Körkort 2011

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Hörde någon som sa att dom ska ändra så man måste vara 21 för att ta mc kort(mellan alltså) tung kanske blir ännu senare, det vet jag inte men stämmer det?

detta skulle isåfall vara nästa sommar som jag förstod det

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Önskar bara lycka till! Hoppas ni lyckas få lappen, och snåla inte med mängdträningen på låg/högfarts momenten. Sen om ni skulle misslyckas, så misströsta inte. Ha i åtanke att jag sköt packningarna i framgaffeln på min plastpappas GSX precis innan jag skulle köra upp..

Så jag fick köra upp min Yamaha V-Max 1200. Med styrradie som en tysk stridsvagn. Och klarade det!

Så skulle ni missa, boka ny tid och kräma! :D

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Det är ju inte sant....har min första lektion i morgon fredag 0930 och så ser man väderprognosen över Stockholm...Ett snöfall drar in under morgondagen, ev 10 cm snö :0
Det är ju värre än när man var barn och väntade på jultomten.
Hoppas SMHI har fel som så ofta förr....

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju inte sant....har min första lektion i morgon fredag 0930 och så ser man väderprognosen över Stockholm...Ett snöfall drar in under morgondagen, ev 10 cm snö :0
Det är ju värre än när man var barn och väntade på jultomten.
Hoppas SMHI har fel som så ofta förr....

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Kikade lite på animerade väderkartor, och det såg ut att komma söderifrån, och det verkar ha passerat utan att hitta på mer än lite försynt skvättande härnere i Karlskrona.
Iofs ser vädret här få sällskap av lite norska moln för att sedan förpesta för er där i sthlm.

Cubalibre

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Hoj
Yamaha FZ1 2008
Jag hade min första körlektion igår, första gången på en mc. Att köra, växla och bromsa m.m var inga problem alls. Däremot när vi började med krypkörningen......shit vad svårt! Det gick helt okej i 4-5km/h, men då gick det för fort enligt läraren. MAX 3km/h sa han att man skall köra, och det var fötter nere både till vänster och höger hela tiden.

Har läst att andras lärare har sagt 7km/h och en del säger att det inte är så viktigt med hastigheten. Huvudsaken är att man kan visa upp att man kan reglera en jämn fart med koppling och gas, och att man visar att man har kontroll.

Vet inte vad man skall tro på riktigt...

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Jag hade min första körlektion igår, första gången på en mc. Att köra, växla och bromsa m.m var inga problem alls. Däremot när vi började med krypkörningen......shit vad svårt! Det gick helt okej i 4-5km/h, men då gick det för fort enligt läraren. MAX 3km/h sa han att man skall köra, och det var fötter nere både till vänster och höger hela tiden.

Har läst att andras lärare har sagt 7km/h och en del säger att det inte är så viktigt med hastigheten. Huvudsaken är att man kan visa upp att man kan reglera en jämn fart med koppling och gas, och att man visar att man har kontroll.

När du väl kan krypköra är inte farten väsentlig. Med rätt teknik kommer du att kunna köra 1km/h om du så vill.

Jag hade samma brydderier när jag skulle ta kortet, men när du väl kört krypbanan några gånger kommer du se att det fungerar bäst i en viss hastighet = rätt hastighet.

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Trafikskola

Vet ni någon bra trafikskola i STHLM (Gärna i norrort) som inte kostar skjortan? Hur långa är lektionerna?

Dela gärna med er med era erfarenheter!

:tummenupp

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Vet ni någon bra trafikskola i STHLM (Gärna i norrort) som inte kostar skjortan? Hur långa är lektionerna?

Dela gärna med er med era erfarenheter!

:tummenupp

st:erikstrafikskola rekommenderar jag STARKT - jag körde med dom förra året och hade kortet på en månad från att knappt suttit på en moppe tidigare.
Jag träffade många på lektionerna som bytt till just st:eriks efter att ha vart på andra körskolor och blivit lurade till att ta en massa fler lektioner fler än de behövde.

De har en konbana uppsatt ute på barkaby precis bredvid vart man kör upp och alla lektioner utgår därifrån

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
st:erikstrafikskola rekommenderar jag STARKT - jag körde med dom förra året och hade kortet på en månad från att knappt suttit på en moppe tidigare.
Jag träffade många på lektionerna som bytt till just st:eriks efter att ha vart på andra körskolor och blivit lurade till att ta en massa fler lektioner fler än de behövde.

