Körkort 2011

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
jag ska ju ta lätt mc körkort i år:)

men hur blir det sen när ja blir 18 år går de aoutomatis över till medel eller få ja göra om hela provet och körningen?

å hur blir det sen när ja får börja köra tung mc går det över aoutomatis eller får man göra om prov och körning?

förlåt för min stavning den e inte den bästa :tungan

Konbanan till moppekortet kan vilken apa som helst klara. Det är andra bullar här ;)

haha aj då :gråta
 
Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Kolla www.korkortsportalen.se
Där står dom flesta svaren!
Från lätt till mellan så får du köra upp.


"* Om du haft körkort med behörighet A (begränsad effekt) i minst 2 år får du köra motorcykel med obegränsad effekt även om du inte fyllt 21 år. Du behöver då inte byta ut körkortet. Datumet då körkortet utfördades visar om du uppfyller detta.
Om du redan har körkort för lätt motorcykel

Om du redan har ett körkort för lätt motorcykel (A1) och ska ta körkort för tung motorcykel (A) behöver du göra enbart körprovet, inte kunskapsprovet. De övriga fem ovanstående punkterna gäller som vanligt. "
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ingen som behöver köpa en bunt körkortsböcker?
 

FloRic

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Jag har åtminstonde en Fiat!..
Första inlägget på forumet efter att endast varit läsare i några månader.. :)

Då var även jag igång med körkortet för MC! Räknar med att vara klar med teorin om någon månad och uppkörningen i Juli. Kommer mestadels övningsköra privat med Morbror och gammla fars-gubben, men ska även se till att boka in några körlektioner.
Letar febrilt efter en Honda Hornet 600/900 nu så att jag kan komma igång ordentligt.

En liten fråga, påminner teorin för MC den för bil? Var visserligen 5 år sedan jag tog lappen, men jobbar som yrkeschaufför så känns som att det borde gå ganska smidigt i alla fall.. :)
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
En liten fråga, påminner teorin för MC den för bil? Var visserligen 5 år sedan jag tog lappen, men jobbar som yrkeschaufför så känns som att det borde gå ganska smidigt i alla fall.. :)

Jag tog mina tunga behörigheter (CE)2006.
2008 skrev jag teoriprovet för mc och fick 2st fel.
Dock så körde jag aldrig upp året därpå.
Utan jag fick skriva om det igen 2009 dock fick jag 3st fel då (har jag för mig).

Visst är teoriprovet mkt likt det för personbil.
Dock så är det en del grejer som du bör kunna.
Själv så öppnade jag inte ens en körkortsbok, utan gjorde bara testfrågor på olika program som jag "hittade" lite varstans.
Det klarade jag mig på.

När du sedan ska förbereda dig inför uppkörning så är det bara att kolla youtube efter säkerhetskontrollen.
Där satt jag och kollade rätt så ofta. Praktiserade även detta i verkligheten på min egen hoj.

Jag rekomenderar att i alla fall ta minst 1st lektion i skolan.
Jag tog 2st dubbellektioner. Varav en i trafik och en på högfartsbanan (dock så fick jag köra högfarten i flera timmar en lördag :D).
Tyckte att det var riktigt skoj att köra just högfarten.

Lågfarten tränade jag på själv hemma i trädgården:D
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det varierar från person till person var man har svårigheterna, och så finns det en det som tycker allt är plättlätt.

Och här på forumet så tycker "alla" att hela körkortet var helt sjukt enkelt, de pluggade 30 min, övade konbanan i 5 min, och tog inga, eller ett minimalt antal lektioner. Jag vill påstå att det sällan ser ut så i verkligheten.

Att ta körkort för MC är inte "svårt". Däremot kräver det övning.
Jag tycker att man ska öva tills man känner sig redo. Även om man har en bakgrund med moppe, cross o dyl så rekommenderar jag att ta nån/några lektioner. Om inte annat för att få ett kvitto på sina kunskaper, och de allra flesta får säkert något tips på vägen.

Som många redan nämnt så är lågfartsbanan den stora svårigheten för många. Högfartsbanan är inte heller skitenkel innan man får den där "aha"-levelsen när det gäller motstyrning. Jag rev ner en kon på första försöket t ex, men fick ett försök till och satte det.

Har man tillgång till en asfaltsplätt och en mc så är det en bra idé att gå till närmaste sportaffär och köpa ett gäng konor och nöta banorna.
 
Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Har man tillgång till en asfaltsplätt och en mc så är det en bra idé att gå till närmaste sportaffär och köpa ett gäng konor och nöta banorna.

Jag använde pet-flaskor och min gräsmatta. Ett tips är att spreja markeringar så går det fortare att bygga banan nästa gång man kör.

Jag fyllde vatten i mina flaskor så att dom inte blåste iväg.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Linköping och Kamala(thailand,phuket)
Hoj
Ute efter nytt.
Flyt man hade med lämpet då, skickade in papprena i tisdags och idag var det dags att följa tipsen man fått här i tråden, nämligen att ringa och tjata/ljuga ihop något... döm av min förvåning när dom redan hade skickat tillståndet tidigare under dagen.... 3 dygn tog det för dem att behandla det UTAN påtryckningar. Rekord???
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Flyt man hade med lämpet då, skickade in papprena i tisdags och idag var det dags att följa tipsen man fått här i tråden, nämligen att ringa och tjata/ljuga ihop något... döm av min förvåning när dom redan hade skickat tillståndet tidigare under dagen.... 3 dygn tog det för dem att behandla det UTAN påtryckningar. Rekord???

