Körkort 2011

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
3000 för uppkörning? what the f*ck

föressten får man köra sin egena hoj på uppkörningen? eller måste man ha trafikverket hoj?
 

Cubalibre

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZ1 2008
Uppkörning för 3000:-??? :confused:
Har dom höjt priset eller fick jag kompispris av transportstyrelsen förra året?? Jag betalade 1500:- exkl hyra för körskolans skithoj!

Nej det kostar fortfarande 1500:- plus lån av mc av skolan, lärare o.s.v

Då blir det en kostnad på nästan 3000 för en uppkörning.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Så jävla najz nu har jag bokat tid för A1 uppkörning den 27e April i Uppsala:banana
 

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Jag fick första körlektionen i Hbg detta året.. NAJS.. hoppas på att få en uppkörningstid fort :D
 

appel_mx

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 1190 Adventure - R 2014
Hojjen ska vara godkänd o besiktigad. ta med reg, beviset på uppkörningen med egen hoj. Själv körde jag upp med pappas gamla häck, Honda cb 900 - 82 gick hur jäkla bra som helst. :) Jag pyntade nog runt tot. 6-7000kr för mitt kort förra året. Risk 1,2, 2st körlektioner, uppskrivining & uppkörning
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Lite intressant läsning för de som ska köra upp för A from i år ang provfordon!! :) Detta gör att många fler hojar funkar för uppkörning!

http://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sankta-krav-oppnar-upp-for-fler-motorcyklar/

Kortfattat:
Kraven som gäller från 1 april 2011 är minst 595 kubik och minst 40 kW. De nya reglerna gäller parallellt med de gamla, som får tillämpas till och med den 18 januari 2013.

---------------------------------------------------

För A begr. gäller fortfarande:
Motorcykeln ska ha
1. en cylindervolym av minst 375 cm3,
2. en motoreffekt av högst 25 kW, och
3. ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt av högst 0,16 kW/kg.
 

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
okej hur vet man om den uppfyller kraven då? eller är det kubiken som av gör om man ska lör upp för A utan begränsning ska de väl vara över 750cc eller? rätt mig om de är fel =)
http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

"Behörighet A (obegränsad):

Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW. "

Glöm inte den här biten heller.
"Motorcykeln måste vara registrerad i Sverige och du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller."

Edit::huvet tvåa på bollen.
 
Last edited:

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Imorgon börjar vägen mot körkortet 2011! :yoparty

Ska göra Risk 1:an imorgon på Ingelas i Linköping, har som mål att ha kortet till innan sommaren drar igång på riktigt & en budget på ca 10k, kan det gå tror ni?

4 300 kr Risk 1 & 2

2 700 kr Förköp 5 lektioner

1 500 kr Uppkörning

150 kr Tillverkning

80 kr Foto

220 kr Teori

Behöver kanske någon mera lektion men jag har kört rätt mycket moppe i mina dagar + övningskör privat med så det ska gå! Hur ser eran budget ut?

Sen tänkte jag fråga innan jag köper förköp av Riskpaketet om det går att boka Risk 2:an själv? Annars lär jag väl aldrig få mitt kort innan sommaren.

Teorin gör jag på datorn här hemma & läser boken någon gång.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo

Tack så mycket det behövs nog :)

Imorgon börjar vägen mot körkortet 2011!
kortet till innan sommaren drar igång på riktigt & en budget på ca 10k, kan det gå tror ni?
.

Det går nog bara man vill och kan :)
Jag har gjort risk 1, risk 2, teoriprovet + massa papper och små grejer på någon hundring. Jag har då lagt ut typ 3500 spänn och har bara uppkörningen kvar att göra.
Så det funkar nog:tummenupp
Jag tänkt att ta minst 1 lektion så man vet lite vad dom kollar på osv men ändå :banana
 
Last edited:

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Imorgon börjar vägen mot körkortet 2011! :yoparty


Sen tänkte jag fråga innan jag köper förköp av Riskpaketet om det går att boka Risk 2:an själv? Annars lär jag väl aldrig få mitt kort innan sommaren.

Jupp det går att boka 2:an själv. Lycka till! :yoparty
 

Tanja

Guest
Till er som tänkt ta körkort 2011!!!

Jag vill önska er lycka till och jag hoppas verkligen det blir många nya motorcyklister på vägarna :tummenupp

Själv så tog jag mitt körkort i april förra året. Så jag vet hur man kan stressa upp sig för saker och ting. Och LÄNGTAN man bär på, över att ha tagit körkort och få ut och köra SJÄLV.

Ta det lungt. Lyssna på vad lärarna säger. Risk utbildningarna är inte svåra.

Och viktigaste av allt glöm inte att tro på er själva :)
Så ska ni se att ni fixare det!!!

LYCKA TILL!!!!:banana
 

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Perki, du kör privat också isåfall hoppas jag? :p

Behöver kanske någon mera lektion men jag har kört rätt mycket moppe i mina dagar + övningskör privat med så det ska gå!


Tack så mycket det behövs nog :)

Det går nog bara man vill och kan :)
Jag har gjort risk 1, risk 2, teoriprovet + massa papper och små grejer på någon hundring. Jag har då lagt ut typ 3500 spänn och har bara uppkörningen kvar att göra.
Så det funkar nog:tummenupp
Jag tänkt att ta minst 1 lektion så man vet lite vad dom kollar på osv men ändå :banana

Oj 3500:- bara, hur lyckades du får ner priset på risk 1:an & 2:an då jag behövde betala 4300:- bör dem båda, är det så stor skillnad mellan städerna allså?
 

Cubalibre

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZ1 2008
Imorgon börjar vägen mot körkortet 2011! :yoparty

Ska göra Risk 1:an imorgon på Ingelas i Linköping, har som mål att ha kortet till innan sommaren drar igång på riktigt & en budget på ca 10k, kan det gå tror ni?

4 300 kr Risk 1 & 2

2 700 kr Förköp 5 lektioner

1 500 kr Uppkörning

150 kr Tillverkning

80 kr Foto

220 kr Teori

Behöver kanske någon mera lektion men jag har kört rätt mycket moppe i mina dagar + övningskör privat med så det ska gå! Hur ser eran budget ut?

Sen tänkte jag fråga innan jag köper förköp av Riskpaketet om det går att boka Risk 2:an själv? Annars lär jag väl aldrig få mitt kort innan sommaren.

Teorin gör jag på datorn här hemma & läser boken någon gång.


Jag tycker att i dom flesta forum jag har läst så har dom allra flesta lagt ut mellan 15-25000:- på sitt körkort.

Men det är givetvis olika från person till person.

Att ha kört moped mycket gör nog varken från eller till.

Jag skall ta mitt körkort nu under våren här tänkte jag, och jag räknar med minst 15000:-

Man får nog ha det i blodet och ha väldigt lätt för att lära sig om man skall klara sig på 5-10 lektioner.

Skolor jag har vart i kontakt med brukar prata om ett snitt på 15 lektioner för sådana som aldrig kört tidigare, och som inte kör något privat.
 

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Jag tycker att i dom flesta forum jag har läst så har dom allra flesta lagt ut mellan 15-25000:- på sitt körkort.

Men det är givetvis olika från person till person.

Att ha kört moped mycket gör nog varken från eller till.

Jag skall ta mitt körkort nu under våren här tänkte jag, och jag räknar med minst 15000:-

Man får nog ha det i blodet och ha väldigt lätt för att lära sig om man skall klara sig på 5-10 lektioner.

Skolor jag har vart i kontakt med brukar prata om ett snitt på 15 lektioner för sådana som aldrig kört tidigare, och som inte kör något privat.

Det bär emot att mata körskolorna med 15-20 st lektioner då dem kostar 500-600:- st, vi är deras kunder & dem vill självklart tjäna så mycket som möjligt på varje kund.

Jag tog mitt B-kort med 3 st körlekioner på skolan resten gjorde jag privat, körskolan ville att jag skulle ta minst 2 lektioner innan jag bokade uppkörningen. Uppkörningen gick kanon!

Men varför skulle inte erfarenheten från moppetiden ses som positiv? Balans, att hantera ett fordon på 2 hjul osv vid krypkörning med mc?

Ajja jag ska ta & ringa till körskolan på måndag & boka upp några lektioner i april så jag får min risk 2:an i maj åtminstonde, så kan man köra teorin i slutet av maj & boka uppkörning i juni! :banana
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Men varför skulle inte erfarenheten från moppetiden ses som positiv? Balans, att hantera ett fordon på 2 hjul osv vid krypkörning med mc?
Det jag hade nytta av från moppetiden när jag tog va växling och kopplingsdelen av krypkörningen.

Visst del bromsning också kanske, men inte så mycket.

enb moped väger så lite, så att krypköra med en sån är en baggis.

Kan tänka att om man kört tjejmoppe (automatväxlat) under moppetiden så har man i princip ingen nytta alls av erfarenheten...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top