De har en konbana uppsatt ute på barkaby precis bredvid vart man kör upp och alla lektioner utgår därifrån

Låter intressant! Tack, ska kolla upp dem. Smidigt då de (som jag förstår det) finns inne i stan nära mitt jobb :)

800cc

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Hoj
04 Suzuki vl800
...och jag som tänkte föreslå motsatsen. Trafikskolan TEO:s frågor är i många fall ganska skilda från de frågor som kommer på provet. Skulle därför rekommendera att läsa igenom MC-boken och titta extra på de delar man upplever är svårast.

Räcker fint med TEO åtminstone gjorde de det för 3 år sedan när jag tog mitt kort. Programmet hämtas med fördel gratis på någon känd torrent sida....:yoparty

Tetremnoll

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
V-twin
Jag tog mitt kort i början på förra säsongen.

Jag och en kompis skulle gå på handledarutbildning då jag skulle vara handledare åt honom för behörighet B. Väl på körskolan såg jag en del affischer om MC-kort m.m. och blev då lite sugen på att ta kort.

Så efter handledarutbildningen bokade jag in några MC-lektioner, och drygt en månad senare hade jag mitt kort. Det gick otroligt fort, men å andra sidan så la jag ner mycket pengar och slit för att få det gjort. Jag tror att jag bokade runt 10 dubbellektioner varav kanske 3 dubbellektioner var i trafik och de resterande ca 7 var på konbanan.

Jag hade stora problem med lågfart, trots en rätt så smidig hoj (Kawa Z750), men mycket berodde nog på att kopplingen har stenhård och näst intill omöjlig att krypa med. Mycket berodde också på dagsformen. om jag hade sovit dåligt natten innan och inte käkat frukost t ex, gick lektionerna riktigt dåligt, men det vara bara att nöta vidare med den erfarenheten.

Mitt körkort landade på ca 17k, då med riskettan, risktvåan, uppkörning, hyra av mc vid uppkörning, teoriprov, körkortstillverkning m.m. inräknat. (I Nyköping)

Känslan efter uppkörningen var helt obeskrivlig. Speciellt då jag innan hade hört av min körskolelärare att om jag klarar provet så är det bara att åka ut till Sjösa (7 km landsväg bort) och ställa hojen där. Helt fantastiskt att få köra hojen själv, utan att någon ligger 10 meter bakom och kritiserar allt man gör. :)

Lycka till nu allihopa! :)

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Z750 2011

Låter lite skumt? Vilken skola i götet kör du?

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Första uppkörningstider kommer i slutet av april här i Halmstad som jag givetvis har ställt mig på kö i. Men är det inte lite sent? När börjar era uppkörningstider?

edit: Angående krypkörningen. Jag fick turen att välja mellan två kort som då visade en bild på en konbana vi alla skulle få köra. Lyckligtvis tog jag den jag ville ha :) Men det är inte så noga med hastigheten, han står ju inte och mäter. Men han kollar på teknik och kontroll. Sen ska det ju gå sakta, men man ska ju inte stå stilla.

Tyvärr blev det inget kort för mig förra året.

Men det är bara att gö om och gör "bättre".

Last edited:

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Honda cbr 900rr -97
alltså hur svåra är de där konbanorna? då de verkar som de flesta lägger mer körlektioner där än i trafik?

lindor

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
BMW F 800 R - 2010
alltså hur svåra är de där konbanorna? då de verkar som de flesta lägger mer körlektioner där än i trafik?

Jag tyckte dom var riktigt svåra.
Precis som du skriver så hade jag fler lektioner i konbanan är i trafiken.
Körde en lektion i trafik och resten i lågfart/högfartsbanan.
Svårt med balansen i kombination med lagom fart.
Min inspektör på uppkörningen sa att det skulle vara promenadfart, dvs, men ska kunna gå ijämte i lugnt tempo.

Lycka till!

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory

Kan väl bero på att det är (iaf för många) den svåraste biten. Oftast så har man väl haft körkort för bil ett par år när man tar mckort, vilket gör att trafikvanan redan finns där?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln