Jag tog mitt kort i början på förra säsongen.
Jag och en kompis skulle gå på handledarutbildning då jag skulle vara handledare åt honom för behörighet B. Väl på körskolan såg jag en del affischer om MC-kort m.m. och blev då lite sugen på att ta kort.
Så efter handledarutbildningen bokade jag in några MC-lektioner, och drygt en månad senare hade jag mitt kort. Det gick otroligt fort, men å andra sidan så la jag ner mycket pengar och slit för att få det gjort. Jag tror att jag bokade runt 10 dubbellektioner varav kanske 3 dubbellektioner var i trafik och de resterande ca 7 var på konbanan.
Jag hade stora problem med lågfart, trots en rätt så smidig hoj (Kawa Z750), men mycket berodde nog på att kopplingen har stenhård och näst intill omöjlig att krypa med. Mycket berodde också på dagsformen. om jag hade sovit dåligt natten innan och inte käkat frukost t ex, gick lektionerna riktigt dåligt, men det vara bara att nöta vidare med den erfarenheten.
Mitt körkort landade på ca 17k, då med riskettan, risktvåan, uppkörning, hyra av mc vid uppkörning, teoriprov, körkortstillverkning m.m. inräknat. (I Nyköping)
Känslan efter uppkörningen var helt obeskrivlig. Speciellt då jag innan hade hört av min körskolelärare att om jag klarar provet så är det bara att åka ut till Sjösa (7 km landsväg bort) och ställa hojen där. Helt fantastiskt att få köra hojen själv, utan att någon ligger 10 meter bakom och kritiserar allt man gör.
Lycka till nu allihopa!