktigt förstått upplägget heller, man är flera som kör upp samtidigt va? Så man får vänta medans alla kör på banan och sen sticker man ut, eller hur funkar det?

Jag tycker att dom varit snälla på manöverbanorna och det beror tydligen på lite hur du missar, en snudd som välter en kon är helt ok.

Man möts upp vid deras bodar och ropas upp sen åker man ner till manöverbanorna tillsammas men bara den som ska göra provet får följa med hela vägen bort och man väntar en bit bort. Sen köra alla igenom och sen är det trafik i tur och ordning. :)

Men det är inte så att alla står och granskar dig.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Shit vad surt :( Hur gick det med manöverproven på banan då? Är dom kinkiga där också?
Jag ska köra upp på Barkarby den 27:e och är lite nervös faktiskt...
Har inte riktigt förstått upplägget heller, man är flera som kör upp samtidigt va? Så man får vänta medans alla kör på banan och sen sticker man ut, eller hur funkar det?

Manöverdelen gick alldeles strålande, kanske inte min snyggaste körning nånsin men det var inget snack om godkänt iaf.

Lite fånigt att jag oroade mig mest för banan och det gick bäst. Oroade mig minst för trafiken och den gick sämst :tungan

Vid uppkörningen är det som micro säger att man är ensam med inspektören vid banan och de andra får stå och vänta en bit bort tills det är deras tur. Vid uppkörningen fick vi vänta på McDonalds i Barkarby medan inspektören tog en tur med en elev i taget. Han gav instruktioner om vilka skyltar man skulle följa eller hur man skulle svänga i korsningar via radio. Jag märkte att det var lite svårt att höra vad han sade ibland så det var nära jag missade en avfart när jag försökte lista ut vad han menade. Annars är det bara att skaka på huvudet så repeterar han.
 
Last edited:

UllisS

Överlycklig :)
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Skälby, Järfälla
Hoj
Kawasaki zx9r -00
Manöverdelen gick alldeles strålande, kanske inte min snyggaste körning nånsin men det var inget snack om godkänt iaf.

Lite fånigt att jag oroade mig mest för banan och det gick bäst. Oroade mig minst för trafiken och den gick sämst :tungan

Vid uppkörningen är det som micro säger att man är ensam med inspektören vid banan och de andra får stå och vänta en bit bort tills det är deras tur. Vid uppkörningen fick vi vänta på McDonalds i Barkarby medan inspektören tog en tur med en elev i taget. Han gav instruktioner om vilka skyltar man skulle följa eller hur man skulle svänga i korsningar via radio. Jag märkte att det var lite svårt att höra vad han sade ibland så det var nära jag missade en avfart när jag försökte lista ut vad han menade. Annars är det bara att skaka på huvudet så repeterar han.

Kanon med alla tips :)
Jag känner precis som du, oro för bana och lugnt i trafiken, men man kanske ska tänka om alltså...
Fast nu har man ju fått lite trafik-tips så det är ju grymt :)
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Ni som har tänkt att göra risk tvåan i gbg i slutet på juli kan ta å ringa till Kinnekulle å boka där... fick i gbg den 24/6 och på kinnekulle den 1/6!
 

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Ååååå va skönt nu är allt avklarat och än så länge 13 körda mil MED körkort :D

Grattis alla som tagit kort hittills!
Tackar även detta forum för stöd och hjälp :tummenupp

Skriver självklart upp mig på listan också :)

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
12/5 Tamma, Hässleholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Första gången på manöverbana (3 lektioner på parkering, 6 lektioner i trafik) idag...

Krypkörningen går inte så bra... kör urdåligt.

Ett tag senare håller jag på att svänga vänster, fullt styrutslag.
Släpper upp kopplingen helt (den är i 1'an) samtidigt som jag ser min hand på väg mot frambromsen (samtidigt som jag säger till min hand "VAFAN GÖR DU?!??! BORT!!) .. ser handen trycka på frambromsen. Hojen får motorstopp, tvärdör och tvärstannar. Nästa sekund så ligger jag på asfalten och undrar varför i helvete jag gjorde så där när jag *VET* att man inte ska göra så.

Fyfan vad pinsamt. Varför gör man något sånt? Obotlig hjärnskada?!?

Efter det så gick det *LITE* bättre, men fortfarande körde jag betydligt sämre än jag någonsin gjort (inklusive de där första 3 timmarna på parkeringen vilket var den första gången jag satt på en MC någonsin). Fattar inte varför och är något irriterad på mig själv just nu...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top