Det e fan rekord! Kul!
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Jag hade tagit såväl B som C kort före jag gjorde A-teorin och jag kuggade första försöket på A, trots att jag pluggat. Det beror på att jag kör med känsla istället för med teori och förtränger exempelvis vad en gul zick-zack-linje innebär och vilka ljuskombinationer som ska användas vid viss väderlek.

Dessutom är det flera svårare avgöranden man ska göra som beror helt på hur pass ointelligent de anser att de som skriver körkort är. Exempelvis visade de en bild på en motorcykel som skulle göra en vänstersväng. På vägen han var på väg att köra in på var det grusat. Dessutom hade han möte ganska långt framme på mötande körfält. Frågan var, "Vad är viktigast att tänka på i den här situationen?". Jag ansåg att mötande bil var en självklarhet att ha uppsikt över och därmed inte viktigast i situationen utan snarare att man planerade hastigheten efter underlagsförändringen, asfalt till grus. Det var fel...

Man ska med andra ord inte ta teorin för lätt bara för att man klarat två teoriprov tidigare.
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Och här på forumet så tycker "alla" att hela körkortet var helt sjukt enkelt, de pluggade 30 min, övade konbanan i 5 min, och tog inga, eller ett minimalt antal lektioner. Jag vill påstå att det sällan ser ut så i verkligheten.

Att ta körkort för MC är inte "svårt". Däremot kräver det övning.
Jag tycker att man ska öva tills man känner sig redo. Även om man har en bakgrund med moppe, cross o dyl så rekommenderar jag att ta nån/några lektioner. Om inte annat för att få ett kvitto på sina kunskaper, och de allra flesta får säkert något tips på vägen.

Som många redan nämnt så är lågfartsbanan den stora svårigheten för många. Högfartsbanan är inte heller skitenkel innan man får den där "aha"-levelsen när det gäller motstyrning. Jag rev ner en kon på första försöket t ex, men fick ett försök till och satte det.

Har man tillgång till en asfaltsplätt och en mc så är det en bra idé att gå till närmaste sportaffär och köpa ett gäng konor och nöta banorna.

Lågfartsbanan var det enda jag hade svårt med. Det var skitenkelt med 125:an men Z750in är mycket tyngre och har extremt dålig svängradie, så det gällde verkligen att använda sig av banan för att komma runt :D
Dock håller jag inte med om att man bör gå någon körlektion, har man tillgång till "mycket" privat körning så ska man inte lägga pengarna i onödan på körlektioner.
 
Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Oavsett om man kör privat mkt så BÖR man ÄNDÅ ta en lektion i körskolan. Eller i alla fall är detta smartast. Jag har kört mkt enduro innan samt övningskörde mkt privat. Men en körskolelärare ser direkt vad du gör för fel. Det gör inte din handledare som tog körkort för 10-15år sedan. Det är lätt att lägga till ovanor som man inte själv tänker på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

lindor

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Skövde
Hoj
BMW F 800 R - 2010
Oavsett om man kör privat mkt så BÖR man ÄNDÅ ta en lektion i körskolan. Eller i alla fall är detta smartast. Jag har kört mkt enduro innan samt övningskörde mkt privat. Men en körskolelärare ser direkt vad du gör för fel. Det gör inte din handledare som tog körkort för 10-15år sedan. Det är lätt att lägga till ovanor som man inte själv tänker på.

Jag måste hålla med föregående talare, och det är lätt att en privat handledare missar något.
Även om man har kört bil mycket är det inte riktigt samma sak med MC i trafiken. Finns en del med t ex placeringar som är speciellt med MC där en körskola kan hjälpa till.

Så mitt tips är att kosta på sig en lektion precis i starten och en lite längre fram så tror jag man kommer fixa körkortet snabbare.
 

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
På gång
Flyt man hade med lämpet då, skickade in papprena i tisdags och idag var det dags att följa tipsen man fått här i tråden, nämligen att ringa och tjata/ljuga ihop något... döm av min förvåning när dom redan hade skickat tillståndet tidigare under dagen.... 3 dygn tog det för dem att behandla det UTAN påtryckningar. Rekord???


Var det ansökan för körkortstillstånd du fick hem på tre dagar eller själva pappert på beviljat körkortstillstånd?:va

Isåfall är det både rekord och väldigt konstigt om du fått körkortstillståndet då dem ligger över en månad bak på att pröva tillstånd...:yoparty

Har provat det där med att ringa, men det skiter dem fullständigt i :död

Just nu behandlar dem körkortstillstånd som inkommit 24 Februari.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var det ansökan för körkortstillstånd du fick hem på tre dagar eller själva pappert på beviljat körkortstillstånd?:va

Isåfall är det både rekord och väldigt konstigt om du fått körkortstillståndet då dem ligger över en månad bak på att pröva tillstånd...:yoparty

Har provat det där med att ringa, men det skiter dem fullständigt i :död

Just nu behandlar dem körkortstillstånd som inkommit 24 Februari.

Jag fick mitt på en vecka förra året, trots att de låg back med en månad eller två då. De verkar plocka dem slumpmässigt ur högen, eftersom att en annan snubbe som sökte samtidigt fick det 3 veckor efter mig.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Har ett gäng svarta tröjor med övningskörningsskylt på om ngn är intresserad.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top