Körkort 2011

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
Se till att du har koll på övningarna för undanmanöver! VÄLDIGT lätt att få ett snabbt slut på uppkörningen redan där. Krypkörningen också, men gissar att du är rätt duktig på det efter körning utomlands.



Undanmanöver? syftar du på hög och lågfartsmanövernadå med konerna?
 

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Är det något speciellt som man bör tänka på, som dom kollar extra på vid uppkörning osv i Sverige?

Jag har kört ca 500 mil sporthoj och 2000 mil scooter i Thailand nu, självlärd, men finns säkert något jag måste träna lite på, typ krypkörning. Kommer hem 21 mars nu och tänkte fixa kortet så fort som möjligt.

BTW, jag har inget lämplighetsintyg än, dock ligger papprena hemma i sverige och ska skicka in dom DIRR. På körkortsportalen står det att det tar 2 veckor till 2 månader att få lämpet. Stämmer detta eller är det önskesiffror från deras sida?

Jag fick mitt tillstånd på några dagar. Hur gick jag tillväga då?

Jo jag skickade in mina papper, väntade någon dag, ringde in till Transportstyrelsen & sa att jag hade fått en sista plats på risk 2:an & behövde ett tillstånd för att få köra! Sagt & gjort, så han gjorde ett undantag & jag hade mina papper i brevlådan ett par dagar senare. Ring ring ring!
 

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Linköping och Kamala(thailand,phuket)
Hoj
Ute efter nytt.
Jag fick mitt tillstånd på några dagar. Hur gick jag tillväga då?

Jo jag skickade in mina papper, väntade någon dag, ringde in till Transportstyrelsen & sa att jag hade fått en sista plats på risk 2:an & behövde ett tillstånd för att få köra! Sagt & gjort, så han gjorde ett undantag & jag hade mina papper i brevlådan ett par dagar senare. Ring ring ring!

okej tack för tipset, ska prova samma taktik när jag kommer hem=)
 

Cubalibre

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZ1 2008
Jag tycker det är väldigt tyst i denna tråden. Någon som har börjat övningsköra än?

Själv skall jag köra lite nu på torsdag, sedan har jag bokat upp 4 stycken dubbellektioner, även bokat tid för risk 1 och risk 2 och för teorin.

Klart med allt innan April är slut, så förhoppningsvis blir det uppkörning i början av Maj någon gång.
 

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Jag tycker det är väldigt tyst i denna tråden. Någon som har börjat övningsköra än?

Själv skall jag köra lite nu på torsdag, sedan har jag bokat upp 4 stycken dubbellektioner, även bokat tid för risk 1 och risk 2 och för teorin.

Klart med allt innan April är slut, så förhoppningsvis blir det uppkörning i början av Maj någon gång.

Jag har inte börjat köra än men har bokat in de första lektionerna, den första tas 4/4.

Är klar med alla moment sen i höstas, bara den satans uppkörningen kvar :gnissla
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Jag gjorde Risk 1 i förra veckan, första körlektionen har jag på fredag 18e, sedan ytterligare två kommande vecka.
Jag tror aldrig jag varit så sugen och laddad för en "fritids" aktivitet, att hojen sedan bara står och väntar kan ju bara driva en till vansinne Hehe.
Går på Jarl trafikskola btw.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 
Last edited:

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Jag gjorde Risk 1 i förra veckan, första körlektionen har jag på fredag 18e, sedan ytterligare två kommande vecka.
Jag tror aldrig jag varit så sugen och laddad för en "fritids" aktivitet, att hoten sedan bara står och väntar kan ju bara driva en till vansinne Hehe.
Går på Jarl trafikskola btw.

Sent from my Desire HD using Tapatalk


du vad kostar ungefär en risk medvetande?
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Undanmanöver? syftar du på hög och lågfartsmanövernadå med konerna?

Japp. Lågfarten är lätt att öva på själv, så fort man är ute och åker, men högfarten är mera komplicerad att öva på i trafiken.

Ställ upp båda högfartsövningarna och träna så att du har koll på både höger och vänster (bestäms av förrättaren).

du vad kostar ungefär en risk medvetande?

betalade 800:- (inskriven på körskolan)
1000:- om man är privatist.

"M" i Sundsvall 2010

R2 gick på 2400:- vad jag vill minnas.
 
Last edited:

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Ett stycke uppkörning bokat! Det är nu man önskar att tiden kunde gå lite snabbare!! :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top