Körkort 2011

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
:(
Jag gick förra veckan riskettan, nu har jag bokat första lektionen (men grämer mig då jag inte har någon att övningsköra med privat :/ ).

Så fort jag känner mig säker på hojen blir det att boka risktvåan och så fort fort teori, uppkörning :D

GOGO körkort innan sommarlovet börjar!

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Du fick väl boka rätt jävla tidigt för det? :va

Har riskettan och risktvåan i april, förhoppningsvis teorin också,

Har en fråga till alla som vet,

Jag har övningskört med min 125a i en säsong, prövat lägga mig ner i kurvor och har väl ca 80-100 mil sammanlagt och kan köra hyfsat bra, jag jobbar just nu med att få hojen att gå i långsam gångtakt och är nästan där, sen ska jag börja lägga till konor osv,

jag kör då upp som privatist och har risketta,tvåa och teori denna månaden, det jag undrar är.. tror ni jag klarar uppkörningen efter tränat på konbanor osv denna månaden? annars tränar ja hellre lite till för o va säker,

Och någon som vet vart man kan få tag på hur konbanerna ser ut? :)

MVH!

Denna tråd kanske? har några filmer
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=206732

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Nu har jag tagit saken i egna händer & sätter lite press på körskolan, jag får inte boka risk 2:an hos dem trots att jag har 3-4 st lektioner (något trippelpass & dubbelpass) utan de måste läraren boka ihop med mig, till viss del kan jag förstå dem men ändå. Vi får väl se vad dem säger på måndag om det. Jag bokade in mitt teoriprov i mitten på maj & innan dess så måste jag ju ha gjort risk 2:an så nu jäklar!

Hur ser det ut för er, har ni bokat teorin & uppkörningen lr hur långt har ni kommit?

JAG VILL HA MITT KÖRKORT NU!! :banana

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Teorin är spikad, uppkörningen bokar jag strax! The game is on!

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Hoj
Yamaha TZR 125
Har en fråga till alla som vet,

Jag har övningskört med min 125a i en säsong, prövat lägga mig ner i kurvor och har väl ca 80-100 mil sammanlagt och kan köra hyfsat bra, jag jobbar just nu med att få hojen att gå i långsam gångtakt och är nästan där, sen ska jag börja lägga till konor osv,

jag kör då upp som privatist och har risketta,tvåa och teori denna månaden, det jag undrar är.. tror ni jag klarar uppkörningen efter tränat på konbanor osv denna månaden? annars tränar ja hellre lite till för o va säker,

Och någon som vet vart man kan få tag på hur konbanerna ser ut? :)

MVH!

Så klart du kan fixa det på en månad!!! Men det kan kräva en del nötning på banorna, gärna med den hoj du ska köra upp med. Du kan hitta mått, turerna och lite tips om dem här: http://www.minuskel.com/mc/mcova7.htm

Lycka till!!! :tummenupp

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Jo tack. Jag kom 133km i dag på min hoj:D
Iofs tog jag ju kortet 2009. Men har svårt att slita mig från körkortstrådarna.:tummenupp

Precis som Fraden har jag lappen men svårt att slita mig från Körkörtstrådarna. Såg en i höstas som nötte lågfartsbanan när jag promenerade förbi, gick ju skitdåligt för den som gnuggade å jag såg "alla fel". Men valde att inte lägga mig i.
Ni som håller på, hur skulle ni reagera om nån flanör gick förbi och tipsade?
Anses man som en besserwisser eller emottages tipsen tacksamt?

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Skickade in mitt lämp osv för några veckor sedan, blev sur när jag såg hur lång tid det tog, ringde transportstyrelsen och hittade på en liten historia. Hade hemma papprena några dagar senare på Fredag. Fastän det var kallt så tog jag och farsan en kort tur, helt underbart!

Är så sjukt sugen på att köra men vädret suger ju verkligen :( Ska jag vara ärlig så såg jag först nu att det finns något som heter risk1 och 2 som man måste göra, ytterligare 3-4 tusen kr som man inte planerat. Vad är det för skit igentligen, bara ett sätt för de att tjäna pengar. För var ju sjukt dyrt tycker jag..

Anledningen till varför jag inte visste om det är för att jag är nu 26år, och mina kompisar osv som har körkort har ju tatt det före denna skit kom med på listan. Jaja, bara till att acceptera detta och köra.

Min tanke är att köra upp som privatist helt utan några körlektioner alls, gjorde samma sak med bilen när jag var 18 år, och det gick utmärkt på första försöket, så hoppas detta går lika bra. (dock måste jag väl säga att jag nog är mer bilnörd än mc iofs ;) )

Lycka till alla som ska ta kortet, jag har som mål att ha det före Juni iaf, tråkigt bara att farsan (min handledare) ska resa bort 2v i mitten av april, säkert när det kommer vara som bäst väder..

MVH
István

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
:(
Precis som Fraden har jag lappen men svårt att slita mig från Körkörtstrådarna. Såg en i höstas som nötte lågfartsbanan när jag promenerade förbi, gick ju skitdåligt för den som gnuggade å jag såg "alla fel". Men valde att inte lägga mig i.
Ni som håller på, hur skulle ni reagera om nån flanör gick förbi och tipsade?
Anses man som en besserwisser eller emottages tipsen tacksamt?

Jag tror det beror på hur du skulle formulera det.

Om någon bara kom fram och sa till mig "du, du gör fel, gör såhär istället". Då hade jag blivit redigt förbannat och tänkt "vem tror han han är??".

Men om någon kommer fram och först frågar "skulle du kanske vilja ha några tips när det gäller din körning, verkar som att du är lite ny", då har jag mer än gärna frågat på och fått tips :)

tholju87

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Buell Xb12 -07
Nu känns det bra att äntligen kommit igång med Mc-kortet:)

Hjälm och handskar är inhandlade. Blev Knox Handroid och en agv s-4 hjälm.
Riskettan är gjort
5 första körlektionerna är bokade med start nu 5/4
Risktvåan bokad lördag om två veckor
Teoriprovet bokat 28/4

Last edited:

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
Drz 400sm, hva 125
nej den är inte kvar i alla fall inte på den uppkörning jag gjorde förra året.

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Så, då var risk1 beställt på torsdag, risk 2:an den 19:e April. Sjukt, fick åka till GBG för de 2 skolor som har risk2 här i borås kräver att man måste köra hos dem så dem vet att man är redo. Fastän jag har min egna mc, utrustning m.m.

Och idag blir det en tur på hojjen, lite bättre väder iaf :D

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Oj, jag är ganska ny här! Men jag tog ut min Kawa på en första tur igår. Visserligen bara på en stoooooor parkering. GRYMT roligt att köra :)

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Pågen från uppsala här har bokat in en uppkörning den 27e april ;)

Föresten är det någon som vet om dom har kvar den legendariska "garagevändningen" på uppkörningen?:näsblod

Den är borta sedan länge. Du kanske skulle ta reda lite på vilka övningar du kommer att råka ut för eftersom du bara har drygt tre veckor till uppkörning.

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Pågen från uppsala här har bokat in en uppkörning den 27e april ;)

Föresten är det någon som vet om dom har kvar den legendariska "garagevändningen" på uppkörningen?:näsblod

Då lär vi ses där...
Som nån sa så kommer du få köra en av två varianter på lågfartsbanan. Vilken det blir bestämmer uppkörningsmannen. Kolla körkortsportalen för PDF med bra beskr.

Själv ska jag köra upp på gixxer 750 om allt nödvändigt går i lås!:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...