Körkort 2011

om

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Hoj
Honda cb400
Fick körkortsttillstånd just nu efter 3 veckor av väntan

och bokade första lektionen på måndag i Bromma MC skola

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Hoj
Ute efter nytt.
Var det ansökan för körkortstillstånd du fick hem på tre dagar eller själva pappert på beviljat körkortstillstånd?:va

Isåfall är det både rekord och väldigt konstigt om du fått körkortstillståndet då dem ligger över en månad bak på att pröva tillstånd...:yoparty

Har provat det där med att ringa, men det skiter dem fullständigt i :död

Just nu behandlar dem körkortstillstånd som inkommit 24 Februari.

det var ett beviljat körkortstillstånd, jag skickade in papprena på tisdagen och på fredagen ringde jag för att tjata, då hade dom redan godkänt det och skickat iväg det...:yoparty

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Risk 2an

Hej! Jag vill ta körtkort så snabbt som möjligt och vill därför gå riskutbildningarna så fort som möjligt. Förmodligen kommer jag inte kunna köpa hoj förrens i sommar.

Hur mycket erfarenhet/kunskap om att köra MC måste man ha för att klara av risk 2an?

De erfarenheterna jag har är, scootermoppe, 20h fiddy, och ca 30mil på 125cc scooter (med växlar) på Bali.

du behöver inte har speciell stor vana för att klara risk 2:an, så det lär du fixa gallant, du kan gasa, bromsa, växla och svänga, lyssna noga och följ deras instruktioner så går det fina fisken, lycka till med kortet

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Då var första lektionen klar :)

När jag kliver ut hemma på väg dit singlar några få snöflingor ner...väl framme snöar det rätt rejält, och fortsätter så under hela lektionen, och ända så går jag där ifrån med en fån-flin i hela ansiktet, detta är fan det roligaste jag gjort...med kläder på, på länge!!

jag hade väntat mig att få min förväntningar grusade när dom var SÅ uppskruvade (det brukar ju bli så) men det vara bara undebart, känner mig helt hemma på hojjen, nu är det bara att läga all prestige åt siden och bara lyssna och lära så kommer detta att gå kanon :D

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Då var första lektionen klar :)

När jag kliver ut hemma på väg dit singlar några få snöflingor ner...väl framme snöar det rätt rejält, och fortsätter så under hela lektionen, och ända så går jag där ifrån med en fån-flin i hela ansiktet, detta är fan det roligaste jag gjort...med kläder på, på länge!!

jag hade väntat mig att få min förväntningar grusade när dom var SÅ uppskruvade (det brukar ju bli så) men det vara bara undebart, känner mig helt hemma på hojjen, nu är det bara att läga all prestige åt siden och bara lyssna och lära så kommer detta att gå kanon :D

Grymt! :tummenupp En annan har 3 lektioner inbokade med start 4e April, sedan uppkörning i Maj :yoparty:D

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Hoj
Ute efter nytt.
jag har risktvåan den 2e maj, får man ett intyg osv direkt på att den är klar? funderar på om jag ska boka teoriprovet till den 3e eller 9e maj. Helst den 3e men är osäker på om transportstyrelsen hinner "få in" att den är genomförd och godkänd?

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Z800-2016
jag har risktvåan den 2e maj, får man ett intyg osv direkt på att den är klar? funderar på om jag ska boka teoriprovet till den 3e eller 9e maj. Helst den 3e men är osäker på om transportstyrelsen hinner "få in" att den är genomförd och godkänd?

Bokade du den själv eller kör du på någon skola? Vilken isåfall, bara nyfiken för när jag frågade om jag fick boka min risktvåan så fick jag inte boka någon förens jag hade kört någon lektion.

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000

den som ansvarar för risk 2:an skall rapportera in det direkt efter utbildningen så det borde va lugnt, men för att va säker så ring å snacka med dom som kommer utbilda dig så får du ju veta direkt hur dom går tillväga och hur lång tid det tar innan transportstyrelsen får det rapporterat till sig=)

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Hoj
Ute efter nytt.
Bokade du den själv eller kör du på någon skola? Vilken isåfall, bara nyfiken för när jag frågade om jag fick boka min risktvåan så fick jag inte boka någon förens jag hade kört någon lektion.

tja, fransson israelsson, jag fick boka risktvåan men var tvungen att boka in en lektion också , så för att få göra risktvåan den 2/5 var jag tvungen att ta en lektion den 27/4 också.

teorin fixar jag privat dock.

den som ansvarar för risk 2:an skall rapportera in det direkt efter utbildningen så det borde va lugnt, men för att va säker så ring å snacka med dom som kommer utbilda dig så får du ju veta direkt hur dom går tillväga och hur lång tid det tar innan transportstyrelsen får det rapporterat till sig=)

tack för tipset.

Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Då var 16-årsdagen här, bokat en massa lektioner, min handledare fick sina papper slutet av förra veckan, mc:n snart färdigservad och står o väntar.

HERE WE GO :squid

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Hoj
Yamaha TZR 125

När jag gjorde risktvåan frågade de om någon hade bokat inom de närmsta dagarna och att man i såfall kunde få en extra bekräftelse på papper (om jag förstog det rätt). Då det kunde strula med att få in det i systemet i tid annars. Men det ska alltid gå att ordna, så boka du in 3e.

Då va uppkörning inbokad i början av maj i Skövde (som är närmast) och ett antal lektioner inbokat i Göteborg (då det inte finns lärare i Falköping).

Nu återstår bara att kunna betala kalaset... Så ingen som råkar vara intresserad av att köpa en Yamaha TZR 125:a ??? För sen kommer jag köra tyngre grejer ;)

Last edited:

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Då har man bokat 4 st dubbel lektioner start 28 april ska bli sjukt kul, väntar med spänning hur det ska vara.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Ingen som har uppkörning i april här?

Du fick väl boka rätt jävla tidigt för det? :va

Har riskettan och risktvåan i april, förhoppningsvis teorin också,

Har en fråga till alla som vet,

Jag har övningskört med min 125a i en säsong, prövat lägga mig ner i kurvor och har väl ca 80-100 mil sammanlagt och kan köra hyfsat bra, jag jobbar just nu med att få hojen att gå i långsam gångtakt och är nästan där, sen ska jag börja lägga till konor osv,

jag kör då upp som privatist och har risketta,tvåa och teori denna månaden, det jag undrar är.. tror ni jag klarar uppkörningen efter tränat på konbanor osv denna månaden? annars tränar ja hellre lite till för o va säker,

Och någon som vet vart man kan få tag på hur konbanerna ser ut? :)

MVH!

FloRic

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2011
Hoj
Jag har åtminstonde en Fiat!..
Risk1an är bokad, syntestet är klart och blanketten för körkortstillstånd är inskickad! :)
Om cirka 3-4 veckor åker jag ut med familjemedlem på en cirka 40 mil lång första övningskörnings-tur. Vad jag kommer köra för hoj? En Harley Davidsson Dynaglide! :yoparty:rolleyes: Längar tills jag senare i vår fixar egen MC, men tror HD-n trots allt är en bra MC att lära sig köra på. Tung, trögstyrd och inte så mycket effekt. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln